Zelfvertrouwen opbouwen

06-03-2012 13:38 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo forummers,



Ik heb eigenlijk al mijn hele leven een gebrek aan zelfvertrouwen. Deze wil ik graag opbouwen omdat ik in verschillende aspecten van mijn leven merk dat dit toch heel erg belangrijk is (lees: relaties, studie, familie enz). Ik ben van plan om naar een psycholoog te gaan hiervoor. Heeft iemand hier ervaringen mee?



Groetjes Orchidee19
Alle reacties Link kopieren
Ik doe momenteel cognitieve gedragstherapie en ik moet zeggen dat dat heel goed werkt, je leert dingen op een hele andere manier zien. Daarnaast lees ik het boek "denk je sterk" ook een enorme aanrader! Succes!!
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor je reactie, mama-lein.

Mag ik vragen hoe zo'n sessie eruit ziet/kan zien?
Alle reacties Link kopieren
Graag gedaan :-)



Wat ik o.a. moet doen is een situatie opschrijven die niet leuk of ongemakkelijk voor mij was. Een situatie waarbij ik slecht over mezelf dacht. Dan gaan we samen de situatie helemaal uitpluizen.



Eerst heb je de situatie, dan de belangrijkste pijnlijke gedachte die je hebt. Dan hoe je je gedraagt en hoe je je voelt. Daarna hoe ik me zou willen voelen/gedragen.



Dan de uitdaging: Is deze gedachte waar? (ik heb nog nooit met ja kunnen beantwoorden).



Wat levert deze gedachte mij op als ik dit denk (het nadeel) en welk schijnvoordeel levert het me op als ik dit denk.



Ook moet ik dan gaan kijken wat een realistische gedachte hierbij zou zijn.



Ik dacht in het begin een beetje wat een onzin, maar het werkt bij mij wel degelijk. Deze therapie samen met het boek helpt mij enorm.



Ik hoop dat het zo wat duidelijk is
Alle reacties Link kopieren
Ja zo is het wel wat duidelijker

Ik ben erg benieuwd of het voor mij ook werkt.
Alle reacties Link kopieren
Het is wel redelijk pittig. Dat zeg ik niet om je te ontmoedigen, maar dan weet je dat het niet iets is wat je even tussendoor doet
Alle reacties Link kopieren
Wat misschien helpt is om je iets te herinneren waar je iets deed of zei wat heel goed uitpakte, het als een film voor je zien en dan kijken of je die dag iets soortgelijks kan doen/ creeeren. Als je iets nieuws of moeilijks gaat doen hak het dan in kleine haalbare stapjes waarvan je zeker weet dat het lukt, beloon jezelf en stel jezelf gerust als je het spannend is. (eigenlijk: wees een hele lieve trotse moeder vior het kind in jezelf dat een beetje bang is gebleven?)

Of gaat je dit te ver?
Alle reacties Link kopieren
Zelfvertrouwen kan je oa opbouwen door juist die dingen te doen of te gaan ontdekken waar je bang voor bent. Hindernissen aanpakken die je tegenhouden, die je influisteren: dat kan ik vast niet, dat lukt niet. Weten waar die remmende factor vandaan komt, die je klein houdt, terwijl je veel meer zou kunnen zijn.



En dat kan ook bij een lifecoach, counseler of welke therapie ook, hoeft niet per se een psycholoog te zijn. Er zijn ook cursussen, dus in een groepje.



Als je dingen niet durft, uit (faal)angst, kan het goed helpen om in kleinere stapjes te proberen. Elk klein succesje draagt bij aan meer vertrouwen in een volgend keer.



Met zelfvertrouwen kan je ook bedoelen: vertrouwen in je eigen mening en daarvoor opkomen. Je minder door de mening van anderen laten bepalen of beinvloeden of wat ze van je verwachten. Dat gaat makkelijker naarmate je je meer realiseert wie jij bent en wat jij van en in het leven wil. Hoe meer je achter je innerlijke drijfveren staat (en minder afhankelijk van bevestiging en goedkeuring van anderen), hoe minder moeite het kost om daar ook naar te leven. Keuzes maken waar jij je goed bij voelt, waar je echt achter staat, waar je goed in bent en leuk vindt om te doen, daar zal je sterkerin voelen dan wanneer je dingen doet om anderen tevreden te stellen.



Ik weet niet om wat voor soort zelfvertrouwen het gaat hier, maar ik kan je een simpel, maar (vind ik) geweldig boekje aanraden en dat is: "Coach jezelf naar succes" van Talane Miedaner.. dat is te bestellen voor 7,95 en vind ik een leuk, helder en heel leesbaar boekje vol tips, waar je echt iets mee kan. Om mee te beginnen. En daarna kan je altijd nog kijken of een cursus of coachingtraject iets voor je is, of dat je op eigen houtje verder gaat ontwikkelen.



Succes in elk geval! Alle moeite diie je in jezelf steekt, zal je sterker maken..
Een open hart toont de weg naar een bezield leven..
Alle reacties Link kopieren
Ik heb inmiddels het boek 'Denk je sterk' besteld. Als dit niet goed genoeg werkt voor mij kan ik altijd nog naar een psycholoog/lifecoach/.. gaan.

Ik hou jullie op de hoogte.

Bedankt voor de tips!
Alle reacties Link kopieren
1 Tip over het boek: in het boek staan ook opdrachten, ik zou eerst het boek helemaal uitlezen en daarna nog een rustig met de opdrachten beginnen (deze tip kreeg ik ook)



Succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven