waarom zoveel moeite met structuur na reintegratie burn out?

31-08-2012 01:09 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo

Ik heb al bijna een jaar een burnout, waarvan ik nu 4 maanden van ben ziekgemeld.

Sindskort ben ik aan het reintegreren vanaf juli aan het opbouwen, in het begin van de reintegratie kreeg ik het advies van de bedrijfsarts en de psycholoog "alleen vrijblijvend komen en gaan wanneer je wil, ook doen wat je zelf wil" Dat deed ik en beviel me erg goed. Ik deed wel eens langer pauze, hielp dan die collega en dan die collega eens mee en nam daar mijn tijd voor (ik werk in een apotheek met 5 verschillende collegas en 2 apothekers)

Op een gegeven moment wilde mijn werkgever graag dat ik vaste dagen zou komen. Daar heb ik moeite mee gehad, was weer een stap... maar het is me gelukt en ik werk nu de maandag en vrijdag van half 1 tot half 6. (opgebouwd)

Het vrijblijvende kwa taken doen wat ik graag wil ben ik door blijven zetten. Op die manier had ik geen druk en zag mezelf alweer wat verder uitbreiden. en de structuur vanzelf wel komen.

Nu gaf mijn werkgever vorige week aan dat hij het nu tijd vind voor structuur. Hij wil mij een vaste taak geven, zonder druk. Hij wil nu duidelijkheid ook voor het team.

Ik mag er zo lang over doen als ik zelf wil, maar ik mag niet meer vrijblijvend door de apotheek zwerven welke taak goed voor mij voelt en dat ik wissel van taak als ik dat wil.

Er is geen discussie over mogelijk, ik moet een vaste taak van hem.

En nu heb ik daar zo'n ontzettende moeite mee.

Hij is verder een goede leidinggevende, dus ik wil hem graag tegemoet komen, maar vind dit zo moeilijk....

Ik kom er niet goed achter waarom ik dat zo erg vind en de psycholoog ook niet.

Ervaar ik dat als druk?

Ben ik de afgelopen tijd zo bezig geweest met wat goed voelt dat ik dat niet durf los te laten? Bang voor terugval?

Heeft iemand hier ervaring mee? of tips?
Wat heeft er voor gezorgd dat je een burnout hebt gekregen?
Klinkt heel bekend. Typ op telefoon dus hou hrt even kort. Bij mij kwam dit gevoel voort uit het feit dat ik hrt ervaarde als "moeten". Ik moet mij aan die taak houden. Lukt het mij niet dan faal ik weer en stel ik mensen weer teleur etc. Ook het gevoel dat ik er dus niet onderuit kon als het even niet lukte. Dat ik dan moest blijven, mijn taak moest afmaken tot hrt tijd was om te gaan.
Je stress-systeem is ontregeld. Het is zo overspannen en overprikkeld geraakt, dat hele kleine dingetjes in verhouding héél veel stress geven. Zo lang het vrijblijvend is, gaat het goed, maar zodra er "moeten" achter zit, zit er ook verantwoordelijkheid achter, verantwoordelijkheid betekent kans op falen en kans op falen is STRESSSS!!!

Mijn ervaring is dat de beste manier om weer met stress om te leren gaan, is door jezelf er met hele kleine stapjes weer aan bloot te stellen. Probeer het gewoon, kijk hoe het gaat, kijk of je er weer een routine in kunt vinden en probeer dat... voor een week ofzo. Kijk dan of er verbetering in zit, of dat het juist verslechtert. En van daaruit kun je verder overleggen welke kant je de volgende stap het beste op kunt zetten: een klein stapje vooruit of juist een klein stapje terug.

Je zit nu in je "comfort-zone" te werken. De truc is om net één stapje buiten je comfort-zone te gaan zitten, zodat je jezelf stimuleert om vooruit te komen. (En geef jezelf daar ook de kans toe, door er tijd voor uit te trekken, om te kijken of het went.) Met in je comfort-zone blijven, los je je burn-out niet op. Te grote stappen er buiten zetten werkt averechts, maar één taakje dat je in je eigen tempo mag doen, dat moet te doen zijn om dat gewoon eens te proberen. Zelfs al sta je nu stijf van de stress alleen al om het idee. Geef je stress-systeem de kans om zich aan te passen, om te leren dat je voor één zo'n taakje helemaal geen stress nodig hebt eigenlijk en je comfort-zone zal vanzelf een stapje groter worden. Zodra dit comfortabel voelt, pak je er weer een kleine verantwoordelijkheid bij. En zo verder, net zo lang tot je er bent.

Niet schrikken dus van de stress: die is gewoon normaal en die hoort er bij. Dat is iets waar je gewoon even doorheen moet, om er weer aan gewend te raken. Maar ben je er eenmaal aan gewend, dan snap je niet meer hoe je je hier ooit druk om hebt kunnen maken. En was het stapje te groot, dan zet je gewoon een half stapje terug en dan vervolg je vanaf daar je pad. Ook geen probleem, zo lang je maar vooruit schuifelt. Met babysteps.
Vl43inder: De werkdruk is veel te hoog en dat in combinatie met mijn perfetcionisme en geen nee kunnen zeggen.

salle: Inderdaad; het moeten; maar hoevaak mijn leidinggevende ook zegt; het hoeft niet af, dat gevoel/die gedachte blijft. Ik ben bezig met cognitieve therapie en al veel vooruitgang gemaakt.

Hier moet ik dus nog doorheen zien te komen...

qwerttu: Je stress-systeem is ontregeld. Het is zo overspannen en overprikkeld geraakt, dat hele kleine dingetjes in verhouding héél veel stress geven. Zo lang het vrijblijvend is, gaat het goed, maar zodra er "moeten" achter zit, zit er ook verantwoordelijkheid achter, verantwoordelijkheid betekent kans op falen en kans op falen is STRESSSS!!!

Dat komt me inderdaad heel bekend voor, ben nu al zo misselijk van de spanning....

Het ene stapje buiten mijn comfortzone deed ik zelf al af en toe, en weer terug als het niet ging. maar dat is niet duidelijk genoeg voor mijn leidinggevende. Die wil precies weten welke taak in wanneer ga doen (maar dan wel zonder druk he)

Ja ik ga het zeker proberen, vandaag weer....

Dank iedereen voor de reacties
Pfff zo herkenbaar dit!

Zit pas 2 maanden thuis overigens.

Ik ben nu therapeutisch heel voorzichtig aan het werk,bepaal zelf wat en hoe,maar ondertussen wel:volgende week een dagje of uurtje meer?

Duhhhh, over druk opvoeren gesproken!

Maar ik trek op tijd aan de rem hoor,lameniegekmakuhhhhh !(ohnee,das was ik al )

Herken heel erg het "moeten"en het perfectionisme,faalangst,dat heb ik op mijn werk,maar zeker ook thuis.

Zit te wachten op therapie,was nogal druk

Mag ik vragen naar het verschil tussen cognitieve therapie en gewone?

Ik krijg therapie via de Arbo.

Sterkte
Voor wat het waard is, ik denk dat je het anders moet aanpakken. Zie jezelf als een accu die overbelast is geweest en nu leeg. Op dit moment heb je de accu wel ontkoppelt en belast je m verder niet, maar hangt ie ook aan de acculader? Een lege accu af en toe weer gebruiken gaat ie niet beter van worden als ie ondertussen niet wordt opgeladen.

Ik ben ook enorm perfectionistisch en heb veel verantwoordingen, dat liep mis maar had niet de mogelijkheid dat zo op te geven. Wat mij enorm heeft geholpen is een cursus waarbij je met sport/wandelen in het bos door een coach leert grenzen te stellen, doseren, ondertussen aan je conditie werkt en het ontspannen etc.

Na extreem werken slaan veel mensen naar de andere kant door extreem te rusten terwijl dag vaak de oplossing niet is. Doseren door te richten op iets anders zoals sport, waar je je zowieso al beter door zal gaan voelen, en van daar uit werk weer op te pakken zal waarschijnlijk veel effectiever zijn. Je moet uit die sleur en weer controle over je eigen leven nemen.
Goede metafoor en goede tip, Joost! Kan me daar alleen maar bij aansluiten. Juist door zoiets als sporten (of wandelen of fietsen of iets anders lichamelijks), bouw je weer wat energie op. Je verlegt je aandacht inderdaad, maar ook niet onbelangrijk: sporten (bewegen) zorgt voor ontspanning, in je hoofd dus. Je laadt je energie op, maar je ontlast juist je stress-systeem (door de endorfine die vrij komt). Twee vliegen in één klap dus.
Idd die accu is leeg. Ook toen ik middenin de burnout zat, zei iedereen: aan het werk blijven, al is het maar voor 2 uur per week.

Dat gaf mij al zoveel stress dat ik de hele week bezig was met die werkdag van 2 uur. Ik was op van de spanning. Ik bracht mijn kinderen naar school (als moeder mocht ik al helemaal niet falen) en hing de rest van de dag als een zombie op de bank. Koken deed ik zittend op een stoel omdat ik letterlijk niet meer op mijn benen kon staan.

Ik heb ontslag genomen om de rust terug te krijgen. Heb ruim een jaar thuis gezeten en heel, heel langzaam kreeg ik mijn energie terug.

Ik geloof dus niet, uit eigen ervaring, om aan het werk blijven. Ik had echt totale rust nodig.

En op een dag dacht ik opeens: he bah, weer een lege dag voor me. Toen wist ik dat ik er weer was.

Het was de zwartste periode uit mijn leven, de meest eenzame ook. Ik had geen idee wat het was, niemand om mij heen. Ik had zo graag iemand gehad die tegen mij zei: het gaat over! Het duurt even maar gaat over!

Ik hoop dat ik jou nu een hart onder de riem kan steken door te zeggen dat er echt, echt, echt betere tijden komen!
ladytruckster:

Heftig he; alleen maar denken aan opbouwen opbouwen opbouwen....

Ik weet eigenlijk niet wat gewone therapie is? misschien is dat per persoon verschillend? Welke therapie wordt toegepast?

ik ben via de arbo arts aangemeldt bij HSK een keten van pyschologen.

gegoogled:

Cognitieve gedragstherapie gaat ervan uit dat het niet de gebeurtenissen zelf zijn die een mens negatieve gevoelens en een bepaald gedragspatroon bezorgen, maar de 'gekleurde bril' waardoor hij de dingen ziet. Wie leert deze negatieve gedachtes anders te interpreteren, krijgt een objectievere kijk op de eigen gevoelens en waarnemingen. Hierdoor kunnen negatieve gevoelens verdwijnen en zal het gedrag veranderen
-joost en qwerttu ; ik weet dat de accu leeg is en weer opgeladen moet worden.

Het probleem nu is dat 2 maanden na mijn ziekmelding mijn priveleven zo'n wending heeft genomen dat ik me thuis niet meer op kan laden. Heb daar al eens een topic over geopend hier.

En dan?

Ik probeer te doen wat ik ookal al deed voor mij burnout. Met de honden het bos in, fietsen.... het doet me allemaal niks helaas, het geeft me geen energie. Ik blijf het zeker allemaal doen. Vriend en ik gaan binnenkort een paar dagen "op vakantie"

Ik probeer daar niet negatief in te gaan en er moet daar niks, we zien wel.

Wie weet levert dat me wat op
salle; dankjewel, ik hoop natuurlijk zelf ook dat er een eind aan deze tijd gaat komen, mensen zeggen dat ook wel tegen mij, en ik moet dat ook van mezelf blijven geloven.

Maar weet soms niet waar te beginnen.....

Wat erg dat je ontslag "moest" nemen om je rust te krijgen.

Tegen mij zeiden de huisarts en de psycholoog dat ik gewoon moest blijven werken een jaar geleden toen ik al voelde dat het niet goed ging, en dan denk je dus op tijd te zijn met hulp zoeken...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven