5 weken Java, Bali en Lombok, hoogtepunten?

21-02-2017 20:46 22 berichten
Ik ga deze zomer 5 weken naar Java, Bali en Lombok en ben nog op zoek naar insiderstips. Ik hou niet van hele toeristische plekken, eerder van plekken waar je weinig tot geen toeristen tegenkomt. Natuurlijk ontkom je er soms niet aan en dat is ook niet erg, maar als jullie mooie plekken weten dan hoor ik het graag!

Ik heb nog geen schema gemaakt, weet alleen dat ik in Jakarta aankom en dan meteen doorreis naar Yogyakarta. Ik wil graag de Ljen vulkaan beklimmen en verder zou ik ook graag willen leren surfen.

Weet nog niet goed hoe ik het qua tijdsindeling ga doen, maar wellicht blijf ik langer op Lombok omdat dat het meest ongerepte eiland schijnt te zijn.



Tips zijn welkom!!
Alle reacties Link kopieren
Wow 5 weken! Superleuk.



Indonesië staat hier ook op de planning (nog niet zo concreet als bij jou).



Ik volg! Veel plezier met het plannen To.
Ik kan de gili eilanden aanraden. Het ene eiland is rustiger dan de andere. Echt heel mooi en rustig. Veel mensen doen het even een paar dagen erbij, maar wat langer daar relaxen en bijkomen is echt aan te raden. Dat ziet er namelijk wel uit zoals je op plaatjes googled.



Bali is gewoon wel erg toeristisch was mijn ervaring. En de stranden vond ik tegenvallen, althans de plekken waar ik ben geweest. Ubud was wel erg leuk, zeker als je een scootertje huurt (heb je niet meer al die taxi chauffeurs die je aanspreken tijdens het lopen). Wel een internationaal rijbewijs meenemen als je een scooter huurt! Anders dreigt de politie (die toeristen opwacht op weg naar een vulkaan waar veel mensen naartoe gaan) met een proces en heel veel geld, maar je mag ook ter plekke even 20,- betalen aan hem en dan mag je doorrijden. Als je een internationaal rijbewijs mee hebt is er geen probleem
Alle reacties Link kopieren
Naar mijn idee is vrijwel heel bali toeristisch maar ik ben er ook maar kort geweest in het off season. Ben daarna naar gili air geweest en daar waren op dat moment niet veel toeristen, maar dat lag denk ik aan het seizoen. Echter wat me wel bij bleef is toen ik vanaf Padang Bai naar de gili's ging de verkoper zich afvroeg waarom er niet meer mensen naar Flores gingen dat scheen echt veeeel mooier te zijn dan de populaire gili's. Dus misschien kun je daarna kijken?
Alle reacties Link kopieren
Juist als je wat minder toeristische dingen wilt zien, is het jammer dat je heel West Java overslaat. Tussen Bogor en Bandung liggen prachtige theeplantages en de botanische tuin van Cibodas bijvoorbeeld. Ook ten zuiden van Bandung is het echt prachtig en best onontdekt, maar wel toegankelijk.

Tussen Bandung en Yogya is het Dieng plateau een aanrader.



Aan de zuidkust van Java wordt veel gesurfd (of gesurft?), in Cimaja bijvoorbeeld. Ook de zuidkust van Lombok is een surfersparadijs, Kuta Lombok is 'the place to be' en heeft die fijne surfvibe. Ik surf zelf niet, maar vond het daar heel relaxed.
Alle reacties Link kopieren
Bruno vulkaan, super toeristisch maar ik vond het mooi.

We hebben tien jaar geleden gereisd van Jakarta naar Bandung met de auto, daar in de jungle excursie. Toen met de trein naar Yogja, vond ik heel relaxed, hebben daar oa fiets excursie gedaan. Toen met chauffeur naar de bromo en via noorden terug. Dat was heel stil, en ook wel terecht.

Zout winning was wel mooi.

De andere zwavel vulkaan op de routenaar Bali leek me mooi en zou stinken, heel erg.

Heb ik niet gezien.

Vooral fijn vond ik dat ik met een vriendin was, een chauffeur. We hoefden op niemand te wachten. En hij stopte onderweg waar wij wilden, of hij. Want hij wist waar we fruit goed konden kopen.
Alle reacties Link kopieren
Zo grappig altijd als iemand vraagt om de niet zo toeristische plekken, dat de meeste mensen met juist de übertoeristische highlights komen die in elk "top 10" lijstje staan. Zelfs in 1997 al, toen ik er was. En dat is vast alleen maar nog drukker geworden.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
quote:Madderijn schreef op 21 februari 2017 @ 22:09:

Bruno vulkaan, super toeristisch maar ik vond het mooi.Ik denk dat je de Bromo bedoelt?
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Oh ja, wat betreft Indonesië en 'plekken met weinig tot geen toeristen'. In mijn ervaring: geen fijne plekken!

In 1997 was ik van plan het stadje op Java te bezoeken waar mijn vader geboren is. Om er te komen, moesten we eerst door twee andere niet-toeristische plaatsen. VRESELIJK! Niks te doen. Starende, onbeleefd aan je plukkende, je uitlachende mensen. Van de 50 dingen op de menukaart bleken 48 dingen er niet te zijn die dag. Met ons woordenboekje moeten we ontdekken wat het was want Engels spraken ze geen woord.

De HELE nacht kloppende en roepende jongetjes aan de hoteldeur. Nadat het een uur had gekost om überhaupt een kamer te krijgen, want ze waren zogenaamd 'vol' (terwijl de laatste bus al weg was). Toen we echt niet weg gingen, konden we opeens toch kiezen uit twee kamers. Leugenaars... De hele nacht elk uur een trein die op 1 meter van je raam voorbij komt waardoor je bed rammelt. Geen klamboe of ventilator, daardoor helemaal lek gestoken door muggen. Overigens waren de hotels in deze afgelegen plekken ook twee keer zo duur (en dus twee keer zo slecht) als in de toeristische plekken. Enzovoort, enzovoort.



Die geboorteplaats van mijn vader heb ik toch maar laten zitten. Helemaal klaar met dat off-the-beaten-track in Indonesië!

Van alle ellende zijn we gevlucht naar de meest toeristische plaats van heel Java: Yogyakarta. Wat een verademing! We werden niet meer aangestaard, aangeraakt, tegengehouden, uitgelachen, wakker gehouden. Er waren andere toeristen. En lekker eten.



Destijds was Pangandaran nog wel een redelijk rustige plek, fijn strand, al werd je ook daar uitgelachen als je als vrouw minder droeg dan een burka. Ook om te zwemmen hielden ze dat aan.

Sinds ik er was is er wel een tsunami geweest en weet ik niet hoeveel er veranderd is.

Ook Lembang was destijds nog redelijk rustig en had wel mooie groene bergen. We logeerden daar bij wat lokale mensen die we hadden leren kennen.



Ik weet ook nog wel dat de afstanden erg groot waren. Ik hoop dat je 'open jaw' vliegt? Dat je niet dezelfde weg weer terug moet?



Kijk op www.seat61.com voor handige info over de treinen. Hoe en waar je het beste je kaartjes kunt kopen... hoe de verschillende klassen eruit zien...



Goeie reis!
You can never have too many hats, gloves and shoes
Oeh, dat klinkt niet echt goed Patsy. Ik vlieg inderdaad terug vanaf Lombok zodat ik niet helemaal terug moet naar Jakarta.
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop dat ik je niet bang heb gemaakt, veel andere mensen vinden Indonesië geweldig. Alleen dat niet-toeristische moet je dus niet alleen maar idealiseren.



Mijn ervaring is wel dat het meestal rustiger en toch leuk kan zijn op plekken die niet meteen voorin een Lonely Planet staan in de top 10 lijstjes en de voorgestelde routes... maar juist in die tussenhoofdstukjes per gebied. Die hebben ook elk een plattegrondje. Kijk even goed naar beide en bezoek ook eens wat plekken die niet in de top 10's staan, maar wel in zo'n gebiedshoofdstukje beschreven worden.

(Ik denk dat 'mijn' vreselijke afgelegen stadjes niet eens in een LP stonden.)
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Wat betredt Bali...Ik zou zeker een dag of 2/3 in Canggu vertoeven. Heeeeerlijk dorpje, wauw.
Alle reacties Link kopieren
Ik vond Ijen erg gaaf, ik heb toen vanaf Yogjakarta een tour geboekt waarbij we eerst een dag naar Bromo gingen (super toeristisch, maar wel mooi) en toen een dag naar Ijen. Ijen was veeeeel rustiger, en mooier. Daarna ben ik doorgegaan naar Bali. Ubud vond ik leuk, wel toeristisch. Heel Bali was wel toeristisch, ik vond ook de Gili eilanden wat tegenvallen. Dus wat ik eerder zou aanraden:



Surfen in Kuta, Lombok. Veel surfers daar, relaxte sfeer en je kunt gewoon op de fiets naar afgelegen strandjes.



Flores! Vooral Kelimutu was zo gaaf, en het hele eiland vond ik super. Vanaf daar heb ik een duikreis gemaakt van een paar dagen waarbij we ook op Komodo zijn geweest, prachtig!
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Hee super Gioaia en Mince, dat geeft me een aardig beeld van waar ik naartoe kan en wat de moeite waard is. Iets zegt me dat ik beter iets langer naar Lombok kan gaan dan te lang op bali te blijven.
Alle reacties Link kopieren
Autocorrect maakte idd Bruno van Bromo.

Ik was ook in Semarang, ben er over noorden heen gegaan. En nog een klein stadje ben Yogja. En Bandung.

Ik vond yogja en Bromo het mooist.

En dat vreselijke park bij Jakarta, met alle stijlen huizen van heel Indonesië. Heel nep, toch heel mooi om te zien.
Nou met al jullie ideeën krijg ik die 5 weken wel gevuld. Bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Ik lees ook mee! Had net helemaal een login aangemaakt om een topic te openen met ongeveer dezelfde vraag, haha.



Samen met mijn vriend ga ik deze zomer 4 weken weg. Ons idee is om 2,5 weken door Java te reizen en de laatste anderhalf week te chillen op Bali/Gili's. Ik voel er ergens ook wel wat voor om naar Flores te gaan, vooral ook omdat ik eigenlijk heel graag naar Komodo wil. Maar, Indonesië is super groot en ik heb ook geen zin om de hele tijd te rennen en te vliegen om alles maar te kunnen zien. Het schijnt dat je vanaf Bali ook dag excursies kunt boeken naar Komodo/Flores, weet iemand of dat klopt?



Ohja, we overwegen om naar Ujung Kulon NP te gaan, in West Java. Ik lees op blogs dat heel veel mensen gelijk vanaf Jakarta doorreizen naar Yogyakarta. Iemand in Ujung Kulon geweest? Aanrader?



Is 2,5 weken voor Java voldoende? Ik zou best langer willen blijven, maar wil ook heel graag een paar dagen doorbrengen in Ubud, de fietstochtjes maken en watervallen bezoeken op Bali én maximaal te chillen op een paradijselijk strand.



First world problem, I know. Wie kan me helpen?!
Aint nobody got time for that!
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn recent een maand in Indonesie geweest. Onze reis was heel divers en geweldig. Vooral Bali, Borobdur, Bromo en Ijen zijn erg toeristisch, de rest vonden wij meevallen. Maar dit is persoonlijk. Hieronder in het kort onze reis:

- Sumatra 5 dan en dan naar bukkit lawang (jungle trekking, urangoetangs en raften) en tangakahan (olifanten wassen)

- Java, 1 dag Jakarta, real Jakarta tour (zie site) waarbij je oude deel en echte deel van Jakarta ziet

- 2/3 dgn trein naar bogor, aan de rand zijn rijstvelden

- 1/2 dgn bogor- Bandung (Bandung leuk voor 1 dag)

- 1 dag Bandung - yogyakarta per trein (overdag)

- 2/3 dgn yogyakarta: prambanan en borobodur, verder ook veel kleinere tempels in omgeving wat de moeite waard is

- 1 dag per trein naar solo/surakarta, paleis en oude fort

- 3/4 dgn tour naar bromo en Ijen

- boot naar Bali en bus naar Denpasar. Vervolgens boot naar lombok en taxi baar zuid lombok, kuta. Daar is het niet toeristisch. Kun je heerlijk leren surfen. Scooter huren en eiland verkennen. 6 dgn

- 3 dgn gili air, klein eilandje, alleen maar fietsen en koetsen, leuke overnachtingsplekjes ed

- boot naar Bali

- 5 dgn ubud, heerlijk, winkeltjes, leuke eettentjes, prachtige omgeving.

- 3 dgn kuta, Bali, helemaal het zuiden. Eindigen in luxe resort.
Alle reacties Link kopieren
quote:greenbean schreef op 23 februari 2017 @ 15:55:

Hee super Gioaia en Mince, dat geeft me een aardig beeld van waar ik naartoe kan en wat de moeite waard is. Iets zegt me dat ik beter iets langer naar Lombok kan gaan dan te lang op bali te blijven.Absoluut!
Alle reacties Link kopieren
quote:patsy--stone schreef op 22 februari 2017 @ 18:56:

Oh ja, wat betreft Indonesië en 'plekken met weinig tot geen toeristen'. In mijn ervaring: geen fijne plekken!

In 1997 was ik van plan het stadje op Java te bezoeken waar mijn vader geboren is. Om er te komen, moesten we eerst door twee andere niet-toeristische plaatsen. VRESELIJK! Niks te doen. Starende, onbeleefd aan je plukkende, je uitlachende mensen. Van de 50 dingen op de menukaart bleken 48 dingen er niet te zijn die dag. Met ons woordenboekje moeten we ontdekken wat het was want Engels spraken ze geen woord.

De HELE nacht kloppende en roepende jongetjes aan de hoteldeur. Nadat het een uur had gekost om überhaupt een kamer te krijgen, want ze waren zogenaamd 'vol' (terwijl de laatste bus al weg was). Toen we echt niet weg gingen, konden we opeens toch kiezen uit twee kamers. Leugenaars... De hele nacht elk uur een trein die op 1 meter van je raam voorbij komt waardoor je bed rammelt. Geen klamboe of ventilator, daardoor helemaal lek gestoken door muggen. Overigens waren de hotels in deze afgelegen plekken ook twee keer zo duur (en dus twee keer zo slecht) als in de toeristische plekken. Enzovoort, enzovoort.



Die geboorteplaats van mijn vader heb ik toch maar laten zitten. Helemaal klaar met dat off-the-beaten-track in Indonesië!

Van alle ellende zijn we gevlucht naar de meest toeristische plaats van heel Java: Yogyakarta. Wat een verademing! We werden niet meer aangestaard, aangeraakt, tegengehouden, uitgelachen, wakker gehouden. Er waren andere toeristen. En lekker eten.



Destijds was Pangandaran nog wel een redelijk rustige plek, fijn strand, al werd je ook daar uitgelachen als je als vrouw minder droeg dan een burka. Ook om te zwemmen hielden ze dat aan.

Sinds ik er was is er wel een tsunami geweest en weet ik niet hoeveel er veranderd is.

Ook Lembang was destijds nog redelijk rustig en had wel mooie groene bergen. We logeerden daar bij wat lokale mensen die we hadden leren kennen.



Ik weet ook nog wel dat de afstanden erg groot waren. Ik hoop dat je 'open jaw' vliegt? Dat je niet dezelfde weg weer terug moet?



Kijk op www.seat61.com voor handige info over de treinen. Hoe en waar je het beste je kaartjes kunt kopen... hoe de verschillende klassen eruit zien...



Goeie reis!



Oh dat klinkt weinig hoopgevend. Wij gaan ook langs zo'n plek, omdat schoonmoeder daar heeft gewoond. Ik heb een Indonesische vriendin in moeten schakelen om er een hotel te boeken. Met google translate zag het hotel er trouwens niet echt slecht uit. Wel lekker eten, airco en ze hebben er karaoke . Maar nergens te vinden op welke boekingssite dan ook of op tripadvisor. Dus geen idee of het wat is en of er iemand is die een beetje Engels kan. Gelukkig kunnen schoonouders een paar woorden Bahassa.



Verder lijkt mij dat de meest toeristische plekken niet voor niks toeristisch lijkt mij, daar zijn nou eenmaal hele mooie dingen te zien zoals de Borobodur en de Bromo. Wij gaan trouwens ook naar de reuzenschildpadden in Sukamade, dat zie ik eigenlijk niet in de standaard rondreizen voorkomen.
Alle reacties Link kopieren
Ha ha - fijn karaoke.. Klinkt leuk, maar die herrie ben je vlug zat.



Ik hou van Java, aardige mensen, lekker eten, veel bezienswaardigheden en cultureel hoogstaand. Bandung heeft veel koloniale gebouwen en in de omgeving vulkanen. Daar kun je al een aantal dagen verblijven.



Mijn favoriet is Jogja en omgeving. Ons plan is om er eens voor langere tijd te gaan verblijven, heerlijke stad. Op zondagochtend zijn er dansvoorstellingen in het kraton: prachtig! Er is een theater met voorstellingen met schaduwpoppen. En ga zeker naar de dansvoorstelling 's avonds bij de Prambanan. Kota Gede is de zilverstad, mijn man heeft er een aantal dagen cursus gevolgd terwijl ik de stad verkende.



Mijn ervaringen zijn inderdaad ook dat niet toeristisch leuk is om door heen te reizen, en even te kijken. Maar niet om te verblijven. Alhoewel de leukste herinneringen de meest slechte en de beste hotels zijn
Alle reacties Link kopieren
quote:Mystery schreef op 06 maart 2017 @ 05:39:

Ha ha - fijn karaoke.. Klinkt leuk, maar die herrie ben je vlug zat.



Ik hou van Java, aardige mensen, lekker eten, veel bezienswaardigheden en cultureel hoogstaand. Bandung heeft veel koloniale gebouwen en in de omgeving vulkanen. Daar kun je al een aantal dagen verblijven.



Mijn favoriet is Jogja en omgeving. Ons plan is om er eens voor langere tijd te gaan verblijven, heerlijke stad. Op zondagochtend zijn er dansvoorstellingen in het kraton: prachtig! Er is een theater met voorstellingen met schaduwpoppen. En ga zeker naar de dansvoorstelling 's avonds bij de Prambanan. Kota Gede is de zilverstad, mijn man heeft er een aantal dagen cursus gevolgd terwijl ik de stad verkende.



Mijn ervaringen zijn inderdaad ook dat niet toeristisch leuk is om door heen te reizen, en even te kijken. Maar niet om te verblijven. Alhoewel de leukste herinneringen de meest slechte en de beste hotels zijn Haha nee karaoke vind ik echt vreselijk, maar lijkt wel een must voor Aziatische toeristen en locals ofzo. In thailand kwamen we het ook een paar keer tegen en dan in een soort onverstaanbaar Engels zingen, hoort erbij. In de meer westerse hotels vind je het juist niet, dus dat geeft al aan dat ik een niet erg westers hotel heb uit gekozen. Maar goed 1 nachtje overleven we vast wel. En wat je zegt, zulke hotels zijn juist de hotels die je je jaren later nog herinnert.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven