Australie

22-03-2007 08:20 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,ik heb als bestemming Australië gekozen en niet Nieuw-Zeeland.Wij zouden rond 20/12/07 tot 20/01/08 willen reizen. Ik heb gelezen dat het dan hoogseizoen is. Is het dan best dat je overnachtingsplaatsen van tervoren boekt of heb je nog genoeg keuze?Iemand ervaring mt kerst- en oudejaarsavond in Australië?CiaokesAngelineTitel is aangepastbewerkt door moderator,
Alle reacties Link kopieren
Hoi,



Wanneer je naar Australië gaat hoef je niet van te voren te boeken voor hostels. Uiteraard wel verstandig om te bellen in kleinere of juist hele grote plaatsen wanneer er wat te doen is. Zoals Australia day of Oud en Nieuw.



Met Oud en Nieuw zitten alle grote steden bom vol. Je moet (zo heb ik begrepen) echt twee weken van de te voren aanwezig zijn wil je verzekerd zijn van een slaapplaats.  Ook niet zo gek met al dat prachtig vuurwerk e.d.



Verder een erg mooi land om door heen te reizen.
Alle reacties Link kopieren
Tasmanië is dat iets dat je zeker gezien moet hebben?groetjesAngeline
Alle reacties Link kopieren
Dat hangt er vanaf wat je leuk vint. Ik hou van strand en regenwoud en veel zon. Queensland is dan ideaal. Tasmanie lijkt me niks, koud, regen wind, en alle aboriginals door genocide verdwenen, maar dat woord gebruiken de Aussies niet wanneer het om hun eigen geschiedenis gaat.  Volgens mensen die in Tassie geweest zijn is het er wel heel mooi.
Alle reacties Link kopieren
Howdy!! Wij zijn naar Oz geweest van 29-12-05 t/m half jan. 2006. Ons viel op dat de prijzen na de kerstdagen danig lager liggen dan vlak ervoor. Misschien even op letten. De oudjaarsavond was bijzonder doordat we midden in de bush zaten toen en er een fire-ban was ivm de vreselijke hitte...dus geen vuurwerk...geen bbq..zelfs geen kampvuur...maar wel de speciaalste jaarwisseling sinds jaren!

Het allemooiste plekje waar wij hebben gezeten was een super leuke bed&breakfast genaamd "Paradise Gardens" in Apollo Bay...fantastische rit van Melbourne over Great Ocean Road...Vanaf daar in een piepklein pruttel vliegtuigje over de 12 (7) apostles gevlogen...spectaculair!! Echt een aanrader! Alhoewel Melbourne ook een vreselijk mooie en vooral superschone stad is. Ben vooral verliefd geworden op de Australiers zelf. Is geen volk ter wereld zo vriendelijk en relaxed!! Heeeeeeeeeeeeeeeel veel plezier! ( ben stiekum vreselijk jaloers....)
Alle reacties Link kopieren
Tasmanie is zeker de moeite waard als je er tijd voor hebt. Wij zijn er vorig jaar 5 dagen geweest en dat was veel te kort. De natuur is daar super mooi en afwisselend. Ik vind het zeker een aanrader. En in december is het weer er ook wel beter, toen wij er waren heeft het 2 dagen geregend en was het erg koud, maar dat was in oktober.

Queensland is leuk, maar super toeristisch, als ik mijn reis over zou mogen doen zal ik dat overlaan, alhoewel walvissen kijken erg gaaf was en fraser Island en magnetic Island super mooi zijn.
Alle reacties Link kopieren
Hoi

Wij waren vorig jaar rond dezelfde periode in Oz. Ik weet niet hoe je gaat reizen, maar met onze camper hadden we altijd een plaatsje op een camping. De huisjes op de campings waren wel vaak vol.(Dat was in Queensland). Ik denk dat het met de hotels en hostels ook wel mee zal vallen. Voor kerst en oud en nieuw zou ik, indien mogelijk, wel iets boeken. Met kerst hadden we de camper nog en hebben we wel uitgedokterd waar we rond kerst zouden zijn en daar alvast een camping geboekt voor een aantal nachten. Op 25 december zijn receptie nl. vaak dicht. 26 december is een gewone dag in Oz. Wij zaten met Oud&Nieuw in Sydney en dan moet je wel tijden van te voren je hotel boeken. Maar dat was het waard, wat een enorm bijzonder sfeer was dat zeg. In een park met heeeel veel mensen wachten op het vuurwerk. Hapje, drankje en muziekje erbij en in je korte broek! Supergaaf was het. Ik vond de kerst heel vreemd, zo in die hitte maar wel heel bijzonder!

Heel veel plezier. Wij gaan weer hard sparen om nog eens terug te gaan!
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn vorig jaar in januari die kant op gegaan. Met huurauto 5000 kilometer rondgereden en nergens moeite hoeven doen een slaapplaats te vinden.

Alleen bij aankomst in Sydney hadden we van tevoren een hotel geboekt. En toen we in Melbourne waren zaten wel bijna alle hotels vol, het was dus Australian Day en de Australian Open werd gespeeld (Melbourne Cup, was is het, dat tennistoernooi).



Dat betekende dat we weinig keuze hadden en zodoende ¨genoegen moesten nemen¨ met het Savoy hotel. Wat een straf zeg!!! ;)
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad zitten in de grote steden de hostels gauw vol met oud en nieuw, en vaak accepteren ze alleen reserveringen als je dan een week blijft!

Wij hebben oud en nieuw in Byron Bay gevierd en dat was erg gezellig!
Alle reacties Link kopieren
Hallo,ik heb nog een paar vraagjes: we zouden dus 1.5maand reizenIk had op internet deze infomatie gevonden: - 5 dagen sydney- 1 week van Sydney naar Adelaide- 3 tot 4 weken Adelaide naar Darwin- 3 tot 4 weken Brisbane naar SydneyKlopt dit zo wat?Wie heeft er al de Ghan trein genomen van Adelaide naar Alice Springs? Toffe ervaring of beter/toffer met een 4x 4?GroetjesAngeline
Alle reacties Link kopieren
Hallo,Ik heb terug een paar vraagjes:- heeft iemand ervaring met de crea-camper?- Hoe reizen van Adelaide naar Ayers Rock: individueel of groep? In reisbureau raadde ze ons een 10daagse aan... Indien we het indi. doen, met welke wagen?- We zouden van 15dec tot 1febr naar australië reizen( Cairns-Sydney- Melbourne- Adelailde- Ayers Rock, de laatste 3 dagen verblijven we in Perth(binnenlandse vlucht). Is het daar ook nog zonnig,warm weer of regenseizoen?GroetjesAngeline
Alle reacties Link kopieren
Angelina, in januari is het volop zomer in Perth. De ene keer zul je weer hebben wat nog te doen is (doch warrum), maar je kunt ook weer treffen waarbij je niet ook nog eens de hele dag van alles moet willen doen. Mijn ouders hebben de laatste keer een warme periode getroffen en hadden te doen met temperaturen van minimaal 35 tot 42 graden. Voor hen geen enkel probleem omdat ze toch lekker wilden relaxen rondom het huis en af en toe wat kleine dingetjes, maar was is geen weer om de hele dag van alles af te lopen struinen. Het is overigens wel een andere warmte dan hier. Persoonlijk vind ik het "kouder" aanvoelen (ik ontdooi pas bij 30 graden).



Op http://members.iinet.com.au/~jacob/weather.html kun je wat meer lezen over het weer, en de verwachtingen. (erg prettig, vlak voor vertrek :D). Klik maar eens door naar "Climate data" en dan naar "Perth's summers".



Als jullie wel naar Perth gaan; Fremantle is zeer de moeite waard. Je kunt er in bepaalde delen nog heel mooi het koloniale verleden zien in de prachtige bouwstijlen etc.



Kings Parc &Botanic Garden op mt Eliza is ook prachtig. Zeker om daar 's avonds een zonsondergang te zien, uitzicht op de stad en de Swan-river, al dan niet onder het genot van een hapje eten in het restaurant. In de zomer worden daar allerlei leuke dingen georganiseerd als concerten etc. Veel van het dagelijkse leven in Perth vind plaats in Kings Parc, dus een goede gelegenheid om meer op te snuiven dan alleen "toeristje zijn".



Als je tijd en zin hebt, de Swan-valley is een goed wijnregio. In ons land zijn vooral wijnen uit het zuid-oosten te krijgen, maar die uit Swan-valley worden door velen meer gewaardeerd (ik drink zelf geen wijn, dus moet het maar aannemen). Er zijn leuke wijnproef-trips te boeken. Ook geweldig om te doen (net als in de rest van Ozzie); een helikoptervlucht boven de stad.



Ook zijn er prachtige musea in Perth zoals het WA museum.  Rottnest Island is ook een plek die op veel lijstjes voorkomen van zowel toeristen als de Ozzie's zelf.



He, ik wil terug. :D
vandaag ga ik van alles kunnen
Alle reacties Link kopieren
Hallo Angeline,



5 dagen Sydney moet voldoende zijn om de stad te bekijken en te proeven. 3 tot 4 weken voor de rit Sydney-Brisbane lijkt me erg lang. Wij zijn in 2 weken van Cairns naar Brisbane gereden en dat ging. 3 weken zou nog beter zijn.

Bedoel je de KEA-campers? Die zijn prima en erg luxe (wij hadden de 4-persoons).

In Perth is het inderdaad lekker warm in die periode en ik vond het een hele mooie stad!



Woon jij er Roosvrouw?
Alle reacties Link kopieren


Hallo Angeline,



5 dagen Sydney moet voldoende zijn om de stad te bekijken en te proeven. 3 tot 4 weken voor de rit Sydney-Brisbane lijkt me erg lang. Wij zijn in 2 weken van Cairns naar Brisbane gereden en dat ging. 3 weken zou nog beter zijn.

Bedoel je de KEA-campers? Die zijn prima en erg luxe (wij hadden de 4-persoons).

In Perth is het inderdaad lekker warm in die periode en ik vond het een hele mooie stad!



Woon jij er Roosvrouw?

O nee, je zegt dat je terug wilt.....
Alle reacties Link kopieren
Klopt, al zou ik best eens willen avonturieren hoe het is om daar te wonen. De andere kant is ook prachtig (heb in 2005 vanuit perth 3 weken WA verkend en daarna lang weekend sydney/blue mountains), geweldig, uniek, maar de Perth-regio trekt me qua wonen meer. Het heeft een....... je ne sais quoi, charme die me trekt. En het weer, oeh het weer. :D
vandaag ga ik van alles kunnen
Alle reacties Link kopieren
Klopt, al zou ik best eens willen avonturieren hoe het is om daar te wonen. De andere kant is ook prachtig (heb in 2005 vanuit perth 3 weken WA verkend en daarna lang weekend sydney/blue mountains), geweldig, uniek, maar de Perth-regio trekt me qua wonen meer. Het heeft een....... je ne sais quoi, charme die me trekt. En het weer, oeh het weer. :D
Mijn zus woont er, vandaar ons bezoek. Ook wij waren erg onder de indruk van de omgeving daar en zullen tijdens ons volgende bezoek (over een aantal jaartjes) meer gaan bekijken. Dit keer zijn we doorgereisd naar het oosten en vonden dat - speciaal de omgeving rond Cairns - ook prachtig. En idd het klimaat in Perth, heeeerlijk! Het is daar gewoon nooit kouder dan een graad of 15... En het is er zo relaxt, je het totaal niet het idee dat je in zo'n grote stad bent! Ik wil ook terug!
Alle reacties Link kopieren
Zelf heb ik het geluk familie en vrienden aan beide kanten te hebben. Handige ingang trouwens ook om eens mee te kunnen draaien in het echte dagelijkse leven. Ik keek mijn ogen uit, moet ik je zeggen. :)
vandaag ga ik van alles kunnen
Alle reacties Link kopieren
Crea camper bedoel ik zo beschilderde campers (wicked camper). Als we van Adelaide naar AYers Rock reizen, doen we dit dan best met een 4WD?GroetjesA
Alle reacties Link kopieren
@angeline; ah, de wicked-campers, daar heb ik er echt heel veel van zien rijden, die zijn superleuk. Zoals ik ze zag ben je met een wicked camper luxe aan het backpacken: wel eigen vervoer en opbergruimte, maar klein (en knus?) en bv. geen airco. Wij zijn met onze kinderen gegaan, dus voor ons was het geen optie, maar ze zagen er heel leuk uit! Het stukje vanaf Adelaide heb ik niet gezien, dus daar kan ik je niets over zeggen.



@roosvrouw, wat vond jij zo apart dan, van het dagelijkse leven? Ik vond het bij mijn zus/zwager best op ons leven lijken. Wat me opviel was dat ze echt spaarzaam om moeten gaan met water en uiteraard de enge spinnen die overal kunnen zitten, maar verder vond ik het best wel zoals hier (alleen dan met veeeeel lekkerder weer ;)). Wat er dus wel veel bijzonderder is, is de flora en fauna...prachtig, zoals die bonte papegaaien in de lucht. Dan zijn onze mussen maar saai...
Alle reacties Link kopieren
Tely, de waakzaamheid qua water en energie viel mij ook op. Het zeer wijdse leven vind ik ook wel typisch voor daar. Grote afstanden, immense lappen grond (mits niet in de steden uiteraard), even een bakkie koffie doen bij vrienden en daarvoor het doodnormaal vinden om even 3 uur enkele rit te rijden.



Een deel van mijn familie waar ik geweest ben heeft 3 jonge dochters (tussen de 25 en 18). Uiteraard horen daar ook vriendjes bij en die deden voor mij een wereld open gaan. 2 Van hen spelen rugby en kennelijk niet geheel onverdienstelijk. Grappig om te zien hoe dat daar in de hele gemeenschap inverweven zit. Wel maf overigens om ergens te eten en allerlei mensen die op je afkomen voor handtekeningen.



Het leven in de parken, heerlijk. Maar ook het zeer verstandig om gaan met de zon en eigen gezondheid was leuk om te zien. Het schoolsysteem, ook zoiets. Schoolbussen, uniformen, totaal andere lesprogramma's etc. Ik heb de nodige boeken kunnen inneuzen en het programma van die achternichtjes kunnen doornemen en dat vond ik zelf erg leuk om te zien versus wat wij gewend zijn.



Een beduidend tolerantere maatschappij. Goede voorzieningen voor allerlei doelgroepen. De voorzieningen in shopping-malls om moeders met kleine kids het gemakkelijk te maken. Extra ruime parkeerplaatsen bij malls voor ouders met buggy's zodat je makkelijk en veilig een kind in en uit de auto kunt halen. De geweldige openbare toegankelijkheid en service voor gehandicapten. Zelf gebruik ik een rolstoel en er ging daar echt een wereld voor mij open, ongekend! Tot zelfs een speciale invalidentoilet midden in de Pinnacles.



Ik heb ook een klein stukje van de gezondheidszorg mogen ervaren. Natuurlijk is dat alles behalve perfect, met genoeg nadelen. Maar de omgang met mensen, niveau van kennis, behandelmethoden etc; daar kunnen ze hier in NL nog wat van leren. En dan puur gestript van het feit dat een hoop ook gepimpt was omdat wij in een privékliniek geweest zijn.



En sowieso ook het toch erg amerikaans geënt zijn. Groot, groter, grootst.
vandaag ga ik van alles kunnen
Alle reacties Link kopieren


Tely, de waakzaamheid qua water en energie viel mij ook op. Het zeer wijdse leven vind ik ook wel typisch voor daar. Grote afstanden, immense lappen grond (mits niet in de steden uiteraard), even een bakkie koffie doen bij vrienden en daarvoor het doodnormaal vinden om even 3 uur enkele rit te rijden.



Een deel van mijn familie waar ik geweest ben heeft 3 jonge dochters (tussen de 25 en 18). Uiteraard horen daar ook vriendjes bij en die deden voor mij een wereld open gaan. 2 Van hen spelen rugby en kennelijk niet geheel onverdienstelijk. Grappig om te zien hoe dat daar in de hele gemeenschap inverweven zit. Wel maf overigens om ergens te eten en allerlei mensen die op je afkomen voor handtekeningen.



Het leven in de parken, heerlijk. Maar ook het zeer verstandig om gaan met de zon en eigen gezondheid was leuk om te zien. Het schoolsysteem, ook zoiets. Schoolbussen, uniformen, totaal andere lesprogramma's etc. Ik heb de nodige boeken kunnen inneuzen en het programma van die achternichtjes kunnen doornemen en dat vond ik zelf erg leuk om te zien versus wat wij gewend zijn.



Een beduidend tolerantere maatschappij. Goede voorzieningen voor allerlei doelgroepen. De voorzieningen in shopping-malls om moeders met kleine kids het gemakkelijk te maken. Extra ruime parkeerplaatsen bij malls voor ouders met buggy's zodat je makkelijk en veilig een kind in en uit de auto kunt halen. De geweldige openbare toegankelijkheid en service voor gehandicapten. Zelf gebruik ik een rolstoel en er ging daar echt een wereld voor mij open, ongekend! Tot zelfs een speciale invalidentoilet midden in de Pinnacles.



Ik heb ook een klein stukje van de gezondheidszorg mogen ervaren. Natuurlijk is dat alles behalve perfect, met genoeg nadelen. Maar de omgang met mensen, niveau van kennis, behandelmethoden etc; daar kunnen ze hier in NL nog wat van leren. En dan puur gestript van het feit dat een hoop ook gepimpt was omdat wij in een privékliniek geweest zijn.



En sowieso ook het toch erg amerikaans geënt zijn. Groot, groter, grootst.
kan het niet laten.. moet even reageren..

ik woon nu ruim vier jaar met plezier in Australie. geniet elke dag van het mooie weer en de ruimte maarrrrrrre..



Je bent hier een winner of een loser..men is tolerant tegenover blanke hoog opgeleide mensen met geld. (ben ik) Begin voor de gein eens een gesprek over Wogs (Italiaanse immigranten), Lebo's(Libanezen)  of Aboriginals..



Wat energie betreft, de meeste huizen zijn niet geisoleerd en gebouwd volgens Europese ideeen. Om het toch koel te houden wordt er een giga aircon ingezet. Solar energie is peperduur en niet gesubsidieerd. Alles wordt in plastic verpakt en recycling staat in de kinderschoenen. Biodiesel wordt met argwaan bekeken, da's voor 'Greenies' en groene partijen hebben nauwelijks stemmen. Het energie verbruik is ongekend..



Sport is verschrikkelijk belangrijk. Uniformen, regels, concureren en beter zijn dan een ander wordt enorm gewaardeerd. Ook het scholen systeem werkt met competitie,rewards,en erkenning van talent. Pech als je nergens in uitblinkt.. De kwaliteit van staattscholen is betrekkelijk en prive scholen kosten duizenden $ per jaar..



Toiletten zijn er overal, ook voor invaliden en alles is ook heel schoon. verder is het een regelrechte ramp als je hier een gehandicapt kind krijgt. De rest van hun leven moeten ouders zorgen en betalen. Uithuis plaatsing kennen ze niet en medicijnen en therapieen zijn duur. Via de rotary club en speciale fondsen kkun je wel in aanmerking komen voor 'extraatjes'.



Anyway, voor de hier geldende norm doen wij het heel goed, de kids zijn sportief en gaan naar een prive school, we hebben een leuk huis met flinke tuin en goede banen..maar vooral door mijn werk zie ik wat een keiharde maatschappij het is.. (geworden zegt men, onder 12 jaar zeer rechts bewind)
Alle reacties Link kopieren
Orbit, de nadelen ken ik. Laten we wel zijn, geen enkel land is het Walhalla, Australië ook niet. Groot minpunten vind ik zelf bijv. ook het punt van discriminatie, de ongekend harde immigratie-aanpak (ik ben pro strenge regels, maar in mijn boek schiet Australië op bepaalde punten door) en de, ehm ja hoe zeg ik dit juist......... vijandige gang-achtige sfeer die er in sommige wijken van Perth (heb Sydney te kort meegemaakt) hangen tussen bepaalde groeperingen.



Ik weet ook dondersgoed dat het openbare leven voor invaliden er een walhalla is in vergelijk met hier, maar dat andersom hier het ziektenkostensysteem en beleid voor "voorzieningen achter de eigen voordeur" hier (nog? Gaat ernstig achteruit) beduidend beter zijn. Wat me trouwens wel verbaasde (had dat eerder andersom verwacht) is dat de gezondheidszorg goedkoper lijkt te zijn, los van wat er wel of niet vergoed wordt. Met nadruk op LIJKT, want ik heb maar een zeer klein puntje ervaren natuurlijk. Alle rekeningen heb ik in handen gehad voor de verzekeraar, maar als ik die afzet tegen de kosten die men hier de verzekeraar factureert voor hetzelfde werk, dan is dat echt een pittig verschil.



Alles heeft haar keerzijde. Ik vond de omgangsvormen bijv. erg prettig, maar schaduwzijde daarvan is dat het ook wel eens onecht kan overkomen of je niet zoals hier gewoon lekker duidelijk te merken krijgt als men je niet ziet zitten.



Nergens is het perfect, hier niet en daar niet. Al moeten geëmigreerde Nederlanders daar ook weer niet beginnen over hoe alles zo verrot en slecht is in NL en daar zo geweldig, want dan spring ik toch nog even in de bres voor dit maffe kikkerlandje. :P
vandaag ga ik van alles kunnen
Alle reacties Link kopieren
Is er een prijsverschil in ticket als ik naar Sydney vlieg of naar Cairns. Er had mij iemand verteld dat het goedkoper is om naar Sydney te vliegen.Ciao
Alle reacties Link kopieren
Er gaan meer maatschappijen op Sydney, dus t is makkelijker, maar als

je goed zoekt, kun je ook een goedkoper ticket naar Cairns vinden.
Cum non tum age
Alle reacties Link kopieren
Angelique, Het hangt er vooral vanag wanneer je wilt vliegen. Naar Sydney is idd de meeste keus.



Roosvrouw, helemaal gelijk hoor, er is overal wat en het is ook overal wel leuk. Soms baal ik dat zaken waar Nederlanders juist trots op zijn (democratie, sociale zekerheid, waardering van het individu) hier zo onbelangrijk zijn. verder leef ik hier heerlijk



.... EN..



Het is een geweldig vakantie land. de natuur blijft verrassend, het is altijd mooi weer en de mensen zijn oppervlakkig maar hartstikke aardig. Angelique, je zult hier vast een super leuke tijd hebben!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven