Paniek door de herbelevingen - deel V

11-04-2017 19:31 3007 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Eind nov 2016 opende ik een topic in verband met paniek klachten, herbelevingen en veel angsten ten gevolge van meerdere trauma's wat zich uit in (c)PTSS.

Ondertussen zijn we alweer toe aan deel 5, wat betekent dat er meer dan 12.000 berichtjes geschreven zijn :cheer2:

Iedereen is altijd heel erg welkom om mee te schrijven!

Heel graag zelfs, voel je vrij, er schrijven zelfs mensen mee die maar één woord herkennen (.......) tot forummers die alles herkennen; wat je achtergrond en verhaal ook is, voel je welkom!

We hopen dat iedereen respecteert dat we het topic graag een veilige plek willen houden voor alle schrijvers en meelezers :heart:

Speciaal voor iedereen die al meeschrijft: bedankt voor de afgelopen tijd, voor dit nieuwe topic, voor jullie steun en woorden, jullie begrip, geduld en wijsheid, herkenning, humor en liefde die zelfs door het beeldscherm heen voelbaar is. Dit topic betekent meer voor mij dan woorden duidelijk kunnen maken.

Als je al wat langer mee schrijft zijn de begrippen LV, ZH en MM je bekend, evenals de betekenis van iets omSnowen en ge-Pruttel.
Maar om het voor iedereen een fijn en leesbaar topic te houden hierbij een verklarende woordenlijst :lijstje: in tabelvorm:

begripbetekenis
LVLieve Vriendin
MMManmens
ZHZak Hooi
BVBeste Vriend
WWDWeggeWaaid Dakraam
OmSnoweniets wat eerst een negatieve lading voor je had veranderen in iets positiefs
GePruttelwoorden en activiteiten die je een vrolijk, fijn gevoel bezorgen
Plantjesdageen dag waarop het niet gaat. Je lichaam werkt niet en heeft liefdevolle berichtjes (via het topic of telefoon of irl), zelfzorg en mensen nodig
Mosdageen dag waarop je je minder dan een plant voelt. Je zit gevangen in een waas van angst en paniek, wat ervoor zorgt dat zelfs de meest basale lichaamsfuncties niet vanzelfsprekend zijn. Er is weinig tot geen taal, wat contact maken moeilijk maakt.
PTPittige Therapie. Zorg voor, tijdens en na een PT extra goed voor jezelf :hug: :heart:
ODS tekenOver De Streep teken. Een lief, warm, steunend gebaar voor iemand die dapper bezig is
DansenEen stapje vooruit, een stapje terug, het gaat niet om alleen maar vooruitgaan, je bent gewoon aan het dansen
nog leegnog leeg

De originele post is terug te lezen in deel 1, 2 en 3.

Link naar deel 1:

psyche/paniek-door-de-herbelevingen/lis ... 5#25123775

Link naar deel 2:

psyche/paniek-door-de-herbelevingen-dee ... 9#25448419

Link naar deel 3:

psyche/paniek-door-de-herbelevingen-dee ... 9#25720379

Link naar deel 4:

psyche/paniek-door-de-herbelevingen-dee ... 9#26082179
knuffelbeertjes wijzigde dit bericht op 29-08-2017 22:41
51.76% gewijzigd
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Alle reacties Link kopieren
Klinkt als een goed plan Sofie

Vandaag rustig aan doen

(therapie is al meer dan genoeg)

En die deeltjes naar voren laten komen

Helpt misschien ook als je al wat leuke ideeën hebt in het vooruitzicht?

Ik kijk dan vaak op verschillende sites en probeer me zo een beetje op de vrije dagen te verheugen

Of ik fantaseer over wat ik aan het doen ben op die plek, bijv lekker zwemmen oid...

Dat helpt die deeltjes wel



Ik had echt een beroerde nacht

Met peuten is nu afgesproken dat vriend mij 's nachts niet wakker maakt als ik naar droom

Heeft iets te maken met remslaap...(?)

Nou ja, op zich droom ik de dromen nu wel 'af/uit' maar onthoud ik ze ook beter

Naast de nare dromen van het verleden en de emdr droom ik 'natuurlijk' (want dat soort dingen doet m'n hoofd) ook al twee nachten over m'n vader



Vanaf vandaag heb ik echt vrij en het is nog maar 8 uur en heb nu al moeite me aan de afspraken met peut te houden... Haar idee is komende dagen oefenen met ontspanning, leuke afleiding en ontlading, maar in mijn hoofd zit een waslijst aan taken.. Niks doen is ook geen optie (als ik niet de taken mag doen, leggen de gedachten m'n lichaam vaak plat, of komen met de beelden, omdat ik ongehoorzaam ben en ze dan laten merken wie de baas is).

Want als ze dat zouden doen zou ik me niet aan de afspraak met peut houden en was medicatie het alternatief. Sta dus met m'n rug tegen de muur. Tenzij ik ga liegen tegen m'n peut, heb haar al geappt dat die kans groot is...

Weet wel dat ze deze afspraken goed bedoelt maar vind het gewoon even moeilijk



Het voelt zo slecht om leuke dingen te doen terwijl ik ook zoveel andere dingen nog moet doen...

Maar zij zegt dat slecht voor mezelf zorgen nu niet handig is en ontspanning noodzakelijk



Ontspanning noodzakelijk

Daar denk ik wat anders over

Hmm...



En het vliegt me ook enorm aan

Als ik denk aan over twee weken

Dan is de vakantie voorbij

En zijn alle klusjes nog niet gedaan

Als ik me houd aan de afspraken met peut

Ook al weet ik dat ik zoveel klusjes heb

dat die sowieso over twee weken niet klaar zijn

Ook al zou ik vandaag tm vrijdag eraan besteden

Maar weten en voelen zijn wel 2 totaal verschillende dingen..

Ben echt super onrustig
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Er zijn altijd nog klusjes te doen en de wereld vergaat er niet om!



Dit staat voorop mijn todoblokje.



Is het een idee om één taak te doen en dan iets ontspannends? Of is dat niet de bedoeling volgens de therapeut?

Ik heb zelf vaak een schuldgevoel als ik 'alleen maar leuke dingen' mag doen op een dag (de vraag is hoe leuk het is om dingen te doen met een schuldgevoel). Dus ik probeer dan meestal eerst maar een taak te doen en daarna wat leuks.
Alle reacties Link kopieren
Stort je huis in als je die taken niet doet? Vervuil je? Gaan er mensen of dieren dood? Is er reële kans op een ramp? Zijn er taakjes die voor je leven van vandaag nodig zijn (boodschappen, iets kleins schoonmaken, was doen)?



Ik gok zo maar dat het antwoord op de eerste vier vragen 'nee' is. Die taken moet je lekker laten liggen. Het antwoord op de laatste vraag is misschien wel 'ja'. Ik zou vanmorgen dan een of twee van die taakjes doen (en als je gaat schoonmaken, doe iets kleins/een kort klusje, zet desnoods een timer) en tussendoor en erna rusten.



Drink je thee terwijl je muziekje luistert, ga na de lunch lekker op de bank liggen. Misschien even naar buiten als het weer een beetje meewerkt. Het idee van vakantie is niet dat je de hele tijd stomme klusjes doet. Juist niet. Probeer netflix maar uit te kijken en geef hier reviews van wat je gezien hebt. Vertel hoeveel kleurplaten je gemaakt hebt. Dat je met de kat van de buren hebt gekroeld. Weet ik veel.
Alle reacties Link kopieren
Sofie, ik zou eigenlijk een handstand moeten kunnen. Die moeten we regelmatig doen bij het sporten, maar dat lukt me dus niet.
Alle reacties Link kopieren
x
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Alle reacties Link kopieren
Je zou verbaasd zijn hoe goed ouderwets conditioneren ook op mensen werkt... Klusje af, beloning. Prima motivatie voor de meeste mensen.
Alles af? Dat is een illusie. Er is altijd nog wel iets! Dus als je alles achter elkaar gaat doen, kom je de komende maanden niet eens aan slapen en eten toe.



Ja, mij lukt het vaak wel om eerst een taak te doen en daarna wat leuks. Nu doe ik zelfs meestal eerst wat leuks en daarna pas een taak. Dat ontspant me en vaak werkt dat de hele dag door. De tijd voor half 10 besteed ik dan aan internetten of tv kijken of Netflix, tegelijk ontbijten (kijk, dat is nuttig!). Lekker hoor. Het voelt ook goed om mezelf dat te gunnen. Maar daar zijn echt jaren overheen gegaan voor ik dat zonder schuldgevoel kon.
Alle reacties Link kopieren
quote:SF_ schreef op 24 april 2017 @ 09:31:

Alles af? Dat is een illusie. Er is altijd nog wel iets! Dus als je alles achter elkaar gaat doen, kom je de komende maanden niet eens aan slapen en eten toe.



Dat vond ik ook altijd vervelend Snow...

Al die zelfzorg dingen...

Weer moeten eten, weer moeten slapen, zucht...

Het liefst werkte ik uren en dagen achter elkaar,

dat deed ik eigenlijk ook tot ik vriend leerde kennen...

Toen heb ik veel van mijn aandacht en tijd in hem gestoken,

in de perfecte vriendin zijn...

Maar bij alles wat ik doe en deed,

was het toch nooit goed genoeg...



Ik merk het nu weer, als ik dan één klusje doe,

in plaats van tevreden te zijn is er alleen maar commentaar in mijn hoofd..

Dus ik doe het ook nooit goed genoeg,

het is nooit klaar, en er is nooit ruimte voor mij en ontspanning.

Het is zo moeilijk hier doorheen te komen.

Alles vol plannen, en maar door gaan,

leven vanuit schema's en lijstjes,

het was gewoon echt een hele fijne houvast,

een hele fijne manier om de illusie in stand te houden dat ik daarmee alles aan zou kunnen..



Ook met dit oefenen was ik van plan met schema's en lijstjes te werken,

met een dagplanning voor mijn vakantie,

zodat ik niet in een lui persoon zou veranderen.

Maar m'n peut was het ook daar niet mee eens,

ik mocht wel 2 lijstjes maken, één met dingen die moesten van mezelf,

en één met dingen die moesten van m'n peut.

En dan pas per dag(deel) kijken wat ik wilde,

met een max van 1 dus aan de taken.....

Ik vind het vreselijk moeilijk..



En die tijd voor half 10 klinkt wel fijn Snow,

vooral ook fijn dat je daarvan kunt genieten,

en er geen nare gevoelens bij hebt
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Alle reacties Link kopieren
quote:Tobbert schreef op 24 april 2017 @ 09:10:

Je zou verbaasd zijn hoe goed ouderwets conditioneren ook op mensen werkt... Klusje af, beloning. Prima motivatie voor de meeste mensen.

Ja, het gevoel wat ik erbij krijg is jezelf voor de gek houden...

en het jezelf wel lekker makkelijk maken..

Vriend zei: waarom moet je het jezelf moeilijk maken dan?

Nou....Omdat het goed is als de lat hoog ligt.

Dan kun je niet veranderen in een alcoholist, een zwerver, of een slecht persoon.

Zodra ik wat steekjes laat vallen, is die kans gewoon heel reëel.

Dat vind ik moeilijk, ik ben bang voor mezelf in rust/ontspanning/etc.

Omdat ik er van overtuigd ben dat het dan slecht met mij afloopt...

En nu word ik daarmee geconfronteerd

Ik geloof best dat het voor andere mensen goed kan werken hoor,

klusje en beloning.

Maar er zijn ook écht mensen die een harde hand nodig hebben,

denk je niet?



Bedankt ook voor je andere berichtje, met die vragen en ideeën erin.

Ik heb zelf ook genoeg ideeën, maar fijn om te lezen.

Alleen als ik dat dan lees, hoor ik alleen maar in mijn hoofd,

dat het slecht en stom is.... dat het lui is....

Ik vind dat zo lastig, voel me zo'n aansteller.

Waarom moet ik er nou weer zo moeilijk over doen,

waarom kan ik niet gewoon het doen zonder oorlog in mijn hoofd..

Sorry voor mijn geklaag.

Ik merk gewoon hoe lastig ik het vind dingen anders te doen.

Ik doe het wel hoor, maar het is gewoon moeilijk.

Als jullie vinden dat ik teveel zeur,

dan begrijp ik dat wel hoor
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Logisch dat je het lastig vindt, het is nieuw voor je. Als je iets nieuws leert, kun je het niet meteen, he? Juist goed als het niet meteen perfect gaat, want dan kun je dat bespreken in therapie en daarvan leren.



Als je alles wat je doet altijd hebt laten afhangen van de mening van een ander, is het logisch dat het nu eng en onveilig voelt nu je beetje bij beetje gaat leren op jezelf te vertrouwen. Daar gaat tijd overheen. Vallen en opstaan. Al die dingen. Je doet het hartstikke goed!
Alle reacties Link kopieren
Bedankt Snow

Wat zeg je fijne dingen

Helpt me

Dank je wel



Ik oefen me te pletter vandaag

Een paar mini klusjes gedaan

Maar ook al gesport en iets ontspannends gedaan

Auto schoonmaken stond voor vanmiddag op de planning

Maar hik ik al tijden tegenaan

Omdat ik me zo bekeken voel buiten

Was alle moed bij elkaar aan het rapen

Zegt vriend: volgens mij is dit niet de bedoeling

Als je zoveel spanning bij iets hebt,

ging het om het woordje 'nee'

Dus hoe kun je die spanning lager maken?

Door me erover heen te zetten

Nee door bijv de auto in de garage te zetten,

zou dat helpen?

Eh ja, dat zou helpen... maar voelt weer zó stom



Oke zegt vriend maar er staat eea in de garage wat er weg moet

Ja zei ik dat ruim ik dus eerst wel even op

Nou zegt hij, dat is dus ook een taak he?

Dus 1 ding, dat opruimen en help ik je bij. En dan op een andere dag auto schoonmaken

Anders is het alweer heel veel want ik zie de spanning helemaal toenemen



Jaja.. dat is zo, die spanning die toeneemt,

maar dat wil ik niet

Wat er in mijn hoofd gebeurt is:

Het is slecht dat ik de auto buiten niet durf schoon te maken

Het is slecht dat ik de garage nog niet opgeruimd heb

Het is slecht dat vriend merkt dat ik spanning heb

De garage opruimen gaat dus wel lukken

Maar dan is de auto nóg niet schoongemaakt

Omdat ik me zo aanstel

Ik moet toch veel meer op een dag kunnen??

Wat doe ik moeilijk

Wat ben ik toch een slecht persoon

Dit gaat weer helemaal mis

Shit



Vervolgens zegt vriend: 'we hadden afgesproken met mijn zus, maar jij had al gezegd dat je niet mee ging. Nu komt ze hier heel even omdat we anders te vroeg in het restaurant zijn, en ze niet langer op haar werk kan blijven, maar ze komt precies om zo en zo laat, en aangezien we uitgelegd hebben hoe het met je gaat hoef je dan helemaal niks. Je kunt op je kamer boven gaan zijn, je kunt beneden blijven, wat jij maar fijn vindt. En op de terugreis komt ze niet weer bij ons, maar nu kon dit even niet anders. Dus het gaat om een kwartiertje vanmiddag.'



Ik kan toch niet boven gaan zitten als m'n schoonzus komt?

Jawel zei vriend want ze weet toch hoe het met je gaat?

Ja maar straks betrekt ze het op zichzelf

Dat is dan haar probleem

Maar als ze het niet begrijpt?

Dan leg ik hetzelfde verhaal nog een keer uit, maar ik denk dat ze het juist heel goed begrijpt, weet je nog hoe ze vorige week reageerde?

Maar nu maak ik me dus druk om dat kwartiertje

Ja zei vriend dat heb jij, richting alle mensen.

En nu weet je dat er echt niks van je verwacht wordt, alleen is de spanning weer heel hoog en moet je dus iets doen om het omlaag te brengen.

Die spanning is zo hoog doordat jij alsnog mensen hier uitnodigt

Ja zei vriend maar ze blijft slechts een kwartiertje, ik heb je nu voorbereid, we hebben het besproken, ik probeer het echt makkelijk voor je te maken, maar ik kan m'mijn hele leven niet aanpassen, wel deels, maar dit soort dingen zijn wel belangrijk voor mij.

Ja, dat snap ik ook... alleen vervelend dat ik er zo gestrest van raak



Nou, spanningsniveau dus weer heel hoog, dat voel ik zelf ook wel. Dus klusje van garage later opnieuw bekijken, zei vriend, nu moest je eerst weer zorgen dat je minder spanning hebt.



Ja, pfff... ik vind het vreselijk dat het zo is. Ik vind het zo naar dat álles zoveel spanning oplevert. Er gebeurt niks, maar alleen al het idee van m'n schoonzus hier is moeilijk.

Omdat ik meteen een waslijst aan eisen aan mezelf heb in dat contact. Mijn hoofd maakt meteen overuren:

Boven zitten kan niet, wat denkt ze dan wel niet? Beneden zitten en sociaal doen en leuk overkomen, dat is de bedoeling. Maar dat lukt me wrss niet. Dus moet ik me daar op voorbereiden, zodat ik straks leuk kan overkomen. Maar ik ben helemaal niet leuk. Hoe moet dat nou? En als ik dit al moeilijk vind richting schoonzus hoe moet het dan straks richting m'n vader

Etc etc etc



Gek word ik daarvan

Ik kan wel janken om mijn stomme hoofd
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Alle reacties Link kopieren
Ik vond vroeger de auto door de wasstraat doen altijd leuk, kijken hoe die helemaal ingezeept en gepoetst werd. Is het een idee om dat te gaan doen als je schoonzus bij jullie thuis is? Duurt niet lang, is niet intensief, auto schoon en je hoeft niet te kiezen tussen alleen boven of beneden met schoonzus.
Dan ga je toch janken, misschien lucht het wel op?quote:

Wat er in mijn hoofd gebeurt is:

Het is slecht dat ik de auto buiten niet durf schoon te maken -> binnen wordt ie net zo schoon

Het is slecht dat ik de garage nog niet opgeruimd heb -> deur dicht, ziet niemand

Het is slecht dat vriend merkt dat ik spanning heb -> nee hoor, het is heel goed, want nu kan hij een deel van die spanning wegnemen

De garage opruimen gaat dus wel lukken -> misschien wel, misschien niet. Eten, slapen, douchen is veel belangrijker dan een opgeruimde garage

Maar dan is de auto nóg niet schoongemaakt -> die auto vindt het niet erg, hoor. Hier wordt ie nooit schoongemaakt.. nou ja, bijna nooit... Maakt dat mij slecht of stom? Nee, het is gewoon geen prioriteit bij mij.

Omdat ik me zo aanstel -> je voelt je rot, je moet heel veel van jezelf, logisch dat je je rot voelt. Dat is niet aanstellen, het gevoel is gewoon zo.

Wat ben ik toch een slecht persoon -> nee hoor. Want dan ben ik het ook met een vieze auto (en niet alleen een vieze auto trouwens... ik zou best wat meer in het huishouden moeten/kunnen doen, maar ik heb er gewoon geen tijd en geen zin in gehad. En mijn energie is ook wat lager dan ik graag zou zien. Het komt wel. Schone bordjes om van te eten en schone onderbroeken om aan te trekken en geen muizen in huis = goed genoeg

Dit gaat weer helemaal mis -> nee hoor. Het gaat nu even mis, omdat dit geen fijn gevoel is. Je vindt dat je faalt, maar het is allemaal niet zo belangrijk, die schone auto, opgeruimde garage. Dat zijn geen dingen waarvan je op je sterfbed zal zeggen: "oh goh, ik wou dat ik vaker de garage had opgeruimd." Overigens is "weer" een signaalwoord, wat aangeeft dat je gedachten overdrijven. Het gaat niet weer mis, het gaat alleen nu even anders dan je in het hoofd had. (Andere signaalwoorden: nooit, altijd, iedereen, niemand...)

Shit -> als er poep op de auto zit, zou ik wel schoonmaken misschien...
Ik zit ook op een takendieet trouwens. Ik heb een hele lijst gemaakt, om even mijn hoofd wat rustiger te krijgen. En vanaf gisteren kies ik elke dag 3 dingen (1 groot, 2 klein) om te doen. Met zoveel dingen die nog moeten, weet ik niet meer waar ik moet beginnen, dus begin ik niet. Die valkuil ken ik van mezelf, dus ik heb allerlei trucjes. Elke dag geldt: nieuwe ronde, nieuwe kansen.
Het jezelf heel erg kwalijk nemen wat je allemaal verkeerd (zou) doen, is ook een manier van jezelf straf geven. Ergens voelt dat dus heel vertrouwd en lekker. Het is wat je gewend bent. Dus logisch dat je die kant opgaat in je hoofd. Het is heel moeilijk te doorbreken. Het kost tijd en heel veel oefening.
quote:Knuffelbeertjes schreef op 24 april 2017 @ 12:22:

[...]

Ik kan wel janken om mijn stomme hoofd

Misschien moet je dit gewoon ook even doen . En vervolgens gaan we de tactiek van het minimaliseren toepassen.

Jouw hoofd maakt alles nu heel groot, veel groter dan het is. En nee Knuff, dat is niet stom of slecht van jou, dat is hoe een paniek-hoofd werkt.

Dus gaan we het nu, onder aanvoering van Snows input, kleiner maken.



Hoofdprobleem 1: de auto. Die wordt vandaag niet gewassen. Hij heeft geluk dat hij bij jou woont, bij mij kreeg hij één keer per jaar een wasbeurt. In de zomer, als een vriend van mij het niet langer meer aan kan zien en met mijn auto naar de wasstraat rijdt. Je mag hem in de top 5 van je lijstje zetten, misschien komt hij dan ergens deze vakantie nog aan de beurt.



Hoofdprobleem 2: je schoonzus je begripvolle, lieve schoonzus. Mocht je het even vergeten zijn, lees dan de reactie van haar van laatst even terug op dit topic. Het was fantastisch. Dus je hebt nu twee opties:

- je stuurt haar een appje dat je het zo ontzettend lastig vindt, maar dat je heel heel heel graag een knuffel van haar wilt en dan zonder iets te moeten zeggen naar boven zal vluchten.

- je stuurt haar een appje om te zeggen dat je van haar houdt en dat je boven gaat zitten als ze komt omdat het nog even allemaal teveel is.



Twee enorme problemen zijn nu weer waar ze horen: kleine problemen met goede oplossingen.

Verder denken dan vandaag is nu niet toegestaan. Alle gedachten die zich zorgen maken of opwinden over Knuff in de toekomst mag je bekijken als een mindful oefening.



En ja, dit mag je heel erg moeilijk vinden. Dat is het ook! Je klaagt niet, je schrijft en wij lezen je graag.
Ik vind je ook niet vervelend hoor Knuf, is toch gewoon hardop denken en met elkaar meedenken wat we hier doen
Alle reacties Link kopieren
xx
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Alle reacties Link kopieren
quote:SF_ schreef op 24 april 2017 @ 12:34:

Die valkuil ken ik van mezelf, dus ik heb allerlei trucjes. Elke dag geldt: nieuwe ronde, nieuwe kansen.

Wat goed van je Snow,

misschien moet ik er eerst ook maar eens achter komen wat m'n valkuilen zijn,

en die proberen te voorkomen...

En die laatste zin van jou goed proberen te onthouden,

maar vind het echt heel moeilijk
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Compenseren is jouw valkuil. En jezelf straffen. Denk ik dan. Maar dat is een goede vraag voor therapie.

Geniet van je thee.
Alle reacties Link kopieren
Dus je ging het rustig aan doen en je hebt (nog voor vier uur 's middags):

- een paar klusjes van je lijstje gedaan

- de garage opgeruimd

- gesport.



Lieve Knuffel, ik word al moe als ik naar het lijstje kijk en ik vind het dus ook niet gek dat het teveel is. Je bent niet lui als je je de rest van de dag week op de bank ligt. Als je griep hebt, ga je toch ook niet de garage opruimen? (Hoop ik tenminste.)



Het voelt helemaal verkeerd om niets te doen, dat snap ik. Probeer niet te boos te zijn op of teleurgesteld in jezelf. Het rustig aan doen (wat nu dus als 'lui' voelt) is de snelste weg naar weer iets kunnen doen.



Ik heb vandaag het volgende gedaan: op tijd opgestaan, gemerkt dat ik moe was dus rustig ontbeten, gedoucht in de hoop dat ik wakkerder zou worden, aantekeningen uitgetypt (heel sloom, want moest secuur), soep gemaakt om mee te lunchen (ik werk deze week thuis ivm moe en vakantieweek voor anderen), overlegd met collega, boodschappen gehaald en gelijk een kort ommetje gemaakt. Stroopwafels gesnoept. Mezelf op m'n kop gegeven om het stroopwafels snoepen omdat ik de laatste tijd veel te weinig beweeg om stroopwafels te mogen snoepen. Merken dat ik écht heel moe ben en in valkuilen stap. Internetten om m'n hoofd iets anders te doen te geven. Nu probeer ik de moed weer te vinden om nog een paar uurtjes te werken. Ik hoop dat het lukt. En als het niet lukt, ga ik eerst even wat anders doen en kijk ik vanavond verder.



Wat ik met die opsomming wil zeggen: soms lukt het niet. Dan pas je het plan aan wat wel lukt. Als niets lukt, is op de bank of op bed liggen het nieuwe plan.
Een auto van binnen poetsen? OMG, bestaat dat ook? Sorry Knuff, ik doe flauw, maar weet je, ik poets mijn auto dus echt nooit never ever van binnen. Mijn huidige auto heb ik ruim twee jaar en is van binnen nog nooit gepoetst. Zelfs niet nadat ik er een kerstboom in vervoerd heb . Oké, dat is best erg, realiseer ik me nu.

Weet je lieve Knuff, je bent niet autistisch (hebben je therapeuten je ooit verteld, meen ik me te herinneren). Wat je hebt gedaan vandaag, is je takenlijstje aanpassen. Jij kunt met die verandering om gaan.

Dit betekent: je hebt nu iets anders (twee iets-andersen zelfs) gedaan in plaats van de auto poetsen.

Misschien helpt dit: Pak een pen en stukje papier:

Schrijf op:

Lijstje voor maandag:

1. Thee drinken op de bank.

2. Minimaal 10 minuten mijn ogen dicht doen terwijl ik op de bank zit.

3. Garage opruimen.

4. Nog een keer thee drinken op de bank.

5. Sporten

6. één andere klus doen waarvan Sofie niet weet wat het is en allerlei dingen bedenkt in haar hoofd die het zouden kunnen zijn.

7. Lief appje naar mijn schoonzus sturen.

8. Het eten opeten wat vriend voor me heeft gemaakt.

9. Minimaal een liedje luisteren wat ik mooi vind en/of me aan iets positiefs herinnert.

10. In het topic teruglezen hoe lief mijn schoonzus op mij heeft gereageerd.

11. Nog een keertje of meerdere keren theedrinken op de bank.



Alle reacties Link kopieren
En van dat lijstje van Sofie kun je dus al minstens de helft afvinken; hopelijk geeft dat een voldaan gevoel.
Opruimen is ook al sport!
Gruwelijk eens met Snow



Ik ging van de week mijn btw aangifte toch doen

Moet het nog steeds doen hoor....



En vandaag ook alweer geen zin/tijd.

Ik heb nog tot en met vrijdag, dat word vrijdag een spoedje.



Bovenstaande is ook planning.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven