Backpacken ZO Azie

04-04-2017 23:55 73 berichten
Alle reacties Link kopieren
Halloo,

Alweer de zoveelste over zuid-oost azie maar ik zal het kort houden!



Ik vlieg eind mei naar Bangkok (1 nacht), om vanaf daar de nachttrein (1 nacht) naar Chiang Mai (2 nachten) te pakken. Vanaf Chiang Mai zo snel mogelijk door naar Laos en daar de slow boat (1 nacht) pakken naar Luang Prabang (3 nachten), Vang Vieng (3 nachten) en Vientiane (2 nachten). Daarna doorvliegen naar Hanoi (4 nachten) en die omgeving verkennen!

Dit zijn natuurlijk richtlijnen aangezien we de vrijheid willen houden onze plannen te veranderen! Deze reis moet 3 weken duren, als we herkansingen hebben! Als we slagen verplaatsen we de vlucht naar 2,5 week later en willen we de rest van Vietnam en misschien nog een gedeelte van Cambodja zien!



Heeft iemand op- of aanmerkingen (bv. over de tijd en route), tips of ideeën? Wordt heel erg gewaardeerd



Groetjess
Alle reacties Link kopieren
1 tip; less is more!

Neem de tijd, al in chang mai geweest?

Leuke trekking maken, alleen dat duurt al 2 a 3 dagen. Om even een voorbeeld te geven.

Neem de tijd in plaatsen waar je kom!
Alle reacties Link kopieren
Veel te veel in veel te weinig tijd!

Heb zelf een maand over Viëtnam gedaan en dat was al reppen. Cambodia twee weken, en idem. Noorden van Thailand: ook twee weken, en idem.

Mijn raad zou zijn om één land te kiezen en daar de sfeer en cultuur van tot je laten doordringen en van genieten ipv zo gehaast al die indrukken en sferen na elkaar te hebben.

Ik word al moe door je planning enkel maar te lezen.
Alle reacties Link kopieren
Vond die nachttrein echt de hel, zou een luxe bus of vlucht pakken.
Alle reacties Link kopieren
quote:saywhat schreef op 05 april 2017 @ 00:53:

Vond die nachttrein echt de hel, zou een luxe bus of vlucht pakken.Ik vond die juist erg fijn!
Hello, can you hear me?
Alle reacties Link kopieren
Dit schema moet je echt niet willen. Sowieso is het fijn om bij te komen na je vlucht in Thailand. Gelijk de nachttrein nemen, is nou niet dat je superlekker slaapt. Althans ik slaap dan heel slecht. Je bent compleet gebroken als je in Chiang Mai dan aankomt, en dan weer zo'n lange reis naar Laos.

Ik zou het alleen bij Noord Thailand houden en stukje Laos.
Alle reacties Link kopieren
Wat bedoel je met 'als we herkansingen hebben', herexamens of zo iets?



Ik zou alleen in Thailand blijven en daar lekker gaan reizen. Zoals jij het wilt krijg je alleen maar een glimp van wat hoogtepunten. Alleen al over Laos heb ik 2 maanden gedaan, om maar een land te noemen.



Ik word al moe als ik het lees!
Alle reacties Link kopieren
Ach dat valt allemaal wel mee. Er zijn veel ergere reisschema's, waarbij je overal maar 1 nacht blijft. Ik heb veel rondgereisd in mijn leven en zelden ergens langer dan 2-3 nachten gebleven.



Het Thailandstukje is wel wat gehaast. Waarom in 3 weken niet alleen Thailand en Laos? Dan heb je wat meer tijd in Thailand.



In Luang Prabang is de Night Market fantastisch!
Alle reacties Link kopieren
Veel te ambitieus om het in 3 weken te doen. In Laos is zoveel te zien, waarom dan ook nog voor een paar dagen Vietnam? Zodat je dat ook kunt afstrepen?



Ik ben zelf niet met de slow(of fast)boat gegaan. Je zit er vreselijk oncomfortabel op kleine bankjes, (vrijwel) geen rugsteun en een ranzige wc. En dat uren lang. Leuk hoor, de natuur zien, maar niet op die manier. Neem dan een boottochtje ergens.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Ik zou echt Vietnam schrappen uit dit schema. Ben zelf 2,5 week in Cambodja geweest en toen op Bangkok gevlogen. Ben daar 4 dagen geweest om op een redelijk deel van de stad te kunnen zien (boottocht, paleis, meerdere tempels).
Iedereen zegt het al. Iets meer de tijd op 1 plek is wel fijn hoor. In Chiang mai zou ik ook even rust pakken om bij te komen van de jetlag en al het reizen. Je kan daar leuke bergtripjes doen van 1 of 2 nachten dat je gaat wandelen in de bergen en gaat overnachten bij een bergstam. Dat doen veel backpakcers en is een leuke ervaring. In die regio heb je ook het stadje Pai, wat een aanrader is. Is 3 uur reizen vanaf Chiang mai.



Ik zou zelf luang prabang 2 nachten max doen (mooi en leuk!) en vang vien 1 a 2 daar valt echt amper wat te beleven vond ik.



Als je perse al die landen wilt zien kan, maar je bent nu zo veel aan het reizen dat je amper de tijd hebt om te genieten want de afstanden zijn best groot van plaats tot plaats. Je zit steeds een dag in de trein of op een boot of in een bus. Dan is het lekkerder om lekker door een stadje te wandelen of scooteren en leuke dingen te doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vond Vang Vien juist mooi. Wandelen, fietsen aan de andere kant van de rivier, er zijn wat grotten die je kunt bekijken.



En ja, tuben vond ik ook leuk. Niet die zuipplekken langs de rivier, maar gewoon een beetje dobberen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
En dan gaan mensen backpacken in een relaxt land, en dan maken ze er iets extreems on-relaxts van... racen, rennen, snel snel alles zien.... heel bijzonder.
Alle reacties Link kopieren
quote:ghostly41 schreef op 05 april 2017 @ 09:13:

En dan gaan mensen backpacken in een relaxt land, en dan maken ze er iets extreems on-relaxts van... racen, rennen, snel snel alles zien.... heel bijzonder.



Ha ha, ja! En extra duur ook. Hoe meer verplaatsingen, hoe meer kosten. En voor Laos moet je ook nog een visum kopen, ik geloof $35 p/p. Beetje zonde om dan maar 5 dagen te blijven.



Ik heb 3,5 week vooral door Laos gereisd (en een beetje Thailand omdat je daar nu eenmaal op vliegt) en heb al moeten haasten en veel dingen moeten overslaan. Ik heb ook die slowboat expres niet gedaan omdat het zo oncomfortabel klonk, en je ook wel op andere manieren natuur kunt zien of kortere boottochtjes kunt maken, bijvoorbeeld zelf kayakken bij Vang Vieng is supermooi. En de Kuang Si watervallen bij Luang Prabang in de buurt zijn heel mooi, kun je gewoon met een bus heen, of als georganiseerd tourtje.



Ik zou nul of één nacht in Vientiane verblijven. Ik vond daar niks aan. Lelijke betonnen stad.



Luang Prabang vond ik heerlijk. Inderdaad die avondmarkt. En de vele terrassen en tuinen. Lekker lezen met thee of vruchtensap erbij.

De Konglor Cave (midden-Laos) ook gaaf, een rivier die 7 kilometer lang door een grot heen gaat. Halverwege kun je eruit en zijn indrukwekkende stalagtieten en -mieten.

In het noorden van Laos kun je wandelen tussen homestays (bij de bergbevolking thuis slapen dus), heb ik niet gedaan maar de verhalen van een collega klonken heel mooi.



Ik weet niet of jullie eerder buiten Europa hebben gereisd? Zo nee dan zou ik eerst eens beginnen met alleen Thailand, of met vooral Laos (en een beetje Thailand omdat je daar nu eenmaal op vliegt). Dan heb je het al druk genoeg met alles uitzoeken wat 'anders' gaat, wennen aan het klimaat, en met alle lange trein- en busritten.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Dit is precies waarom ik dit heb gevraagd! Duidelijk en bedankt voor alle tips, ga nu zeker beginnen om de nodige aanpassingen te maken! Het doel van de reis was echt Laos, maar omdat Bangkok stukke goedkoper was vliegen we daar naartoe. Vandaar de snelle verplaatsing naar Laos! Volgens de meeste dus Vietnam schrappen? We hebben het ticket vanaf Hanoi terug geboekt dus we zullen daar vroeg of laat toch naartoe moeten maar dat kan natuurlijk ook 1 dag van tevoren (IS DIT MOGELIJK OM TER PLEKKE TE BOEKEN?)! Dan hebben we dus minimaal 2 weken voor de 3 plaatsen in Laos (ook een bewuste keuze!).

Met herkansingen bedoel ik inderdaad herexamens, als we slagen dan hebben we een verplaatsbare terugvlucht zodat we die ook een aantal weken later kunnen nemen vanaf een andere bestemming (bv. HCMC ipv Hanoi).



In ieder geval bedankt voor alle tips en ik hoop op nog veel meer! Thanks
Alle reacties Link kopieren
Dankje voor de tips! Heb inderdaad al gereisd in Australië en Egypte, heel ander soort landen natuurlijk!

Heb niet zo'n beeld bij Laos waardoor ik het juist gaaf vind om naar toe te gaan maar dit maakt het zeker duidelijker!

Denk dus dat de combi Laos en (naar Laos toe reis gedeelte) Thailand een betere combi is dan daar ook nog is Noord-Vietnam aan vast te plakken?! Als we geen herexamens hebben misschien nog overwegen (of andere goede ideeën?)



quote:patsy--stone schreef op 05 april 2017 @ 10:51:

[...]





Ha ha, ja! En extra duur ook. Hoe meer verplaatsingen, hoe meer kosten. En voor Laos moet je ook nog een visum kopen, ik geloof $35 p/p. Beetje zonde om dan maar 5 dagen te blijven.



Ik heb 3,5 week vooral door Laos gereisd (en een beetje Thailand omdat je daar nu eenmaal op vliegt) en heb al moeten haasten en veel dingen moeten overslaan. Ik heb ook die slowboat expres niet gedaan omdat het zo oncomfortabel klonk, en je ook wel op andere manieren natuur kunt zien of kortere boottochtjes kunt maken, bijvoorbeeld zelf kayakken bij Vang Vieng is supermooi. En de Kuang Si watervallen bij Luang Prabang in de buurt zijn heel mooi, kun je gewoon met een bus heen, of als georganiseerd tourtje.



Ik zou nul of één nacht in Vientiane verblijven. Ik vond daar niks aan. Lelijke betonnen stad.



Luang Prabang vond ik heerlijk. Inderdaad die avondmarkt. En de vele terrassen en tuinen. Lekker lezen met thee of vruchtensap erbij.

De Konglor Cave (midden-Laos) ook gaaf, een rivier die 7 kilometer lang door een grot heen gaat. Halverwege kun je eruit en zijn indrukwekkende stalagtieten en -mieten.

In het noorden van Laos kun je wandelen tussen homestays (bij de bergbevolking thuis slapen dus), heb ik niet gedaan maar de verhalen van een collega klonken heel mooi.



Ik weet niet of jullie eerder buiten Europa hebben gereisd? Zo nee dan zou ik eerst eens beginnen met alleen Thailand, of met vooral Laos (en een beetje Thailand omdat je daar nu eenmaal op vliegt). Dan heb je het al druk genoeg met alles uitzoeken wat 'anders' gaat, wennen aan het klimaat, en met alle lange trein- en busritten.
Alle reacties Link kopieren
Zelf vond ik Chiang Mai echt heel leuk, heel relaxed daar. Ben daar toen ook langer gebleven, in totaal een week. Er is op ik meen vrijdag een markt, die is ook echt leuk. Ik weet evt nog wel een superschoon hostel daar met hele vriendelijke eigenaar wat echt om de hoek is van die markt
Alle reacties Link kopieren
Nou, als jullie 'vast zitten' aan Hanoi, dan lijkt het me logistiek gezien voor jullie handiger om via Thailand naar het zuiden van Laos te reizen, dan in Laos omhoog reizen (één keer) en dan vanaf bijvoorbeeld Luang Prabang naar Hanoi. Met AirAsia of misschien deels over land / water.



Of als je toch in noordelijk Laos begint en naar het zuiden reist, dan zou er wel een vlucht vanuit daar naar Hanoi moeten zijn... want anders moet je precies dezelfde weg weer terug... of in Vietnam over land naar het noorden maar daar hebben jullie helemaal geen tijd voor. Of helemaal terug naar Bangkok voor een vlucht.



Hopelijk weet iemand anders of er bijvoorbeeld in Pakse (Laos) of Ubon Ratchathani (Thailand) een vliegveld is met vluchten naar Hanoi.



Of als je je intercontinentale vluchten kunt omzetten naar een retour Bangkok, dan kun je wel naar noordelijk Laos (ik zou dan Bangkok - Luang Prabang vliegen met AirAsia), dan in Laos naar het zuiden reizen (de bussen en wegen zijn soms erg slecht, de bergen in het noorden hoog, dus kijk goed hoeveel uren / dagen dat wel niet kost), dan weer naar Bangkok (met eventueel nog wat dagen op een Thais eiland op het eind).



Als je in Egypte ook met openbaar vervoer op pad bent geweest dan kan dat wel helpen bij snel ontdekken hoe dingen werken in Thailand en Laos, en dan weet je dat je je ook moet inlezen over veel voorkomende oplichtingspraktijken enzo.



Succes met je examens.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Dat is het fijne van backpacken, iedereen doet lekker wat diegene wil quote:ghostly41 schreef op 05 april 2017 @ 09:13:

En dan gaan mensen backpacken in een relaxt land, en dan maken ze er iets extreems on-relaxts van... racen, rennen, snel snel alles zien.... heel bijzonder.
Alle reacties Link kopieren
Een vlucht naar Hanoi is inderdaad ook de bedoeling! Kan redelijk makkelijk vanaf Vientiane! Route Luang Prabang-Vang Vieng-Vientiane is ook wel te doen, vandaar binnenkomen in het noorden en er weer uit vanaf Vientiane!



Heb jij toevallig nog wat suggesties voor scootertochtjes, tracks in de natuur of andere speciale dingen? Lijkt me erg gaaf!

"

quote:patsy--stone schreef op 05 april 2017 @ 16:42:

Nou, als jullie 'vast zitten' aan Hanoi, dan lijkt het me logistiek gezien voor jullie handiger om via Thailand naar het zuiden van Laos te reizen, dan in Laos omhoog reizen (één keer) en dan vanaf bijvoorbeeld Luang Prabang naar Hanoi. Met AirAsia of misschien deels over land / water.



Of als je toch in noordelijk Laos begint en naar het zuiden reist, dan zou er wel een vlucht vanuit daar naar Hanoi moeten zijn... want anders moet je precies dezelfde weg weer terug... of in Vietnam over land naar het noorden maar daar hebben jullie helemaal geen tijd voor. Of helemaal terug naar Bangkok voor een vlucht.



Hopelijk weet iemand anders of er bijvoorbeeld in Pakse (Laos) of Ubon Ratchathani (Thailand) een vliegveld is met vluchten naar Hanoi.



Of als je je intercontinentale vluchten kunt omzetten naar een retour Bangkok, dan kun je wel naar noordelijk Laos (ik zou dan Bangkok - Luang Prabang vliegen met AirAsia), dan in Laos naar het zuiden reizen (de bussen en wegen zijn soms erg slecht, de bergen in het noorden hoog, dus kijk goed hoeveel uren / dagen dat wel niet kost), dan weer naar Bangkok (met eventueel nog wat dagen op een Thais eiland op het eind).



Als je in Egypte ook met openbaar vervoer op pad bent geweest dan kan dat wel helpen bij snel ontdekken hoe dingen werken in Thailand en Laos, en dan weet je dat je je ook moet inlezen over veel voorkomende oplichtingspraktijken enzo.



Succes met je examens.
Alle reacties Link kopieren
Maar het is toch zonde om maar twee leuke plaatsen in Laos te zien (en het lelijke Vientiane), en daarvoor een duur visum te moeten kopen? 3 landen in 3 weken, telkens weer nieuwe geldeenheid en dat alles net anders werkt, gekkenwerk.

Juist in midden-Laos en zuidelijk Laos zijn ook hartstikke mooie en leuke plaatsen. Bijvoorbeeld 'the loop' met een brommer rijden in de natuur bij Thakheak (en de Konglor Cave in de buurt) schijnt erg tof te zijn. Ik reisde alleen dus op een brommer de natuur in leek mij niet een heel goed plan.



In Europa lachen we om die Japanners en Amerikanen die met camera op de buik 'Europa doen'. "It's Tuesday so this must be Paris".
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
In Laos heb ik met nog een meisje een scooter gehuurd, rondom Pakse een 3 daagse loop gedaan. Echt prachtig, veel watervallen, mooie natuur, aanrader!
Alle reacties Link kopieren
Laos moet je inderdaad niet overhaast gaan doen, het is zo'n prachtig land die je echt op je gemak moet bekijken en van genieten. De natuur (watervallen, Konglor Cave, Pakse loop, 4000 eilanden), de mensen en de night market in Luang Prabang verdienen meer dan 8 nachten.

In Thailand mag je Pai ook echt niet overslaan, ontzettend fijne sfeer en hele mooie natuur.

Succes met de verdere planning!
Het reizen op zich gaat in Thailand en zeker in Laos op half zo snel tempo als jij denkt. Dat kleine stukkie tussen twee plaatsen neemt een hele dag in beslag, dus als je enkel in het donker wilt rondkijken en ergens slapen is dit schema prima.
Alle reacties Link kopieren
En dan moet je nog maar hopen dat je niet ergens tussendoor ziek wordt en 3 dagen aan de diarree van je bedje naar de wc en weer terug kruipt Been there, done that, m'n eerste reis ZO-Azië had ik ook de illusie dat ik alles van dag tot dag kon plannen. Een voedselvergiftiging en 4 dagen verder besloot ik van mijn plannen af te zien en tot op de dag van vandaag levert me dat op al m'n reizen veeeeel meer rust op

Goed daarom dat je je huidige plan inderdaad al wat gaat bijstellen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven