Vanaf welke leeftijd herinneringen? Ik pas vanaf mijn 11e

25-05-2016 21:46 154 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedendag,



Ik was laatst in gesprek over herinneringen.

Vanaf welke leeftijd je je herinneringen je nog weet.

Ik kan mijzelf gewoon niks herinneren tot mijn 10e jaar.

De mensen om mij heen weten nog dingen vanaf hun 3e bijvoorbeeld.



Zou dat een echte herinnering zijn, of een herinnering aan de hand van beeldmateriaal?

Ben benieuwd hoe ver jullie terug kunnen gaan.



En zou het invloed hebben op latere leeftijd, dat je bijvoorbeeld dan ook eerder vergeetachtig zal worden?



Ik kijk uit naar jullie reacties

Fijne dag
Of course i talk to myself. Sometimes i need expert advice.
Echte herinnering van net 4. Daar is ook geen beeld van en er was geen familie bij waardoor het van horen zeggen geweest kan zijn.
Alle reacties Link kopieren
Dus je herinnert je niks van je basisschool, verjaardagsfeestjes van die tijd, vakanties, sinterklaasavonden,etc?
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Alle reacties Link kopieren
Mijn eerste echte herrinering was ongeveer op mijn 3e. Kan het me ook echt nog goed herrinneren, op het kinderdagverblijf was dat.
Alle reacties Link kopieren
Mijn allereerste herinnering die ik heb was toen ik een jaar of 3 was. Daarna weer vanaf een jaar of 6 denk ik. Ik was 8 toen ik verhuisde, en heb nog best wel veel herinneringen van voor de verhuizing (huis, wijk, school, vriendinnetjes enz.)

Veel herinneringen komen weer terug nu ik zelf kinderen heb.
Dat is vrij bizar eigenlijk. Je weet niet meer hoe je kamer eruit zag, wat je op verjaardagen deed, de eerste keer dat je mocht opblijven met oud en nieuw, sinterklaasvieringen, enz?



Mensen hebben doorgaans herinneringen vanaf 2/3 jaar oud.
Alle reacties Link kopieren
3/4. De leuke dingen herinner ik me niet meer wel een paar minder leuke dingen haha
Rond mijn derde jaar. Ik heb echt ontelbare jeugdherinneringen, van kleuter tot en met tiener.
Mijn eerste herinnering is van toen ik een paar maanden oud was. Schijnt absoluut niet te kunnen, ik heb echter bewijzen dat mijn herinnering klopt. Die van daarna zijn wel van toen ik een jaar of vier was.
Ik weet dat mijn broertje geboren werd, toen was ik 2,5. Dat is de eerste. Maar ik heb nog zoveel herinneringen aan mijn kleuterschooltijd, schoolreisjes, vakanties enz. Ik verhuisde op mijn 9e en van daarvoor kan ik nog genoeg klasgenootjes noemen, ik reed laatst in mijn oude woonplaats en ik kende de weg van school naar huis nog, herkende de buurt, enz.
quote:Dymphnatam schreef op 25 mei 2016 @ 21:51:

Mijn eerste herinnering is van toen ik een paar maanden oud was. Schijnt absoluut niet te kunnen, ik heb echter bewijzen dat mijn herinnering klopt. Die van daarna zijn wel van toen ik een jaar of vier was.Dat is fysiek onmogelijk voor zover ik weet.
quote:Dymphnatam schreef op 25 mei 2016 @ 21:51:

Mijn eerste herinnering is van toen ik een paar maanden oud was. Schijnt absoluut niet te kunnen, ik heb echter bewijzen dat mijn herinnering klopt. Die van daarna zijn wel van toen ik een jaar of vier was.Dat heb ik dus ook. Ik kan mij een gebeurtenis herinneren van mijn broer waarbij ik net een jaar oud was
Alle reacties Link kopieren
Ik kan me dingen herinneren van ergens tussen 3 en 4 jaar.

Maar mijn geheugen hapert erg met bepaalde dingen, dus dat hangt niet samen blijkbaar.
Alle reacties Link kopieren
O gut toch vreemd dus?

Ik stond er eigenlijk niet zo bij stil dat het laat is.

Ik kan mij die dingen alleen herinneren op basis van een foto, maar niet heel gespecificeerd zeg maar.
Of course i talk to myself. Sometimes i need expert advice.
Alle reacties Link kopieren
Mijn eerste herinneringen zijn van toen ik ongeveer 3 jaar was denk ik. Maar herinner je je echt helemaal niets? Dat kan ik me namelijk niet voorstellen, geen jeugdvriendinnetjes, klasgenoten, juffen/meesters van de basisschool?
Alle reacties Link kopieren
Zo jullie hebben al herinneringen op jonge leeftijd zeg.

Ik zou bij god niet weten hoe mijn eerste oud en nieuw was
Of course i talk to myself. Sometimes i need expert advice.
Alle reacties Link kopieren
Dat vind ik wel heel bizar hoor, dat je zo weinig herinneringen hebt. Ik kan me dingen herinneren vanaf dat ik 2 jaar oud was.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Zal rond een jaar of 3 geweest zijn, doodziek met extreme koorts (roodvonk denk ik), en ik kreeg een stickerboek van de smurfen. Vanaf een jaar of 5-6 zijn de herinneringen nog heel vers. Ik herinner me nog de eerste Golfoorlog op tv, hongersnood in Ethiopie, mijn eerste juffen, en welk diertje mijn kapstok was in de kleuterschool.



Ik vind het inderdaad ook heel merkwaardig dat TO zich niets kan herinneren van kleuter- en lagere school.
Alle reacties Link kopieren
Wat vreemd pas vanaf je tiende een herinnering.. Vraag me dan ook af of dat vaker voorkomt. Ik snap je vraag dan wel.



Ik heb herinneringen van voor mijn vierde jaar. Dat weet ik omdat ik op mijn vierde naar een ander huis ben verhuisd.

Oa dat een vriendje een treintje in de steeg door een put had laten vallen. Was er geloof ik nogal aan gehecht dat ik dit nog weet. Herinner me die putdeksel nog heel goed.

Ook dat ik een keer snachts uit bed ben geklommen om de boter uit de koelkast te proeven. Herinner me de verbazing nog dat iets dat zo lekker rook zo tam smaakte.

Heb nog wel een paar herinneringen die zeker niet van foto's of beeld komen zoals het spelen met de blaasbalg bij de openhaard. Vond dat erg leuk
Doubt kills more dreams than failure ever will
Alle reacties Link kopieren
Hai TO, als dit echt waar is ben je zeer uitzonderlijk. Het geheugen wordt al gevormd in de baarmoeder, baby's herkennen hun moeders stem en een bijvoorbeeld een liedje dat ze tijdens de zwangerschap veel zong. Ze kunnen deze herinneringen alleen niet voor de lange termijn vasthouden, dat kunnen we vanaf 3/4 jaar. Niet raar, omdat je dan ook naar school gaat en je lange termijngeheugen nodig hebt. Als jij je niets voor je 11e kon herinneren hoe zit het dan met leren zwemmen, lezen, schrijven, etc?

Ik merk wel dat meer mensen herinneringen aan hun basisschooltijd kwijt zijn, mijn zusje is zo iemand. Misschien doordat ik gepest ben herinner ik me die tijd tot in detail.
quote:Rhaegal schreef op 25 mei 2016 @ 21:53:

[...]



Dat is fysiek onmogelijk voor zover ik weet.Ja klopt, iets met de vorming van de hersenen. Toch is het echt zo. Moet erbij zeggen dat het meer een beeld is, een soort indruk. Maar hij klopt wel. Zal eerder uitzondering dan regel zijn. Of misschien "beleven'" anderen dit niet als volwaardige herinnering of zo...
4 jaar lag in het ziekenhuis weet zelfs nog wat ik te eten kreeg
Vanaf mijn 3e. Met name van mijn oma die op mij pastte 4 dagen in de week. Ik kan me nog heel goed herinneren dat ik haar vroeg hoe ze heette. Heel gek vond ik dat, dat zij ook een naam had . Daarnaast nog andere dingen, bijvoorbeeld dat we samen altijd blokjes kaas opaten tot op het oranje buitenkantje, dat ik mocht helpen als zij gehaktballen draaide (staand op het witte krukje, boven de grijs/bruine stenen wasbak, balletjes rollen uit de glazen kom) en dat ze voor mij mini's maakte, dat ik altijd haar haren mocht doen en hoe ze rook. Alledaagse dingen, maar zo dierbaar . Ze overleed toen ik 4 was op 57-jarige leeftijd.
Alle reacties Link kopieren
Jah weet wie er bij mij in de klas zaten, maar meer doordat het groep 8 was, beetje op t eind kan ik me wel dingen herinneren zeg maar, maar lager? Meer dmv foto, maar ik kan mij dat dan niet helemaal terughalen ofzo.
Of course i talk to myself. Sometimes i need expert advice.
Alle reacties Link kopieren
quote:tsjatsjietsjie schreef op 25 mei 2016 @ 21:55:

Zo jullie hebben al herinneringen op jonge leeftijd zeg.

Ik zou bij god niet weten hoe mijn eerste oud en nieuw wasDat weet ik allemaal ook niet meer hoor. Ik weet niet eens meer wat ik twee jaar geleden met oud & nieuw heb gedaan. Shit zeg.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven