Backpack kopen - tips?

23-06-2016 11:46 88 berichten
Hoi!



Voor mijn 'vakantie' wil ik graag een backpack kopen. Maar aangezien ik nog nooit een backpack heb gehad, ben ik op zoek naar tips. Ik zou graag tips willen horen waar ik op zou moeten letten bij het aanschaffen van een backpack.



Ik hoor graag van jullie, dappere reizigers! Thanks alvast!
Alle reacties Link kopieren
Bedenk hoeveel liter je nodig hebt en hoeveel kilo je ongeveer mee wilt sjouwen.

Ga naar een goede winkel zodat je veel verschillende merken en maten kunt passen, want de lengte van de rug van je rugzak moet goed bij je eigen rug passen. Ook je heupsteunen moeten goed aansluiten. Lekker veel passen, dan merk je vanzelf het verschil tussen bepaalde merken en wat bij jou lekker zit!

Oja en er zijn ook verschillen in hoe merken de ademruimte tussen je rugzak en rug hebben, dus daar moet je ook kijken wat je prettig vindt. En vind je het handig om veel voorvakjes te hebben of niet.
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
Alle reacties Link kopieren
Dé tip: ga passen. Je kunt duizend tips lezen, je weet pas echt of een rugzak lekker zit als je 'm zelf probeert.



Verder: brede, gewatteerde heupbanden zijn altijd fijn. Een regenhoes, over de hele voorkant kunnen openritsen, extra vakjes en zakjes, handige sluitdingetjes, en weet ik veel wat voor tips je nog meer gaat krijgen; je hebt er allemaal niets aan als je rugzak niet lekker zit.



Verder is het van belang waarvoor je 'm gaat gebruiken. Wil je gaan rondtrekken met het OV en 'm dan alleen gebruiken om van het station naar je ho(s)tel te lopen, of ga je er echt dagen mee wandelen? Dat maakt namelijk nogal uit.
Wil je echt gaan backpacken of lijkt het je gewoon handig om bagage op je rug te kunnen dragen bij veel trappen? Ik heb geen verstand van backpacks maar ik heb jaren geleden een backpack trolley gekocht die ik zowel kan rollen als op mijn rug dragen. Het op de rug dragen vind ik best zwaar maar als ik weet dat ik veel trap op en af moet is het veel handiger dan steeds oppakken.
Alle reacties Link kopieren
Wat hierboven al gezegd is Gewoon naar een goede winkel gaan en goed passen Dus ook niet één minuutje maar er even mee lopen. Het moet echt goed zitten anders "trek" je het niet.
Alle reacties Link kopieren
Probeer van te voren te bedenken wat je mee wil nemen. De eerste die ik ooit kocht bleek achteraf veels te veel inhoud voor mij te hebben. Stond ik daar met een rugzak vol (want natuurlijk gebruik je alle ruimte die er is) die ik amper van de grond getild kreeg. Belangrijk dat je niet te weinig maar dus ook niet te veel inhoud hebt. Bedenk of je een smallere hoge rugzak wil of juist wat lager en breder. Brede heupbanden vind ik erg fijn, zo'n borstbandje weer niet (maar is er vaak af te halen), andere zweren daar juist weer bij. Verder vind ik twee compartimenten handig, zodat je iets onderin eruit kan halen.



En natuurlijk: waar ga je hem voor gebruiken? Kleine stukjes over geasfalteerde wegen of echte trektocht door de bergen maakt nogal verschil. En wat hierboven al gezegd werd: passen! Laat je goed adviseren en uitleggen wat ieder riempje doet. Veel is verstelbaar, zorg dat het voor jou zo comfortabel mogelijk zit. Pas ook met spullen erin.
every journey starts with a single step
Wauw, bedankt voor jullie snelle reacties. Ik was zéker van plan om te gaan passen inderdaad, maar tips zijn altijd mooi meegenomen dacht ik maar zo.



Ik ga in oktober naar Ethiopië (voor twee weken), en de wegen zijn daar sowieso slecht begaanbaar, om deze reden wilde ik graag een backpack vooral. Verder weet ik nog niet precies hoe de invulling daar in Ethiopië eruit zal gaan zien (dus of ik veel moet verkassen), maar een eigen backpack leek me vooral ook heel veilig omdat ik ook ga vliegen. Mijn ouders vonden een eigen tas ook het slimst omdat ik dan zeker weet dat ik de tas prettig ga vinden. Ik heb namelijk een zus die ook een backpack heeft (twee, één oude ligt bij ons thuis) maar zij is heel lang en ik ben heel klein haha (ik ben 1.62, zij is iets van 1.80). Dus die tas lag al niet zo heel erg lekker op mijn rug (en is hier en daar een beetje versleten).



De brede gewatteerde banden ga ik trouwens meenemen. Ik denk dat ik inderdaad voor een rits aan de voorkant ga, lijkt me het makkelijkst. Ben benieuwd. Meer reacties mogen altijd, hihi.
quote:firedraakje schreef op 23 juni 2016 @ 12:06:

Verder vind ik twee compartimenten handig, zodat je iets onderin eruit kan halen.



Pas ook met spullen erin.Zijn twee compartimenten ook nodig/nuttig als je een rits aan de voorkant hebt? Ik heb nul verstand van tassen haha, ik ga deze maand naar de winkel En zou je dan bij de winkels ook spullen in de tas kunnen proppen, bij wijze van, om te passen? Ik ben echt een groentje, haha.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou naar Bever Zwerfsport gaan. Heb daar jaren geleden twee Eastpacks gekocht en die zijn nog steeds in prima conditie, ondanks zware vakanties.
Never wrestle with pigs. You both get dirty and the pig likes it.
Alle reacties Link kopieren
quote:Sproetjespost schreef op 23 juni 2016 @ 12:08:

een eigen backpack leek me vooral ook heel veilig omdat ik ook ga vliegen

Dit snap ik even niet. Je rugzak moet sowieso ingecheckt worden als ruimbagage, dus ik zie niet waarom dat veiliger zou zijn dan een koffer of sporttas.



quote:Sproetjespost schreef op 23 juni 2016 @ 12:10:

En zou je dan bij de winkels ook spullen in de tas kunnen proppen, bij wijze van, om te passen?

Gewoon doen. Als je naar een goede buitensportzaak gaat vinden ze dat niet gek, en daar kunnen ze je ook goed adviseren.



Neem alleen niet teveel spullen mee op reis, je hebt echt minder nodig dan je denkt.
Alle reacties Link kopieren
Ga vooral passen in een goede buitensportzaak (Bever, Kathmandu, etc). Wat bij de één fijn zit, zit bij de ander heel onprettig.



En neem geen te grote tas, die stop je uiteindelijk alleen maar vol met onnodige spullen.
Alle reacties Link kopieren
passen en nog eens passen. Wij zijn bij zwerfkei geweest en daar hebben we verschillende merken gepast. Daar zit echt veel verschil in. Model en pasvorm zeg maar.. Wj zijn uitgekomen op Osprey.



Vooral niets ongepast online kopen !



bij Declathon hebben ze ook betaalbare en goede backpacks, als ze passen is het een prima keuze
Alle reacties Link kopieren
quote:prik schreef op 23 juni 2016 @ 12:14:

[...]



Dit snap ik even niet. Je rugzak moet sowieso ingecheckt worden als ruimbagage, dus ik zie niet waarom dat veiliger zou zijn dan een koffer of sporttas.





[...]



Gewoon doen. Als je naar een goede buitensportzaak gaat vinden ze dat niet gek, en daar kunnen ze je ook goed adviseren.



Neem alleen niet teveel spullen mee op reis, je hebt echt minder nodig dan je denkt.Bij zwerfkei en bever hebben ze "nep" bepakking zodat je kunt voelen hoe hij voelt als hij vol zit.. echt heel handig.
Alle reacties Link kopieren
Sowieso een die je aan de voorkant open kunt maken. Als je hem dan neerlegt is het eigenlijk net een gewone koffer. Een die alleen van boven open kan is super onhandig omdat je altijd moet graven.



Ik heb spijt dat mijne 55 liter is. Met 45 kan ik het ook makkelijk, hij zit nooit vol. Wel ben ik tot nu toe alleen in warme landen geweest, in een kouder land heb je meer volume.



Zorgen voor; reis hoes (is bij mij ook gelijk regen hoes), goed merk (ik heb Nomad: aanrader!), opening aan de voorkant, voldoende vakken, mogelijkheid om de ringbanden volledig aan te passen (ook hoger/lager op de rug)
Alle reacties Link kopieren
quote:Sproetjespost schreef op 23 juni 2016 @ 12:08:

Wauw, bedankt voor jullie snelle reacties. Ik was zéker van plan om te gaan passen inderdaad, maar tips zijn altijd mooi meegenomen dacht ik maar zo.



Ik ga in oktober naar Ethiopië (voor twee weken), en de wegen zijn daar sowieso slecht begaanbaar, om deze reden wilde ik graag een backpack vooral. Verder weet ik nog niet precies hoe de invulling daar in Ethiopië eruit zal gaan zien (dus of ik veel moet verkassen), maar een eigen backpack leek me vooral ook heel veilig omdat ik ook ga vliegen. Mijn ouders vonden een eigen tas ook het slimst omdat ik dan zeker weet dat ik de tas prettig ga vinden. Ik heb namelijk een zus die ook een backpack heeft (twee, één oude ligt bij ons thuis) maar zij is heel lang en ik ben heel klein haha (ik ben 1.62, zij is iets van 1.80). Dus die tas lag al niet zo heel erg lekker op mijn rug (en is hier en daar een beetje versleten).



ivm veiligheid hebben wij juist een rugzak gekozen zonder rits op voorkant. Als iemand achter je loopt kunnen ze zo de rits open doen.. Wij hebben een "bovenlader" en je kan vanuit de zijkant er ook bij.. Wij nemen voor 4 weken 10 kledingstukken mee , wat ondergoed en toiletartikelen (kleine verpakking, de rest koop ik daaar wel en laat ik daar ook weer achter). Geen fohn , 1 paar stevige wandelschoenen, teenslippers en teva's mee.. (die laatste 2 wegen niets). Verder 2 microvezel handdoeken en we kopen ter plaatse een sarong o.i.d. voor strand en tempelbezoek.. Ik meen dat we op iets van 15 kilo bagage zaten ofzo.. echt weinig.



Mijn dochter is 1.65 en heeft ook een osprey gekozen.. Vrouwenmodel maat S.. Is een mooi model voor haar.. Ze is klein en slank en de rugzak (meen 46 liter) past haar heel goed.. ze heeft een hafl uur door die winkel heen gebanjerd met bepakking en geen centje pijn



De brede gewatteerde banden ga ik trouwens meenemen. Ik denk dat ik inderdaad voor een rits aan de voorkant ga, lijkt me het makkelijkst. Ben benieuwd. Meer reacties mogen altijd, hihi.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou eerst goed bedenken wat je plannen ermee zijn.

Een goede backpack is enorm duur, en mijn ervaring is zelf dat je er maar zo weinig mee loopt (tenzij je op wandelvakantie gaat) dat je echt niet een hele dure nodig hebt.

Ik heb zelf inmiddels in aardig wat landen gebackpackt, maar omdat je met openbaar vervoer reist, soms een taxi neemt, loop je er maar zulke korte stukken mee. Dus heb ik 1 die vooral makkelijk in gebruik is, met een rits over de hele lengte, en hij zit en draagt lekker maar was niet te duur. Hij is van Decathlon, Quecha.



Dus tenzij je op wandelvakantie gaat, is mijn ervaring dat als je maar brede banden hebt en een brede band om je buik en een extra bandje op je borst, dat het prima zit.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een paar jaar geleden tussen twee dure backpacks in, tijdelijk een goedkope van Decathlon gehad, met een rits aan de voorkant. Die rits was na twee vakanties kapot en een van de gespen brak ook zomaar af. Voor mij geen Decathlon meer.
Alle reacties Link kopieren
Mijn backpack komt ook bij de zwerfkei vandaan. Hier hebben ze gewichten liggen die je in je tas kan stoppen om te voelen hoe de tas zicht richt op jouw rug.



Bedenk hoeveel je mee wilt nemen dus hoeveel liter je nodig hebt. Ga aan de hand daarvan naar de winkel en laat je adviseren zij weten precies hoe een tas moet zitten, uiteindelijk is dit net als kleren passen het moet goed zitten/voelen op jouw lichaam.



Ik denk dat ik wel 10 verschillende tassen op mijn rug heb gehad voordat ik degene had die echt goed paste, tassen die niet voegen voel je gelijk. Succes!
quote:poldervrouw schreef op 23 juni 2016 @ 12:29:

[...]





Ik vind 15 kilo echt heel veel.. Dat heb ik mss bij me op de terugreis, met souvenirs en kadoos. Ik vertrek altijd met 8-10 kilo bij me.



55 liter inhoud vind ik zelf ideaal, ook voor extra ruimte op de terugweg.
Alle reacties Link kopieren
Hierboven is al veel gezegd.



Ik zou het houden bij maximaal 55 liter, anders neem je veel teveel gewicht mee. En doe die 55 liter ook maar 2/3 vol. Dan heb je nog ruimte voor souvenirs en kleding die je eventueel onderweg koopt.



Los daarvan kun je nog een kleinere dagtas meenemen die je ook gebruikt als handbagage in een vliegtuig of bus. Zelf vind ik een schoudertas het handigst voor in steden (die kun je veilig op je heup / buik dragen met je hand erop, zonder dat het er raar uitziet), maar als ik ga bergwandelen neem ik ook een lichtgewicht (dag)rugzakje mee.



Als het een backpack moet zijn die je veel op je rug gaat dragen, dan is passen inderdaad belangrijk. Laat je goed voorlichten over hoe je de banden kunt verstellen. Veel tassen kunnen nog ingesteld worden op de lengte van je rug, als dat één keer echt goed gedaan is kun je dat voortaan zo laten.



Neem liever eentje die iets breder is, dan een hele hoge smalle tas, met dat laatste ben je al gauw 'topzwaar' en sneller uit balans.



Een bovenlader is erg onhandig, ik zou zeker gaan voor eentje die je als een soort koffer open kunt ritsen, en dan met een rits die geschikt is om op slot te doen met een mini-hangslotje.

Ik vind losse vakken dan niet persé nodig, al is het wel handig als er wat kleine gaasvakjes in zitten ofzo... maar zelf gebruik ik ook van die dunne polyester tasjes om spullen apart te houden, bijvoorbeeld kabeltjes en opladers bij elkaar, ondergoed en sokken bij elkaar, vuile was bij elkaar. Maar ieder heeft weer eigen inpakmethoden, je vuile was kan ook handige opvuller voor de laatste lege gaten in je tas zijn.



Zelf ben ik erg blij met producten van Osprey (convertible backpack met wielen én supergoede draagbanden... in jouw geval misschien wel veel handiger voor de lange termijn en toekomstige vakanties), en van Wildebeast (rugtas die ik al 20 jaar intensief gebruik en waarvan ik alleen 1 koordje ooit heb hoeven vervangen; ritsen en naden nog allemaal perfect; en ook een slaapzak van dat merk is 'niet stuk te krijgen'). Voor zover ik weet, verkoopt alleen Perry Sport het (huis?)merk Wildebeast.



Zelf wil ik nooit meer terug naar een traditionele backpack die alleen maar op je rug kan. Wat een gesjouw en gezweet. Hoera voor wielen! En in noodgevallen kan hij alsnog op mijn rug.



Als je de backpack eenmaal hebt, doe dan ook een paar keer een proef-inpakronde en probeer het te houden bij maximaal 12-13 kilo, liever 9-10 kilo. Helemaal omdat jij klein bent. Gewoon vaak je kleding wassen onderweg.

Ik ben ondanks twee decennia reizen nog steeds geneigd om teveel mee te nemen en elke keer zitten er wel shirtjes en hemdjes tussen die ik niet of amper draag omdat de andere toch lekkerder zitten. Soms doe ik zo eentje expres aan óm hem tenminste niet voor niks bij me te hebben, haha... Kortom op reis heb je gewoon een paar favoriete kledingstukken die je keer op keer aan doet.

Voor warm klimaat (en sporten) vind ik shirtjes van 70% bamboe / 30% katoen echt fantastisch. Stinkt niet naar zweet, veel minder snel vochtige zweetvlekken, de kreuk valt er meteen uit, lekker zacht op de huid, dunner en kleiner om in te pakken. Bijvoorbeeld Supershirt verkoopt die. http://www.supershirt.net ... =product/category&path=59 > wel per shirt opletten want ze verkopen ook 100% katoen, wat wél sneller stinkt en zweetplekken vertoont.



Oh en voor die eerste reis twee weken door Ethiopië hoef je natuurlijk ook niet zoveel mee te nemen. Neem naar Afrika geen spierwitte dingen mee, ten eerste zijn die direct groezelig en vies van al het stof, ten tweede trekt wit meer insecten aan.



Oh ja in dit draadje heb ik nog wat fotografeertips gezet ook specifiek voor Afrika: Backpack: nooit veilig



Succes met kopen van je backpack en veel plezier in Ethiopië!
You can never have too many hats, gloves and shoes
Ik ga de liters inhoud vergelijken nu, ik moet inderdaad gaan zorgen dat ik niet teveel meeneem, ik ken mezelf toch wel behoorlijk goed inmiddels dat ik teveel mee ga nemen haha.



En het gaat er niet om dat de tas veilig moet zijn voor in de vliegtuig (het ruim) maar gewoon in het algemeen, ik vind een geleende tas altijd al een beetje 'eng' omdat je nooit zeker weet hoe en wat met dubbele bodems bijvoorbeeld, ik leen daarom ook alleen maar van mijn ouders, zus en heel soms van mijn tante. En een backpack is voor Ethiopië waarschijnlijk het meest handigste tas om mee te reizen gezien de wegen daar. Ik weet wel dat we met busjes zullen reizen, maar hoe en wat precies heb ik geen flauw idee van.



Bever Sport hebben we hier in de stad dus daar ga ik dan zeker even naartoe. Waarschijnlijk ga ik het ook bij Bever Sport kopen, heeft mijn zus ook goede ervaringen mee. Zij heeft een Lowe Alpine dacht ik. En is ze erg blij mee.



Ik vraag me trouwens af of er ook een tas tussenzit dat een toploader (bovenlader) én een voorkantlader heeft? Dus een combi? Want dan zou ik voor onderweg bijvoorbeeld de voorkantlader gewoon 'op slot' zetten met een klein slotje. Sowieso tijdens het reizen met de vliegtuig ga ik een vliegtuighoes kopen inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
quote:MarindaH schreef op 23 juni 2016 @ 12:46:

[...]





Ik vind 15 kilo echt heel veel.. Dat heb ik mss bij me op de terugreis, met souvenirs en kadoos. Ik vertrek altijd met 8-10 kilo bij me.



55 liter inhoud vind ik zelf ideaal, ook voor extra ruimte op de terugweg.Dat is bij benadering. Niet op schaal. En incl tas en schoenen
Alle reacties Link kopieren
Ik zie dat die osprey wel van voor te

Openen zijn maar dan niet met rits in midden Maar je ritst ze rondom open. Veel vakken
Alle reacties Link kopieren
Zo als al eerder is gezegd, zelf passen.

Maar wat ik handig vond is inderdaad, 2 compartimenten, die je beide aan de voorkant open maakt. Niet aan de bovenkant want dan moet je telkens alles er uit halen als je iets wilt hebben. Verder niet te hoge en niet te dikke tas kopen. Mijn vriendinnetje had met haar 165 een dikke tas en die is een paar keer als een schildpadje op haar rug komen te liggen Leuk als je met zijn tweeen bent, maar in je eentje kom je dan lastig weer op je pootjes terecht! En wat ik ook handig vond was dat je aan de buitenkant klittebandjes heb zitten voor je handdoek of matje, schoenen, of whatever je even niet in je tas kwijt kan.

Heel veel plezier trouwens!
Alle reacties Link kopieren
quote:poldervrouw schreef op 23 juni 2016 @ 13:18:

Ik zie dat die osprey wel van voor te

Openen zijn maar dan niet met rits in midden Maar je ritst ze rondom open. Veel vakkenNiet allemaal. Ik heb een Osprey die alleen van boven te openen is (Atmos 50), er zijn meer modellen die dat hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven