Werk & Studie alle pijlers

Mag werkgever zich terugtrekken na akkoord aanbod?

26-04-2024 21:53 50 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Kan een nieuwe werkgever zich nog terugtrekken nadat werknemer (schriftelijk) akkoord is gegaan met een aanbod?

Het is een schriftelijk aanbod met daarin alle belangrijke voorwaarden zoals salaris, aantal uren etc. Maar het is dus geen officieel contract.

Kan ik al veilig mijn huidige baan gaan opzeggen als ik schriftelijk akkoord ga met dit aanbod? Of mag mijn nieuwe werkgever zich nog bedenken? Ik wil uiteraard niet met lege handen komen te staan.

Als ik het google, krijg ik verschillende antwoorden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Tot aan het einde van je proeftijd mag je nieuwe werkgever (en jij ook) zich nog bedenken. Zekerheid heb je pas daarna.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb dat indertijd wel gedaan (opzeggen baan 1), omdat de HR personeelsadviseur (van baan 2) expliciet had gezegd, dat er na akkoord met het schriftelijke aanbod een contract aan zou komen.
Maar volgens het VIVA-forum is dat oliedom onverstandig, zo lang je geen contract in handen hebt.

Je wil zeker vóór 1 mei je huidige baan opzeggen?
'Durf te antwoorden' is één van de leukste topics op het forum.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zo'n voorstel is echt voldoende om voor op te zeggen, daar mogen en gaan ze niets meer aan veranderen :)
Alle reacties Link kopieren Quote
Explorista schreef:
26-04-2024 21:59

Je wil zeker vóór 1 mei je huidige baan opzeggen?
Klopt ja. Normaal zou ik wachten tot een getekend contract maar zit nu een beetje met tijdnood.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb ook ooit heel enthousiast ontslag genomen en daarna wilde ik nog wat dingetjes aangepast hebben in het contract bij mijn nieuwe werkgever. Dat duurde en duurde, want eerst was HR op vakantie en daarna degene die moest tekenen. Ik voelde me er niet heel fijn bij.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb het wel gedaan voor mijn eerste baan bij de overheid. De HR-medewerker verzekerde me dat het goed zou komen maar dat het altijd langer duurde dan ze wilden. Drie dagen voor ik zou beginnen, belde ik het kantoor waar ik zou gaan werken. Daar hadden ze nog niet gehoord van mijn komst en degene die me moest opvangen was vrij op mijn eerste werkdag, dus of ik een dag later kon komen. Toen ik vroeg of ik dan met een vrije dag zou beginnen, zei hij dat die dag natuurlijk voor hun rekening was. Veel dingen zijn sindsdien veranderd, maar we krijgen nog steeds nieuwe mensen binnen die de eerste weken weinig kunnen omdat de autorisaties nog niet rond zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
yoshe schreef:
26-04-2024 21:54
Tot aan het einde van je proeftijd mag je nieuwe werkgever (en jij ook) zich nog bedenken. Zekerheid heb je pas daarna.
Precies dit.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik lees hier altijd het stellige: pas opzeggen als alles getekend is. Maar ja, dan heb je nog geen 100% zekerheid, want tijdens je hele proeftijd kunnen ze nog van je af. Dus alleen als je geen proeftijd hebt, heb je na tekenen al zekerheid.
De meeste contracten bevatten een proeftijd, en dan moet je de gok dus gewoon nemen. Of ik al eerder op zou durven zeggen zou ook afhangen van welk soort bedrijf. Bij een startup met een enthousiaste maar onervaren eigenaar zou ik voorzichtiger zijn dan bij een bekend bedrijf waar ik al met personeelszaken gesproken heb, en dus al weet dat er niet iemand iets beloofd heeft wat hij/zij helemaal niet waar kan maken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zekerheid heb je sowieso niet. Controleer het schriftelijke aanbod op bepalingen over intrekking.

Heb je een reden voor een onzeker gevoel?
Alle reacties Link kopieren Quote
Nieuwe werkgever heeft er toch belang bij dat jij op tijd op kunt zeggen? Anders zetten ze de arbeidsvoorwaarden maar alvast op de mail. Terugtrekken zal niet zo snel gebeuren, maar je wil gewoon niet voor verrassingen komen staan bij het tekenen van de arbeidsovereenkomst.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zekerheid heb je nooit, maar anders stellen we het gewoon uit een maandje uit. Uit principe vind ik niet dat degene voor wie er het meest op het spel staat (de kandidaat) als enige zijn nek moet uitsteken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Veel reacties dat je ook een proeftijd hebt. Het grote verschil is natuurlijk het recht op ww: zeg je nu op zonder contract nieuwe werkgever en er gaat iets mis kan het uwv zeggen dat je verwijtbaar werkloos bent. Je proeftijd niet doorkomen wordt niet gezien als verwijtbaar.

Zeker in deze markt zou ik denken: zij willen jou hebben dus zorg maar dat het op tijd op orde is. Nog 2 werkdagen, dat moet meer dan genoeg zijn aangezien de voorwaarden al overeen gekomen zijn.

Ik vind veel werkgevers hier laks in. Ze weten per wanneer mensen in de regel kunnen opzeggen. Zorg dan ook dat sollicitaties/arbeidsvoorwaarden gesprek etc goed en tijdig ingepland staan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb ooit, na schriftelijk aanbod en mondelinge akkoorden van beide kanten baan1 opgezegd
Werd ik plots door baan2 gebeld. 1 van de eigenaren (deze had ik in proces nog niet gesproken) had toch nog wat vragen....
Dat was echt niet lollig.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pelle schreef:
26-04-2024 22:53
Nieuwe werkgever heeft er toch belang bij dat jij op tijd op kunt zeggen? Anders zetten ze de arbeidsvoorwaarden maar alvast op de mail. Terugtrekken zal niet zo snel gebeuren, maar je wil gewoon niet voor verrassingen komen staan bij het tekenen van de arbeidsovereenkomst.
Dat hebben ze dus ook gedaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Perzikje_1997 schreef:
26-04-2024 22:07
Klopt ja. Normaal zou ik wachten tot een getekend contract maar zit nu een beetje met tijdnood.
Maar als je nieuwe werkgever wil dat je op 1 juni begint en dus voor 1 nei moet opzeggen dan moet deze toch gewoon zorgen dat maandag dat contract klaar ligt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Een vriendin heeft eens gehad dat de vacature werd ingetrokken nadat ze (mondeling) was aangenomen, en ze had al ontslag genomen.
Gelukkig vond ze snel een andere baan want ze had geen recht op een uitkering.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dank voor alle reacties. Ik heb opzich geen specifieke redenen om onzeker te zijn. Het gaat om een grote, stabiele organisatie. Het contact loopt tot nu toe heel prettig. Wel is het allemaal ineens heel snel gegaan.

Ik denk dat ik gewoon de recruiter bel en vraag hoe snel zij kunnen regelen dat er een getekend contract ligt. Zij zullen inderdaad ook wel moeten begrijpen dat er nu snel gehandeld moet worden als ze mij in juni willen laten starten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik wacht ik altijd het daadwerkelijke contact af. Zoals iemand al eerder aangaf, heb je kans om niet in aanmerking te komen voor ww.

Bij 1 werkgever heb ik ook vlak van tevoren nog gebeld en aangegeven dat als ze contact niet voor datum X konden leveren, het een maand later werd. Ook het daadwerkelijke contact lees ik graag nog goed door, voordat ik teken.
Alle reacties Link kopieren Quote
En ze weten zelf echt wel dat als ze zo laat zijn met contract dat je dus ook later beschikbaar bent mbt het starten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb in 2008 wel een keer meegemaakt dat ik bij nieuwe werkgever 1 jan zou beginnen. Contract was midden oktober getekend. 3 weken voor de startdatum liet nieuwe werkgeven weten dat ze vanwege de slechte economische omstandigheden iedereen in en voor de proeftijd al gingen opzeggen…. En dit was dus een enorme multinational in Nederland. Niet netjes dus als je dan je baan al hebt opgezegd. Maar heeft me wel geleerd dat een werkrelatie ook echt zakelijk is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Kun je niet gewoon aangeven dat als je het getekende contract niet op 30 april hebt dat je dan pas 1 maand later bij ze kan beginnen?

Dan moeten ze maar haast maken en anders begin je gewoon een maandje later...
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
Alle reacties Link kopieren Quote
In een contract staan soms toch weer andere dingen die niet direct naar voren komen in een aanbod dus op basis van een wellicht summiere samenvatting van het aanbod zou ik niet direct mn baan opzeggen.
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
Alle reacties Link kopieren Quote
Perzikje_1997 schreef:
27-04-2024 09:24
Zij zullen inderdaad ook wel moeten begrijpen dat er nu snel gehandeld moet worden als ze mij in juni willen laten starten.
Iedereen praat vanuit de werkgever, maar in mijn geval wilde ik zelf ook geen maand langer dan nodig bij mijn oude werkgever blijven. Het is niet altijd alleen de werkgever die graag een snelle start wil.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dan nog, ze komen maar door hoor. Ik ga me niet halsoverkop van de ene situatie in de andere storten. Anders had ik ook wel gewoon per direct op kunnen zeggen. Zijn echt basic HR-dingen, dat je voor einde maand een getekend contract doet toekomen.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven