Op de snelweg

17-11-2014 22:52 84 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ben niet helemaal zeker of het bij de goede pijler staat..



Mijn man gaat twee weken weg naar het buitenland voor het werk.

Ik ga met onze dochter een paar dagen naar mijn ouders. Normaal ga ik met de trein, maar als ik wil kan ik ook de auto pakken.

Ik heb nu een jaar mijn rijbewijs en nog maar een paar keer dit stuk gereden. Het is een stuk van 120 km en dus voornamelijk snelweg.



Ik ben niet heel bang voor de snelweg maar vind het nog steeds wel erg spannend om dat eind te rijden. Tot nu toe ook alleen nog met mijn man erbij gedaan.



Ik zou best wel met de auto willen gaan, kan de navigatie gebruiken en ik tijd op rustige tijden maar ergens vraag ik me af of het wel "verantwoord" is. Zeker omdat ik met mijn kind alleen ga en ik nog niet zo heel lang een rijbewijs heb.



Dus met de auto of toch met de trein?
Alle reacties Link kopieren
quote:nbk schreef op 17 november 2014 @ 23:57:

[...]



Onzin, anticiperen heet dat. Als jij goed, ver vooruit kijkt, zie je dat aankomen.

Vrachtwagens rijden ook 90km/h, die zie je toch ook?Geen onzin. Ik weet na elf jaar echt wel hoe en wat en ik ben enorm alert. Ik heb het al eerder uitgelegd en vrachtwagens zie je eerder van ver af. Van een personenwagen mag je verwachten dat ze 120 of 130 rijden en geen 90. Dat is gevaarlijk, de politie haalt ze weleens van de weg.
Alle reacties Link kopieren
quote:Starshine schreef op 18 november 2014 @ 00:00:

Nee niet heel raar, maar je hebt het toch al gereden?

Ik ben een klein drama als het aankomt op oriëntatie, maar zelfs ik weet na 3 keer de weg wel, helemaal met navigatie. Wij moeten dus regelmatig 150 km verderop zijn en de eerste keer dta ik alleen moest viel onderweg de navigatie uit. En toch ben ik helemaal zelluf in een keer goed thuisgekomen.

Heb wat vertrouwen in jezelf.

Ik snap echt de onzekerheid, maar wil je serieus liever 2,5 uur met een peuter in de trein dan een uurtje met de auto?Nee ik ga liever met de auto! Maar ik vond het gewoon een rare reactie. Alsof ik elk bord volg waar we voorbij rijden als ik niet aan het stuur zit. Voor mij is die hele snelweg-wereld nog iets vreemds. Dat zal wel mijn gebrek zijn dat ik daar aan moet wennen ofzo.
Alle reacties Link kopieren
quote:Starshine schreef op 17 november 2014 @ 23:54:

[...]



Ik had gisteren op de snelweg dat iemand ineens van baan wisselde, Hij schoof heel krap voor me en reed een stuk langzamer dan ik. Ja dan moet je best hard op de rem. Idioten zijn er zat helaas.Klopt. Er zijn zat situaties te bedenken waardoor je ineens door schuld van een ander, op de rem moet. Dat heeft totaal niks met mijn rijstijl te maken.
Alle reacties Link kopieren
quote:nbk schreef op 17 november 2014 @ 23:57:

[...]



Onzin, anticiperen heet dat. Als jij goed, ver vooruit kijkt, zie je dat aankomen.

Vrachtwagens rijden ook 90km/h, die zie je toch ook?



Die vrachtwagens tuffen doorgaans uitsluitend op de rechterbaan. Komen enkel naar de middelste baan om auto's te laten invoegen, en die invoegende rij zie je ook wel aankomen (of mag je verwachten). Die knallen niet even van de invoegstrook tussen twee vrachtwagens door over naar de middelste baan om dan met een duizelingwekkende snelheid van maar liefst 80 km p/u op de meest linkerbaan te eindigen net niet op jouw motorkap.

Kijk, op een lang recht stuk zie je die rode zee aan remlichten opdoemen gevolgd door de knipperlichten. Dan zie je die slak idd ruim op tijd om naar de midden/linkerbaan te gaan. Maar op een knooppunt in de spits echt niet altijd.



TO, snelweg is inderdaad het makkelijkste stukje weg. Je maakt er een groot iets van. Vertrek na de spits, dan is het een stuk rustiger. En als jij het toch echt eng vindt ipv spannend dan volg je gewoon achter een vrachtwagen. Dan heb je flink wat staal als een soort stormram voor je, niemand die gaat duwen want iedereen snapt heus wel dat je niet even door die vrachtwagen heen kan rijden. Kind in het stoeltje, zo'n organizer met speeltjes en toestanden op een kledinghanger en die aan de 'beugel' hangen van het achterportier. Ik zelf had zo'n slinger van plastic 'ringen', daar hing ik de speeltjes en boekjes aan vast en dan beide uiteinden aan de 'tray' van het stoeltje. Dan hoef je niet 'blind' naar achter te graaien (met schreeuwend kind want speeltje gevallen) en vliegt je niet opeens een toettoet auto naar je hoofd
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
quote:van-vert schreef op 18 november 2014 @ 00:08:

[...]





Nee ik ga liever met de auto! Maar ik vond het gewoon een rare reactie. Alsof ik elk bord volg waar we voorbij rijden als ik niet aan het stuur zit. Voor mij is die hele snelweg-wereld nog iets vreemds. Dat zal wel mijn gebrek zijn dat ik daar aan moet wennen ofzo.Oh, ik ben zo'n kneus die de afritnummers noteert. Dan weet ik dat ik op het eerste stuk afrit nummer 18 moet hebben. Dan ga ik bij nummer 16 al naar de rechterbaan zodat ik 'm zeker niet mis.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Gaan! Het ís ook spannend maar dat is helemaal niet erg, dat hoort er bij.



Als je het op een gegeven moment té spannend vindt (hoeft niet, maar mocht dat zo zijn), dan zet je de auto langs de kant, liefst op een parkeerplaats natuurlijk. Kom je even op adem, en zet dan gewoon weer door. Het zal je zo'n enorm gevoel van vrijheid geven (al zou het best kunnen dat je je dat pas een dag later realiseert, of een jaar later, zoals ik....).



Geloof me, iedereen vindt de eerste keer zelluf op de snelweg spannend. De één wat meer dan de ander, de één kan er ook iets beter mee omgaan dan de ander. Geeft niet, bij nagenoeg iedereen komt dat goed, anders zouden er niet zoveel files zijn. Ik had zelf mijn rijbewijs na tig lessen en bij de 4e keer afrijden, nu stap ik in de auto alsof ik op de fiets stap. Maar dan zonder buienradar eerst te checken .



Het is prima als je rustig rijdt, het is ook niet erg als je een verkeerde afslag neemt (ik ben een ervaren rijder en dat gebeurt me wekelijks). Ga op tijd weg, neem lekker de tijd, steek onderweg een keer op als je dat leuk vindt (veel pompstations hebben heerlijke verse broodjes en koffie en ook uitstekende toiletten mét verschoonmogelijkheden, makkelijker dan winkelen met baby eigenlijk, ik heb zelf ook een baby en een peuter van drie dus ik spreek uit ervaring). En als je bang bent andere weggebruikers tot last te zijn geef vooral aan wat je gaat doen. Op tijd richting aangeven bijvoorbeeld, hou vooral genoeg afstand tot je voorgangers, dan heb je net even meer tijd om te anticiperen.



Je bent niet de enige, iedere dag zijn er een hoop mensen die voor het eerst zelf op de snelweg rijden, of voor het laatst...(die vertonen ongeveer hetzelfde gedrag ) en er zijn mensen die het nooit leren....Een gekke manoeuvre, die je ongetwijfeld zal maken, maken we allemaal wel eens, ook de ervaren rijders.



Ik vond het in het begin eigenlijk nog het moeilijkst om mezelf te vergeven eigenlijk, ik kon zo blijven hangen in mijn "verkeersfouten" dat ik bijkans blokkeerde en het gas niet meer in kon drukken (vandaar ook die 4 keer afrijden, ik was best wel een prutser). Alle begin is moeilijk TO, en iedereen is ooit een beginner geweest. Wees een dame in het verkeer: steek je hand op als men je er tussen laat of als je een foutje begaat. Dat is altijd goed.



Als ik na 200 km gereden na een dag werken en klantgezeik eindelijk weer thuis kom en voor het laatste stoplicht dat ik tref mijn voorganger zijn/haar motor af laat slaan, zodat ik nog een ronde kan wachten, dan raak ik wel heel (lees: HEEL, ECHT HEEL HEEL HEEL HEEL HEEL) geïrriteerd. Maar als diegene dan even zijn hand op steekt in de spiegel dan is dat weer helemaal goed. Laat de anderen gewoon weten dat je het goed bedoelt, dan is er niets aan de hand. Zelfs niet als je het helemaal verkloot en met een kapotte auto aan de weg staat, ook daar is een oplossing voor. Nederland is zo dichtbevolkt, je kunt hier helemaal niet verpieteren in de wildernis. Of je wil of niet, iemand helpt je eigenlijk.....



Succes TO!
Ik dacht voordat ik mijn rijbewijs had dat ik nooit de borden bij de snelwegen zou kunnen "lezen". Ik had geen idee hoe ik via de autowegen zou moeten rijden. Maar juist daar bleek alles onwijs goed aangegeven te zijn, echt heel erg veel beter dan buiten de autowegen. Je kunt echt "op de borden" eigenlijk heel makkelijk van Groningen naar Zierikzee rijden bijvoorbeeld, zonder navigatiesysteem, van stadsdeel X naar stadsdeel Y is veel lastiger (zéker in Groningen ).



Zelf gebruik ik mijn navigatiesysteem zo min mogelijk, ik word er namelijk een enorm dom kalf van. Ik doe gewoon wat dat ding zegt en het stuk hersenen dat er voor gereserveerd is gaat gewoon in sleep mode zeg maar en sterft langzaam af. In mijn geval is enige topografische kennis dan wel weer vereist.



Kijk, er zijn mensen die geen idee hebben waar Breda ligt ten opzichte van Utrecht of Rotterdam, tja, zij kunnen niet buiten een navigatiesysteem. Da's armoe vind ik.
Alle reacties Link kopieren
quote:minnimouse schreef op 18 november 2014 @ 00:07:

[...]





Geen onzin. Ik weet na elf jaar echt wel hoe en wat en ik ben enorm alert. Ik heb het al eerder uitgelegd en vrachtwagens zie je eerder van ver af. Van een personenwagen mag je verwachten dat ze 120 of 130 rijden en geen 90. Dat is gevaarlijk, de politie haalt ze weleens van de weg.

Gevaarlijk is verwachten dat iedereen zo rijd als jezelf doet.

Als je vol in de remmen moet omdat iemand 90 rijd ben jij nog steeds degene die niet op heeft zitten letten, tenzij hij opeens op de linkerbaan voor je opduikt.

Op de snelweg geldt geen minimale snelheid, dus je dient er rekening mee te houden dat mensen ook wel eens géén 120 rijden.
En nou is het afgelopen!
Alle reacties Link kopieren
quote:lemoos2 schreef op 18 november 2014 @ 00:25:

[...]





Die vrachtwagens tuffen doorgaans uitsluitend op de rechterbaan. Komen enkel naar de middelste baan om auto's te laten invoegen, en die invoegende rij zie je ook wel aankomen (of mag je verwachten). Die knallen niet even van de invoegstrook tussen twee vrachtwagens door over naar de middelste baan om dan met een duizelingwekkende snelheid van maar liefst 80 km p/u op de meest linkerbaan te eindigen net niet op jouw motorkap.

Kijk, op een lang recht stuk zie je die rode zee aan remlichten opdoemen gevolgd door de knipperlichten. Dan zie je die slak idd ruim op tijd om naar de midden/linkerbaan te gaan. Maar op een knooppunt in de spits echt niet altijd.



TO, snelweg is inderdaad het makkelijkste stukje weg. Je maakt er een groot iets van. Vertrek na de spits, dan is het een stuk rustiger. En als jij het toch echt eng vindt ipv spannend dan volg je gewoon achter een vrachtwagen. Dan heb je flink wat staal als een soort stormram voor je, niemand die gaat duwen want iedereen snapt heus wel dat je niet even door die vrachtwagen heen kan rijden. Kind in het stoeltje, zo'n organizer met speeltjes en toestanden op een kledinghanger en die aan de 'beugel' hangen van het achterportier. Ik zelf had zo'n slinger van plastic 'ringen', daar hing ik de speeltjes en boekjes aan vast en dan beide uiteinden aan de 'tray' van het stoeltje. Dan hoef je niet 'blind' naar achter te graaien (met schreeuwend kind want speeltje gevallen) en vliegt je niet opeens een toettoet auto naar je hoofd

Grappig, eerst ben je het niet met me eens en vervolgens adviseer je TO om achter een vrachtwagen te gaan rijden die óók 90km/h rijd.

Verder vind ik het een slecht advies omdat je met zo'n vrachtwagen voor je helemáál geen idee hebt wat er voor je gebeurd.
En nou is het afgelopen!
Alle reacties Link kopieren
quote:nbk schreef op 18 november 2014 @ 01:26:

[...]



Gevaarlijk is verwachten dat iedereen zo rijd als jezelf doet.

Als je vol in de remmen moet omdat iemand 90 rijd ben jij nog steeds degene die niet op heeft zitten letten, tenzij hij opeens op de linkerbaan voor je opduikt.

Op de snelweg geldt geen minimale snelheid, dus je dient er rekening mee te houden dat mensen ook wel eens géén 120 rijden.

Onzin. Ik let heel goed op en zoals gezegd zijn er genoeg situaties te bedenken waarin er ineens een slak opduikt.



En er geldt geen minimum snelheid nee maar politie haalt slakken van de weg. Je rijdt op een snelweg en je brengt anderen in gevaar als je zo traag rijdt. Ga dan in godsnaam op een provinciale weg rijden als je niet harder durft, in plaats van anderen in gevaar te brengen.



Ik heb weleens de politie gebeld toen iemand met 60 over de snelweg reed. Waren ze heel blij mee.
Alle reacties Link kopieren
Sja, je kunt 'onzin' blijven roepen maar dat wil ik nog wel eens horen als je een fractie van een seconde te laat vol in de remmen gaat.

Op de dag dat dat gebeurd ben jij toch echt degene die fout zit, de auto die voor je reed met 90 á 100 deed namelijk niks wat niet mag.



On topic, gewoon gaan, maar ga alsjeblieft wat vaker op de snelweg rijden.
En nou is het afgelopen!
Alle reacties Link kopieren
Doen. Gewoon doen. Meer is het niet. 🌺
Alle reacties Link kopieren
Tja NBK als jij het allemaal zo goed denkt te weten, be my guest!
Alle reacties Link kopieren
Gewoon de auto pakken.

ry je eigen ritje, laat je niet opfokken, ook niet als "wij" achter je zitten

en gebruik je spiegels en rechter rijstrook vaak.



enige manier om te leren het verkeer te lezen is om je in het verkeer te begeven.
wie de toekomst als tegenwind ervaart, loopt in de verkeerde richting.
Alle reacties Link kopieren
Is er geen alternatieve route over een provinciale weg?

Maar eigenlijk vind ik dat je gewoon moet gaan.

Houd je aan de snelheid, kijk goed in je spiegels en over je schouder bij inhalen/snelweg opgaan en gewoon gaan.



En ja het is spannend die eerste paar keer, dat vind iedereen.
quote:aaaanne schreef op 17 november 2014 @ 23:12:

[...]



Dat is wel waar. Alleen kan iedereen, ook iemand met al jaren rijervaring, een foutje maken dat niet goed afloopt. Er zijn ook mensen die teveel risico nemen, en mensen die zich laten afleiden tijdens het rijden. Maar als je je rijbewijs kon halen, kon je het in elk geval wel. Je wist hoe je moest kijken, hoe je snelheid moet maken om in te voegen etc. Dat kan TO dus ook.Er is laatst nog een examinator opgepakt die geld aannam in ruil voor het rijbewijs. Dus wat je zegt lijkt me niet helemaal waar in die gevallen.
Alle reacties Link kopieren
Nou, zn programma als Dr Allerslechtste Chauffeur bewijst keer op keer dat er mensen zijn die totaal niet kunnen rijden, een gevaar op de weg zijn en absoluut niet het inzicht hebben dat ze rijden als een debiel. Het feit dat iemand een rijbewijs heeft zegt niks. Mensen die daar aan twijfelen raad ik aan om een paar seizoenen van dit programma terug te gaan zien.

Ik zeg niet dat TO zo rijdt, maar het zou wel zo kunnen zijn. Daarom zou ik TO ook adviseren om nu alvast stukken te gaan rijden met haar man naast zich. En als hij niet met klotsende oksels naast haar zit, dan is het al een stuk vertrouwder.
Alle reacties Link kopieren
quote:aaaanne schreef op 17 november 2014 @ 23:03:

Ze hebben je heus geen rijbewijs gegeven als je het niet zou kunnen. Nou ehhhh wel eens naar de slechtste chauffeur gekeken? :-)
Alle reacties Link kopieren
quote:minnimouse schreef op 17 november 2014 @ 23:17:

Eens met Himalaya, te langzaam rijden is echt heeeel gevaarlijk. Hoe vaak ik wel niet vol op de rem moet omdat er ineens iemand 90km/pu op de snelweg rijdt.



Ja, juist buiten de spits is het erg gevaarlijk om te langzaam in te halen. Tenminste, ik ken mezelf, ik rij meestal links (rij altijd flink door, wel netjes aan de maximale snelheid). Kan me onwijs ergeren aan mensen die met 100 een vrachtwagen gaan inhalen en dan niet even iets gas geven. Of met gemak dan maar links blijven rijden.



Ik snap niet dat je niet al veel vaker hebt gereden.



En oh ja, iemand gaf hier een tip om zo nu en dan iets naar de achterbank te gooien, doe dat niet... Je bent dan niet geconcentreerd bezig en als je inderdaad pas zo weinig hebt gereden, heb je kans dat je daardoor gaat slingeren.

Stop liever 4x onderweg, dan hebben jij en je kind een rustige rit.
Alle reacties Link kopieren
Bel een rijschool in de buurt en leg je situatie uit. Neem nog een paar lessen (ook op de snelweg!). Daarna 2 keer per maand verplicht een goed stuk rijden met of zonder man en kind.
Alle reacties Link kopieren
quote:nbk schreef op 18 november 2014 @ 01:31:

[...]



Grappig, eerst ben je het niet met me eens en vervolgens adviseer je TO om achter een vrachtwagen te gaan rijden die óók 90km/h rijd.

Verder vind ik het een slecht advies omdat je met zo'n vrachtwagen voor je helemáál geen idee hebt wat er voor je gebeurd.



Wat is daar grappig aan? Als iemand bang is zou ik inderdaad adviseren om zoveel mogelijk op de rechterbaan te blijven.

Ik weet niet hoe dicht jij op vrachtwagens rijdt, de meeste mensen in andere vrachtwagens en personenauto's kunnen wel wat met zoiets sufs als remlichten. Lijkt mij ook een brevet van onvermogen als je dat niet kunt, genoeg geblindeerde bestelbusjes, minivans, aanhangers/caravans op de weg op alle banen waar je niet doorheen kunt kijken. En dan rijd jij 'blind' voor jouw gevoel? Apart.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
quote:aaaanne schreef op 17 november 2014 @ 23:03:

Ze hebben je heus geen rijbewijs gegeven als je het niet zou kunnen.Kijk eens naar "De slechtste chauffeur van Nederland", volgens mij ga je er dan toch iets anders over denken.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Bespreek het met jouw man en kijk hoe je je die dag voelt. Het is dan wel makkelijk rijden op de snelweg, maar je moet ook in- en uitvoegen. Je moet zeker genoeg zijn van jezelf dat je ook in onverwachte situaties goed zult handelen. Is dat niet zo dan kun je mss beter met de trein gaan.
Cum non tum age
Alle reacties Link kopieren
Gewoon doen, anders wordt het een steeds grotere hobbel. Straks durf je helemaal nergens meer heen te rijden.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle reacties!

Ik denk dat het wel een goed moment is om een keer te gaan.

Donderdag ochtend/middag en niet in de spits (al vind ik het altijd druk hier). Die dag kijk ik wel hoe ik me voel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven