Optimistisch worden

20-12-2014 23:10 25 berichten
Beste Viva'ers,



Ik zit er eigenlijk heel erg mee dat ik heel negatief kan denken. Ik zie alleen de negatieve dingen en moeilijk de positieve. Ik wil heel graag een leuk en optimistisch mens zijn maar dat lukt me maar moeilijk :(.



Ik krijg dit thuis ook vaak te horen. Nou was mijn jeugd alles behalve makkelijk, maar ik heb het idee dat ik er nu ook alleen maar in blijf hangen. Nou zal ik altijd dat gezeur van mijn ouders blijven houd. Ze zijn namelijk met een enorme vechtscheiding uit elkaar gegaan en kunnen elkaar nog steeds niet luchten of zien, maar ik wil graag anders worden. Positiever in het leven staan, minder piekeren en zeker geen zeurpiet zijn.

Maar hoe pak ik dat aan? Ik loop al een paar jaar bij de psycholoog om alles een plekje te geven. Maar toch wil ik graag die verandering.

Nu heb ik het gevoel dat mensen me ook vermijden en een zeur vinden.



Ik moest het even van me af schrijven het zit me namelijk behoorlijk dwars.
Bedenk dat het leven nutteloos is, de wereld kut en de toekomst klote. Vanaf dat moment zal je zien dat er niets meer is om bang voor te zijn of tegenop te zien. Life is a bitch and then you die. En alles heeft al een plekje. Verspil je tijd niet lmager aan dat soort flauwekul, alles een plekje geven.



Mij houdt dat al bijna een halve eeuw bijzonder zen, optimistisch en vrolijk.
Elke dag 3 goede dingen van die dag opschrijven.
Alle reacties Link kopieren
Eldorado, lekker optimistisch lol
That's a fine looking high horse, what you got in the stable!
Alle reacties Link kopieren
Heeft je psycholoog geen tips hiervoor? Lijkt me nou juist iets om met hem/haar te bespreken.



Ik neem aan dat hij/zij je wel vaker oefeningen/opdrachten geeft (zo niet, dan vind ik het apart. Alleen je verhaal doen is niet echt genoeg, dus schrik er niet voor terug om een andere pscholoog te nemen als je bij deze niet vooruit komt. Wellicht totaal noet van toepossing dat advies hoor, maar toch).
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Goed dat je eraan werkt.



Misschien helpt dit een beetje: Wat zijn de positieve kanten van je problemen (dat je negatief denkt)? Houd je je problemen daardoor voor een deel (on)bewust in stand?



En... Je hoeft niet per se eerst positief te denken voor je je gedraagt alsof je positief denkt. Het kan ook andersom werken. Ik heb een keer een cursus gedaan waar we dan als huiswerk hadden om een week lang alles op te schijven waar je je aan ergert, waar je boos van wordt etc. Nou, daar werd ik strontchagrijnig van. Dus gewoon elke keer proberen om op de positieve dingen te letten.



Maar ik ben niet jouw psycholoog natuurlijk. Al eens met hem/haar hierover gesproken?
quote:eldorado schreef op 20 december 2014 @ 23:12:

Bedenk dat het leven nutteloos is, de wereld kut en de toekomst klote. Vanaf dat moment zal je zien dat er niets meer is om bang voor te zijn of tegenop te zien. Life is a bitch and then you die. En alles heeft al een plekje. Verspil je tijd niet lmager aan dat soort flauwekul, alles een plekje geven.



Mij houdt dat al bijna een halve eeuw bijzonder zen, optimistisch en vrolijk.





Af en toe....
Alle reacties Link kopieren
Misschien heb je hier wat aan?



http://www.npo.nl/focus-h ... /07-12-2014/VPWON_1220519
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het belangrijk is om regelmatig met iemand om te gaan die je daar op een goede manier mee kan helpen.



Ik heb een vriendin gehad die ik heel lang gemotiveerd heb geprobeerd te vertellen dat haar negativisme onnodig was. Helaas niet met het gewenste resultaat.



Op een gegeven moment ben ik haar negatieve uitspraken heel nadrukkelijk, en vooral ook sarcastisch, gaan bevestigen. Wanneer ze dan naar mijn lachende gezicht keek schoot ze in de lach en begreep ze heel goed wat er mis ging. Het is absoluut niet zo dat ik haar de grond in trapte en dat wist en begreep ze zelf ook heel goed.



Op deze manier heb ik haar in de loop der tijd redelijk de goede richting in kunnen sturen.
Niet geschoten is altijd mis
quote:O.L.L.A schreef op 20 december 2014 @ 23:15:

Eldorado, lekker optimistisch lolOf het nu mijn opvoeding was, of mijn genen, of iets anders: ik kom uit een familie van schizofrenen, borderliners, depressieven en zelfmoordenaars. Dan kom je al vrij snel tot de conclusie (in mijn geval geinspireerd door de volksschrijver) dat je jezelf kan verhangen, of niet, maar dat het per saldo geen reet uit maakt. Ik kies er voor mezelf niet te verhangen. De wereld blijft even klote, maar waarom zou ik er mijn humeur door laten verpesten?
Alle reacties Link kopieren
Stort je zelf op een cursus omdenken.



Wat is omdenken?



(dacht om, h. omgedacht); (denk) techniek om problemen te transformeren in mogelijkheden, syn. ja-en-denken; vgl. tegenoverg. vastdenken, ja-maar-denken)



Omdenken is denken in termen van kansen en niet van problemen. Het is een manier van denken waarbij je kijkt naar de werkelijkheid zoals die is, en wat je daar mee zou kunnen. Je gebruikt in feite de energie van het probleem voor iets nieuws





http://omdenken.nl/theorie/





Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik zal me hier niet populair mee maken, maar ik vind optimisme overrated. Extreem negativisme is weet het andere uiterste, en brengt je weinig, maar ik vind pessimisme een stuk realistischer, en het behoed je voor teleurstellingen.



Hoop is uitgestelde teleurstelling zeg ik altijd maar, zonnetje in huis als ik ben.
Alle reacties Link kopieren
quote:jellybelly schreef op 21 december 2014 @ 00:44:

Ik zal me hier niet populair mee maken, maar ik vind optimisme overrated. Extreem negativisme is weet het andere uiterste, en brengt je weinig, maar ik vind pessimisme een stuk realistischer, en het behoed je voor teleurstellingen.



Hoop is uitgestelde teleurstelling zeg ik altijd maar, zonnetje in huis als ik ben. Waarom zou je als optimist meer teleurgesteld zijn? Mijn optimisme geeft me juist vertrouwen dat ik een teleurstelling ook heus kan handelen. Ik vind dat maar een gekke redenatie hoor, dat je als je optimistisch bent je meer teleurstellingen hebt. Valt in mijn leven enorm mee juist. Ik kan enorm van voorpret genieten en ben ook flexibel als dingen anders lopen dan gepland en ik blijf niet hangen in hoe dingen hadden moeten gaan. Heb ook eerlijk gezegd nergens spijt van in mijn leven, en genoeg meegemaakt dat me een cynische koude ijkoninging hadden kunnen maken. Vind ik veel leuker dan een iejoor instelling (die ik vannuit mijn familie wel gewend ben, maar waar ik toen ik volwassen werd bewust mee aan de slag ben gegaan, want ik vond er geen reet aan die houding).
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren
Maar goed, wie gelukkig is als pessimist moet natuurlijk vooral zo doorgaan . Nooit sleutelen aan een succesformule
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
'Of je krijgt gelijk, of het valt mee'. Ik besef heus wel dat dat een heel makkelijke levenshouding is, maarja, niet iedereen kan het aan om positief te zijn.
quote:boebezoebe schreef op 21 december 2014 @ 00:49:

[...]





Valt in mijn leven enorm mee juist. Ik kan enorm van voorpret genieten en ben ook flexibel als dingen anders lopen dan gepland en ik blijf niet hangen in hoe dingen hadden moeten gaan. Heb ook eerlijk gezegd nergens spijt van in mijn leven.Tja, maar dan heb je het dus over jouw leven.
Alle reacties Link kopieren
quote:jellybelly schreef op 21 december 2014 @ 00:52:

'Of je krijgt gelijk, of het valt mee'. Ik besef heus wel dat dat een heel makkelijke levenshouding is, maarja, niet iedereen kan het aan om positief te zijn.





Ik zou het juist niet aankunnen om dingen pessimistisch te zien, daar zou ik echt onder lijden, serieus.



Maar inderdaad, ik kan niet oordelen over het leven van een ander, dat geef ik als eerste toe
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren
quote:jellybelly schreef op 21 december 2014 @ 00:52:

'Of je krijgt gelijk, of het valt mee'.





Maar voor optimisten (denk ik, in ieder geval in mijn ervaring) gaat het niet om dat 'gelijk krijgen'. Wat heb je daar nou aan als iets mis gaat, aan dat gelijk? Ik zie de aantrekkelijkheid daar niet van in. Het gaat om positive mogelijkheden/uitkomsten zien, en misschien nog wel meer vertrouwen hebben dat je wat er ook gebeurt dat aankan, of dat je vertrouwt dat je creatief of pro-actief genoeg bent om er een andere draai aan te geven. Niet dat je per se de uitkomst krijgt die je wilt.



Nou ja, dat klinkt wellicht erg tjakka achtig en naief wat ik niet ben hoor. Mensen moeten uiteindelijk ook vooral doen wat voor hen werkt. Als dat pessimistisch in het leven staan is, dan heb ik daar natuurlijk niks over te zeggen.



Maar TO wil het graag anders en dat kan ik me wel voorstellen, dat had ik zelf op een gegeven ogenblik ook (toen was ik 19-20 of zo). Ik weet niet meer precies hoe ik het gedan heb. Veel erover lezen en oefeningen doen. Gewoon dingen proberen (want wat is er nou het ergste wat kan gebeuren als je dat soort 'omdenk' oefeningetjes probeert?).



Succes in ieder geval TO, er komt vast wel iets op je pad dat je aanspreekt!
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
quote:boebezoebe schreef op 21 december 2014 @ 01:06:

[...]





Maar voor optimisten (denk ik, in ieder geval in mijn ervaring) gaat het niet om dat 'gelijk krijgen'. Wat heb je daar nou aan als iets mis gaat, aan dat gelijk? Ik zie de aantrekkelijkheid daar niet van in. Het gaat om positive mogelijkheden/uitkomsten zien, en misschien nog wel meer vertrouwen hebben dat je wat er ook gebeurt dat aankan, of dat je vertrouwt dat je creatief of pro-actief genoeg bent om er een andere draai aan te geven. Niet dat je per se de uitkomst krijgt die je wilt.



Het gaat niet om gelijk krijgen natuurlijk, maar meer om niet teleurgesteld te worden. Stel (even een voorbeeld) ik heb een solliciatie lopen, dan kan ik het beter aan om te denken 'nou, het wordt toch niks, hou er alvast rekening mee', dan dat ik ga denken dat ik de baan vast krijg. Het is dan veel te pijnlijk als dat niet zo is.
Mijn motto: het kan altijd erger, dus geniet van wat je nu hebt!
Alle reacties Link kopieren
Wat mij helpt is omhet volgende tegen mezelf te zeggen: 'het voegt niets aan de situatie toe om te gaan lopen stressen of piekeren'. En dan laat ik het vervolgens maar een beetje over me heenkomen.
Alle reacties Link kopieren
Verder eens met Boebezoebe: het gaat volgens mij ook om een soort vertrouwen dat alles goed zal komen. Niet per definitie over het verkrijgen van de gewenste uitkomst, maar meer over het vertrouwen dat je met iedere uitkomst kunt 'dealen'. Zoiets.
Alle reacties Link kopieren
Je moet vooral luisteren naar jezelf een psycholoog kan je helpen om je in te laten zien dat het ook anders kan, maar als je gevoel daar niet op reageert is dat heel lastig. Ik begrijp uit je verhaal dat je het niet makkelijk hebt gehad met je ouders en ik vermoed dat je veel zooi over je heen hebt gekregen dat is ook voor een kind moeilijk te behappen Je zit waarschijnlijk nog met veel oud zeer en misschien heb je je zelf ook schuldig gevoeld over dit alles. Dat gevoel kan blijven borrelen. Er staan hierboven al goede tips van medeforummers zoals dingen opschrijven die leuk zijn op een dag. Maar je moet er vooral naartoe dat je in het nu leeft dat elke dag een nieuwe start is en dat je wat gisteren speelde los zult moeten laten daar kun je niets meer aan veranderen of toevoegen. Sta jezelf toe om zo nu en dan flink te huilen. Je moet dat kwijt. En als je niet optimistisch bent dan moet je dat ook niet spelen dan nep je jezelf en dat gevoel gaat dan ook weer dwarszitten. Ik heb makkelijk praten zo vanaf ijn bank. Maar ik denk als jij met jezelf in evenwicht kunnen komen, je verleden een plekje kunt geven en vooral gaat denken dat elke dag een nieuwe is met nieuwe mogelijkheden je misschien vanzelf dat gevoel weer terugkrijgt dat je je weer happy gaat voelen. Heel veel sterkte
Alle reacties Link kopieren
quote:jellybelly schreef op 21 december 2014 @ 01:12:

[...]



Het gaat niet om gelijk krijgen natuurlijk, maar meer om niet teleurgesteld te worden. Stel (even een voorbeeld) ik heb een solliciatie lopen, dan kan ik het beter aan om te denken 'nou, het wordt toch niks, hou er alvast rekening mee', dan dat ik ga denken dat ik de baan vast krijg. Het is dan veel te pijnlijk als dat niet zo is.Wat grappig, want ik kan juist de gedacht 'het word vast niks' moeilijk aan. Dat vind ik zo somber, ik kan me niet oorstellen om dat als 'baseline' te hebben. Ik heb vorig jaar een half jaar gesolliciteerd toen ik werkloos was en uiteraard heb ik daar zorgen van gehad. Maar bij elke sollicitatie dacht ik: ik ga gewoon mijn best doen. Dat is wat ik onder controle heb, de uitslag ligt buiten mijn invloed (ik kan er immers niks aan doen als ik niet in hun plaatsje pas, of als er een betere kandidaat is). Kreeg ik het niet (wat dus vaak zo was), dan had ik er in ieder geval weer van geleerd en keek ik vooral weer naar de volgende mogelijkheden. Afwijzingen zijn inderdaad pijnlijk, maar ik heb ze altijd aangekund, dus waarom een andere keer niet? De teleurstelling duurde bij mij altijd maar even. Daar heb ik wel vertrouwen in zeg maar.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Allereerst wil ik jullie heel erg bedanken voor alle tips! Ik wil ze ook graag gaan uitproberen.



Pannekoekie: ik heb idd in mijn kindertijd heel wat over me heen gehad. Niet alleen de scheiding van mijn ouders maar ook later nog een scheiding van een van mijn ouders en de toenmalige partner. Die man heeft ook nog dingen gedaan die niet door een beugel konden waardoor ik juist heel opgelucht was dat hij weg was.

Huilen lucht idd vaak op en idd happy spelen als je je dat neit voelt lukt me ook eigenlijk niet.



Ik zit voor mijn gevoel al een paar jaar vast in een patroon, het vermijden van dingen. Ook wil ik heel erg controle hebben.



Maar ik ga zeker aan de slag met de tips

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven