Rot voelen bij grote uitgaven.

29-04-2016 22:50 110 berichten
Ik word soms zo moe van mezelf! Iedere keer als ik wat grotere uitgaven doe voelt het niet helemaal lekker dat ik zoveel geld heb uitgegeven terwijl ik dat ook had kunnen sparen of iets anders leuks had kunnen kopen van dat geld. Nieuwe fiets omdat de oude versleten is? Had misschien nog wel wat langer mee gekund. City trip Londen na jaren niet op vakantie te zijn geweest? Had ik ook bij kunnen leggen aan een nieuwe mac als mijn huidige kapot gaat.



Ik heb echt geen gat in mijn hand en ik spaar per maand een aardig bedragje al zeg ik het zelf. Heb ook geen schulden. Werk er naar mijn idee ook hard genoeg voor maar toch dat gevoel weer



Wou het gewoon even van mij afschrijven maar vraag me ook af of meerdere mensen dit herkennen bij grotere uitgaven.
Alle reacties Link kopieren
Had ik dat maar.
Alle reacties Link kopieren
quote:chocoladerijstwafel schreef op 29 april 2016 @ 22:52:

Had ik dat maar.

Had mijn vrouw dat maar..........



TO, ben je heel zuinig opgevoed?
Oh dear, how sad, never mind.
quote:Hayek schreef op 29 april 2016 @ 22:55:

[...]



TO, ben je heel zuinig opgevoed?Ja best wel, altijd geleerd om te sparen, geen geld uit te geven wat je niet hebt en dat je het maar 1x uit kan geven etc. Wellicht komt het daardoor?
Alle reacties Link kopieren
Sinds ik niet meer werk, koop ik minder snel iets voor mezelf. Gelukkig is mijn man vrij makkelijk hierin, die zegt gewoon: "schat als je dat leuk vindt, dan koop je het toch gewoon".
Enjoy the little things in life
Alle reacties Link kopieren
Ik snap hem, spaar zelf ook lekker weg en dan poef is het weer "op" aan iets groots. Nog genoeg over en alles maar toch. Aan de andere kant van dat wat ik niet spaar boeit het me dan weer niks dat het op is.
fietsen varen vrouwelijk doen
Alle reacties Link kopieren
quote:closednote schreef op 29 april 2016 @ 23:00:

[...]





Ja best wel, altijd geleerd om te sparen, geen geld uit te geven wat je niet hebt en dat je het maar 1x uit kan geven etc. Wellicht komt het daardoor?Ik denk dat dat meespeelt. Misschien helpt het om gewoon je financiële situatie eens goed op een rijtje te zetten en zo inzichtelijk te maken voor jezelf dat je het geld best kunt missen?
Oh dear, how sad, never mind.
Alle reacties Link kopieren
Jeej dat lijkt mij niet leuk leven!



Als je morgen onder een bus komt lig je daar met je goed gevulde spaarrekening en wat mooie levenservaringen minder..
TO: ik heb dat ook en ik vind dat ook vervelend.

Ik heb het al bij schoenen of een jas of zo.

(ok komt ook bij dat ik een schijthekel heb aan winkelen, als ik

echt wat nodig heb... mijn winterjas is echt aan vervanging toe maar echt

ik draag dat kreng tot het laatste draadje. 40 winkels in en uit, bleeeeegg)



Maar goed sommige uitgaven kom je inderdaad nou eenmaal niet onderuit.



Het voordeel is wel dat je 2 keer nadenkt over uitgaven en dat je dus

niet zo snel gezeik hebt om geld.

Maar goed daar overdrijven wij idd. wel wat in.



Helpt het je om het wat te relativeren? Of wat ik heb,

een rekening voor vaste lasten en 1 voor overige uitgaven.

Zo houd je meer overzicht en dat scheelt je misschien stress.

Meer tips heb ik eigenlijk niet, maar ik herken het wel en ik vind het ook

wel eens vervelend dat ik zo'n geld-controlfreak ben haha.. (al heeft het nogmaals

ook voordelen)
quote:fasjon schreef op 29 april 2016 @ 23:23:

Jeej dat lijkt mij niet leuk leven!



Als je morgen onder een bus komt lig je daar met je goed gevulde spaarrekening en wat mooie levenservaringen minder..

Ja dat klopt, daar heb je echt gelijk in...



TO: vertrouw op jezelf. Jij denkt echt wel goed na over uitgaven ipv impulsief te zijn.

Dan kun je toch als je een beslissing hebt genomen ervan uitgaan dat je weet wat je doet?

Dan kun je de controle wat loslaten en gaan genieten van je vakantie of van welke uitgave je

gedaan hebt.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het al als ik even lekker naar de Mac ga maar ik weet ook dat ik me soms wat aanstel en ik kan achteraf wel genieten van mijn aankopen. Ik moet alleen altijd even wennen.
Alle reacties Link kopieren
Heb ik ook!
Zing, vecht, huil, bid, lach en bewonder!
Fijn dat sommigen het wel herkennen. Ik kan soms ook best impulsief zijn trouwens. Mijn city trips zijn vaak vrij impulsief, dan heb ik ineens zin om eens weg te gaan. Of besluit om toch dat ene ding nu te kopen. Komt niet zo heel vaak voor maar toch.
Alle reacties Link kopieren
Geen geld uitgeven wat je niet hebt , daar is niks mis mee, dat moet je volhouden. Voor de rest mag het best wat losser. Maar ik heb er bij sommige uitgaven ook last van hoor.Op de een of andere manier was ik op het idee gekomen dat boeken en spellen kopen ook zonde van het geld was. Want spellen zijn best duur. Tot ik me ging realiseren dat ik wel 30 of meer euro uitgeef aan een avondje uit, en dat is dan iets waar je niets aan overhoudt, maar een spel van 30 euro, en daar heb je veel langer plezier van, te duur vond. Dus ik verwen mezelf bij tijd en wijle met een leuk spel, en ik doe ook een avond schouwburg als het zo uitkomt. En ik eet er geen boterham minder om. En op de spaarrekening staat nog genoeg. Het heeft even geduurd, maar nu snap ik hoe het werkt

Dus probeer wat te relativeren, kan even duren, maar genieten van je uitgaven is veel leuker dan sparen voor dingen die voorlopig niet kapot gaan
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
quote:nlies schreef op 29 april 2016 @ 23:59:

Geen geld uitgeven wat je niet hebt , daar is niks mis mee, dat moet je volhouden. Voor de rest mag het best wat losser. Maar ik heb er bij sommige uitgaven ook last van hoor.Op de een of andere manier was ik op het idee gekomen dat boeken en spellen kopen ook zonde van het geld was. Want spellen zijn best duur. Tot ik me ging realiseren dat ik wel 30 of meer euro uitgeef aan een avondje uit, en dat is dan iets waar je niets aan overhoudt, maar een spel van 30 euro, en daar heb je veel langer plezier van, te duur vond. Dus ik verwen mezelf bij tijd en wijle met een leuk spel, en ik doe ook een avond schouwburg als het zo uitkomt. En ik eet er geen boterham minder om. En op de spaarrekening staat nog genoeg. Het heeft even geduurd, maar nu snap ik hoe het werkt

Dus probeer wat te relativeren, kan even duren, maar genieten van je uitgaven is veel leuker dan sparen voor dingen die voorlopig niet kapot gaan



Ik herken het selectieve schuldige voelen. Soms op een avond in de kroeg er heel wat geld doorjagen en op veel andere vlakken me altijd schuldig voelen.



Ik ben redelijk zuinig ingesteld, maar ik hou ook van kleding en schoenen. Maar toch altijd redelijk goed geregeld qua prijs. Maar ik vind geld aan mezelf besteden ook vaak moeilijk. Ik werd hard, ik heb lage vaste lasten en spaar veel, maar toch blijft het moeilijk. Ik heb laatst besloten te investeren in een nieuwe telefoon. Ik heb mijne al vijf jaar, al jaren sim only, maar mijn smaak is niet de goedkoopste. Dus nu heb ik binnenkort een nieuwe telefoon,maar vervolgens ga ik zitten denken aan de vluchtelingencrisis en hoe goed ik het eigenlijk heb en dat mijn telefoon weliswaar tergend langzaam is, maar hij werkt toch nog?



Tegelijkertijd moet ik zeggen dat ik mezelf de laatste tijd meer luxe toesta. Ook qua dagelijkse boodschappen bijvoorbeeld. Maar misschien ook omdat ik gewoon veel werk, niet meer veel uitga en mezelf dus toch wel luxe toesta.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat toch altijd On gezeur...dikke spaarrekening en toch zeggen dat ze het niet kunnen missen..



Ik leef liever lekker
Alle reacties Link kopieren
Spaar niks...
Alle reacties Link kopieren
quote:Sweety2015 schreef op 30 april 2016 @ 00:49:

Ik leef liever lekkerIk vind het nogal kortzichtig om te denken dat mensen die wel sparen niet lekker leven.
quote:Sweety2015 schreef op 30 april 2016 @ 00:49:

Ik vind dat toch altijd On gezeur...dikke spaarrekening en toch zeggen dat ze het niet kunnen missen..



Ik leef liever lekkerIk leef hartstikke lekker, hoor. Het moeite hebben met geld aan jezelf uitgeven is misschien niet geweldig. Maar als jij schrijft 'ik spaar niks' dan vraag ik me af hoe je onverwachte uitgaven oplost? We leven inmiddels in een samenleving waar het volledig normaal is om jezelf in de schulden te steken. Een hypotheek wordt als een recht gezien, niet een schuld bij de bank met je huis als onderpand. Dure mobieltjes met veel maandlasten. Als je daar voor kiest is dat prima, maar in Nederland worden zo veel dingen gezien als een recht. Dan ben ik me toch echt liever iets bewust van mijn uitgaven en denk daar, inclusief schuldgevoel, liever iets langer over na.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben wel spaarzaam ingesteld, maar ik heb vaak toch het gevoel dat er te veel geld wordt uitgegeven t.o.v. wat binnenkomt. Ik heb het niet met specifieke uitgaven, maar meer schuldgevoel over de hele linie waarbij ik me afvraag of ik boven m'n stand leef. Veel mensen hebben baat bij het bijhouden van uitgaven, maar dat bevestigt bij mij juist het gevoel dat ik een heleboel geld uit geef. Ik ben eigenlijk juist heel erg van de cijfers, maar in geld uitgeven voel ik juist heel erg mijn gevoel. Ik heb geen schulden, en een jaarsalaris aan spaargeld, ergens doe ik het blijkbaar niet heel erg verkeerd.
Alle reacties Link kopieren
Dat heb ik ook. Alles boven een euro is duur en wordt zorgvuldig overwogen voor er tot het kopen ervan wordt overgegaan. We zijn onlangs twee nachten weggeweest en ik vind het zo zonde van ons geld. Dat had ik ook op de spaarrekening kunnen zetten. Kleding? Duurder dan tien euro komt niet in huis. Is het wel duurder dan moet mijn vriend me ervan overtuigen dat ik het heus voor mezelf mag kopen, dat ik het ook waard ben. Maar als ik het dan koop dan kan ik er een week van balen dat ik het heb gekocht, want stel dat er een onverwachte uitgave komt? Mijn vriend noemt me een geldwolf en een Bassie. Ik wil het gewoon allemaal zo graag oppotten. Want stel je toch eens voor dat ik het ooit nodig ben en het is er niet?
Met "kleinere" zaken heb ik het de laatste tijd wat minder.

Ik heb het vooral met grotere dingen.



2 weken geleden bijvoorbeeld een nieuwe laptop gekocht.

Die definitieve beslissing heeft toch echt wel maanden geduurd.

De vorige laptop (van 10 jaar oud) viel net nog niet uit elkaar. Tot zolang mocht ik echt geen nieuwe van mezelf.

Ik was nochtans al een jaar aan 't vloeken op dat onding.



1 reis (van 1 à 2 weken) en 1 simpel weekend per jaar sta ik mezelf toe.

Meer ... echt niet. Of we moeten een weekend cadeau krijgen van iemand.

Het is immers niet alleen de reis. Het is het eten ter plekke, uitstappen, benzine, ... alles samen tikt het elke keer serieus door.



Op café gaan doe ik af en toe, maar 30 euro uitgeven op zo'n avond gaat er toch echt over voor mezelf.

2 of 3 wijntjes en ik ben maximaal zo'n 10 euro kwijt.

Waarbij ik dan soms ook wel denk van "bij de supermarkt heb ik voor die prijs 2 flessen wijn ipv 3 glazen".

Veel drankjes worden dan ook gewoon thuis gedronken.



Kleding koop ik dan weer wel iets duurder, maar wel met de gedachte dat het wel een aantal jaar moet meegaan.

Kleding genoeg in de kast die al meer dan 5 jaar meegaat.

T-shirtjes van 5 euro gaan zelden lang mee en vind ik dus eerder "duurkoop".





Onverwachte uitgaves kunnen we hier intussen te baas. Genoeg spaargeld voor. Rationeel weet ik dat.

En ik spaar sowieso elke maand een stuk van mijn loon.



Maar toch ... blijft het geregeld knagen.

Elke cent bijhouden heb ik overigens in 't verleden een tijd gedaan toen we krapper zaten.

Maar zolang we momenteel toekomen en ik elke maand spaar wil ik voorlopig niet weten wat er buiten gaat en waaraan ... want dan ga ik toch harder - lees: zowat elke dag en bij zowat elke uitgave - het gevoel krijgen "waar kunnen we op besparen?" en "zijn die olijven* wel echt nodig als we ook zonder kunnen?".



*kerstomaten, luxe-slaatje op brood, een keer wat duurder vlees, ...





Boeken en cd's kopen we overigens voor een stuk tweedehands of met korting.

Of ik vraag een boekenbon voor mijn verjaardag / Kerst.

En ook voor meubels zullen we altijd eerst kijken of er bij een aantal tweedehandszaken in de buurt niks leuks staat.

Ons huis staat overigens intussen vol, dus nieuwe meubels komen er de volgende 10 à 15 jaar niet in. Niet nodig om continu te veranderen.

En bij boeken of cd's - ook tweedehands - stel ik me telkens de vraag "ga ik dit boek echt lezen en liefst meer dan één keer?" of "ga ik deze cd grijs draaien?". Anders is het mij het geld niet waard.
Alle reacties Link kopieren
Wat een herkenning en ik maar denken dat ik de enige was. Dat van de drankjes in de kroeg tegen drankjes thuis heb ik ook vaak. Waarom in een kroeg gaan zitten als ik het thuis ook gezellig kan maken en het me dan minder kost?



Ik houd al jaren een spreadsheet met kleurtjes bij voor vaste lasten, boodschappen en benzine. Niet omdat we de vaste lasten maar met moeite kunnen betalen, ik zie graag in een document terug hoeveel we hebben gespaard.



Onlangs wilde mijn vriend een duurder geurtje. Ik wist dat er cadeaubonnen onderweg waren en heb deze dan ook verzilverd om zijn geurtje te kunnen kopen. Ik hamster me een slag in het rondte en sommige producten komen alleen in huis als ze in de bonus zijn.



We zijn net terug van vakantie, twee nachten, en door een miscommunicatie zat mijn enige fijn zittende spijkerbroek die ik meewilde niet in de koffer. Helemaal overstuur, want de vakantie kostte al geld en nu moest ik ook nog een dure nieuwe broek (max 40 euro) kopen. Gek genoeg kocht ik een broek van 5 euro bij een soort van Wibra. En mijn humeurtje was spontaan verdwenen.



Het ergste is dat mijn vriend net zo is geworden als ik ben. Hij staat serieus bij de schappen in een supermarkt zich te verbijten over hoe duur alles wel niet is. Vooral tijdens onze vakantie toen ze € 2,69 durfden te vragen voor een simpel pakje thee. Toen ik het wel had gekocht, omdat ik echt ongelofelijk veel zin had in thee, zei hij:"Was het nu echt nodig? We gaan zo weer naar huis". Tja, dan voel ik me alweer schuldig, omdat hij gelijk heeft. En om het geld hoef ik het echt niet te laten, ik vind het gewoon echt zonde. En hij inmiddels ook.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dat ook hoor :D

Toen ik jong was had mijn moeder het niet zo breed (alleenstaand, geen alimentatie), daarna altijd geleefde van de studiefinanciering. Nu heb ik een (voor mijn gevoel) gigantisch inkomen en spaar ik 1/3 van mijn inkomen. Gewoon omdat ik nooit spaargeld heb wil ik als een malle sparen. Maar omdat ik dus niet gewend ben om zomaar geld uit te geven, gaat er bij iedere uitgave boven de 30 euro een kerkklok in mijn hoofd af dat ik daar geen geld voor heb.

Ik probeer het maar als een voordeel, ik denk wel goed na over waar ik mijn geld aan uitgeef en als ik dan iets duurs koop ben ik daar echt heel erg blij mee, misschien wel blijer dan wanneer ik het had gekocht zonder erbij na te denken.
Just because a certain amount is good, doesn't make a crapload great - BioLayne
quote:Hayek schreef op 29 april 2016 @ 22:55:

[...]



Had mijn vrouw dat maar..........



TO, ben je heel zuinig opgevoed?

Hee echtgenoot, wat doe jij hier?



Ik herken dit gelukkig niet. Juist hiervoor spaar je toch?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven