wanneer ben je een goed mens?

18-04-2015 23:30 166 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat maakt iemand een Goed mens en hoe weet je over jezelf of je dat bent? Soms oké vaak twijfel ik of ik dat wel ben
Weet je pas als je de hemel in mag



Grapje. Hoe weet je dat. Als je je best doet er 1 te zijn ben je al heel erg goed op weg
Tsja, wat is goed of slecht? Iedereen doet stomme dingen in zn leven en maakt fouten.
Alle reacties Link kopieren
Wat een goed mens is, is voor iedereen anders.

Waarom zou je daarover twijfelen? Wat doe je voor slechte dingen dan?
Alle reacties Link kopieren
Waarom stel je deze vraag en twijfel je?



Ik denk dat ik best een goed mens ben. Ik probeer altijd in een ander te verplaatsen. En als ik een keer iets doe of zeg wat niet netjes is voel ik me daar ook wel vervelend onder en probeer het op te lossen. Dat vind ik wel belangrijk. Iedereen maakt fouten,.. Als je het zelf maar realiseert
In mijn ogen Ben je een goed mens als je in een situatie, gebaseerd op de info die je hebt datgene doet waarvan je diep van binnen weet dat het het juiste is.



Als je dus niet weet wat goed of fout is op een bepaald moment (doordat je niet alle info hebt), dan is jouw keuze ook niet fout.

Als je in een situatie eigenlijk diep van binnen weet wat je zou moeten doen, maar het niet doet omdat je jezelf overtuigt dat het ok is, dan valt je dat aan te rekenen imho.
In mijn beleving:

- Als je spijt hebt van je fouten en dat toegeeft, een ander jouw oprechte excuses aanbiedt en na denkt hoe je dit in het vervolg kan voorkomen.

- Als je zelfreflectie hebt en nadenkt over jouw eigen aandeel in conflicten/pijnlijke situaties.

- Als je kunt vergeven

- Als je een beter mens wil zijn/worden

- Als je over je eigen schaduw heen kunt springen en echt oprecht naar de ander kan en wil luisteren zonder gelijk in een defensieve houding te springen.

- Als je niet (ver) oordeelt maar probeert de ander te begrijpen en je in de ander probeert te verdiepen



Ik streef het na maar ik vrees dat hoe ik graag zou willen zijn niet haalbaar is in deze wereld. In wezen zijn we allemaal slecht en goed, de kunst is om het goede te voeden en het slechte te onderdrukken, dat is een keus en geen staat van zijn. Iedere keer en iedere dag weer.
Alle reacties Link kopieren
quote:Stormkraft schreef op 18 april 2015 @ 23:42:

Weet je pas als je de hemel in mag



Grapje. Hoe weet je dat. Als je je best doet er 1 te zijn ben je al heel erg goed op weg Maar wat is je best doen wat telt als een goede poging?
ieder goed mens heeft iets fouts

ieder fout mens heeft iets goeds
Alle reacties Link kopieren
Géén idee eigenlijk.



Waaraan zou je moeten voldoen om het predicaat 'Goed' te krijgen?

Echt geen idee.



Ik blijf voor het gemak dan toch liever fout.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
quote:sabbaticalmeds schreef op 19 april 2015 @ 00:03:

ieder goed mens heeft iets fouts

ieder fout mens heeft iets goedsJa, dat denk ik ook.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:kjell schreef op 19 april 2015 @ 00:03:

[...]





Maar wat is je best doen wat telt als een goede poging?Wat denk jij?
quote:Enn schreef op 19 april 2015 @ 00:07:

Géén idee eigenlijk.



Waaraan zou je moeten voldoen om het predicaat 'Goed' te krijgen?

Echt geen idee.



Ik blijf voor het gemak dan toch liever fout.Volgens mij ben jij helemaal niet zo fout.
quote:sabbaticalmeds schreef op 19 april 2015 @ 00:03:

ieder goed mens heeft iets fouts

ieder fout mens heeft iets goeds+ 10
quote:Enn schreef op 19 april 2015 @ 00:07:

Géén idee eigenlijk.



Waaraan zou je moeten voldoen om het predicaat 'Goed' te krijgen?

Echt geen idee.



Ik blijf voor het gemak dan toch liever fout.Jij staat bij mij in mijn top 10 van de "goeisten" hier, voor wat het waard is
Alle reacties Link kopieren
quote:Stormkraft schreef op 19 april 2015 @ 00:09:

[...]





Wat denk jij?Dat weet ik dus niet. Zou denk ik een compleet ander persoon moeten zijn
quote:kjell schreef op 19 april 2015 @ 00:16:

[...]





Dat weet ik dus niet. Zou denk ik een compleet ander persoon moeten zijndus je bent fout, noem eens drie kenmerken?
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me af of er slechte mensen zijn

Iedereen is het eindproduct van opvoeding, achtergrond, leefomgeving, en wat je meemaakt aan ervaringen

Iedereen wordt schoon geboren

De keuze die je maakt is een keuze genomen onder 'die' omstandigheden
quote:liebeskind schreef op 19 april 2015 @ 00:21:

Ik vraag me af of er slechte mensen zijn

Iedereen is het eindproduct van opvoeding, achtergrond, leefomgeving, en wat je meemaakt aan ervaringen

Iedereen wordt schoon geboren

De keuze die je maakt is een keuze genomen onder 'die' omstandigheden

schoon geboren?

Baby's kennen na hun geboorte al emoties en verschillende temperamenten

Ook voor hun geboorte trouwens
Ergens diep van binnen zal er zeker wel iets goeds zitten, maar ik reken mezelf op dit moment ook maar bij fout... echt doe te domme dingen op het moment
quote:metteline schreef op 19 april 2015 @ 00:24:

Ergens diep van binnen zal er zeker wel iets goeds zitten, maar ik reken mezelf op dit moment ook maar bij fout... echt doe te domme dingen op het moment wat is er dan zo fout?
en als je foute dingen doet betekent dat dan ook dat je fout bent?

of kan je foute dingen doen en toch goed zijn?
Alle reacties Link kopieren
quote:lamamma1966 schreef op 19 april 2015 @ 00:16:

[...]





Jij staat bij mij in mijn top 10 van de "goeisten" hier, voor wat het waard is Wat aardig! Dankjewel.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Wanneer je:



- jezelf kunt verplaatsen in anderen.

- kunt luisteren.

- je eigen fouten wil en kunt (h)erkennen.

- behulpzaam bent naar je medemens.

- kunt liefhebben.

- kunt vergeven.

- probeert op te komen voor belangen van

mens en dier.
quote:RedBaron schreef op 19 april 2015 @ 00:27:

Wanneer je:



- jezelf kunt verplaatsen in anderen.

- kunt luisteren.

- je eigen fouten wil en kunt (h)erkennen.

- behulpzaam bent naar je medemens.

- kunt liefhebben.

- kunt vergeven.

- probeert op te komen voor belangen van

mens en dier.





dus iemand die zich niet kan verplaatsen in iemand anders (zeg: een autist) is geen goed mens?



Iemand die niet kan luisteren (kinderen) zijn slecht?

iemand die niet kan liefhebben bijv. uit angst gekwetst te worden

niet kunnen vergeven omdat de pijn te groot is

toch plofkip eten



zijn dat slechte mensen?????????

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven