Psychiatrische middelen of vernieling?

20-02-2017 00:06 192 berichten
Alle reacties Link kopieren
Enige maanden geleden kreeg ik een paniekaanval, deze is gedurende 6 weken af en aan gegaan. Op een gegeven moment wordt je radeloos en je lichaam raakt uitgeput. Omdat het je niet meer lukt om de boel onder controle te krijgen en je lichaam ook steeds meer in de vecht en vluchtmodus terecht komt, raak je uitgeput. Je gaat naar de huisarts, die geeft oxazepam. Helaas begon toen de ellende pas echt. Daags na mijn tweede oxazepam werd ik helemaal gek of thans, ik werd angstiger, ik werd duizeliger en voelde mezelf nog onwerkelijker worden. Terug naar de huisarts, ik was radeloos. Huisarts schreef me 75 mg Venlafaxine voor icm 3 maal daags pam. Dit om de angsten en paniek te onderdrukken die heviger zou kunnen worden. Dat heb ik gemerkt! Bij de eerste pil leek het wel alsof ik buiten mezelf was. Huisarts gebeld. Gewoon doorslikken. Oxazepam Op tijd nemen. Ik had mijn huisarts overigens duidelijk verteld dat ik een hersenbeschadiging heb. Zo belde ik iedere dag met de huisarts. Herkende mezelf niet meer terug. Doorslikken, doorslikken, wordt vanzelf minder. Mijn omgeving voerde ook druk op me uit, omdat ze zich, kennelijk ernstige zorgen maakte. Ik sliep veel, was bang en had rare dromen en korte flash backs. Ook kreeg ik veel last van een bonzend hart en een hoge hartslag, druk op borst etc. Alles aan huisarts gemeld. Zowel huisarts als omgeving stelde dat het enkel mijn paniek was en dat ik door moest gaan. Omdat ik radeloos was deed ik Dit. Na 4 a 6 weken leek het wat beter te gaan. Wel ben ik mijn gehele vertrouwen in mezelf kwijt en denk dat wat er gebeurd is absoluut niet goed is. Ik ben nu rustiger, maar komt dat door de medicijnen of doordat ik zoveel heb moeten doorstaan dat ik gewend ben geraakt aan het meest verschrikkelijke? Het werkt beter als mensen naar je luisteren, in plaats van je vergiftigen. Mijn lichaam, ik ken het qua gevoel niet meer. Het lijkt wel kapot. Ik ben hoog gevoelig. Nu is Dit ook mijn valkuil, maar ik mis het verschrikkelijk. Stoppen, dat wilde ik al ma de eerste week. Maar ja , ik kan niet goed op tegen de druk van buitenaf. Nu stoppen, daar wil de huisarts niets van weten. Maar ik wel, al moet ik het bekopen met iets verschrikkelijks. Huisartsen mogen Dit niet uitschrijven, sterker nog, de SNRI, en dan zeker de Venlafaxine moet worden verboden. Deal met wie je bent. Accepteer. Ik zal hier uitkomen, al is het het laatste wat ik doe!
Stevig staan, sterk verslaan
Alle reacties Link kopieren
quote:-Kia-Ora- schreef op 20 februari 2017 @ 01:13:

[...]



Ik zeg het niet omdat ik denk dat je suïcidaal bent (dat denk ik namelijk niet, eerder wanhopig) maar vooral het hele plaatje wat je nu schetst.. Dank voor je begrip en bezorgdheid. Ik zat er sowieso aan te denken om morgen mijn HA te bellen voor een afspraak. Urgentie is er volgens mij niet. Ik ben wanhopig, maar het lukt me nog enigszins mezelf af te leiden.
Stevig staan, sterk verslaan
Alle reacties Link kopieren
quote:Effexie87 schreef op 20 februari 2017 @ 01:25:

[...]

. Dank voor je begrip en bezorgdheid. Ik zat er sowieso aan te denken om morgen mijn HA te bellen voor een afspraak. Urgentie is er volgens mij niet. Ik ben wanhopig, maar het lukt me nog enigszins mezelf af te leiden.Ik verblijf in de avonden bij mijn vader en dat geeft op zich een veilig gevoel.
Stevig staan, sterk verslaan
quote:-Kia-Ora- schreef op 20 februari 2017 @ 01:24:

[...]



Hmm, ik uit ook openlijk kritiek op mijn collega's en omgekeerd ook. Heeft mij en collega's nog niet hun baan gekost. Dat hij zich ziek heeft gemeld zegt natuurlijk ook niet alles. Ik ben ook ziek op het moment en grote kans dat mijn patiënten mij ook nooit meer weer zien . Heb je het niet stiekem over een vrouw .Nee was een man, maar net afgestudeerd
Alle reacties Link kopieren
Overigens, ik was bij een psychiater, van het GGZ. Deze gaven na 4 weken te kennen dat ze niks met me konden, omdat ik een te laag iq heb (getest in 1993)
Stevig staan, sterk verslaan
Alle reacties Link kopieren
quote:Effexie87 schreef op 20 februari 2017 @ 01:44:

Overigens, ik was bij een psychiater, van het GGZ. Deze gaven na 4 weken te kennen dat ze niks met me konden, omdat ik een te laag iq heb (getest in 1993)

Nieuwe iq test vragen.

Heb je hier al eerder onder een andere naam geschreven?



@ Floortje, dat net afgestudeerd doet er toch niet toe?
Kia aka brandhout voor de hel, aangenaam.
Als je je met deze medicatie slechter voelt dan zonder zou ik eens een goed gesprek met je behandelaar aan gaan. Ik vraag me wel af wat je als alternatief ziet?
quote:-Kia-Ora- schreef op 20 februari 2017 @ 01:49:

[...]



Nieuwe iq test vragen.

Heb je hier al eerder onder een andere naam geschreven?

4

@ Floortje, dat net afgestudeerd doet er toch niet toe?Juist niet. Hij had een 'open en frisse blik' in tegenstelling tot de oudere psychiaters die er toen waren. Hij heeft mij van de jarenlange Efexor af geholpen. Ik ben hem daar echt dankbaar voor.
Alle reacties Link kopieren
quote:nachtvlinder1977 schreef op 20 februari 2017 @ 02:01:

Als je je met deze medicatie slechter voelt dan zonder zou ik eens een goed gesprek met je behandelaar aan gaan. Ik vraag me wel af wat je als alternatief ziet?Dag lief vlindertje .
Kia aka brandhout voor de hel, aangenaam.
quote:-Kia-Ora- schreef op 20 februari 2017 @ 02:05:

[...]



Dag lief vlindertje .Haaai
Alle reacties Link kopieren
quote:nachtvlinder1977 schreef op 20 februari 2017 @ 02:06:

[...]



Haaai Ik stuur je wel even een pb'tje goed? Anders gaan we weer een topic vervuilen met onzin .
Kia aka brandhout voor de hel, aangenaam.
Volgens mij komt het vaker voor dat de klachten toenemen in de eerste weken dat je de medicatie slikt, is je dat niet verteld? Ik snap niet helemaal wat je probleem nu eigenlijk is want je zegt dat je je rustiger ging voelen na 6 weken. Wat gaat er dan precies niet goed?



Kan het niet zijn dat je de bijwerkingen en bijsluiter hebt gelezen van venlafaxine en dat je nu angsten hebt ontwikkeld op basis daarvan? Je weet dat dat om promilles gaat ipv procenten, de kans op hele nare bijwerkingen?



Ik vind het niet zo'n goed idee dat je zo negatief bent over die medicatie en op dit forum zegt dat je ermee wilt stoppen omdat het troep is. Er lezen namelijk mensen mee. Die hetzelfde medicijn gebruiken en kunnen gaan denken, ik ga er ook mee stoppen. Terwijl dat voor hen niet zo'n goed idee is. Voor jou trouwens ook niet.



Je zegt dat je hooggevoelig bent en dat je dat mist. Tja dat doen antidepressiva, die halen de pieken van je gevoel af. Dat is nu even nodig. Dat snap je toch wel? Juist door die hoogoplopende emotie raak je in paniek, lijkt mij. Adem in, adem uit, zennnn. Bespreek anders met je huisarts dat je graag zsm een psychiater wilt zien. Sterkte.
1 keer is wel genoeg
en nog een keer, wel ja!
@Ameliaaa



Een paniekaanval kan iedereen overkomen. Oxzazepam of een tijdelijke pam kan werken. Sommige mensen vinden het gevoel beangstigend. Zeker als je een HSP'er bent. Een HA die ook nog een heftige AD voorschrijft die je persoonlijkheid veranderd... to merkt dat ze zichzelf 'verliest'.

En to heeft het over 1 paniekaanval die wat langer duurde. Een reden voor zware, karakterveranderende medicatie met gezondheidsrisico's?



Praten is nummer 1, Een luisterend oor geeft zoveel meer resultaat.



Waarom krijgt iemand na een paniekaanval AD? Beetje overdreven. Waarom moet to wennen aan de opstart van AD als het misschien niet nodig hoeft te zijn.



Als je haar leest zijn juist de medicaties wat haar dwars zit en dat ze merkt dat het niet goed voelt.



Dat anderen zeggen dat ze door moet gaan...Vooral niet stoppen. Ik ken de keerzijde van dit advies.



To voelt dat het niet goed is... Dus...
quote:Ameliaaa schreef op 20 februari 2017 @ 02:46:

Volgens mij komt het vaker voor dat de klachten toenemen in de eerste weken dat je de medicatie slikt, is je dat niet verteld? Ik snap niet helemaal wat je probleem nu eigenlijk is want je zegt dat je je rustiger ging voelen na 6 weken. Wat gaat er dan precies niet goed?



Kan het niet zijn dat je de bijwerkingen en bijsluiter hebt gelezen van venlafaxine en dat je nu angsten hebt ontwikkeld op basis daarvan? Je weet dat dat om promilles gaat ipv procenten, de kans op hele nare bijwerkingen?



Ik vind het niet zo'n goed idee dat je zo negatief bent over die medicatie en op dit forum zegt dat je ermee wilt stoppen omdat het troep is. Er lezen namelijk mensen mee. Die hetzelfde medicijn gebruiken en kunnen gaan denken, ik ga er ook mee stoppen. Terwijl dat voor hen niet zo'n goed idee is. Voor jou trouwens ook niet.



Je zegt dat je hooggevoelig bent en dat je dat mist. Tja dat doen antidepressiva, die halen de pieken van je gevoel af. Dat is nu even nodig. Dat snap je toch wel? Juist door die hoogoplopende emotie raak je in paniek, lijkt mij. Adem in, adem uit, zennnn. Bespreek anders met je huisarts dat je graag zsm een psychiater wilt zien. Sterkte.



Inderdaad. Ik wil aan mijn huisarts voorstellen om Venlafaxine te gaan proberen voor mijn ADHD klachten omdat ik van Wellbutrin vervelende bijwerkingen krijg (niet de standaard hoofdpijn en misselijkheid in de eerste weken) en schrik hier wel een beetje van.



Niet heel erg, omdat TO daarna begon over "rommel" en "bewust verdoofd" zijn enzo. Dan kan ik het gelukkig plaatsen als het beeld van iemand die álle AD (en waarschijnlijk ook andere medicatie) wantrouwt. Dat helpt om het met een korreltje zout te nemen.
Alle reacties Link kopieren
Ga in godsnaam naar een deskundige, en ik denk dat de huisarts onvoldoende kennis heeft om je in het gebruik van dergelijke middelen te begeleiden.



Enne; alles gaat voorbij; ook dit.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Je moet uit deze negatieve spiraal, en AD kunnen daarbij helpen.



Google ook eens op hyperventilatie, veel van je lichamelijk symptomen lijken daar veel op. Dus goede ademtherapie (bij de fysio kan je daarbij helpen) en ga ook hulp zoeken hoe beter om te gaan met stress, druk, gevoeligheid, etc (dus een goede psycholoog, psychotherapeut).
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Het zou misschien kunnen dat effexor niet zo aanslaat bij jou. Bij veel anderen weer wel. Voor mij was het ook niet zo geschikt, en heb in overleg met de psych een ander middel gekregen wat prima werkt. Wel onder begeleiding van psychiater en psycholoog.
Alle reacties Link kopieren
quote:Effexie87 schreef op 20 februari 2017 @ 01:25:

[...]

. Dank voor je begrip en bezorgdheid. Ik zat er sowieso aan te denken om morgen mijn HA te bellen voor een afspraak. Urgentie is er volgens mij niet. Ik ben wanhopig, maar het lukt me nog enigszins mezelf af te leiden.

Die urgentie is er wel. Je bent aan het doordraaien.En er moet iets gebeuren met je medicatie. Maar je kan beter je psychiater bellen. De huisarts kan je alleen helpen om evt een andere psychiater te zoeken. Er zijn genoeg goede psychiaters die niet autoritair zijn, maar er voor jou zijn en met jou meedenken. Moet je ze dan wel de kans voor geven.



Zo in je eentje doormodderen en er maar oxazepam in blijven gooien gaat hem ook niet worden. toch? Dus bellen zometeen.
.
Alle reacties Link kopieren
quote:Floortje10 schreef op 20 februari 2017 @ 03:26:

@Ameliaaa



Een paniekaanval kan iedereen overkomen. Oxzazepam of een tijdelijke pam kan werken. Sommige mensen vinden het gevoel beangstigend. Zeker als je een HSP'er bent. Een HA die ook nog een heftige AD voorschrijft die je persoonlijkheid veranderd... to merkt dat ze zichzelf 'verliest'.

En to heeft het over 1 paniekaanval die wat langer duurde. Een reden voor zware, karakterveranderende medicatie met gezondheidsrisico's?



Praten is nummer 1, Een luisterend oor geeft zoveel meer resultaat.



Waarom krijgt iemand na een paniekaanval AD? Beetje overdreven. Waarom moet to wennen aan de opstart van AD als het misschien niet nodig hoeft te zijn.



Als je haar leest zijn juist de medicaties wat haar dwars zit en dat ze merkt dat het niet goed voelt.



Dat anderen zeggen dat ze door moet gaan...Vooral niet stoppen. Ik ken de keerzijde van dit advies.



To voelt dat het niet goed is... Dus...



En al bedacht dat huisarts ziet dat het niet goed zit bij TO en daarom AD voorschrijft?

Je schrijft dat je het overdreven vindt dat de huisarts dit voorschrijft, omdat het 'maar' een zware lange paniekaanval is? Misschien vermoed huisarts wel een psychose of een depressie. Huisarts stuurt haar toch ook naar psycholoog om te praten? Dus om te stellen dat het allemaal overdreven is kan jij niet beoordelen.



TO, als ik jou was zou ik dan contact opnemen met je psycholoog en huisarts dat het niet met je gaat zoals je wil. En bedenk dat de weg terug zo een paar jaar in beslag neemt en je er niet 1.2.3. Vanaf ben, ook al is het maar een paniekaanval.
Het leven is te kort om te lang op de verkeerde plek te blijven.
Alle reacties Link kopieren
quote:Valeriaansnoepje schreef op 20 februari 2017 @ 07:46:

[...]





Inderdaad. Ik wil aan mijn huisarts voorstellen om Venlafaxine te gaan proberen voor mijn ADHD klachten omdat ik van Wellbutrin vervelende bijwerkingen krijg (niet de standaard hoofdpijn en misselijkheid in de eerste weken) en schrik hier wel een beetje van.



Niet heel erg, omdat TO daarna begon over "rommel" en "bewust verdoofd" zijn enzo. Dan kan ik het gelukkig plaatsen als het beeld van iemand die álle AD (en waarschijnlijk ook andere medicatie) wantrouwt. Dat helpt om het met een korreltje zout te nemen.



Ik heb natuurlijk geen idee of Effexor of een SNRI jou gaat helpen, maar als je het toch in die hoek zoekt, heb je ook naar Cymbalta gekeken? Ik zou die zoektocht naar medicatie in elk geval met een psychiater doen. En niet met een huisarts. Je ziet wat daarvan kan komen, als je het verhaal van TO leest. Ik ga er dan vanuit dat dat zo ongeveer klopt.

Sommige psychiaters zijn trouwens ook niet echt goed bezig in mijn ogen en als je er zo een treft, kun je beter een andere zoeken die beter meedenkt en samenwerkt.
.
quote:impala schreef op 20 februari 2017 @ 08:52:

[...]





Ik heb natuurlijk geen idee of Effexor of een SNRI jou gaat helpen, maar als je het toch in die hoek zoekt, heb je ook naar Cymbalta gekeken? Ik zou die zoektocht naar medicatie in elk geval met een psychiater doen. En niet met een huisarts. Je ziet wat daarvan kan komen, als je het verhaal van TO leest. Ik ga er dan vanuit dat dat zo ongeveer klopt.



Nee, nog niet. De afspraak is woensdag pas, dus ik zal ook naar Cymbalta gaan kijken.



En nu trek ik me terug, voordat ik TO's topic kaap
Alle reacties Link kopieren
quote:nachtvlinder1977 schreef op 20 februari 2017 @ 02:01:

Als je je met deze medicatie slechter voelt dan zonder zou ik eens een goed gesprek met je behandelaar aan gaan. Ik vraag me wel af wat je als alternatief ziet?. Als alternatief zie ik, medicatie uitsluipen, daar een periode rust voor nemen en daarna geen enkele medicatie meer aanraken, zodat ik weer open kan staan voor ademhalingsoefeningen, Thai chi, fietsen. Buiten. Nu ben ik zo ontzettend mie dat ik het liefste mijn bed niet uitkom. Ik ben overigens 4 maanden met de Venlafaxine bezig.
Stevig staan, sterk verslaan
Alle reacties Link kopieren
quote:nachtvlinder1977 schreef op 20 februari 2017 @ 02:01:

Als je je met deze medicatie slechter voelt dan zonder zou ik eens een goed gesprek met je behandelaar aan gaan. Ik vraag me wel af wat je als alternatief ziet?. Als alternatief zie ik, medicatie uitsluipen, daar een periode rust voor nemen en daarna geen enkele medicatie meer aanraken, zodat ik weer open kan staan voor ademhalingsoefeningen, Thai chi, fietsen. Buiten. Nu ben ik zo ontzettend mie dat ik het liefste mijn bed niet uitkom. Ik ben overigens 4 maanden met de Venlafaxine bezig.
Stevig staan, sterk verslaan
Alle reacties Link kopieren
quote:Effexie87 schreef op 20 februari 2017 @ 11:17:

[...]

. Als alternatief zie ik, medicatie uitsluipen, daar een periode rust voor nemen en daarna geen enkele medicatie meer aanraken, zodat ik weer open kan staan voor ademhalingsoefeningen, Thai chi, fietsen. Buiten. Nu ben ik zo ontzettend mie dat ik het liefste mijn bed niet uitkom. Ik ben overigens 4 maanden met de Venlafaxine bezig.Hoe laat heb je je afspraak?
Kia aka brandhout voor de hel, aangenaam.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven