Wie doet er mee? Coach jezelf naar Succes (boek)

26-12-2013 11:19 114 berichten
Hoi allemaal,



Dankzij dit forum pak ik thuis regelmatig het boekje "coach jezelf naar succes" van T. Miedaner erbij.

(Ja, het is erg Amerikaans, maar toch -vind ik zelf- wel prettig, best realistisch geschreven, en heb toch altijd wat korrels zout klaarliggen)



Wie heeft dit boekje ook thuis en doet er mee?



Post hier waar je mee bezig bent/wilt gaan. Wissel ervaringen uit, als stok achter de deur, of gewoon voor de lol. Het bestaat uit 101 tips,verdeeld over 10 hoofdstukken. Handig als je even het nummer in je post noemt. Lijkt me leuk, succes!
Ik heb het boekje ook, al een jaar of 9. Het heeft mij veel goeds gebracht.

Wellicht doe ik wel met je mee, want ik heb wel weer een en ander op te poetsen. Moet dan wel (na twee verhuizingen) gaan zoeken waar het ligt.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het boek niet, maar heb wel een puntje om aan te werken.

Wellicht staat er een goede tip voor mij in. Ik heb de neiging om mensen dichtbij te laten komen/toe te laten, met al hun problemen/dingetjes en me vervolgens zo leeg gezogen te voelen dat ik me ga ergeren. Ik ben dus heel bewust bezig met niet psychologiseren en me niet teveel te laten meeslepen door anderen, maar dat lukt niet geweldig op dit moment.
@Voelspriet: Herkenbaar, maar je kan het leren/oefenen. Wat bij mij vooral hielp was mezelf te versterken, mezelf krachtiger te voelen. Alsof je dan zelf een gewortelde boom wordt, dan kan je de duwtjes/problemen van anderen steeds makkelijker aanhoren zonder er iets mee te moeten/uit je eigen kracht te raken.
Ik ken dit boekje niet maar heb wel dergelijke boekjes in huis. Ik noem het peptalk-boekjes. En heel gek, maar dat werkt wel.
(ik heb de 1e tip proberen samen te vatten, want dit is de tip die ik steeds weer opnieuw doe)



De eerste tip (van de 101!) gaat over het opruimen van alle kleine dingen die je dwars zitten.

Het idee is dat al die dingen beetjes energie vreten. Vb als je elke keer dat je je aankleed beseft hoe een zooi je kledingkast is. Die kleine dingen zitten ook groot 'succes' in de weg.



Maak een lijst van alle dingen waaraan je je ergert. Of je er nou controle op kan uitoefenen of niet. Van de barst in je spiegel die je elke ochtend ziet, tot je man die vind dat de kaas buiten de koelkast moet worden bewaard dus je dat ook maar doet, tot die collega die altijd te laat komt, je je woonplaats stom vindt, dat je te lang moet reizen naar je werk etc etc. Wat verdraag je op je werk? Thuis? Je eigen gewoonten?



Het mag een heel lange lijst worden. Maar zet het wel op papier.



Neem een dag waarin je dingen gaat doen van je lijst en beloon jezelf ervoor. Er zullen nog héél veel dingen op blijven staan, dat is niet erg.



De dingen die onmogelijk te veranderen lijken, zet ze ook op de lijst, dan zet je ze van je af. Laat ze gewoon op de lijst staan.
Alle reacties Link kopieren
Dit boek is mijn "Bijbel": lekker overzichtelijk, leuk geschreven met humor, een andere manier van denken/aanpak, wat voor mij al bewezen veel goeds gebracht heeft. Niet zomaar een zelfhulpboek zoals alle andere, vind ik tenminste.



Afgelopen maanden veel bezig geweest met ruimen (weer opnieuw) en repareren/weggooien. Ruimte maken in je hoofd & voor nieuwe dingen. Nieuwe kansen. En die kwamen ook..



Verder geeft het boek ook tips hoe je "ferme grenzen" stelt (voor jezelf opkomt), dat vind ik oa het fijne van dit boekje: het zegt niet alleen: "stel ferme grenzen", maar geeft ook tools hoe je dat kan doen. Want vaak weet je zelf best hoe je dingen anders wil, maar niet precies hoe of waar te beginnen.



Het maakt je bewust van wat je allemaal tolereert om je heen, van anderen, van jezelf. Ik ben het heel erg eens met de filosofie van dat boek: bevrijd jezelf van allerlei ergernissen en beperkingen, dan maak je je eigen potentieel en energie vrij.



Sommige dingen zijn idd nogal Amerikaans, zoals "spaar een jaarsalaris bij elkaar" (zodat je tzt van baan kan switchen als je daar ongelukkig van wordt), maar het idee erachter (een buffer) is wel weer goed: als je reserves hebt, ben je minder afhankelijk en kan je kieskeuriger zijn dan als je "wanhopig nodig" hebt..



"Wanhopig nodig" is sowieso in allerlei levensgebieden niet een goed startpunt, ook in relaties niet. Loslaten en ruimte maken wel. Zo ook "werkt" het (volgens mij) ook in wat je "aantrekt" in relaties, vriendschappen, werk, collega's enz. Jezelf kennen, eigen houding en opstelling maakt natuurlijk een hoop verschil in hoe anderen op je reageren.



Maar dan wel vanuit bewuster nadenken en erachter komen wat je echt wil bereiken (als mens) en wat je niet kan gebruiken. Het boekje zet je aan het denken hoe je nu leeft en wat je (anders) zou willen en wat je beperkt/belemmert om dat te bereiken. Maar daar stoppen de meeste boeken (inzichten wat je patronen zijn) en zij geeft praktische tips voor aanpak, dat vind ik er fijn aan.



Wat ik gemerkt heb is oa dat als je een beetje vastloopt of ff geen richting weet, dat 1 verandering/ nieuwigheid al de aanzet kan zijn tot een reeks veranderingen ten goede. En daar ook plezier in krijgt, als is het maar een klein succesje/ overwinninkje..



Zo heb ik stap voor stap eindelijk mijn "administratie-angst" overwonnen, eerst mbv iemand te hulp vragen en samen doen, paar keer zelfs, tot ik het zelf weer overzichtelijk had en zelf verder af kon. (het was niet de angst voor rekeningen op zich, maar onder ogen zien van mijn leefwijze en onderliggende houding qua geld).
Een open hart toont de weg naar een bezield leven..
Alle reacties Link kopieren
In feite is het simpel wat zij zegt: veel mensen zeggen dolgraag een relatie te willen bijv, maar gaan opeens (pas) beter voor zichzelf zorgen als ze al verliefd zijn.. zij draait het om: zorg dat je huis in orde is, er 2 kussens op het bed liggen, je kast ruimte heeft voor kleren van een ander erbij, dat je je zeker voelt over je figuur en dat je zelf in staat bent om iemand in je hart toe te laten (dus oude liefdes verwerken en loslaten) en daarmee creeer je de ruimte voor een nieuwe liefde in je leven..



Niet dat anderen geen liefde tegen het lijf lopen, maar als je zelf "op orde" bent (mentaal en fysiek zeker van jezelf), weet wie je bent en wat je waard bent, ben je een betere partner en zal je niet zomaar genoegen nemen met de eerste de beste die zijn oog op jou laat vallen.



Veel van ons zijn toch opgegroeid met het idee van: "doe maar gewoon, denk maar niet dat je iets voorstelt", en dat je hard moet "werken" aan elk succes (zowel op werk- als op privegebied). Dat je krijgt wat je verdient. Zij draait het om naar: je krijgt vaak wat je vraagt, en vraag je niks van jezelf of van anderen, dan blijft het magertjes. Tis ook vooral gaan denken in termen als: "wat gun ik mezelf"..



En vaak weet je dat niet eens meer, waar je nou goed in bent, wat je leuk vindt om te doen, hoe je iets als het ideale ziet. Het afwerpen van clichees (zoals het hoort of zoals "iedereen" het doet, anderen als voorbeeld nemen, Fb-invloed, vergelijken met anderen, enz) zorgt ervoor dat je niet naar binnen kijkt wat jij nou vindt en wil in het leven. Wat jij verstaat onder "succesvol mens" zijn.
Een open hart toont de weg naar een bezield leven..
Alle reacties Link kopieren
Nadeel is dat de uitgever van dat (roze) boekje failliet is. Dus niet leverbaar, nieuw. Kostte nieuw 7,95. Bij Bol zie ik prijzen richting 30 euro, dat slaat nergens op.



Soms op marktplaats te koop voor 7 euro oid. Of misschien een oproepje hier op forum, er zijn vast mensen die het ooit aangeschaft hebben en er niks mee doen. Ik had er meerdere, maar weggegeven (toen ze nog in de boekhandel lagen).
Een open hart toont de weg naar een bezield leven..
Alle reacties Link kopieren
Lijkt me een leuk, nuttig boek. Had idd al gekeken of ik het kan kopen maar zag idd dat het alleen nog maar 2de hands te koop is. Op marktplaats nog 2 te koop maar zijn gereserveerd. Wel mailtje gestuurd. Ik ga even een oproepje op het forum zetten.
@Suzy: Fijn dat je het hier zo beschrijft, wist echt niet waar te beginnen! Ferme grenzen stellen, loslaten en ruimte maken...



Merk zelf ook dat als ik vastloop, dit boekje me weer in beweging brengt.

Ik heb inderdaad dat roze boekje, was lekker goedkoop, 8 euro ofzo.



quote:Suzy65 schreef op 27 december 2013 @ 12:27:

Zo heb ik stap voor stap eindelijk mijn "administratie-angst" overwonnen, eerst mbv iemand te hulp vragen en samen doen, paar keer zelfs, tot ik het zelf weer overzichtelijk had en zelf verder af kon. (het was niet de angst voor rekeningen op zich, maar onder ogen zien van mijn leefwijze en onderliggende houding qua geld).



O, wat goed! De schrijfster benadrukt inderdaad ook vaak hulp vragen en uitbesteden wat je veel energie kost, en dat vind ik echt een van de lastige dingen...



Ik heb gisteren eindelijk meubels (een overbodig kastje, een te grote bijzettafel) uit m`n woonkamer gehaald, letterlijk ruimte gemaakt. En een lade vol handdoeken/beddengoed onder m`n bed vandaan gehaald, zodat daar weer ruimte is. Nu nog die grote bijzettafel/spullen definitief durven weg te doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb gisteren eindelijk meubels (een overbodig kastje, een te grote bijzettafel) uit m`n woonkamer gehaald, letterlijk ruimte gemaakt.



Wat herkenbaar. Kleine dingen die verschrikkelijk dwarszitten maar die je (ik iig) altijd uitstel. Altijd aan de leuke dingen denken maar geen tijd nemen om op te ruimen et cetera. Ook het onder de douche gaan (half 10 douchespullen klaar op zondag) wil ook wel eens gebeuren om 14:30uur



Laila83; wat wil je eigenlijk voor jezelf bereiken met het boek? Zelfvertrouwen kweken/zelfbeeld verbeteren?



Zag in een ander topic iets over een burn-out, ben je er lang 'uitgeweest'?



Wil het boek ook maar heb er nog twee liggen die eerst gelezen moeten worden ;)
@Jeroen: Laten stromen (en richting geven aan) wat in me zit

meer een gevoel dan een rationeel besluit. Of is dat te vaag?
Alle reacties Link kopieren
Snap het wel een beetje. Het boek is een soort van steun?
Alle reacties Link kopieren
Als je geen probleem hebt met Engels dan is het boek nog wel te verkrijgen. Ook als ebook: http://www.amazon.com/Coach-Yourself-Su ... 8&sr=&qid=
Vind het moeilijk om uit te leggen, Jeroen. Heb je ervaring met een boek dat je raakte, dat je anders naar dingen en jezelf en relaties deed kijken?



Wat Suzy schrijft, daar kan ik me in vinden. Soms zet het me aan om dingen te doen en daarmee ruimte voor dingen die ik echt wil te creeeren (vb dat opruimen), soms maakt het me bewust van wat ik eigenlijk graag wil maar niet doe ( Vb op internet zitten, maar eigenlijk schilder ik liever ;)), idealen waarvan je altijd denkt 'maar dat kan toch niet', of laat het me op een andere manier naar geld kijken etcetc. Ach, en wat stimulerende, positieve woorden kunnen geen kwaad
Alle reacties Link kopieren
Idd! en op welke bladzijde ben je nu? ;)
is een doorgaand proces
Alle reacties Link kopieren
Ik was ook gelijk gaan zoeken via google maar inderdaad jammer genoeg niet meer te krijgen voor een normale prijs. Kan je het niet voor ons kopiëren?
Alle reacties Link kopieren
op amazon uk kan je het ook kopen, zal allicht minder verzendkosten zijn dan .com (usa)
Alle reacties Link kopieren
quote:liza schreef op 28 december 2013 @ 16:58:

Als je geen probleem hebt met Engels dan is het boek nog wel te verkrijgen. Ook als ebook: http://www.amazon.com/Coach-Yourself-Su ... r=&qid=nee, e-book is niet beschikbaar: "This title is not currently available for purchase"
@El: Je mag komen kopieeren hoor, maar 150 kopietjes (300 p) ;)
Hmm, dat is onhandig! Misschien dat het idee van dit topic dan toch niet zo goed werkt...
je kunt het downloaden, in het engels via een torrent site
quote:newimprovedkitty schreef op 28 december 2013 @ 18:05:

je kunt het downloaden, in het engels via een torrent siteSlim, dankje

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven