Religie... zoekende

24-09-2013 21:24 249 berichten
Alle reacties Link kopieren
Als kind ben ik atheistisch opgevoed. Mijn ouders geloofden strikt in de wetenschap en het idee van een God was voor hen onzin. Echter heeft het idee van een God mij tijdens mijn leven hoop blijven geven. Bij elke nare ervaring die ik opdeed bleef ik hoop houden dat dit allemaal een onderdeel was van God's plan, en dat het uiteindelijk goed zou komen. Hoe meer ik verdiep in religie, hoe meer dit iets is waar ik graag een deel van uit zou willen maken. Echter heb ik geen echte vrienden die gelovig zijn. Een kennis van mij is moslima en een andere kennis is christen, maar aangezien diegene in een afkickkliniek zit kan ik niet bepaald stellen dat hij een toonbeeld is van vroomheid.



Als ik zo kijk naar wat ik geloof, dan is het dit:



1. Er is een God. Deze God is niet perse een man met een baard zoals wordt voorgesteld, maar een oerkracht die de wetten van het universum heeft gecreeerd. Er is dus een Oerknal geweest, evolutie is een feit, maar het is allemaal Zijn plan. Of Haar, want God is in mijn visie niet menselijk en dus geslachtloos.



2. Er is goed en kwaad. Ik geloof in een duivelse kracht, maar die zit binnenin een mens. Sommige mensen zijn er meer vatbaar voor en leven dan hun leven in zonde. Ik noem een Robbert M., een Dutroux. Ik geloof in psychische ziekten, en mensen die psychisch ziek zijn, zijn in mijn ogen vatbaarder voor het kwaad. Het is daarom aan ons om deze mensen op het rechte pad te houden.



3. Er is een afterlife. Ik geloof dat iedereen die een goed leven lijdt daarin terechtkomt. Dat betekent dus niet moorden, verkrachten, mensen uitbuiten, enz enz. Uiteindelijk is de soms van je daden bepalend, waarbij sommige daden (moord) zwaarder wegen. Ongelovig zijn betekent niet een slecht leven. Het betekent dat je gewoon zoekende bent naar de waarheid.



4.Ik geloof ook dat alle gelovigen eigenlijk in dezelfde god geloven, maar dat het cultureel is bepaald welke God dit is. Moslims en Christenen willen hetzelfde in mijn ogen. Toch voel ik me meer aangetrokken tot het Christendom omdat dit onderdeel is van mijn eigen cultuur.



5. Homoseksualiteit., transgenders, enz. leven in mijn ogen in zonde. Ik vind echter dat we ze niet moeten straffen, enz. Uiteindelijk bepaalt de persoon achter de keuze of diegene gestraft wordt in het hiernamaals. Dus een transgender die verder een goed mens is komt in de hemel, maar een hetero die baby's verkracht, moordt en liegt niet. Een transgender heeft wel een achterstand in mijn ogen.



6. Ik ben tegen drugs, overmatig drinken, en seks met wildvreemden. Ik heb zelf one night stands gehad maar ik werd er niet gelukkig van. Het voelde niet goed. Nu woon ik samen en dat vind ik een goed iets. Het liefst zou ik willen trouwen. Daarom zoek ik ook jonge mensen die hetzelfde vinden, en wiens idee van een leuke avond gezellig samenzijn is.





7. Familie is erg belangrijk voor me. Het is de hoeksteen van een samenleving en ik vind het belangrijk dat men tijd maakt voor elkaar en de kinderen. Ik ben wel voor scheidingen, want iedereen verdient een gelukkig huwelijk. Als je vent vreemdgaat hoor je niet in zonde te leven door bij hem te blijven, want dan sta je het toe. Zelfde als een man je slaat. Iedereen verdient respect.



8. Ik ben voor abortus maar alleen als het medische noodzaak is, of na een verkrachting. Anders vind ik dat een kind beter ter adoptie kan worden afgestaan.



Ik weet niet zo goed bij welk geloof ik mijn visie kwijt kan. Ik weet dat Christenen niet alles geloven wat ik geloof, maar toch voel ik me het meest verbonden met het Christendom. Zijn er hier gelovigen die mij meer kunnen vertellen over hun (visie op) geloof?
Alle reacties Link kopieren
quote:honeycomb schreef op 25 september 2013 @ 00:34:

[...]



Huh, juist niet! Ik geloof dat ziektes er bij horen. Maar wij mensen kunnen ze genezen. Ook dat is door God opgezet. Dat wij slimmer zijn geworden en daardoor tegen de natuur in kunnen gaan. Op sommige manieren is dat goed (ziektes tackelen) op andere slecht (transgenders).[/b



Ik lees mee, snap deze zin niet, wat bedoel je hier precies mee TO?
Alle reacties Link kopieren
quote:mamsky schreef op 25 september 2013 @ 07:29:

Bij het lezen van dit onderwerp komt er toch een vraag bij mij op.

Ik lees (in dit forum wel vaker) dat mensen zelf allerlei theorieën ontwikkelen over wat ze geloven.

Maar dan vraag ik mij af of iemand nog echt geïnteresseerd is in hoe het nou echt zit of willen we alleen datgene geloven wat we willen geloven?

Als je ervan uit gaat dan God bestaat dan wil je het toch ook weten zoals het zit en niet zoals je denkt dat het misschien wel zou kunnen zijn of hoe je zou willen dat het is?Beetje lastig te verwoorden maar ik hoop dat mijn vraag duidelijk is.



En hoe weet je hoe het 'zit' dan?

Dat is toch het moeilijke juist, er zijn zoveel geloven, en stromingen, en ze denken (bijna) allemaal dat ze de waarheid in pacht hebben..
quote:saffietje schreef op 25 september 2013 @ 13:31:

[...]

[/b



Ik lees mee, snap deze zin niet, wat bedoel je hier precies mee TO?



Dat ze echt een beetje van het padje af is..

en verder reageren zinloos is, mevrouw wil gewoon ALTIJD gelijk krijgen

ongeacht het thema
Alle reacties Link kopieren
quote:MrsStanleyWalker schreef op 25 september 2013 @ 12:21:

[...]





Heel wonderlijk en daarom geloof ik haar ook niet dat ze in gesprek is geweest met transgenders. Ik denk dat zij niet in staat is om echt een dialoog te hebben met mensen. Zij heeft een mening, verkondigt die en duldt geen andere visie of mening op onderwerpen zoals transseksualiteit, geen ervaringsverhalen en geen wetenschappelijke onderbouwde visies.



Ze legt haar vrienden ook haar mening op, bijvoorbeeld dat als zij jarig is, de hele dag om haar, vrienden dienen op haar feestje te komen en te blijven. Andere plannen of ideëen worden niet getolereerd en afgestraft met beëindiging van de vriendschap. Haar vrienden mogen ook geen vriendschappen op na houden met mensen die andere normen en waarden hebben, zoals feesten, uitgaan, etc. TO is erg star en intolerant, waar ze ook prat opgaat, dit is dus geen veroordeling van mijn kant, maar een constatering die zijzelf bevestigd.



Wat dat betreft zou ze zich wel bij een sektarische gemeenschap thuis voelen, denk ik. Niet mijn cup of tea, maar als zij er nou gelukkig van wordt. Ik vind de Amish nog het beste passen bij haar wensen en denkbeelden. Maar die nou zo blij van haar gaan worden?Je maakt een denkfout. Je gaat er namelijk van uit dat als ik met iemand in gesprek ga, ik automatisch meer begrip/respect krijg voor diegene. Maar dat is niet zo. Hoe meer ik me er in verdiep, hoe meer afkeer ik krijg. Voor mij is en blijft het ook immoreel. Dat ik die mensen spreek maakt natuurlijk wel dat ik de persoon achter de daden zie, maar ik blijf de daden veroordelen. Ik kan prima over een transgender zeggen "zij heeft humor, is aardig" maar het feit dat ze transgender is, veroordeel ik.
Alle reacties Link kopieren
quote:saffietje schreef op 25 september 2013 @ 13:31:

[...]

[/b



Ik lees mee, snap deze zin niet, wat bedoel je hier precies mee TO?Nou, dat operaties qua gezondheid prima zijn, maar in een gezond lichaam snijden niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:honeycomb schreef op 25 september 2013 @ 15:00:



Ik kan prima over een transgender zeggen "zij heeft humor, is aardig" maar het feit dat ze transgender is, veroordeel ik.



Waarom veroordeel je dat? Waarom denk je dat het aan jou is om een oordeel te vellen over iets waar jij niets mee te maken hebt en wat geen enkele invloed heeft op jouw leven?



Vind je dat zelf niet een tikje, ehh, kansloos en zinloos?
Alle reacties Link kopieren
quote:honeycomb schreef op 25 september 2013 @ 15:01:

[...]



Nou, dat operaties qua gezondheid prima zijn, maar in een gezond lichaam snijden niet.



Een tekort aan hormonen tijdens de zwangerschap schaar jij onder gezond?



En mocht je geloven dat het iets psychisch is: Psychische aandoeningen zijn geen ziektes?
Alle reacties Link kopieren
quote:julius schreef op 25 september 2013 @ 15:11:

[...]





Waarom veroordeel je dat? Waarom denk je dat het aan jou is om een oordeel te vellen over iets waar jij niets mee te maken hebt en wat geen enkele invloed heeft op jouw leven?



Vind je dat zelf niet een tikje, ehh, kansloos en zinloos?Het heeft wel invloed. Zeker omdat die mensen kinderen mogen adopteren/baren.
Alle reacties Link kopieren
quote:julius schreef op 25 september 2013 @ 15:13:

[...]





Een tekort aan hormonen tijdens de zwangerschap schaar jij onder gezond?



En mocht je geloven dat het iets psychisch is: Psychische aandoeningen zijn geen ziektes?Ze moeten er maar mee leren leven.
quote:honeycomb schreef op 25 september 2013 @ 15:25:

[...]



Ze moeten er maar mee leren leven.Je bent aan het trollen of knettergek
Alle reacties Link kopieren
quote:honeycomb schreef op 25 september 2013 @ 15:25:

[...]



Het heeft wel invloed. Zeker omdat die mensen kinderen mogen adopteren/baren.



En je bent bang dat je op een goed moment tegen je zin in wordt geadopteerd door een transgender?



Ik denk dat transgenders en homoseksuelen hun kinderen heel wat toleranter opvoeden dan jij, maar dat terzijde.
Alle reacties Link kopieren
quote:honeycomb schreef op 25 september 2013 @ 15:25:

[...]



Ze moeten er maar mee leren leven.Dat is inderdaad een heel stuk logischer dan dat jij er maar mee leert leven dat er ergens op deze aarde mensen rondlopen die jij puur op gevoel afwijst om wie ze zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:julius schreef op 25 september 2013 @ 15:40:

[...]





En je bent bang dat je op een goed moment tegen je zin in wordt geadopteerd door een transgender?

What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Ik ben niet aan het trollen. Ik vind het gewoon ziek dat we meegaan met iemands waanbeelden, hun genitalien verminken en daarna zeggen van "nu ben je man'. Terwijl dat niet zo is. Een man is een man en een vrouw is een vrouw. En als het misgaat moeten wij het genezen.
Alle reacties Link kopieren
quote:honeycomb schreef op 25 september 2013 @ 15:54:

Ik ben niet aan het trollen. Ik vind het gewoon ziek dat we meegaan met iemands waanbeelden, hun genitalien verminken en daarna zeggen van "nu ben je man'. Terwijl dat niet zo is. Een man is een man en een vrouw is een vrouw. En als het misgaat moeten wij het genezen.Wetenschap afwijzen omdat je 'er niet in gelooft' en vervolgens maar je eigen waarheid verzinnen valt volgens mij behoorlijk onder de definitie van waanbeeld..
Alle reacties Link kopieren
oneycomb: dus jij veroordeelt het feit dat iemand transgender is...... waarom veroordeel je dan niet degenen die dan NIET zijn? Die hebben er namelijk ook niet voor gekozen dat ze het NIET zijn, is net zo min een keuze als het wel zijn.....
Alle reacties Link kopieren
Omdat NIET transgender zijn normaal is. En je kan er ook voor kiezen in therapie te gaan voor die gevoelens, of hormonen van je eigen geslacht te slikken.
Alle reacties Link kopieren
quote:honeycomb schreef op 25 september 2013 @ 16:06:

Omdat NIET transgender zijn normaal is. En je kan er ook voor kiezen in therapie te gaan voor die gevoelens, of hormonen van je eigen geslacht te slikken.zegt wie???????? en waarom zouden die mensen in therapie moeten, er mankeert niets aan ze.
Alle reacties Link kopieren
Niets? Errr?!
Je kunt niet zeggen ik geloof dit en dit en daar een geloof bij zoeken, er zal niks 100 procent aan kunnen voldoen.



Je moet zoeken en kijken wat het beste bij jou past, wat jou overtuigd. En dan geloof je vanzelf hetgeen wat daar de overtuigingen in zijn. Nu ben je een beetje zelf dingen aan het verzinnen en dingen aan het invullen wat dus bij geen enkel geloof past.
Een geloof die zegt dit en dit is slecht zonder dat te onderbouwen klopt ook van geen kant.



Je kunt wel zeggen dat transgenders niet normaal zijn. Waarom zijn ze niet normaal. En waarom zouden ze volgens jou hun gevoelens moeten onderdrukken? En zouden ze dan gewoon moeten trouwen en doen alsof ze zich anders voelen en liegen? Of moeten ze wel eerlijk zijn tegen hun partner. Moeten mannelijke transgenders mannelijke dingen doen of mogen ze zich ook wel af en toe vrouwelijk gedragen en zich zo voelen.



Wat zijn de richtlijnen in jou ogen? Misschien moet je een eigen boek schrijven, je zult niet de eerste zijn
Laat je niet zo op de kast jagen. Enigszins gestoorde (godsdienstwaanzinnige) types als TO zien zelf niet in dat wat ze uitkramen, naadloos op henzelf van toepassing is. Iets met een balk en een oog en een splinter enzo. Haar andere topic spreekt boekdelen. Niet fris in 't hoofd.



Al denk ik dat in dit geval de godsdienst wel buiten beschouwing gelaten kan worden. Ze zoekt niet zozeer een religie, maar mensen die net zo denken als zij. En die vindt je inderdaad vaker in die hoek ja.



Of ze is ingehuurd door de Viva om het forum weer wat sjeu te geven. Het is de laatste dagen behoorlijk ingekakt hier.
Huh, juist niet! Ik geloof dat ziektes er bij horen. Maar wij mensen kunnen ze genezen. Ook dat is door God opgezet. Dat wij slimmer zijn geworden en daardoor tegen de natuur in kunnen gaan. Op sommige manieren is dat goed (ziektes tackelen) op andere slecht (transgenders).



Gelukkig is de natuur nog steeds sterker dan god (of Piet, of Jan) of de mens en gaan er nog mensen dood. Ik moet er niet aan denken dat we allemaal overleven. We hebben nu al een dichtbevolkte planeet, laat staan als we niet meer dood gaan.

Transgender is geen ziekte ook al vind jij dat wel. Kanker, hartfalen, ALS, een beroerdte etc wel.
Alle reacties Link kopieren
Honeycomb moet niet zo oordelen volgens jullie, maar zelf mogen jullie allemaal wel een oordeel over haar hebben.



Iedereen heeft oor/vooroordelen, en die mogen we ook allemaal hebben.
Alle reacties Link kopieren
Hoezo is wat ik uitkraam(?) op mezelf van toepassing?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven