Geld & Recht alle pijlers

Alimentatie dilemma

18-09-2023 08:49 146 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi

Ik ben nu 8 jaar gescheiden

Mijn ex betaald redelijk wat alimentatie
Wel minder dan de rechter beslist had en ook geen partner alimentatie (dit in overleg)

Nu heeft hij nog nooit de indexering erbij gedaan
Ook zou hij mee betalen aan grote aankoop zoals laptop heeft hij ook niet gedaan
Op zich kom ik nu ook rond hoor daar gaat het niet om

Zit er toch steeds vaker aan te denken de indexering aan te kaarten
Mag dat tot 5 jaar terug opeisen en dat gaat toch om een paar duizend euro en iedere maand wat meer

Maar ik heb ook geen zin in gedoe
Maar heb in verleden al te vaak toegegeven voor de lieve vrede

Wat is jullie mening
zonnetje80 wijzigde dit bericht op 18-09-2023 22:45
17.75% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
ja natuurlijk gaan jullie indexeren
Alle reacties Link kopieren Quote
Indexeren natuurlijk! En meteen regelen dat dat ieder jaar op een vast moment gebeurt. Dan hoef je daar niet steeds gedoe om te maken.

En de aankopen van dure dingen: heb jij die aangeschaft? En heb je toen wel aan hem gevraagd mee te betalen? Want anders heb je natuurlijk geen recht van spreken! (Je hoeft niet te smeken natuurlijk; maar even een foto van de factuur doormailen is wel handig)
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja, natuurlijk. Weer zo'n lapzwans die het allemaal wel best vindt en zijn kinderen niet geeft waar ze recht op hebben.

Hoogste tijd om hem op zijn verantwoordelijkheden te gaan wijzen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je wil tot 5 jaar terug gaan eisen qua indexering. Dat gaat om een paar duizend euro. Maar je hebt geen zin in gedoe.

Denk je dat dat samengaat? Kan hij die paar duizend euro in 1x betalen?

Heb je het nog nooit eerder aangekaart over bijvoorbeeld die vergeten onderbroeken, iets voor de kermis, het niet meebetalen aan de laptop?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren Quote
Waarom betaalt hij nu minder dan wat door de rechter is vastgesteld? Als je dan toch op je strepen gaat staan, dan zou ik daarin meteen alles meenemen.

Jullie kinderen hebben hier recht op.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik weet niet of hij dat in een keer kan betalen

En ja ik denk dat er wel wat gedoe van komt vandaar dat ik om jullie mening vroeg
Alle reacties Link kopieren Quote
Het zou mij het ‘gedoe’ wel waard zijn.
Iemand die op deze manier misschien toch een beetje misbruik maakt van de situatie zou ik zeker op zijn plek zetten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat indexeren of herberekenen hebben wij nooit gedaan. Ik betaal een mega bedrag aan partner alimentatie en een klein deel kinderalimentatie. Je zou wel aan hem kunnen vragen op bijvoorbeeld de laptop mee te betalen of een nieuwe fiets als de kinderen dat nodig zijn. Hoe oud zijn de kinderen ik kan het me haast niet voorstellen dat ze nooit iets krijgen van hem.
Alle reacties Link kopieren Quote
huppeldefiets schreef:
18-09-2023 09:06
Waarom betaalt hij nu minder dan wat door de rechter is vastgesteld? Als je dan toch op je strepen gaat staan, dan zou ik daarin meteen alles meenemen.

Jullie kinderen hebben hier recht op.
Hij betaald minder omdat hij ander werk is gaan doen wat minder betaald
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou wel weer even opnieuw berekening maken in dit geval.
Ex maakt alle alimentatie over op een gezamenlijke rekening voor kind. Ik gebruik dit echter niet (heel soms eens bij hele grote uitgaven/nieuwe fiets/laptop). Laat het staan voor kind zelf (houd echt voldoende over). Ik ga het anders aan onzin uitgeven en kind heeft straks lekker z’n hele studie op deze manier bekostigd en/of startkapitaal voor woning. Maar ex maakt zelf elke 1-2 jaar nieuwe berekening. Wel zo terecht ook!! En koopt dus wel die extra dingen.
Dus ik zou zeker even in overleg gaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zeker wel indexeren, het wordt voor jou toch ook allemaal duurder en het is jullie kind dus daar draag je gezamenlijk de kosten voor.
Geniet van vandaag want je weet nooit of morgen je gegeven is...
Alle reacties Link kopieren Quote
Kinderen zijn 16/14/12
zonnetje80 wijzigde dit bericht op 18-09-2023 22:46
76.34% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
10 euro zozo
Alle reacties Link kopieren Quote
Zonnetje80 schreef:
18-09-2023 09:14
Kinderen zijn 16/14/12

Met de vakantie hebben ze ieder 10 euro gehad
Kleding koopt hij niet
Zakgeld geeft hij niet
Dat hoort allemaal van de alimentatie vind hij

Ik neem aan dat er in een ouderschapsplan/convenant ofzo dergelijke dingen staan beschreven? Hebben jullie al eens om de tafel gezeten om het daar over te hebben, de afspraken te bespreken?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren Quote
Zonnetje80 schreef:
18-09-2023 09:14
Kinderen zijn 16/14/12

Met de vakantie hebben ze ieder 10 euro gehad
Kleding koopt hij niet
Zakgeld geeft hij niet
Dat hoort allemaal van de alimentatie vind hij
Dan zeker even opnieuw berekenen. Snap ik ook niet…. Tenzij je gewoon echt het geld niet hebt, maar dat is ook leuk, toch ? Om aan je kinderen uit te geven. Vind ik dan ;)
Alle reacties Link kopieren Quote
Zonnetje80 schreef:
18-09-2023 09:13
Hij betaald minder omdat hij ander werk is gaan doen wat minder betaald
En is hij op eigen houtje dan maar minder gaan betalen? Zo werkt dat natuurlijk niet.

Ik zou dit niet zonder slag of stoot laten gebeuren.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zonnetje80 schreef:
18-09-2023 09:14
Kinderen zijn 16/14/12

Met de vakantie hebben ze ieder 10 euro gehad
Kleding koopt hij niet
Zakgeld geeft hij niet
Dat hoort allemaal van de alimentatie vind hij
Van de alimentatie die hij naar eigen inzicht naar beneden bijstelt en niet indexeert terwijl er een gerechtelijke uitspraak ligt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zonnetje80 schreef:
18-09-2023 09:14
Kinderen zijn 16/14/12

Met de vakantie hebben ze ieder 10 euro gehad
Kleding koopt hij niet
Zakgeld geeft hij niet
Dat hoort allemaal van de alimentatie vind hij
Dan zou ik vanaf januari 2024 beginnen de het toepassen van de indexatie.
Die cijfers zijn eind van het jaar bekend. Je stuurt hem dan een brief of mail, in elk geval iets op papier met daarbij de bron van de indexatie.
Dan het bedrag zoals is vastgesteld door de rechtbank plus indexatie en verzoekt dan vanaf 1 januari 2024 om dat hogere bedrag te betalen.

En verder kun je niet om meer vragen wat hij niet uit zichzelf zal doen.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
Herkenbaar. Mijn ex heeft in de 15 jaar die hij heeft betaald nooit geïndexeerd. Ik heb dat erbij gelaten voor de lieve vrede en omdat ik zelf meer was gaan verdienen. Je hebt er echter wel gewoon recht op dus je moet zelf de inschatting maken of dit de relatie verslechtert en of het je waard is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is natuurlijk ook al 8 jaar geleden. Je kan ook denken na die jaren okay het is een l*l jullie zijn niets voor niets gescheiden, en hij betaald niet. Lekker laten gaan zou ik denken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Vader38 schreef:
18-09-2023 09:29
Het is natuurlijk ook al 8 jaar geleden. Je kan ook denken na die jaren okay het is een l*l jullie zijn niets voor niets gescheiden, en hij betaald niet. Lekker laten gaan zou ik denken.
nee joh, het is nu een slecht-betalende Lul, laat hij dan iig op dat stuk weer correct zijn voor zijn kinderen
Alle reacties Link kopieren Quote
Vader38 schreef:
18-09-2023 09:11
Dat indexeren of herberekenen hebben wij nooit gedaan.
misschien moet je het eens voorstellen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Suniva schreef:
18-09-2023 09:20
Van de alimentatie die hij naar eigen inzicht naar beneden bijstelt en niet indexeert terwijl er een gerechtelijke uitspraak ligt.
Dit is toen in overleg gegaan
zonnetje80 wijzigde dit bericht op 18-09-2023 22:47
42.54% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Na hun 18e gaat de alimentatie direct naar de kinderen. Jij laat nu het indexeren versloffen en vangt het zelf op, maar uiteindelijk benadeel je je kind er straks mee.

Alsnog gaan regelen dus. En je doet dit voor je kinderen!

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven