Religie... zoekende

24-09-2013 21:24 249 berichten
Alle reacties Link kopieren
Als kind ben ik atheistisch opgevoed. Mijn ouders geloofden strikt in de wetenschap en het idee van een God was voor hen onzin. Echter heeft het idee van een God mij tijdens mijn leven hoop blijven geven. Bij elke nare ervaring die ik opdeed bleef ik hoop houden dat dit allemaal een onderdeel was van God's plan, en dat het uiteindelijk goed zou komen. Hoe meer ik verdiep in religie, hoe meer dit iets is waar ik graag een deel van uit zou willen maken. Echter heb ik geen echte vrienden die gelovig zijn. Een kennis van mij is moslima en een andere kennis is christen, maar aangezien diegene in een afkickkliniek zit kan ik niet bepaald stellen dat hij een toonbeeld is van vroomheid.



Als ik zo kijk naar wat ik geloof, dan is het dit:



1. Er is een God. Deze God is niet perse een man met een baard zoals wordt voorgesteld, maar een oerkracht die de wetten van het universum heeft gecreeerd. Er is dus een Oerknal geweest, evolutie is een feit, maar het is allemaal Zijn plan. Of Haar, want God is in mijn visie niet menselijk en dus geslachtloos.



2. Er is goed en kwaad. Ik geloof in een duivelse kracht, maar die zit binnenin een mens. Sommige mensen zijn er meer vatbaar voor en leven dan hun leven in zonde. Ik noem een Robbert M., een Dutroux. Ik geloof in psychische ziekten, en mensen die psychisch ziek zijn, zijn in mijn ogen vatbaarder voor het kwaad. Het is daarom aan ons om deze mensen op het rechte pad te houden.



3. Er is een afterlife. Ik geloof dat iedereen die een goed leven lijdt daarin terechtkomt. Dat betekent dus niet moorden, verkrachten, mensen uitbuiten, enz enz. Uiteindelijk is de soms van je daden bepalend, waarbij sommige daden (moord) zwaarder wegen. Ongelovig zijn betekent niet een slecht leven. Het betekent dat je gewoon zoekende bent naar de waarheid.



4.Ik geloof ook dat alle gelovigen eigenlijk in dezelfde god geloven, maar dat het cultureel is bepaald welke God dit is. Moslims en Christenen willen hetzelfde in mijn ogen. Toch voel ik me meer aangetrokken tot het Christendom omdat dit onderdeel is van mijn eigen cultuur.



5. Homoseksualiteit., transgenders, enz. leven in mijn ogen in zonde. Ik vind echter dat we ze niet moeten straffen, enz. Uiteindelijk bepaalt de persoon achter de keuze of diegene gestraft wordt in het hiernamaals. Dus een transgender die verder een goed mens is komt in de hemel, maar een hetero die baby's verkracht, moordt en liegt niet. Een transgender heeft wel een achterstand in mijn ogen.



6. Ik ben tegen drugs, overmatig drinken, en seks met wildvreemden. Ik heb zelf one night stands gehad maar ik werd er niet gelukkig van. Het voelde niet goed. Nu woon ik samen en dat vind ik een goed iets. Het liefst zou ik willen trouwen. Daarom zoek ik ook jonge mensen die hetzelfde vinden, en wiens idee van een leuke avond gezellig samenzijn is.





7. Familie is erg belangrijk voor me. Het is de hoeksteen van een samenleving en ik vind het belangrijk dat men tijd maakt voor elkaar en de kinderen. Ik ben wel voor scheidingen, want iedereen verdient een gelukkig huwelijk. Als je vent vreemdgaat hoor je niet in zonde te leven door bij hem te blijven, want dan sta je het toe. Zelfde als een man je slaat. Iedereen verdient respect.



8. Ik ben voor abortus maar alleen als het medische noodzaak is, of na een verkrachting. Anders vind ik dat een kind beter ter adoptie kan worden afgestaan.



Ik weet niet zo goed bij welk geloof ik mijn visie kwijt kan. Ik weet dat Christenen niet alles geloven wat ik geloof, maar toch voel ik me het meest verbonden met het Christendom. Zijn er hier gelovigen die mij meer kunnen vertellen over hun (visie op) geloof?
Alle reacties Link kopieren
Wat lijk jij me een gezellig mens.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Alle reacties Link kopieren
Graag serieuze reacties.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben serieus. Ik heb het niet zo op 'gelovigen' die hun oordeel over andere mensen al klaar hebben.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Alle reacties Link kopieren
Dat mag best, maar daar is dit topic niet voor. Ik weet dat er veel mensen zijn die mij bekrompen vinden. Dat is je goed recht. Maar dat brengt mij ten eerste niet van mijn denkbeelden af, en ten tweede is dat niet waar dit topic over gaat.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij doen religies niet aan á là carte. Is dat ontopic genoeg voor je?
You know how I know? Because I reeaally think so!
Alle reacties Link kopieren
Er is vast een Christelijke kerk waar ik mij in kan vinden. Er zijn zoveel stromingen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou nog wat verder zoeken, als ik jou was...
Alle reacties Link kopieren
quote:MrsStanleyWalker schreef op 24 september 2013 @ 21:35:

Ik ben serieus. Ik heb het niet zo op 'gelovigen' die hun oordeel over andere mensen al klaar hebben.Maar doe jij nu niet precies het zelfde?
Ga gewoon naar verschillende kerken. Als er een kerk is die je bevalt hebben ze vast wel een cursus om God te leren kennen ofzo.
Alle reacties Link kopieren
quote:MrsStanleyWalker schreef op 24 september 2013 @ 21:35:

Ik ben serieus. Ik heb het niet zo op 'gelovigen' die hun oordeel over andere mensen al klaar hebben.



Oja, we mogen het hier alleen over gezellige dingen hebben..

TO oordeelt helemaal niet over andere mensen. Als je goed de OP had gelezen, had je gezien dat dit is wat zij gelooft, maar waar ze nog wel haar vragen bij heeft en graag de mening van anderen over wil.

Jij gelooft blijkbaar nergens in en dat is prima, maar bemoei je er dan ook verder niet mee als je niks zinnigs te melden hebt.

Op deze manier doe je juist wat je TO verwijt: je hebt je oordeel al klaar over gelovigen..
Alle reacties Link kopieren
Er zijn zoveel kerken, ik heb liever een idee wat er allemaal is voor ik weken verspil aan elke zondag een kerk afgaan.
Alle reacties Link kopieren
Misschien is een Alpha-cursus iets voor jou? www.alpha-cursus.nl
Alle reacties Link kopieren
Heb je die stempel nodig dan?



Wat maakt het uit
Be the change you want to see in the world
quote:MrsStanleyWalker schreef op dinsdag 24 september 2013 21:38 Volgens mij doen religies niet aan á là carte. Is dat ontopic genoeg voor je?Als je niks met religies heb, wat doe je dan hier op dit topic?
Alle reacties Link kopieren
Welk oordeel heb ik dan klaar over TO? Ik heb toch niet gezegd dat ze een achterstand heeft in mijn ogen of vatbaarder is voor het kwaad of whatever zij van anderen wel allemaal mag zeggen/denken/geloven. Ze lijkt me geen gezellig mens. Dat is geen oordeel, maar een constatering.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Alle reacties Link kopieren
quote:Ikje86, 2 minuten geleden



Als je niks met religies heb, wat doe je dan hier op dit topic?Elninjoo zit toch ook op kindertopics.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Alle reacties Link kopieren
quote:MrsStanleyWalker schreef op 24 september 2013 @ 21:52:

[...]





Elninjoo zit toch ook op kindertopics.Dus je geeft zelf al toe dat je een irritante relschopper bent.
Alle reacties Link kopieren
Het paradijs lijkt mij wel fijn

Waar vrouwen blond gevleugeld zijn

Omdat het daar zo ijl en hoog is

Ze zingen blij hallelujah

Als ik de hemelpoort doorga

Net zoals zondags in de hoogmis

Daar zal ik heten Vader God

Die alle wonderen kan verklaren

De mysteries openbaren

Compleet met baard en lange haren

En is het heilig werk volbracht

M'n hart gebroken van de pijn

Omdat een mens toch slecht wil zijn

Dan weet ik dat ik elke nacht



Met alle eng'len aan mijn zij

En ook de duivel nog erbij

Ik weer weemoedig word en zing

Van toen ik door het leven ging

Als Jackie



Oh, kon ik maar, al was het dan heel even

Weer jochie zijn, desnoods voor een kwartier

M'n kinderjaren weer opnieuw beleven

Lief, lief op een bête manier
it's a big club and you ain't in it
Alle reacties Link kopieren
quote:Maryni83, 2 minuten geleden



Dus je geeft zelf al toe dat je een irritante relschopper bent.



Nu doe je zelf wat je mij verwijt, jij hebt ook al meteen je oordeel klaar. Moeilijk toch, hè. Maar als jij mij een relschopper vindt, prima.



quote:Op deze manier doe je juist wat je TO verwijt: je hebt je oordeel al klaar over gelovigen..
You know how I know? Because I reeaally think so!
Je weet toch al wat/waar je in gelooft?

Ben je toch klaar met zoeken?



Of zoek je mensen die zeggen: "honeycomb je hebt helemaal gelijk!"



Alle reacties Link kopieren
Kijk hier eens: Christelijke denominaties in Nederland



Zo uit mijn hoofd zou ik niet weten waar je het beste past. Je visie op God lijkt me gematigd-protestants, je moraal en sociale normen en je visie op het kwaad en leven na de dood passen in een meer conservatieve hoek; Rooms-katholiek of evangelisch.



Maar het is tegenwoordig zeldzaam dat een christen (of andere gelovige) helemaal volgens het boekje gelooft. Daar zijn de boekjes te veelvoudig en de gelovigen te eigenwijs voor.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
quote:tyche schreef op 24 september 2013 @ 22:06:

Kijk hier eens: Christelijke denominaties in Nederland



Zo uit mijn hoofd zou ik niet weten waar je het beste past. Je visie op God lijkt me gematigd-protestants, je moraal en sociale normen en je visie op het kwaad en leven na de dood passen in een meer conservatieve hoek; Rooms-katholiek of evangelisch.



Maar het is tegenwoordig zeldzaam dat een christen (of andere gelovige) helemaal volgens het boekje gelooft. Daar zijn de boekjes te veelvoudig en de gelovigen te eigenwijs voor. Ik heb meer met de protestantse kerk omdat de Paus en de priesters in mijn ogen niet heilig zijn. ik geloof vooral in God (en Jezus) heilige kracht,.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt van elke denominatie wel iets meegenomen, wat Tyche al zegt. Ik denk dat het onmogelijk is om een kerk te vinden die het op al deze punten met je eens is. Aan de ene kant ben je namelijk behoorlijk zwaar in de leer, aan de andere kant helemaal niet. Je "beste kansen" heb je denk ik bij de vrijzinnige kerken uit het overzicht van Tyche.
Begin je eigen kerk, je zal niet de eerste zijn.



En als je het een beetje handig aanpakt kan je nog heeel erg rijk worden ook!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven