Zoveel ellende in ieders leven

25-02-2017 12:13 97 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het leven zelf heel moeilijk en eigenlijk ook niet leuk. Voor de mensen die mij hier vaker lezen die weten dat wel. Om me heen zie ik en hier lees ik hoeveel ellende iedereen heeft en meemaakt. Dat is voor mij helemaal een bevestiging dat het leven kut is.



Dan denk ik je bent hier maar een bepaalde periode en dan is het niet eens leuk. Ik merk dat ik hier steeds meer moeite mee heb. Vroeger had ik een mooi(er) beeld van het leven maar dat is compleet weg en lijkt alleen maar minder te worden.



Hoe kun je hier het beste mee omgaan? (En ja ik slik al jaren antidepressiva wat weinig lijkt te doen en ik wacht op mijn behandeling die start.)
Alle reacties Link kopieren
quote:YellowDiamond schreef op 25 februari 2017 @ 12:28:

[...]



Dat sommige mensen soms een kutperiode meemaken in hun leven is iets anders dan dat hun leven altijd over de gehele lijn kut is.Dat heb ik dus wel want ben chronisch depressief.




In mijn leven ook geen ellende gelukkig. Wel veel momenten van chaaaaaaos, meestal in de letterlijke zin van het woord en op de momenten dat ik fysieke pijn heb dan denk ik ook wel vaak "wat een klotezooi" maar meestal kan ik tamelijk nuchter blijven en denken: Hoe lossen we het op? Maar goed, dit gaat dan ook niet over ernstige dingen.
Alle reacties Link kopieren
quote:himalaya schreef op 25 februari 2017 @ 12:23:quote:Om me heen zie ik en hier lees ik hoeveel ellende iedereen heeft en meemaakt. Dat is voor mij helemaal een bevestiging dat het leven kut is.



Dan lees je erg selectief, er staan meer dan genoeg vrolijke, positieve en leuke topics en berichten hier op het forum.



En als je het nieuws zo vreselijk vindt, dan lees/kijk je dat toch niet meer?



Nou je kan er niet omheen dat mensen nare dingen in hun leven meemaken.



Het gaat me niet om het nieuws maar gewoon privé dingen van mensen.
Alle reacties Link kopieren
quote:minnimouse schreef op 25 februari 2017 @ 12:40:

[...]



Maar wel één met waarheid.

Je hebt twee keuzes: blijven hangen in je ellende, verdriet en negatieve gedachten óf proberen iets van het leven te maken en geluk te halen uit dingen die voor jou belangrijk en fijn zijn.



Aan jou de keuze.Als je het niet voelt is dat heel moeilijk of misschien wel onmogelijk.
Alle reacties Link kopieren
quote:Singlegirlx schreef op 25 februari 2017 @ 12:39:

[...]





Dan heb je toch niet goed gelezen in mijn topics want daar schrijf ik ook altijd dat ik naar de speeltuin, kinderboerderij, bibliotheek, etc. ga.Daar ben ik blij om!
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
Of je een kutleven hebt of niet, hangt niet af van de hoeveelheid ellende die je op je bord krijgt, maar van hoe je daarmee omgaat. We krijgen allemaal ons portie ellende, daar ontkom je niet aan. Maar je kunt er voor kiezen om alleen dat te zien, of om te kijken naar wat er nog meer is.



AnnA die hier net ook post is een inspirerend voorbeeld, misschien moet je haar topic eens lezen. Zij heeft een flinke bak ellende op haar bord liggen, maar ze kiest ervoor om ook te kijken naar wat er nog meer is. Dat maakt dat haar leven niet alleen uit ellende bestaat, maar ook leuk en waardevol en de moeite waard is om te leven.



Ik hoop dat jouw therapie jou straks gaat helpen om die rest ook te zien, zodat jouw leven ook weer de moeite waard wordt.
quote:Singlegirlx schreef op 25 februari 2017 @ 12:41:

[...]





Nou je kan er niet omheen dat mensen nare dingen in hun leven meemaken.



Het gaat me niet om het nieuws maar gewoon privé dingen van mensen.Mensen maken nare dingen mee maar gelukkig komt er na zo'n periode ook weer een goede periode behalve als je maar eindeloos blijft hangen en zwelgen in je ellende dan blijft het ellende.
Alle reacties Link kopieren
quote:Singlegirlx schreef op 25 februari 2017 @ 12:38:

[...]





Als je een vriend en kinderen hebt wil dat niet automatisch betekenen dat je gelukkig bent.Natuurlijk niet. Je 'hebt' echter wel dingen waar andere mensen alleen maar van kunnen dromen. Maar waarderen wat je hebt is iets wat je zelf moet doen, dat kan een ander niet voor je doen. Overigens vind ik dit wel iets dat je aan je kinderen verplicht bent om te proberen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Singlegirlx schreef op 25 februari 2017 @ 12:42:

[...]





Als je het niet voelt is dat heel moeilijk of misschien wel onmogelijk.Natuurlijk is dat heel moeilijk. Ik praat niet uit onwetendheid. Ik ben zelf ook jaren depressief geweest en ga nog weleens door moeilijke tijden. Ben van nature ook vrij pessimistisch merk ik, maar je moet er wel zelf wat van maken. Niemand doet het voor jou. Zoek hulp, werk aan jezelf en het leven wordt leuker.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij hang je ook teveel op dit forum en focus je je alleen maar op de negatieve Topics. Heb ik ook een tijdje gedaan en is serieus vreselijk en ik ben ontzettend blij dat ik dat niet meer doe. Vreselijk al die ellende. Komop, stap uit die slachtoferrol, het leven kan kut aanvoelen, maar als je je er voor openstelt is het heel erg mooi. Het lijkt nu of je het gewoon niet wilt zien en je moet je afvragen waarom dat is. Misschien voel je het niet, maar so what? In het begin moet je ook een beetje faken naar jezelf, laat je niet slechter voelen door dat kutgevoel. Het leven wordt zoveel makkelijker met een positieve mindset.
Mens, ga vrijwilligerswerk doen bij de daklozenopvang of bij vluchtelingen. Misschien dat je dan wat meer tevreden wordt met je eigen leven. Rupsjenooitgenoeg.
Alle reacties Link kopieren
Probeer ook eens andere medicatie want in je andere topics heb ik gelezen dat je tot nu toe alleen maar Citalopram hebt geprobeerd. Het is gewoon een feit dat niet ieder antidepressivum bij iedereen werkt. Dat is zoeken.



En nee, afbouwen en weer opbouwen is niet leuk, soms zwaar kloten maar als je je wat beter wilt voelen moet je daar doorheen.



Ik heb bij jou sterk het gevoel dat jij door je ziekte heel veel aandacht vraagt/krijgt en daar voor jou ziektewinst zit.
Alle reacties Link kopieren
Ja, in ieders leven zit ellende. Want mensen gaan dood, mensen worden ziek, we krijgen niet alles wat we willen. Als we dat nu eens accepteren, dat een groot deel van het leven uit niet-fijne dingen bestaat. De norm is niet dat alles fantastisch is en dat ellende een fout is die het feestje komt verstoren. Nee, de norm is dat leed er ook bij hoort. En als je daar je verwachtingen op aanpast, geven alle mooie dingen (het niet-leed) in het leven vanzelf al een beetje meer licht.



Het is deels ook een vaardigheid die je jezelf kunt aanleren, je bepaalt deels zelf hoe je naar de wereld kijkt. Glas halfvol, glas halfleeg, dat werk.



Ik heb zelf veel aan de boeddhistische manier van zien. Hoe minder je verlangt en je hecht, hoe minder pijn het doet als het onvermijdelijke gebeurt en je verliest of niet krijgt wat je wilt hebben.
Ik word haast zelf depressief van dit topic. Je kunt wel roepen dooddoener maar ee zit wel een kern van waarheid in. Net als een glas half vol en half leeg. Sommige mensen hebben gauw een pessimistische inslag. Maargoed ik hoop dat de therapie die je gaat starten werkt voor je, lijkt me vreselijk je altijd zo te moeten voelen.

Probeer ondertussen idd de negatieve topics ed te mijden en je te focussen op waar je gelukkig van wordt, dat kan heel klein zijn. Sterkte!
quote:minnimouse schreef op 25 februari 2017 @ 12:40:

[...]



Maar wel één met waarheid.

Je hebt twee keuzes: blijven hangen in je ellende, verdriet en negatieve gedachten óf proberen iets van het leven te maken en geluk te halen uit dingen die voor jou belangrijk en fijn zijn.



Aan jou de keuze.



Lekker makkelijk gezegt, want soms dan doe je alles wat je beter zou moeten laten voelen en zit je nog steeds in een zwart gat. Soms weet je niet eens meer wat belangrijk of fijn is! Niks is meer fijn, niks doet er meer tie, hoe moet je je op iets positief richten, als je het niet kan vinden?



Iemand met een gebroken been ga je toch ook niet zeggen: je kan blijven zitten. maar je kan ook opstaan en lopen, aan jou de keuze?



De depressie moet genezen, met voorzichtige belasting, en met ondersteuning voor de hoe want geloof me, in een depressie zie je echt niet meer de hoe.
Alle reacties Link kopieren
quote:denkraaden schreef op 25 februari 2017 @ 12:16:

Mijn advies is Jezus aan te nemen als je redder en heer.

Zelf heb ik dat met 18 gedaan toen zat ik diep in de put en kwam ik tot bekering geloof. Op dat moment werd ik gevuld met Gods liefde en zag ik hoe duister mijn leven zonder Jezus was.Ja, dat kan natuurlijk ook, alleen die eeuwige erfzonde hè. Wordt er wéér met een vinger gewezen dat je het niet goed doet.

.

.

quote:denkraaden schreef op 25 februari 2017 @ 12:21:

Het leven is geen feestje, het is een gebroken wereld wat gekomen is door de zondeval waardoor het onrecht regeert in deze wereld. De enige die daar verandering in kan brengen is Jezus alleen hij kan een mens echt veranderen.Ik denk dat TO genoeg aan haar hoofd heeft om er nog een erfzonde overheen te krijgen.
quote:Bitje93 schreef op 25 februari 2017 @ 12:18:

Het leven is een feestje, je moet alleen wel zelf de slingers ophangen.



Voor sommige mensen zijn die 'slingers' alleen wel moeilijk te verkrijgen door bijv. financiele problemen.

Voor sommige mensen zijn die 'slingers' moeilijk op te hangen, door bijv. hun handicap of ziekte.

Voor sommige mensen die het gelukt is om wat 'slingers' op te hangen, is het wel sneu als andere mensen ze er weer af halen.

Tja en voor sommige mensen lijken die mooie vrolijke gekleurde 'slingers' rafelige zwart-witte ondingen, die zien ze gewoon weg niet.



Bovenstaande kan je letterlijk -en figuurlijk lezen.



Ik bedoel te zeggen, dat niet iedereen altijd het geluk in het leven mee heeft, om de slingers op te hangen, al is de "wil" er wel.
Alle reacties Link kopieren
quote:AnnA_C schreef op 25 februari 2017 @ 12:36:

En wat mijn tante toen ik 5 was in mijn poeziealbum schreef:

" wees tevree met kleine dingen

met een zonnebloem die bloeit

met een vlindertje dat stoeit

met de heldere regendruppels

met de warme zonneschijn

wees tevree met kleine dingen, en je zult gelukkig zijn"

Jij maakt me helemaal blij vandaag. Echt, dat kan.
quote:-NummerZoveel- schreef op 25 februari 2017 @ 12:43:

Of je een kutleven hebt of niet, hangt niet af van de hoeveelheid ellende die je op je bord krijgt, maar van hoe je daarmee omgaat. We krijgen allemaal ons portie ellende, daar ontkom je niet aan. Maar je kunt er voor kiezen om alleen dat te zien, of om te kijken naar wat er nog meer is.



AnnA die hier net ook post is een inspirerend voorbeeld, misschien moet je haar topic eens lezen. Zij heeft een flinke bak ellende op haar bord liggen, maar ze kiest ervoor om ook te kijken naar wat er nog meer is. Dat maakt dat haar leven niet alleen uit ellende bestaat, maar ook leuk en waardevol en de moeite waard is om te leven.



Ik hoop dat jouw therapie jou straks gaat helpen om die rest ook te zien, zodat jouw leven ook weer de moeite waard wordt.+1




Mijn ervaring op zo'n dieptepunt is, dat je 'gewoon' even moeten stoppen met denken over hoe je je voelt. Je gaat je er eerder slechter dan beter door voelen.

Vandaag heb ik ook een kutdag (als in: erger dan anders), dus besloot ik om 12.00 toch maar uit bed te komen, trainingsbroek en trui aan, koffie te zetten, een pizza in de oven te gooien en nu één van de 10.000 dingen op m'n to-do lijstje te doen. Alle tijd die ik besteed aan bedenken of dit wel de grootste prioriteit heeft, is sowieso verspild, dus daar stop ik ook maar even mee.

Gewoon verstand op 0 en dat ene ding doen. Morgen is een nieuwe dag.
Alle reacties Link kopieren
quote:Singlegirlx schreef op 25 februari 2017 @ 12:41:

[...]





Nou je kan er niet omheen dat mensen nare dingen in hun leven meemaken.



Het gaat me niet om het nieuws maar gewoon privé dingen van mensen.

Je schrijft net: een gezin hebben betekent niet dat je gelukkig bent. Dit geldt natuurlijk ook andersom: iets naars meemaken betekent niet dat je gedoemd bent tot ongeluk.



Je hebt een ziekte die ervoor zorgt dat je dat geluk niet voelt. Het is dan ook totaal zinloos om te verwachten dat mensen op het forum je uit je zwartheid gaan redeneren. Daar moet je voor in behandeling. Want het zijn niet de omstandigheden die je gevoel bepalen, maar jouw gedachten en gevoelens erover.

En die heb je niet altijd onder controle. Maar je kunt wel kiezen welke informatie je opzoekt, en op dit moment lijk je op zoek naar ellende om je wereldbeeld te bevestigen. Dat is een slecht idee. Je kunt niet zomaar in je vingers knippen en positief denken, maar je hebt wel verantwoordelijkheid voor jezelf.
What a nuanced anxiety
quote:Singlegirlx schreef op 25 februari 2017 @ 12:42:

[...]





Als je het niet voelt is dat heel moeilijk of misschien wel onmogelijk.

Dat chronisch depressief zijn van jou is een groot excuus om alleen maar ellende te willen zien.



Nou en, dan voel je niks, so what?

Ga je dingen doen die je man en kinderen blij maken, doe je toch nog iets goed.
Alle reacties Link kopieren
Als ik jou was zou ik beginnen met kappen op dit forum. Van al deze bijzonder 'sympathieke' reacties zou ik zelf depressief worden .

Ik wens je het beste!
Ik denk dat je baat kan hebben bij yoga/mindfullnes. Tijdens deze lessen leef je in het moment en ontspan je je lichaam. Ook word je soepeler waardoor je letterlijk lekkerder in je vel zit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven