Wie heeft er hier ervaring met een Alpha cursus?

10-01-2014 14:45 23 berichten
Wie heeft er hier ervaring met een Alpha cursus?

Wat vond je ervan en waarom heb je eraan mee gedaan?
Alle reacties Link kopieren
Dat gaat toch over het grote sprookjesboek?

Daar heb ik echt geen behoefte aan!
Alle reacties Link kopieren
quote:jo12345 schreef op 10 januari 2014 @ 14:53:

Dat gaat toch over het grote sprookjesboek?

Daar heb ik echt geen behoefte aan!

Wat een onnodig stomme reactie, dat vroeg TO toch niet?



TO, ik lees even mee, maar ben benieuwd waarom je dit topic opent. Overweeg je een cursus te volgen?
Alle reacties Link kopieren
Zelf geen ervaring mee. Weet wel dat het hier op de (protestants christelijke) basisschool wordt aangeboden aan de ouders, gegeven door een ouder die zich er in verdiept heeft.

Heb wel eens geïnformeerd maar het bleef mij te vaag allemaal. Iets met/over de bijbel in ieder geval, maar wat er nou zo alpha aan is? Dunno..
quote:jo12345 schreef op 10 januari 2014 @ 14:53:

Dat gaat toch over het grote sprookjesboek?

Daar heb ik echt geen behoefte aan!

Sorry, maar deze reactie slaat echt nergens op.

Ellemiekje, ik overweeg idd om deze cursus te gaan volgen.

Jij ook?
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij was daar ooit een superleuk topic over,

maar ik krijg het niet gegoogeld.

Een verhaalvorm, volgens mij van een man op vivaforum, die elke week neerpende hoe hij het had beleefd.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Ik heb er aan meegedaan om laagdrempelig meer over christelijk geloof te leren. Het is voor mij belangrijk geweest in het ontdekken van God en het ontwikkelen van mijn relatie met God.
Alle reacties Link kopieren
quote:jochebed schreef op 10 januari 2014 @ 15:04:

Ik heb er aan meegedaan om laagdrempelig meer over christelijk geloof te leren. Het is voor mij belangrijk geweest in het ontdekken van God en het ontwikkelen van mijn relatie met God.Een relatie met God is vrijwel hetzelfde als een relatie met een echte man; jij praat en praat en praat en hij zegt nooit wat terug en als je niet oppast blijk je nog zwanger te zijn ook!
Ik zie wel een cursus progamma geplaatst op Freethinker, misschien ook niet het juiste forum maar ze geven wel info over je alpha curcus





http://www.freethinker.nl ... 503fcbff7d284ad04ba3fbc6e
Alle reacties Link kopieren
quote:markovic schreef op 10 januari 2014 @ 15:07:

[...]



Een relatie met God is vrijwel hetzelfde als een relatie met een echte man; jij praat en praat en praat en hij zegt nooit wat terug en als je niet oppast blijk je nog zwanger te zijn ook!
Iets warms graag. Met borstharen. (Loesje)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dit 3 jaar terug gedaan.

Ik deed eraan mee, omdat ik altijd op zoek ben naar een betere relatie met God, of hoe je Hem ook noemen wilt.

In het begin was het nog wel leuk, maar gaanderweg de cursus kwam ik steeds meer tot de ontdekking dat er nog niet veel veranderd is in de kerk sinds mijn jeugd (lees; de kerk bepaalt wat wel en niet goed is volgens hun en dat zou in de Bijbel staan)

Ik had het juist zo leuk gevonden als de cursusleiders tijdens zo'n cursus niet gelijk beweerden de Waarheid in pacht te hebben, maar helaas.

Maar goed, dit is maar 1 enkele ervaring, dus til er niet te zwaar aan.
Markovic als jij denkt dat een relatie zo is, zou ik maar gauw op zoek gaan naar een man die wel reageert. Ze bestaan echt



Miedo, ik vind het inderdaad jammer dat een alphacursus bijna altijd door traditionele(re) kerken aangeboden wordt.
Ja, ik heb er positieve ervaringen mee, ik zal er later iets over schrijven.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben benieuwd, Ginevra!



@TO; ik overweeg het inderdaad ook. Ben vroeger gelovig opgevoed maar dat was te dwingend, kreeg er afkeer van. Maar ben de laatste tijd wel op zoek naar meer informatie over geloven, ook omdat veel van mijn vriendinnen wel gelovig zijn. Vandaar dat ik het ook overweeg. Wat zijn jouw beweegredenen? Gelukkig hebben we hier in de wijk een redelijk 'hippe' nieuwe, jonge kerk. Misschien sluit ik me bij hen aan als ze weer een Alpha cursus organiseren.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een Alfa cursus gevolgd, vond het ontzettend leuk om met een groep te eten en elkaar beter te leren kennen door over geloofsonderwerpen te praten. Maar het valt of staat met de cursusleiding en de deelnemers. Als je een leuke, open groep waarin je lekker kan discussiëren dan zit je goed. Niemand heeft de wijsheid in pacht, maar je probeert met elkaar meer te ontdekken.
Alle reacties Link kopieren
quote:jochebed schreef op 10 januari 2014 @ 15:32:

Markovic als jij denkt dat een relatie zo is, zou ik maar gauw op zoek gaan naar een man die wel reageert. Ze bestaan echt



Miedo, ik vind het inderdaad jammer dat een alphacursus bijna altijd door traditionele(re) kerken aangeboden wordt.Tja, jij praat over een relatie met God. Ik vraag me alleen maar af wat voor een relatie dat is waar de ander nooit wat terug zegt. Of beweer jij soms dat je de stem van God hoort?
Alle reacties Link kopieren
Ik ken diverse mensen die het gedaan hebben.



Ik snap de term Alpha Cursus niet zo goed; waarom 'alpha' en niet gewoon cursus christelijk geloof, lijkt me een stuk duidelijker waarover het gaat.



En een cursus stel ik me toch ook net iets anders voor; je leert vast nieuwe dingen, maar het doel is toch wel bot gezegd om 'zieltjes te winnen' voor de kerk. Als het niet je doel is om christelijk te zijn/worden/blijven, ben je er denk ik niet op de juiste plek.



Maar als je geïnteresseerd bent, er is ook een online alpha cursus zie ik: klik
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een Alphacursus gevolgd bij een ruimdenkende kerk (voor mij heel belangrijk, heb niks met al die regeltjes enzo). Ik ben christelijk opgevoed, maar deed er eigenlijk niets mee. Toch wel benieuwd hoe ik er eigenlijk over dacht, dus ben die cursus gaan doen. Ik weet niet of het echt wat opgeleverd heeft, ik vond de gesprekken heel interessant allemaal (hangt denk ik ook heel erg van de gespreksleiders af!), maar weet nog steeds niet hoe ik er zelf in sta. Als je twijfelt zou ik zeggen gewoon doen, blijkt het niks te zijn dan kun je na een paar keer altijd gewoon stoppen!
quote:markovic schreef op 10 januari 2014 @ 15:07:

[...]



Een relatie met God is vrijwel hetzelfde als een relatie met een echte man; jij praat en praat en praat en hij zegt nooit wat terug en als je niet oppast blijk je nog zwanger te zijn ook! je bid en smeekt op je knieën maar de boodschap lijkt nooit aan te komen..
Alle reacties Link kopieren
quote:markovic schreef op 10 januari 2014 @ 15:56:

[...]





Tja, jij praat over een relatie met God. Ik vraag me alleen maar af wat voor een relatie dat is waar de ander nooit wat terug zegt. Of beweer jij soms dat je de stem van God hoort?



Het is een beetje de kunst om God's stem te leren verstaan in de dagelijkse dingen. Niet letterlijk zijn stem, maar tekens van boven zeg maar.



Maar ik heb onlangs mijn geloof in de wilgen gehangen, dus ja.



Ik heb trouwens drie keer een Alpha cursus gedaan. Eén keer bij een traditionele kerk, één keer de Youth Alpha bij een evangelische kerk, en nog een keer de gewone Alpha bij een andere evangelische kerk. Tsja, waarom drie keer? Geen idee eigenlijk, ik was toen nog een beetje zoekende. Hoewel, bij de derde cursus al niet meer, maar ik wilde zoveel mogelijk weten. De eerste keer woonde ik nog in mijn geboorteplaats (en was vooral met ouderen, zeg maar 65+, dus niet helemaal my cup of tea), de tweede keer was o.a. ook om contact te krijgen in mijn nieuwe woonplaats, en de derde keer was omdat ik me net had aangesloten bij een kerk, dus ook daar wat mensen leren kennen enzo dmv cursussen volgen en bijbelstudies bezoeken. Het enige is dat er bijv. ook opwekkingsliederen werden gezongen en gebeden enzo, dus het voelde voor mij toch echt als een cursus voor beginnende christenen, niet voor mensen die nog op zoek zijn. Twee van de drie cursussen werden ook begonnen met een maaltijd iedere keer, dat hoefde van mij niet zo nodig. Ik vond het wel oké, ik heb het dus drie keer gedaan maar gek genoeg viel het toch iedere keer weer een beetje tegen. Ik ging meer voor het sociale aspect.
Mijn ervaring komt overeen met Linessa. Ik heb de cursus een jaar of 10 geleden gedaan bij een RK-kerk. Vond het heel erg leuk en gezellig, en interessant.

Er was veel discussie, en alle ruimte voor vragen en twijfel. De begeleiding was erg open, er waren ook behoorlijk wat jongere mensen bij. Er waren vrij veel deelnemers (ik denk rond de 20), we aten samen en daarna werd de groep in kleinere groepen gesplitst voor de gesprekken.



De gesprekken waren serieus maar we hebben ook vreselijk gelachen soms. Iedereen heeft zo wel zijn twijfels en opvattingen en dingen die je raar of moeilijk vindt aan de bijbel of het geloof. Dat kon gewoon gezegd worden.



Ik vond het helemaal geen zieltjeswinnerij, juist een paar cursusleiders remden mensen af die nogal emotioneel dreigden te worden, zo van 'hallo, we gaan hier geen enge bekeringstoestanden krijgen ja?'.



Maar ik ben de eerste om toe te geven dat het enorm afhangt van de cursusleiders. Ik heb verhalen gelezen van andere alphacursussen die absoluut geen reclame zijn voor het concept.
Alle reacties Link kopieren
Ik moet helaas erkennen dat ik zelf de alpha cursus jaren heb gegeven. Voornamelijk voor mensen die niet zelf hebben geleerd te toetsen wat wordt onderwezen. Zoals de claim dat jezus heeft geleefd en dat dat onomstotelijk is bewezen. Als je ook maar een beetje intellectueel persoon in je groep hebt die wat dieper door vraagt , heb je geen poot meer om op te staan. Mijn advies volg de cursus maar wees eens heel kritisch op wat je aangereikt krijgt ipv alles maar voor zoete koek te slikken. Ik kan je nu al vertellen dat daar geen tijd en plaats voor is en je niet in dank zal worden afgenomen. De kerk heeft geleerd te preken ipv te discussiëren.
samen genieten...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven