Wanneer mag je stoppen met jarenlang therapie???

28-03-2017 16:56 259 berichten
.
anoniem_334913 wijzigde dit bericht op 24-02-2018 15:04
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Tuurlijk mag je stoppen. Elk mens is vrij om te gaan, en te staan waar hij/zij wil. Maar ik lees hier duidelijk uit, dat je bang bent om te falen - en ik dènk (maar kan het meesterlijk fout hebben) dat je daarom geen stap vooruit komt. Met een gedachtengang als die van jou ('ik ben maar een mislukkeling' en 'het zal toch nooit meer beter worden'), werkt helemaal niets.
N.V.T.
Alle reacties Link kopieren
Je mag altijd stoppen, het is jouw leven.

Of het verstandig is, is een andere vraag.



Het klinkt wel alsof je hulp kan gebruiken bij het relativeren van doemgedachten.

Heb je daar oefeningen voor gekregen? En wat zegt je psycholoog als je zegt dat je overweegt te stoppen?



Dat een voormalig (!) psycholoog jaren geleden iets tegen je zei, zegt natuurlijk vrij weinig. Dat jij er na jaren nog steeds mee zit en in gelooft, des te meer. Je lijkt bevestiging te zoeken dat het allemaal toch geen zin heeft. Dat kunnen mensen die je niet kennen je natuurlijk niet geven, en dat is maar goed ook.
What a nuanced anxiety
Loepen.
Je hebt gewoon nog niet de juiste therapie gevonden denk ik.
Wat verwacht je van hulpverlening? Zij kunnen het werk niet voor je opknappen. Het zijn zeg maar je coaches op weg naar je eigen herstel en geluk. Zij kunnen je handreikingen doen wat je kan helpen om vooruit te komen. Maar het werk doe je zelf.



Stoppen met hulp kan altijd, alleen zal je dan je eigen coach moeten zijn en de vraag is of je dat kan.
Misschien is het beter voor je als je over zou stappen naar een psychiater, die hebben veel meer inzicht in wat je allemaal mankeert en kunnen je helpen om weer op je pootjes terecht te komen. Als je van alles en nog wat mankeert lijkt het mij het beste om in ieder geval door te gaan met het zoeken naar de juiste hulp, in plaats van rond te blijven hangen bij een therapeut die toch niets voor je kan betekenen.
.
Mijn peuter zou zeggen: Mag je zelf weten altijd

Een redelijke verstandhouding is wel het minste.

Verder eens met wat cateautje zegt: Wellicht heb je meer aan een psychiater of zelfs een heel ander soort therapie, meer fysiek of op basis van creativiteit oid.
.
.
.
Alle reacties Link kopieren
Wat heb je in al die jaren therapie zelf gedaan?

Welke dingen heb je uitgeprobeerd?

Wat heb je veranderd in jouw leven?

Welke stappen heb je gezet?
quote:nijntjekonijn schreef op 28 maart 2017 @ 17:12:

[...]





Dat is een van de problemen. Voor sommige therapieën ben ik niet geschikt, omdat ik juist te veel klachten heb.

En dan kom je ook niet verder in de 3e lijn.Zie eerst maar een juiste diagnose te krijgen.
.
.
.
quote:nijntjekonijn schreef op 28 maart 2017 @ 17:15:

[...]





Ik ben ook onder behandeling van een psychiater, die is er voor de pillen.

Die therapeut wat ik nu heb werd mij aangeboden als laatste redmiddel, maar ze duwt me meer de put in, dan dat ze me eruit trekt.

Misschien moet je dan maar eens opperen dat die psychiater zijn werk eens doet en meer voor je doet dan alleen maar pillen in je te gooien.

Bizar dit.
.
Alle reacties Link kopieren
quote:nijntjekonijn schreef op 28 maart 2017 @ 17:11:

[...]





Ik krijg altijd te horen dat ik positief moet denken, en dat ik daar heel erg ver mee kan komen. Iets wat me niet lukt. Mijn huidige psycholoog zegt dat ik vrijwillig in therapie ben, en dat ik dus kan stoppen. Maar ze vind het geen slim idee, want ze zegt dat ik toch nooit zonder hulp kan functioneren. En als ik dan zeg het gaat juist slechter met me door al die therapie, zei ze dat het normaal is dat het juist een stuk slechter met je gaat. Want pas als het een stuk slechter met je gaat, kan het pas beter met je gaan, dat is dan de uitleg die ik krijg. Maar na al die jaren wil ik toch ook wel verbetering zien.

Je hoeft ook niet gelijk alles door een roze bril te gaan zien. Maar er is een heel groot gebied tussen 'ik faal altijd' 'het heeft toch geen zin' en 'alles mislukt' en alleen maar positief denken.

Om te beginnen het besef dat gedachten niet per se waar zijn. Dat je gedachten blijkbaar de neiging hebben om heel zwart en negatief te zijn, maar dat je kunt kiezen om te oefenen daar niet zomaar in mee te gaan. Maar dat is wel iets waar je veel en lang voor moet trainen. Geen therapeut die dat voor je kan doen.



Kan het zijn dat je aandacht gaat naar alles wat niet goed gaat en wat je niet bevalt aan de therapie/therapeut/jezelf/de wereld, en dat je daardoor de positieve dingen niet ziet (en de neutrale dingen negatief interpreteert).
What a nuanced anxiety
quote:nijntjekonijn schreef op 28 maart 2017 @ 17:14:

[...]





Alleen komt er bij mijn geen herstel, maar meer aftakeling. Al die therapieën maken bij mij alles erger.

Dat is volledig geen antwoord op mijn vraag of suggestie.



Als jij zou willen leren stijldansen, kun je niet aan de kant blijven zitten kijken naar een danspaar en dan na een half jaar verwachten dat je daarmee nu opeens kan dansen. Je zal zelf op die vloer moeten staan en de pasjes moeten gaan maken. En een dansleraar die je verbeterd en aanleert.



Gene enkele hulpverlener kan het werk voor je doen. Jij zal zelf actief en gemotiveerd moeten werken aan je herstel. En zolang jij blijft denken dat alleen zitten op een bank en praten met een hulpverlener je beter gaat maken, zolang blijf jij zoeken naar herstel.

Want je zal zelf actief achter je eigen herstel moeten gaan staan en echt moeten willen 'beter' worden.
.
Jij kiest er zelf voor om in je eigen negatieve bubbel te blijven zitten.
quote:nijntjekonijn schreef op 28 maart 2017 @ 17:27:

[...]





Ik geef inderdaad veel aandacht aan negatieve dingen in mijn leven, en zie ook alles negatief in. Met mijn huidige therapeut heb ik misschien maar eens 3 keer een gesprek gehad, wat goed ging voor mijn gevoel. Bij de andere bleef ik met een rot gevoel zitten. Veel positieve dingen zijn er helaas niet in mijn leven, op geen enkel gebied gaat het goed.

Het leven is een feestje, maar je moet zélf de slingers ophangen.

In hoeverre ben jij er debet aan dat het niet goed gaat? Negatieve aandacht is óók aandacht he?
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven