Wat is geluk?

23-01-2017 15:19 68 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit net hap snap wat te lezen hier op het forum. En ook in het dagelijks leven hoor je het voorbij komen: "ik word er niet gelukkig van" "ik ben niet gelukkig".

Ik vraag me dan altijd af, wat is dan geluk voor je? Als je niet gelukkig bent, waar ligt dat dan aan?



Ik denk dat je je eigen geluk moet maken. Misschien ook wel getekend door gebeurtenissen in het leven kies ik er bewust voor om het geluk op te zoeken. Zijn er dingen die mij een rotgevoel geven, of die me negatief beïnvloeden dan kies er voor om die dingen waar mogelijk te veranderen en anders probeer ik mijn verwachtingspatroon daar in aan te passen.



Wat is voor mij geluk:



samen met mijn man ( die ik soms ook heus wel eens kan schieten) met onze grapjes die voor niemand behalve ons grappig zijn de grootste lol hebben.

Mijn dochter die bijvoorbeeld gisteren gillend van de pret met een banaan achter mij aan rent om op me te schieten.

maar ook:



De opgaande zon zien

in de zomer in alle vroegte in het warm wordende zonnetje buiten mijn eerste kop koffie drinken.

spelletjes doen met mijn gezin waarin we allemaal fanatiek zijn maar veel lol hebben

genieten van vriendschappen en de eerlijkheid daarin.



enz enz



Ik hoor graag wat jullie geluk in houdt. En of je geluk als iets maakbaars ziet.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Alle reacties Link kopieren
Geluk is niet altijd maakbaar, lijkt mij. Langdurig werkloos thuis zitten en je drie slagen in de rondte solliciteren zonder resultaat staat imho geluk behoorlijk in de weg.



Geluk nastreven, en je doelen veranderen als dat nodig is, is natuurlijk altijd mogelijk.
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Ik denk dat omstandigheden zijn te veranderen, en als je geluk koppelt aan omstandigheid x, je het dan wel kan maken, ja. Maar als je default mode niet gelukkig is, dat het dan niet maakbaar is.
Geluk is een chiuaua die bij je nek ligt te slapen en de liefste geluidjes maakt.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat geluk ook karaktergebonden is. Sommige mensen hebben alles waar anderen van dromen en zijn ongelukkig, terwijl anderen gelukkig zijn met bijna niks........
Oh dear, how sad, never mind.
Alle reacties Link kopieren
There is no way to happiness,

happiness is the way.
Alle reacties Link kopieren
Geluk zit in momenten. Even niks aan je hoofd en heerlijk ontspannen. Hardlopen in de kou met een strakblauwe lucht, zoon die warm van de griep helemaal in mij kruipt, op de fiets als het buiten mooi en warm weer is, lekker eten, lekkere kop cappuccino, ik merk dat ik van heel veel dingen gelukkig kan worden
Alle reacties Link kopieren
Ik ben gelukkig, en voor mij houdt dat in dat ik blij ben met wie ik ben en wat ik doe. Dat ik niet ontevreden ben. Dat ik blij kan worden van vanzelfsprekendheden.



Geluk is voor een deel maakbaar, in die zin dat als een bepaalde omstandigheid je ongelukkig maakt je die kunt veranderen. Maar dat kan niet altijd, dan moet je proberen om gelukkig te zijn ondanks die omstandigheid.



Ik denk ook dat er mensen zijn die van nature misschien niet echt gelukkig kunnen zijn. Vanwege hun karakter, of omdat ze een chronische psychische ziekte hebben bijvoorbeeld. Voor hen is geluk niet maakbaar, hoe graag we dat ook beweren.
Als er niets is wat je gelukkig kan maken, hoe is geluk dan maakbaar?
Er zijn zoveel dingen die mij gelukkig maken! Mijn man, ons huis, mijn vrijwilligerswerk, vakanties, lekker eten, de natuur. En ondanks dat mijn leven heel anders is dan ik voor ogen had ben ik heel gelukkig met het leven dat ik nu leid. Ik heb me erbij neergelegd dat de situatie is zoals die is en dat ik die ik niet kan veranderen. Ik kan genieten van hele kleine dingen, maar ook van grote dingen.



Ik ben heel lang ongelukkig geweest, die tijd is gelukkig voorbij.
Geluk zit in kleine dingen soms, bijvoorbeeld de eerste keer dat je in de lente zonder jas naar buiten kan. Of in een bijzonder moment dat je deelt met de mensen die je dierbaar zijn. Een goed boek en een lekkere kop koffie. De tijd nemen of maken om een lange wandeling te maken in de natuur... Een knuffel van mijn man. Een reactie van de baby als ik mijn hand op mijn buik leg.



Maar geluk moet je wel willen zien denk ik. Als je er (on)bewust voor kiest om alleen gelukkig te zijn als alles gaat zoals jij wil dat het gaat zal je niet gelukkig worden. Uitzonderingen zoals eindeloos solliciteren uitgesloten, dan is het logisch dat je na een tijdje het geluk niet meer zo kan zien in de kleine dingen denk ik.
quote:Hayek schreef op 23 januari 2017 @ 15:26:

Ik denk dat geluk ook karaktergebonden is. Sommige mensen hebben alles waar anderen van dromen en zijn ongelukkig, terwijl anderen gelukkig zijn met bijna niks........Mooi gezegd.
O lekker filosofisch! Ik denk dat je gelukkig voelen, vooral op piekmomenten in het leven gebeurt, en de rest noem je imo tevredenheid. Of ontevredenheid natuurlijk. Depressie of somberheid is weer een ander verhaal. Ik word ongelukkig van teleurstellingen, kleinere of grotere rampen in de wereld, verlies etc. Dat zijn de dalen in het leven, de dalmomenten. Als dat een woord is.



Maar je de hele tijd gelukkig of ongelukkig voelen, dat kan niet echt, volgens mij dan he. Of je bent depressief of veul te vrolijk. Door het leven stuiteren is ook niet normaal. Eigenlijk dus een lijn die steeds pieken en dalen toont, de rechte lijn die daar doorheen loopt, is tevredenheid. Filosofisch en wiskundig!
Ik was heel gelukkig en ik hoop het ooit weer te worden. Ik ben vooral heel verdrietig sinds mijn man is overleden nu bijna een jaar geleden.
quote:honingbijtje schreef op 23 januari 2017 @ 15:40:

Als er niets is wat je gelukkig kan maken, hoe is geluk dan maakbaar?Dat is het ook niet. Geluk bespringt je soms gewoon, net als ellende. Ik denk wel dat de piekmomenten in het leven, geen grote feesten hoeven te zijn of grootse gebeurtenissen. Kan ook heel primair zijn. Alles is relatief. Hee weer wiskunde.
quote:Blondie456 schreef op 23 januari 2017 @ 15:55:

Ik was heel gelukkig en ik hoop het ooit weer te worden. Ik ben vooral heel verdrietig sinds mijn man is overleden nu bijna een jaar geleden.Wat erg voor je. Het geluk komt vast ook weer op jouw pad op een dag. You never know.
quote:Blondie456 schreef op 23 januari 2017 @ 15:55:

Ik was heel gelukkig en ik hoop het ooit weer te worden. Ik ben vooral heel verdrietig sinds mijn man is overleden nu bijna een jaar geleden.
quote:Blondie456 schreef op 23 januari 2017 @ 15:55:

Ik was heel gelukkig en ik hoop het ooit weer te worden. Ik ben vooral heel verdrietig sinds mijn man is overleden nu bijna een jaar geleden.
quote:Ameliaaa schreef op 23 januari 2017 @ 15:54:

O lekker filosofisch! Ik denk dat je gelukkig voelen, vooral op piekmomenten in het leven gebeurt, en de rest noem je imo tevredenheid. Of ontevredenheid natuurlijk. Depressie of somberheid is weer een ander verhaal. Ik word ongelukkig van teleurstellingen, kleinere of grotere rampen in de wereld, verlies etc. Dat zijn de dalen in het leven, de dalmomenten. Als dat een woord is.



Maar je de hele tijd gelukkig of ongelukkig voelen, dat kan niet echt, volgens mij dan he. Of je bent depressief of veul te vrolijk. Door het leven stuiteren is ook niet normaal. Eigenlijk dus een lijn die steeds pieken en dalen toont, de rechte lijn die daar doorheen loopt, is tevredenheid. Filosofisch en wiskundig!Ik vind dit ook mooi gezegd! Soms heb je een flinke storm nodig om je te realiseren hoe fijn de zon kan zijn.
quote:Blondie456 schreef op 23 januari 2017 @ 15:55:

Ik was heel gelukkig en ik hoop het ooit weer te worden. Ik ben vooral heel verdrietig sinds mijn man is overleden nu bijna een jaar geleden.
Ik ben gelukkig.

Ik heb jaren gekend voor diepe depressies en grote doodswens. Tegenwoordig ga ik veel tevredener het leven door. Ik heb een leuke partner, een dak boven mijn hoofd, te eten en drinken. Kan alles doen wat ik wil.



Ik denk niet dat geluk maakbaar is, alhoewel ik wel antidepressiva slik ter ondersteuning wat ik wel een beetje vind vallen onder 'maakbaarheid'.
Alle reacties Link kopieren
Groot verlies kan geluk zeker in de weg staan.

Ik zou me denk ik zeer ongelukkig voelen bij een groot verlies als dat van Blondie



Ik merk wel dat mensen om je heen je geluk erg kunnen verstoren. Die kun je beter vermijden.



Pas geleden heb ik de moeilijke stap gezet om geen contact meer te hebben met mijn ouders.

Mijn verwachting is dat ik me daar verdrietig en schuldig over zou voelen. Maar ik merk dat ik me door deze beslissing juist gelukkiger voel.

Alsof het contact met mijn ouders een soort negatieve sluier overal overheen liet dalen.



Ik vind dit echt heel onverwacht. Ik hoop dat dit gevoel ook zo blijft.

En dat ik dan ooit weer de kracht vind om contact met mijn ouders aan te kunnen.
Ik ben wel verdrietig maar ik ga niet bij de pakken neer zitten hoor. Ik heb veel lieve mensen om me heen en doe veel leuke dingen. Vanavond ga ik naar vrienden van Amstel live.
quote:Blondie456 schreef op 23 januari 2017 @ 16:16:

Ik ben wel verdrietig maar ik ga niet bij de pakken neer zitten hoor. Ik heb veel lieve mensen om me heen en doe veel leuke dingen. Vanavond ga ik naar vrienden van Amstel live.Dat is fijn om te horen. Veel plezier vanavond, en zwaai even, ik woon vlakbij de Ahoy
Alle reacties Link kopieren
Geluk bestaat uit momenten, bijna niemand is permanent gelukkig (dat wordt ook niet als gezond gezien). Het leven is geen lijn, maar schommelt heen en weer tussen gelukkige momenten, vervelende momenten en alles wat daar tussen zit.

Om een gelukkig leven te kunnen leiden helpt het om te beseffen dat het leven er doorgaans zo uit ziet en dat de nare momenten weer voorbij zullen gaan. Maar tevredenheid is misschien een betere term dan geluk, geluk is maar een moment in mijn ogen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven