Op de snelweg

17-11-2014 22:52 84 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ben niet helemaal zeker of het bij de goede pijler staat..



Mijn man gaat twee weken weg naar het buitenland voor het werk.

Ik ga met onze dochter een paar dagen naar mijn ouders. Normaal ga ik met de trein, maar als ik wil kan ik ook de auto pakken.

Ik heb nu een jaar mijn rijbewijs en nog maar een paar keer dit stuk gereden. Het is een stuk van 120 km en dus voornamelijk snelweg.



Ik ben niet heel bang voor de snelweg maar vind het nog steeds wel erg spannend om dat eind te rijden. Tot nu toe ook alleen nog met mijn man erbij gedaan.



Ik zou best wel met de auto willen gaan, kan de navigatie gebruiken en ik tijd op rustige tijden maar ergens vraag ik me af of het wel "verantwoord" is. Zeker omdat ik met mijn kind alleen ga en ik nog niet zo heel lang een rijbewijs heb.



Dus met de auto of toch met de trein?
Je bent niet alleen verantwoordelijk voor jezelf en kind, maar ook je medeweggebruikers. Als jij onzeker bent en denkt dat het niet gaat lukken, neem dan absoluut de trein. Je wilt geen ongeluk op je geweten hebben.
Alle reacties Link kopieren
Als je een jaar in het bezit bent van een rijbewijs, zou je toch wel die afstand moeten kunnen rijden. Maar mocht je onzeker zijn neem dan geen risico met je kind in de auto en pak de trein. Zou als ik jou was wel proberen meer te gaan rijden (zonder kind en man) zodat je iets meer vertrouwen krijgt in jezelf.
Alle reacties Link kopieren
Dat is waar, maar ik zal toch een keer "moeten" of vind je dat ik eerst nog vaker met mijn man er naast moet rijden?

Het lijkt of iedereen het zo makkelijk doet
Alle reacties Link kopieren
Je hebt een jaar je rijbewijs. Je had toch al een jaar lang regelmatig de auto kunnen pakken? Nu sta je er alleen voor en ben je bang en onzeker omdat je over de snelweg moet.



Niet om op te scheppen hoor maar meer dan elf jaar geleden haalde ik mijm rijbewijs en dezelfde dag reed ik in mijn uppie de snelweg op, was ik daar ook weer doorheen. Ben in mijn eentje toen van hot naar her gereisd, puur om ervaring op te bouwen. Waarom doe jij dat niet wat meer?



Ik vind het bijzonder dat je het nog steeds spannend vind. Je kunt buiten de spits rijden, je weet de weg en je weet hoe je een auto moet bedienen. Waarom die onzekerheid?
Ze hebben je heus geen rijbewijs gegeven als je het niet zou kunnen. Let gewoon goed op jezelf. Als je het gevoel krijgt dat je moe wordt ofzo, dan ga je even op een P staan. Eigenlijk is snelweg het makkelijkst: je hoeft niet te letten op verkeer dat tegemoet komt etc. En laat je niet opjutten, als jij 110 wil rijden en een vrachtauto inhaalt, en er wil iemand langs die heel nodig 140 moet, moet 'ie gewoon even wachten. Ik zou als ik jou was zorgen dat je niet precies in de spits hoeft te rijden en dat je kindje zo zit dat je eventueel een speen of fles kan aangeven. Ik heb altijd een hele berg 'kindvermaak' op de bijrijdersstoel liggen. Als het drinken op is paas is een boekje naar de achterbank, als dat is gevallen of niet meer leuk komt het doosje rozijntjes enzovoort . Zo heb je geen jengelend kindje dat het zat is en kan je je goed op de weg concentreren. Goeie reis!
anoniem_122552 wijzigde dit bericht op 17-11-2014 23:05
Reden: moet = moe
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
quote:marijke1955 schreef op 17 november 2014 @ 23:00:

Als je een jaar in het bezit bent van een rijbewijs, zou je toch wel die afstand moeten kunnen rijden. Maar mocht je onzeker zijn neem dan geen risico met je kind in de auto en pak de trein. Zou als ik jou was wel proberen meer te gaan rijden (zonder kind en man) zodat je iets meer vertrouwen krijgt in jezelf.



Ik vind het moeilijk om voor mezelf te bepalen of ik onzeker ben of het alleen spannend vind.

Eigenlijk zou ik inderdaad vaker moeten rijden op de snelweg. Echter, we zijn verhuisd en gaan bijna nooit weg met de auto om zo'n stuk snelweg te rijden. Ritjes binnen de stad gaan trouwens prima maar ik gebruik toch het meeste de fiets.
Mijn rij-instructeur zei toen ik geslaagd was: 'en nu begint het pas echt.' Alleen de weg op. Ken een aantal vrouwen (toeval?) die na hun slagen niet of nauwelijks meer de weg op zijn geweest. Zo zonde, hoe meer je rijdt, hoe zelfverzekerder je doorgaans wordt.
Alle reacties Link kopieren
quote:minnimouse schreef op 17 november 2014 @ 23:02:

Je hebt een jaar je rijbewijs. Je had toch al een jaar lang regelmatig de auto kunnen pakken? Nu sta je er alleen voor en ben je bang en onzeker omdat je over de snelweg moet.



Niet om op te scheppen hoor maar meer dan elf jaar geleden haalde ik mijm rijbewijs en dezelfde dag reed ik in mijn uppie de snelweg op, was ik daar ook weer doorheen. Ben in mijn eentje toen van hot naar her gereisd, puur om ervaring op te bouwen. Waarom doe jij dat niet wat meer?



Ik vind het bijzonder dat je het nog steeds spannend vind. Je kunt buiten de spits rijden, je weet de weg en je weet hoe je een auto moet bedienen. Waarom die onzekerheid?Ik rijd wel regelmatig alleen niet op de snelweg. Hiervoor woonde ik in een stadje waar de snelweg pas 50 km verderop begint. Daar kwamen we gewoon bijna nooit.
Alle reacties Link kopieren
quote:aaaanne schreef op 17 november 2014 @ 23:03:

Ze hebben je heus geen rijbewijs gegeven als je het niet zou kunnen.Helaas is dat dus niet waar, dat ondervinden velen elke dag aan den lijve helaas.
*do not underestimate the power of stupidity*
Alle reacties Link kopieren
Plus ik heb destijds 1x les gehad op de snelweg
Alle reacties Link kopieren
50km van een snelweg vandaan wonen? Dat is bijzonder in Nederland. Ik ben wel benieuwd waar dat was?
Als je zo onzeker bent, dan kan het geen kwaad wat extra lessen erbij te nemen voor je de snelweg op gaat.

Onverantwoordelijk om het wel te doen (tenzij je jezelf echt goed genoeg acht om het te doen) en zonde van je rijbewijs om het te laten zitten.
quote:mind_game schreef op 17 november 2014 @ 23:08:

[...]

Helaas is dat dus niet waar, dat ondervinden velen elke dag aan den lijve helaas.Dat is wel waar. Alleen kan iedereen, ook iemand met al jaren rijervaring, een foutje maken dat niet goed afloopt. Er zijn ook mensen die teveel risico nemen, en mensen die zich laten afleiden tijdens het rijden. Maar als je je rijbewijs kon halen, kon je het in elk geval wel. Je wist hoe je moest kijken, hoe je snelheid moet maken om in te voegen etc. Dat kan TO dus ook.
Alle reacties Link kopieren
quote:aaaanne schreef op 17 november 2014 @ 23:03:. Eigenlijk is snelweg het makkelijkst: je hoeft niet te letten op verkeer dat tegemoet komt etc. En laat je niet opjutten, als jij 110 wil rijden en een vrachtauto inhaalt, en er wil iemand langs die heel nodig 140 moet, moet 'ie gewoon even wachten.!Toch is het verstandig om mee te rijden met het verkeer. Inhalen met 110 terwijl iedereen op de linker baan 130 rijdt, geeft gevaarlijke situaties, omdat je zelf ook de snelheid en dus afstand verkeerd in kan schatten.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
quote:minnimouse schreef op 17 november 2014 @ 23:11:

50km van een snelweg vandaan wonen? Dat is bijzonder in Nederland. Ik ben wel benieuwd waar dat was?Ja, nu je het zegt. Ze waren er wel dichterbij hoor :-D maar goed toen had ik ook nog geen auto volledig tot mijn beschikking
Alle reacties Link kopieren
quote:aaaanne schreef op 17 november 2014 @ 23:03:

Ze hebben je heus geen rijbewijs gegeven als je het niet zou kunnen. Let gewoon goed op jezelf. Als je het gevoel krijgt dat je moe wordt ofzo, dan ga je even op een P staan. Eigenlijk is snelweg het makkelijkst: je hoeft niet te letten op verkeer dat tegemoet komt etc. En laat je niet opjutten, als jij 110 wil rijden en een vrachtauto inhaalt, en er wil iemand langs die heel nodig 140 moet, moet 'ie gewoon even wachten. Ik zou als ik jou was zorgen dat je niet precies in de spits hoeft te rijden en dat je kindje zo zit dat je eventueel een speen of fles kan aangeven. Ik heb altijd een hele berg 'kindvermaak' op de bijrijdersstoel liggen. Als het drinken op is paas is een boekje naar de achterbank, als dat is gevallen of niet meer leuk komt het doosje rozijntjes enzovoort . Zo heb je geen jengelend kindje dat het zat is en kan je je goed op de weg concentreren. Goeie reis!Er zijn ook zeker mensen die hun rijbewijs hebben maar niet kunnen rijden. Kind bezig houden met flesje boekje rozijntje etc. vind ik persoonlijk een heel slecht advies als je al een beetje onzeker achter het stuur zit, je moet wel al je aandacht besteden aan het verkeer en niet aan je kind. Ga eerst veel meer rijden zonder kind en man zodat je meer zelfvertrouwen krijgt.
Alle reacties Link kopieren
quote:aaaanne schreef op 17 november 2014 @ 23:12:

[...]



Dat is wel waar. Alleen kan iedereen, ook iemand met al jaren rijervaring, een foutje maken dat niet goed afloopt. Er zijn ook mensen die teveel risico nemen, en mensen die zich laten afleiden tijdens het rijden. Maar als je je rijbewijs kon halen, kon je het in elk geval wel. Je wist hoe je moest kijken, hoe je snelheid moet maken om in te voegen etc. Dat kan TO dus ook.Vanavond nog een aflevering van De slechtste chauffeur van Nederland gekeken. Ik denk dat je je mening iets moet bijstellen
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Eens met Himalaya, te langzaam rijden is echt heeeel gevaarlijk. Hoe vaak ik wel niet vol op de rem moet omdat er ineens iemand 90km/pu op de snelweg rijdt.
quote:himalaya schreef op 17 november 2014 @ 23:14:

[...]



Toch is het verstandig om mee te rijden met het verkeer. Inhalen met 110 terwijl iedereen op de linker baan 130 rijdt, geeft gevaarlijke situaties, omdat je zelf ook de snelheid en dus afstand verkeerd in kan schatten.Op zich wel, dat ben ik met je eens. Maar dit als voorbeeld, dat veel mensen zich juist onzeker voelen door van die bumperklevers die harder willen dan de maximumsnelheid (ik ging even uit van 120). Terwijl die bumperklevers ook gewoon remmen hebben.
Alle reacties Link kopieren
De keren dat ik dit betreffende stuk heb gereden ging prima hoor, ook midden in de nacht gereden met slapende man naast me.

Maar het is toch anders als ik opeens zonder hem moet gaan.

Ik wil ook gewoon zelf "kunnen" dat maakt het ook vaak makkelijker om de familie te bezoeken. De trein doet er 2,5 uur over en dat is met een peuter ook geen pretje.
Die bumperklevers zullen ook wel remmen, maar nemen wel risico. Laat je vooral niet opfokken en ga rustig, maar op tijd naar rechts.
Alle reacties Link kopieren
Oeh ik herken het wel, heb ook een jaar mijn rijbewijs. Ik rijd wel veel, ook snelweg, maar vind het ook nog steeds spannend en ben onzeker. Bij mij komt het omdat ik weinig 'weg inzicht' heb, dat schijnt aangeboren want mijn ouders hebben deze handicap ook :P Betekent totaal niet dat ik onveilig rijd, want ik kijk goed en nog nooit echte fouten gemaakt. Betekent bij mij alleen dat ik overal en altijd verkeerd rij en na 10x de rit nog niet weet welke baan ik moet pakken (nee , ook niet met tomtom!). Stimuleert vooral op de snelweg niet, omdat ik dan eerder goed fout zit zegmaar . Uiteindelijk leer ik het wel hoor, vind het wel vermoeiend. Dus ik snap jouw onzekerheid op zich wel.. Ik zou het denk ik wel proberen, toch weer een overwinning als je het gedaan hebt. Succes!
Zohee, ik ben de enige die denkt dat TO kan rijden terwijl ze een rijbewijs heeft? En jullie zijn allemaal zelf heel zeker van jezelf? Kind niet bezighouden door 1x in de 10 min wat op de achterbank te geven maar liever continu gejengel aanhoren is beter?



Pfff maak TO allemaal lekker nog even wat onzekerder over hoe veel ze nog wel moet oefenen, haar kind ingevaar brengt als ze niet super zeker is van zichzelf. Niet precies de goede snelheid rijdt etc. Lekker, zo iemand even proberen op weg te helpen.



Affijn, ik ga slapen.

TO, vraag je man wat hij er van denkt: hij weet hoe jij rijdt en of hij het een goed idee vind.
quote:evangeline_234 schreef op 17 november 2014 @ 23:19:

.............

Dus ik snap jouw onzekerheid op zich wel.. Ik zou het denk ik wel proberen, toch weer een overwinning als je het gedaan hebt. Succes!Precies.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven