Paniek door de herbelevingen - deel IV

16-02-2017 09:35 3014 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Eind nov 2016 opende ik een topic in verband met paniek klachten, herbelevingen en veel angsten ten gevolge van meerdere trauma's wat zich uit in PTSS. Inmiddels hebben anderen het topic ook gevonden en ervaar ik een enorme steun van andere forummers om deze moeilijke tijd door te komen; voor, tijdens en hopelijk ook nog na de emdr therapie. De intake voor de traumatherapie is inmiddels geweest (eind januari) en vanaf maart zal ik wekelijks die therapie volgen.

De steun die ik hier ontvangen heb afgelopen weken is hartverwarmend en zeer divers, wat het een enorm waardevol topic maakt; bedankt lieve schrijvers!

Van herkenning tot troostende woorden, van borrelnootjes tot paaseitjes, en van afleiding tot Rituals pakketten, alles passeert de revue, en zorgt er tevens voor dat het topic voelt als een warm bad (hoe toepasselijk) en vandaar nu alweer deel 4. De originele post is terug te lezen in deel 1, 2 en 3.



Link naar deel 1:

Paniek door de herbelevingen



Link naar deel 2:

Paniek door de herbelevingen - deel II



Link naar deel 3:

Paniek door de herbelevingen - deel III
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Alle reacties Link kopieren
Dank je lieve Ernie

Ook voor jou

Heb je nu nog lichamelijke klachten?

Ik dus wel

en weet niet hoe ermee om te gaan

Het maakt me allemaal zo bang...
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Alle reacties Link kopieren
ja helaas, urineretentie/obstipatie met vlagen. Dove lichaamsdelen, pijn in mn ribbenkast, kortademig etc

Moeilijk he...
Alle reacties Link kopieren
Ja... heel herkenbaar helaas

Zeker moeilijk

Met het oude gedrag was dit ook beter te hanteren

Voelde ik het tenminste minder heftig

Nu komt alles zo binnen

Dat is toch niet te doen?
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Alle reacties Link kopieren
voor iedereen die het kan gebruiken!
Alle reacties Link kopieren
X
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben echt bekaf

Gisteren en vandaag waren ze de hele tijd aan het overleggen in mijn hoofd

En alhoewel ze mij dan met rust laten,

en ik dus fysiek echt lekker rustig aan kon doen,

is het uitputtend

Zeker nu ze conclusies aan het trekken zijn en me met m'n rug tegen de muur hebben staan

Ik weet niet wat ik eraan kan doen

Ik weet niet wat ik nog kan doen
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
@Snow, het klinkt voor mij niet zielig, wel moeilijk.



@Knuff, jij hebt het getroffen met jouw vriend, inderdaad. Hij heeft het ook getroffen met Knuff. Met mijn opmerking dat je dat wat er gisteren is gebeurd, niet te vaak moet doen, bedoel ik dat dit niet tof is voor hem en niet tof is voor jou. Het is niet tof voor jullie.

Jouw vriend komt hier over als een fantastische kerel. Of hij die persoon is die alleen maar goed is? Dat weet ik niet. Ik geloof daar niet zo in. Maar uit jouw verhalen komt hij naar voren als een lieve, slimme doorzetter die heel veel voor jou over heeft. Over zijn mindere kanten heb ik nog niets gelezen.

En jij bent een geweldige vriendin. Zoals ik je ken, ben je eerlijk, lief, grappig en een enorme volhouder. Je vriend gaat helemaal voor jou en dat zegt echt wel iets over jou. Dus ja, ik bedoel dat jij (als hij is zoals jij beschrijft) dankbaar mag zijn dat hij op je pad is gekomen. En ik bedoel zeker ook dat hij dankbaar mag zijn dat jij op zijn pad bent gekomen. Het een niet meer dan het ander.





@EV, ik was te laat om je berichtje te lezen. Fijn dat je weer even langs geweest bent



@theekransjes: fijn dat je iets hebt aan het lezen en schrijven hier. Doen dus!



@erniethelemaalbij: dat is rot.... ik snap dat je wenst dat het anders gegaan zou zijn. En hoe is t nu? Ik bedoel: ik lees dat je op dit moment ook lichamelijke klachten hebt, maar ik bedoel meer, hoe is het nu met 'gezien worden'?
Alle reacties Link kopieren
@sofie

Nou ik laat mezelf niet echt zien. Momenteel veel stressoren in mijn leven maar maken me meer afgesplitst/veel automatische piloot modus en minder ruimte voor andere stuk.

Psych is nu ook ziek (enige die andere stuk ziet) en dat vind ik erg lastig, neig dan direct naar afhaken. Ik ben geen ster in mezelf zichtbaar maken.

Hoop dat jij beter zorgt dat je gezien/gehoord wordt?
Alle reacties Link kopieren
@Knuffelbeertjes, fijn dat je het zo kan overzien!

@Sofie, bedankt!

@Erniethelemaalbij, lastig zeg. Hopelijk is je psych snel terug!
Alle reacties Link kopieren
Sofie, wat lief en fijn dat je dat nog wilde uitleggen. Dank je wel

Vriend benadrukt ook altijd dat we het 'samen' fijn hebben, met 'elkaar.'

Dat zie ik ook in jouw woorden terug

Ik hoop dat je zo lekker slaapt



Ernie, herkenbaar hoor, en zo moeilijk te doorbreken dat zichtbaar maken. Het voelt elke keer (voor mij) als een enorm risico als ik het wél doe, alsof ik m'n eigen graf graaf. De drempel om te delen blijft heel hoog... en toch, als ik zie wat het me oplevert, is dat allemaal heel helpend en steunend en mooi om te mogen ervaren. Dood eng, maar ook heel mooi

Ik hoop dat jij dat ook mag ervaren, en/of dat je psych snel beter is!





Theekransjes, het is voor iedereen moeilijk ziek zijn te accepteren.. Het is wat niemand wil, als je kunt kiezen, kies je voor gezondheid. Helaas is het wel wat het is en helpt acceptatie, maar het is zo moeilijk, dat herken ik heel erg

Fijn dat je meeschrijft
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Alle reacties Link kopieren
X
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
@Knuff: gaaf! Ik vind het zo mooi wat er gebeurt. Ik herken het van mezelf in contact met mijn beste vriendin. Als ik mijn twijfels uitspreek over wat ik aan het doen ben 'omdat ik het allemaal niet veranderd krijg', is een van de dingen die zij zegt: het is al veranderd. Ik heb contact met je, echt contact, verbinding. Dat voel ik ook en dat is van: Help-dit-voelt-heel-eng steeds meer aan het veranderen veranderd naar Wauw-dit-voelt-heel-fijn.

Het is voor mij het bewijs dat je dingen kunt ontwikkelen die al ergens in je zitten. Ik heb het nooit eerder gedaan, echt verbinden op emotioneel level, en nu leer ik het. En ontdek ik dat het niet alleen fijn is voor mezelf, maar ook voor anderen om mij heen.

Misschien leg ik mijn ervaring nu iets te veel op die van jou, maar ik zie wat gelijkenissen .



@erniethelemaalbij: dat ben ik aan het leren en gaat steeds een beetje beter en makkelijker. Al die deeltjes Sofie worden steeds meer 'een' Sofie, ik laat nog maar weinig deeltjes 'thuis'. Ik ben vertrouwen aan het opdoen dat die 'totale' Sofie eigenlijk best wel een oké persoon is. Alleen dat lichaam he, dat moet er ergens ook bij gaan horen. Dat is mijn worsteling werkpunt nu.



@theekransjes: ik vind dat niet zo gek hoor. Een pas op de plaats maken is moeilijk. Niet alleen omdat je daaraan een stukje van je identiteit hebt gekoppeld, maar ook omdat 'doelen nastreven' en 'je nuttig voelen' dingen zijn die je heel goed kunt bereiken door te werken. Als werk wegvalt, valt ook dat stukje weg. Terwijl dit belangrijke dingen zijn voor je geluksgevoel.

Het is niet erg dat werk nu even niet kan (ja, het voelt wel erg, maar ik bedoel, het is nu even niet anders), maar het is wel belangrijk om je nuttig te blijven voelen en, al is het maar heel heel heel kleine doeletjes na te streven, Om toch voldoening te halen voor jezelf.

Misschien kun je daar iets kleins in bedenken? Iets voor jezelf of een ander. Je kunt ook van waarde zijn voor de samenleving omdat je een prulletje van de grond hebt geraapt. Of omdat je een oude meneer hebt geholpen met het leggen van boodschappen op de band. Of omdat je iemand een lief kaartje stuurt en daarmee laat weten dat je aan diegene denkt. Of.... Probeer het maar eens, misschien werkt het (en misschien ook niet en dan mag je denken: wat een tip).

Nog even over dat 'identiteit koppelen aan je werk'. Dat is een beetje ingebakken in de samenleving. Mensen zeggen heel vaak: ik ben metselaar, ik ben leerkracht, ik ben arts, ik ben vakkenvuller. Zegt genoeg toch?



Het belooft een prachtige dag te worden, in ieder geval wat betreft het weer. Dus ik denk dat er weer allerlei tuinen en balkons zijn die ons smekend aankijken of we er alsjeblieft even in willen zitten. Gun hen dat plezier!

allemaal!
Even een brengen.
Alle reacties Link kopieren
@Knuffelbeertjes, wat een fijne ervaring! Doet me goed om te lezen, dat je echt zelf kan voelen dat je jezelf mag zijn.

@Sofie, ja hele goede tip juist! Bedankt

quote:SF_ schreef op 30 maart 2017 @ 14:06:

Even een brengen.Lief! Kom je er ook een halen? deze is voor jou!
Alle reacties Link kopieren
quote:Sofie1979 schreef op 30 maart 2017 @ 07:04:

Misschien leg ik mijn ervaring nu iets te veel op die van jou, maar ik zie wat gelijkenissen .



Ik ook hoor Sofie.

Fijn je woorden te lezen
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Alle reacties Link kopieren
quote:SF_ schreef op 30 maart 2017 @ 14:06:

Even een brengen.

Jeej



Mis je wel hoor Snow, maar voel je nergens toe verplicht.

Een knuffel is al heel wat!

Ook voor jou lieve Snow
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Alle reacties Link kopieren
quote:theekransjes schreef op 30 maart 2017 @ 15:36:

Dat frustreert soms ook, dat ik wil, maar niet kan.





Is ook frustrerend.

Je wilt zó graag.

Maar lichaam en hoofd werken niet mee.

Als het aan onze wil en motivatie lag, hadden we denk ik geen hulp meer nodig
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Alle reacties Link kopieren
X
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.




Ik voer helemaal niets uit en ik ben al moe. Dat vechten en strijden kost veel.

Met allemaal verplichtingen en moeilijke gesprekken erbij kan ik me voorstellen dat je het voor vandaag helemaal gehad hebt, @Knuffelbeertjes. Probeer te voelen of je trek hebt. En drink sowieso wat, iets extra's drinken maakt niet uit (zolang het geen liters zijn natuurlijk). Ik vind het telkens mooi om te lezen hoe goed je met je vriend kunt praten. Ik snap je laatste zin dan ook niet, je verwacht misschien dat ik/wij jaloers zijn? Ik denk dat niemand jaloers zal zijn, ze zullen je zo'n lieve vriend en lg alleen maar gunnen.
Alle reacties Link kopieren
Nee, niet iedereen heeft zo'n lieve vriend en lg, of zulke lieve vriendinnen en goede 'peuten. Sommige mensen hebben wel net zulke harde, negatieve gedachten over zichzelf. Daarom is het voor die mensen misschien juist fijn om te lezen dat het wél kan, dat een lieve vriend of fijne werkplek geen onrealistisch verlangen of streven is. Dat het fijner, anders, beter kan.



Even weinig input van mij de laatste dagen. Ik ben heel moe en heb moeite met concentreren, dus ik lees soms teksten en snap het niet helemaal. Of ik lees de posts bovenaan de pagina een uurtje later nog een keer en zie dan alleen aan het tijdstip dat ik het al gelezen heb, maar weet het niet meer. Werken en dingen doen kost dus even veel energie, dus hier bijdragen lukt even niet zo goed. Ik lees wel alles (maar of jullie daar nu iets aan hebben...)



Grote voor iedereen!
Alle reacties Link kopieren
Tobbie en Snow

Ik bedoelde die laatste zin niet verkeerd

Ik bedoelde ermee dat ik te herkenbaar kan zijn

Omdat niet iedereen zo'n vriend en lg heeft

Heb het aangepast

Bedankt voor jullie feedback



Nee ik zou nooit me zorgen maken dat iemand jaloers op mij is

Ik zou nooit met mezelf willen ruilen

Door mezelf

Mijn omgeving gun ik iedereen

Maar leven met de gedachten en herbelevingen en stress en paniek en nachtmerries

Dat gun ik niemand



Ik lees ook hoe zwaar jullie het hebben

Zowel jij Snow als jij Tobbie

Sterkte lieverds

I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Alle reacties Link kopieren
Heeft Selune nog een update gegeven? Ik hoop dat zij en haar familie veilig zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik ook

Als je dit leest Selune:

er wordt aan je gedacht

I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mezelf compleet overvraagd vandaag

Ik weet het allemaal op m'n werk

Zo goed

En voor mezelf niet

Gelden alle andere regels

Ik ben slecht en verkeerd,

mag geen aandacht vragen,

geen ruimte innemen,

en geen liefde ontvangen.



Zo voelt het en zo is het van binnen

Van een afstandje lijkt het mooi

Maar van binnen is het verwoestend en kapot





Ik voel me zo, zo slecht over mezelf

Ik voel me zo verdrietig over alles

En ik ben zo moe en wil rust

Maar die is er niet, helemaal niet



Sorry voor mijn geklaag

Ik zal weer even stoppen
knuffelbeertjes wijzigde dit bericht op 30-03-2017 21:24
Reden: Iets te prive :)
% gewijzigd
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven