seroquel start-ervaringen

13-12-2014 15:09 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik ben do.avond begonnen met seroquel 25 mg voor de nacht. Als ik er niet duf van werd/van kon slapen, mocht ik een 2e pakken, dus dan zit je op 50 mg.

Ik krijg dit omdat ik erg slecht slaap en overmatig pieker nu ik in een depressie zit.



Ik werd vrijdagochtend heel angstig wakker, alsof ik doodzenuwachtig voor iets was, ik kon niet helder goed nadenken want had een waas, die eng aanvoelde in mijn hoofd, ik trilde erg (dat zag je aan mijn handen maar dat voelde ik ook van binnen), ik was duizelig. En had het gevoel dat ik er niet echt goed bij ben, alsof alles OM me heen afspeelt ipv dat er middenin leef.



Huisarts gebeld en ja kunnen best bijwerkingen zijn, geen idee of het lang duurde, ik moest zelf kijken of ik dit aankon of wilde stoppen. Niet echt duidelijk vond ik het. Afspraak psychiater pas 20 Januari...



Ik wil best doorzetten, maar wil wel graag weten of dit herkenbaar is (in bijsluiter staat enkel: duizelingen bv, maar niet mijn hele gevoel natuurlijk beschreven). En hoelang dit dan duurt! En ook benieuwd, wanneer dan dat minder piekeren/malen gaat werken, want ondanks dat ik me wazig voel/ben, lukt het piekeren helaas nog prima.



Benieuwd naar jullie ervaringen.



groetjes
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik het al heel lang, ook om te slapen, en ik kan me eigenlijk geen bijwerkingen herinneren. Het kan heel goed dat ik ze wel heb gehad maar ik had destijds een zware depressie, met alle symptomen die er bij horen, dus ik weet het niet echt meer.
Iedereen wil oud worden, maar niemand wil het zijn.
Hoi fora,



ik gebruik sinds een maand of 3 ook 25mg Seroquel voor de nacht. Ik vond de bijwerkingen de eerste week of 2 erg naar en freaky, zodanig dat ik niet elke nacht een pil durfde te nemen. Om de nacht sliep ik dan een nacht zo goed als niet.



Wat ik herken van je verhaal: verstoorde motoriek, ik was ook trillerig en klungelig in de ochtend, soms leek het gevoel in mijn armen ook minder, duf, en vlagen van een soort van depersonalisatie, wat jij ook zegt, dat alles heel ver van je af lijkt te staan en je er niet echt aan deelneemt. Ik was echt even bang, door dit gevoel en omdat ik op dat moment al een paar weken amper sliep, dat ik psychotisch werd ofzo (ik heb geen voorgeschiedenis daarin, maar je voelt je dan even echt niet normaal). Daarbij ook nog steken in mijn milt of iets in die streek.



Maar nu de good news! Na een week of 2 ging het weg en nu helemaal geen bijwerkingen meer. Ook geen gewichtstoename, wat een vaak gehoorde klacht is. Ik slaap er prima op en voel de volgende ochtend niet meer raar of duf. Inmiddels slik ik nog maar 1/3 tot 1/2 's avonds. Echter, heeft het bij mij niets gedaan voor piekeren. Maar omdat je beter slaapt ga je je natuurlijk sowieso beter voelen.



Ik zou het nog even aankijken, of anders kijken of een halfje ook werkt. Sterkte, het is niet leuk, maar komt goed!
Ik heb precies dezelfde dosis (1 a 2x 25 mg) gekregen voor dezelfde problemen.

Ik gebruik het alleen niet elke dag (meer).



Ik viel er wel van in slaap en ik werd er suf genoeg van om iets minder te piekeren. Maar het is een hulpmiddel, het gaat het piekeren en je depressie niet oplossen.



'De waas' heb ik altijd als ik het geslikt heb. Middenin mijn ergste periode hielp het niet tegen piekeren, maar het vlakte het allerergste af zodat ik af en toe een beetje rustiger was.



Ik weet niet wat je van seroquel verwacht, maar ik zou het alleen gebruiken als je meerdere nachten niet hebt geslapen om weer even een beetje tot rust te komen, niet om minder te piekeren.
Alle reacties Link kopieren
Wat rot zeg! Ik heb zelf ook een tijdje 25 mg geslikt om te kunnen slapen. Ook ik kan me hier geen bijwerkingen van herinneren, behalve dat ik er flink duf van werd (en dat was natuurlijk de bedoeling). Kan je je psychiater niet bellen/mailen/de afspraak naar voren schuiven?
ik gebruik al een tijd seroquel, 4 tabs van 2,5mg voor de nacht. ik had eerst 2x daags 2. maar dat hielp niet echt, toen voor de nacht gebruikt in combinatie van 6 lorazepam 25mg. Ik ben de lorazepam aan het afbouwen, zit nu al een tijdje op 2 lorazepam en 4 seroquel. bijwerkingen kan ik me niet meer herinneren gebruik het al sinds 2009. als lorazepam op is, dan mag ik pas seroquel afbouwen, op advies van psychiater.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 8 jaar seroquel geslikt en ben pas gestopt na langzaam afbouwen! Ik adviseer dit als een tijdelijk middel, na verloop van tijd krijg je nl wel bijwerkingen zoals gewichtstoename en verstoorde functies. Suiker komt vaker voor etc..



Ik voel mij veel beter zonder die troep. Het was even doorbijten maar nu gaat het goed. Ik zou er nooit meer aan beginnen en vraag mij af waarom ik het zo lang heb doorgeslikt..



Vriend van mij heeft suiker gekregen en een andere kennis een te hoog cholesterol.



Als kortdurige oplossing zeg ik JA, maar bouw het daarna weer af.
Alle reacties Link kopieren
Haai!



Dat zou dan wel een heel erg snelle reactie zijn, is mijn eerste indruk.. heb zelf Citalopram sinds kort en een paar dagen na de eerste verhoging (je bouwt dit middel geleidelijk op), had ik net zo'n ervaring als jij. Echt supernaar; wakker worden vol angst oid, alsof ik ver uit een donkere tunnel moest komen. Was 't liefst onmiddelijk met het medicijn gestopt, maar gelukkig was de bijsluiter hier duidelijk in.. en ik verstandig. Nu gaat het beter, heeft me uiteindelijk 2 rotochtenden gekost. Maar ik blijf geen voorstander van medicatie om problemen op te lossen, groot voorstander van Mindfulness en evt. praten (psycholoog/therapeut). Persoonlijk ook erg blij met af en toe een bezoekje aan de haptotherapeut.



Sterkte ermee! En goed dat je de dokter al had gebeld, altijd doen bij twijfels/vragen!!
Het leven is te kort om er niet van te genieten.
Alle reacties Link kopieren
Nee afspraak psychiater kan niet naar voren, dit was in heel de regio eerste mogelijkheid:(



Ik lees weinig goede ervaringen over het vele piekeren helaas:(



Pyshcoloog, mindfilness, doe ik al;emaal/heb ik allemaal gedaan.



@bloem: jij kon er dus eerste 2 weken niét van slapen? omdat het echt gegeven wordt ook als slaapmedicatie!?



@tzippa2: ja ik kreeg het voor minder piekeren (en dit was ook mijn verwachting) en meer rust in mijn hoofd, want wordt helemaal gék van mijn eigen gedachten. Daardoor sliep ik ook heel weinig/heel slecht, ondanks de slaapmedicatie die ik al had.
quote:Louise70 schreef op 13 december 2014 @ 15:55:

Ik heb 8 jaar seroquel geslikt en ben pas gestopt na langzaam afbouwen! Ik adviseer dit als een tijdelijk middel, na verloop van tijd krijg je nl wel bijwerkingen zoals gewichtstoename en verstoorde functies. Suiker komt vaker voor etc..



Ik voel mij veel beter zonder die troep. Het was even doorbijten maar nu gaat het goed. Ik zou er nooit meer aan beginnen en vraag mij af waarom ik het zo lang heb doorgeslikt..



Vriend van mij heeft suiker gekregen en een andere kennis een te hoog cholesterol.



Als kortdurige oplossing zeg ik JA, maar bouw het daarna weer af.Ze gebruikt een lage dosis als slaapmiddel, dat is wat anders dan normaal gebruik.
quote:fora1982 schreef op 13 december 2014 @ 16:22:

Nee afspraak psychiater kan niet naar voren, dit was in heel de regio eerste mogelijkheid:(



Ik lees weinig goede ervaringen over het vele piekeren helaas:(



Pyshcoloog, mindfilness, doe ik al;emaal/heb ik allemaal gedaan.



@bloem: jij kon er dus eerste 2 weken niét van slapen? omdat het echt gegeven wordt ook als slaapmedicatie!?



@tzippa2: ja ik kreeg het voor minder piekeren (en dit was ook mijn verwachting) en meer rust in mijn hoofd, want wordt helemaal gék van mijn eigen gedachten. Daardoor sliep ik ook heel weinig/heel slecht, ondanks de slaapmedicatie die ik al had.





Als je langere tijd beter slaapt word je ook rustiger in het hoofd, je kan echt gek worden van slaap gebrek.

Je lichaam heeft echt heel veel tijd nodig om langdurig slaapgebrek weer aan te vullen... dat duurt dus nog wel even, niet na een weekje beter slapen.



Ik slik het ook om te slapen en ik slik nu 12,5 per nacht, halveer hem gewoon. Ben minder duf nog overdag. Neem heb al om 21.30 in, duurt een uurtje zeker wel voor ik slaperig word.

Paniek geen last van... denk ook niet dat dat een bijwerking is maar een andere oorzaak heeft als ik je zo lees.
[quote]fora1982 schreef op 13 december 2014 @ 16:22:

Nee afspraak psychiater kan niet naar voren, dit was in heel de regio eerste mogelijkheid:(



Ik lees weinig goede ervaringen over het vele piekeren helaas:(



Pyshcoloog, mindfilness, doe ik al;emaal/heb ik allemaal gedaan.



@bloem: jij kon er dus eerste 2 weken niét van slapen? omdat het echt gegeven wordt ook als slaapmedicatie!?



@tzippa2: ja ik kreeg het voor minder piekeren (en dit was ook mijn verwachting) en meer rust in mijn hoofd, want wordt helemaal gék van mijn eigen gedachten. Daardoor sliep ik ook heel weinig/heel slecht, ondanks de slaapmedicatie die ik al had.[/quote]





Hier zeg je wat anders dan in OP, als je het voor de nacht krijgt werkt het overdag ook nog hoor. Na een uurtje of 8 is werking helemaal verdwenen., zeker bij zo'n hele lage dosis.
Alle reacties Link kopieren
ja klopt, ik zeg idd iets anders zie ik...

kijk ik sliep bijna niet meer, maar kreeg het ook voor het minder piekeren/meer rust in mijn hoofd, maar dat valt samen, doordat er geen rust in hoofd was kon ik niet slapen.



Maar als je het voor de nacht krijgt, en werking is na 8 uur helemaal verdwenen, dan werkt het dus overdag niét? toch annapalona?
"@bloem: jij kon er dus eerste 2 weken niét van slapen? omdat het echt gegeven wordt ook als slaapmedicatie!?"



ik bedoelde te zeggen, dat ik de eerste week om de dag een pil nam. De nachten dat ik wel Seroquel nam sliep ik wel maar voelde ik me door de bijwerkingen niet erg lekker. De andere dagen nam ik geen Seroquel en sliep ik bijna niet (maar ook geen bijwerkingen). Na een dag of 10 ben ik het wel elke nacht gaan nemen, toen verdwenen de bijwerkingen ook wel.
quote:fora1982 schreef op 13 december 2014 @ 17:41:

ja klopt, ik zeg idd iets anders zie ik...

kijk ik sliep bijna niet meer, maar kreeg het ook voor het minder piekeren/meer rust in mijn hoofd, maar dat valt samen, doordat er geen rust in hoofd was kon ik niet slapen.



Maar als je het voor de nacht krijgt, en werking is na 8 uur helemaal verdwenen, dan werkt het dus overdag niét? toch annapalona?



Dat lijkt me wel, je kan wel rustiger worden door het beter slapen.

Of je moet veel hogere dosis slikken met een gereguleerde afgifte, maar jij hebt 25/50 mg om te slapen en dus geen gereguleerde afgifte.
Alle reacties Link kopieren
lastig allemaal...het is iig niet zo dat ik minder pieker/minder denk, doordat t slapen beter is...



@ bloem: jij sliep meteen op 25 mg in begin al?

ik slaap er niet op. tenminste niet als ik het inneem en dan naar bed ga.

hoelang van tevoren nam jij het in?

en je neemt nu nog maar 12,5 ofzo? of zelfs 1/3? en daar slaap je ook op??
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik het al jaren om te slapen en bij mij werkt het het beste als ik het vroeg in de avond inneem en dan zorg dat ik zo min mogelijk prikkels heb. Het duurt bij mij toch nog zeker anderhalf tot twee uur voordat ik slaap na het innemen. Toen ik er net mee begon en dat was uiteraard in een crisis, had ik wel die waas in de ochtend en had ik last van enorme traagheid. Dat lag aan de symptomen van mijn stoornis(sen) en niet zozeer aan de seroquel, achteraf gezien. Nu heb ik eigenlijk vrij weinig last er van, behalve als ik er 's nachts uitmoet.



Om je beter te gaan voelen is het héél belangrijk om als eerste je slaap te herstellen. Dus neem ze alsjeblieft wel gewoon in. Een beter slaappatroon is de eerste stap naar je herstel. Misschien kan je je wekker een uur voordat je op moet staan zetten en dat uur gebruiken om wakker te worden, je hersenen wat te laten opstarten voordat je uit bed gaat, ga dan een beetje lezen of internetten. Ik gebruik tegenwoordig dat uur of anderhalf uur om mijn mails te beantwoorden, etc. en dan sta ik pas op.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Alle reacties Link kopieren
quote:Annapalona schreef op 13 december 2014 @ 16:25:

[...]





Ze gebruikt een lage dosis als slaapmiddel, dat is wat anders dan normaal gebruik.Ik ook! 50 mg en later 25 mg!
quote:fora1982 schreef op 13 december 2014 @ 18:23:



@ bloem: jij sliep meteen op 25 mg in begin al?

ik slaap er niet op. tenminste niet als ik het inneem en dan naar bed ga.

hoelang van tevoren nam jij het in?

en je neemt nu nog maar 12,5 ofzo? of zelfs 1/3? en daar slaap je ook op??



Ik neem het een half uur voor bedtijd in. Dan duurt het meestal nog een kwartier a half uur voordat ik slaap, als ik in bed lig. Ik sliep er in het begin 6-7 uur mee (zonder Seroquel 1-2 uur). Niet zo gek lang dus, maar ik wilde niet graag een hogere dosis slikken. Ik was in het begin echt wel in crisis en supergestressd, maar na een tijdje voelde ik me meer stabiel (toen ik begon met antidepressiva) en begon ik 8-9 uur op 25mg te slapen, en probeer nu af te bouwen maar blijf vooralsnog op 1/3 steken (8.3 mg dus). Helemaal zonder lukt helaas nog niet.



In mijn ervaring werkt antidepressiva beter dan seroquel voor piekeren trouwens. Maar niet dat ik je een pillencocktail probeer aan te praten hoor Zo min mogelijk pillen is uiteraard best, maar ja, soms moet het maar. Al is dat natuurlijk tussen jou en je psych.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook seroquel voor de slaap. Eerst 50 mg nu afgebouwd naar 25 mg. Eerste ochtend had ik veel bijwerkingen; suf gevoel, traag, het gevoel dat er watten in mijn hoofd zitten. Na een dag was dit weg en slaap ik er goed op. Ik heb trouwens wel het idee dat ik nu minder pieker. Maar weet niet of dit de seroquel is of inderdaad de goede nachten slaap.
Alle reacties Link kopieren
Hoi TO!



Ook ik slik Seroquel sinds een tijdje en herken al je klachten. Snap precies wat je bedoelt!



Ben begonnen met 3x daags 1x25 mg. Echter begon ik naast de vreemde moteriek, traagheid, moeheid, ook echt levenslust te missen. Daarnaast praatte ik wat met dubbele tong, als ik fietste had ik het idee dat ik niet vooruit kwam en enorm vergeetachtig. Het piekeren ging ook nog steeds rustig door hoor ;)



Ik mocht terug naar 2x25 mg in de avond. Praten met dubbele tong bleef (ik heb elke dag klantcontact, dus vermoeiend om te verbloemen en dat je woorden niet eruit komen zoals je wilt). 's Ochtends was ik niet vooruit te branden en duurde lang voordat ik pas een beetje goed wakker werd. Pas laat in de namiddag voelde ik me wat meer mijzelf.



Helaas ben ik in korte tijd ook gigantisch aangekomen. Zelfs toen ik extreem gezond ging eten, kwam ik nog aan (in totaal 8 kilo, maar dat valt nog mee volgens mij als ik andere mensen hoor die van Seroquel zijn aangekomen). Nu heb ik helaas overgewicht en ben er niet zo blij mee. Dit vond ik allemaal geen doen meer en in overleg met psychiater ben ik nu Seroquel aan het afbouwen. Merk al meteen dat mijn postiviteit terug komt en voel ook weer meer verschillende emoties! Het slapen gaat tot nu ook nog steeds goed.
Alle reacties Link kopieren
quote:fora1982 schreef op 13 december 2014 @ 18:23:

lastig allemaal...het is iig niet zo dat ik minder pieker/minder denk, doordat t slapen beter is...



@ bloem: jij sliep meteen op 25 mg in begin al?

ik slaap er niet op. tenminste niet als ik het inneem en dan naar bed ga.

hoelang van tevoren nam jij het in?

en je neemt nu nog maar 12,5 ofzo? of zelfs 1/3? en daar slaap je ook op??



Ik slik Seroquel overdag zo nodig, en s'avonds voor het slapen Seroquel XR.

Dat is langwerkende.



Dat heeft mij geholpen om het piekeren en de onrust in de hand te houden. Ik slaap er erg goed door. Te goed soms, word nergens wakker van.

Ik ben nu aan het afbouwen met de XR, en vervang dat voor 'normale' Seroquel.
Alle reacties Link kopieren
Aangezien ik eind deze week ook met seroquel ga beginnen, dit topic even opgeduikeld.



Mijn verhaal in het kort, dik een half jaar geleden ingestort. Depressie en burn-out.

Ik slik sinds een half jaar Citalopram 40 Mg, daar doe ik het op zich goed op. Maar blijkt wat instabiel en het ergste is dat ik niet slaap. Al voor dat ik instortte niet. Heb allerlei slaapmiddelen gehad (naast de therapie en ontspanningsoefeningen natuurlijk), maar mijn hoofd is te druk en ben standaard rond 2.00 's nachts wakker.



Sinds kort bij een psychiater die mij dit middel voor heeft geschreven. Heb het er lastig mee, voelt als een achteruitgang. Ben ook erg bang voor de wenperiode en alle bijwerkingen. Van de Citalopram ben ik ook een aantal weken van de wereld geweest, al zat ik toen natuurlijk op het dieptepunt.



Vrijdagavond neem ik de eerste pil (25

Mg), na drie dagen zou ik weer auto mogen rijden, dus hoop ik ook weer aan het werk te kunnen.



Iemand die (liefst positieve ;) ) ervaringen wil delen met het starten van seroquel?
Schuin spaan en Zee gras planten potjes
Hee Juniper! Ik heb in het begin wel wat bijwerkingen gehad, maar toen zat ik nog in full-mental-breakdown sowieso en was ik voor alles heel gevoelig. De meeste mensen ervaren helemaal geen bijwerkingen. Sowieso good news: na een uur of 8 (in de ochtend dus) is het al grotendeels uit je bloed, ik voelde me, ook die eerste dagen toen ik nog bijwerkingen had, rond 11:00 gewoon normaal. Ik vind het echt veeeel prettiger voelen dan benzo's. Voor mij was het echt een life saver, want ik sliep ook echt helemaal niet meer.
Alle reacties Link kopieren
Oh dat klinkt positief!

Dat zombiegevoel is waar ik bang voor ben, maar alles is beter dan niet slapen natuurlijk.



En qua gewicht? Lees zo vaak dat mensen er 20 kilo van aankomen.
Schuin spaan en Zee gras planten potjes

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven