Camino de Santiago

08-04-2016 09:42 52 berichten
Voor mezelf heb ik besloten een gedeelte van de Camino de Santiago te gaan lopen. Hoeveel dagen exact weet ik nog niet maar het zal ergens tussen de week en de twee weken inkomen.



Omdat ik niet de gehele camino loop wil ik niet eindigen in Santiago omdat dat voor mij een beetje als "valsspelen" voelt maar ik weet nog niet welk stuk ik dan wil lopen. Cruz de Fierro lijkt me een mooi symbolisch eindpunt dus misschien dat ik me daar op ga richten.



Iemand hier ervaringen? Tips waar ik op moet letten? Herbergen vastleggen van te voren of niet? Is het te doen alleen? Welke stukken zijn aan te raden voor mijn periode?



Wandelen is voor mij altijd een prettige manier geweest om mijn hoofd leeg te maken en ik wil altijd nog eens alleen op vakantie. Er zijn nu wat dingen in mijn prive leven waar ik wel even afstand van wil nemen en daarom leek dit mij een mooie uitdaging. Ben wel bang dat ik mijn man ontzettend ga missen dus twee weken is mijn absolute max om weg te zijn uit NL (houd ik ook nog wat vakantiedagen over voor ons samen). Het idee is om midden juni te gaan lopen.
Wat geweldig dat je dit gaan doen! Het is altijd mijn wens geweest om dit ooit ook eens te doen. Helaas is mijn leven op dit moment iets te hectisch om zoiets echt te ondernemen, maar ik lees mee!
Alle reacties Link kopieren
Gaaf!!

Twee jaar geleden was ik nog onderweg deze tijd van het jaar.



Je zou er ook voor kunnen kiezen om een korte route te lopen, bijv. Camino ingles of camino Portugese vanaf Porto. Dat zou te doen moeten zijn in twee weken. Of elk jaar 1 of 2 weken lopen van een langere route. Ben meerdere pelgrims tegengekomen die dat zo deden.

Herbergen zou ik niet reserveren. Juist het ongebonden reizen vond ik fijn en uiteindelijk vind je altijd wel een slaapplaats. Heb hier nooit problemen mee gehad.



Ik vond het pima te doen alleen. Als ik gezelschap zocht liep ik met anderen op, had ik tijd met mezelf nodig dan ging ik alleen. Door alleen op pad te zijn kwam ik makkelijk in contact met anderen. En ontmoette in de herberg en regelmatig dezelfde mensen die uiteindelijk als familie voelden.



Er zijn FB groepen vol nieuwe en ervaren pelgrims, bijv. die van het NGSJ. Ook een goede bron van informatie.



Buen camino!
Alle reacties Link kopieren
Gaaf ! Belangrijk is ook denk ik te bepalen welke camino je wil lopen ik denk dat de Franse de meeste gelopen is, maar de Camino del norte gaat door Asturias en langs de ruige zeekust dat vind ik nou prachtig
Alle reacties Link kopieren
Camino..Caminar..Lopen
Alle reacties Link kopieren
Voor op de bucketlist. Gaaf, heel veel plezier.
Alle reacties Link kopieren
http://www.pelgrimroutes. ... acd39bcd5d8844863dec24ccf



Dit is wel een hele mooie...
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de hele Camino (dus vanaf Saint-Jean-Pied-de-Port tot Santiago de Compostela) drie jaar geleden gelopen, in mei/juni. Juni is een vrij drukke maand, dan is het handig om onderweg albergues te reserveren, ik belde meestal 's avonds de albergue waar ik de volgende dag wilde slapen. Gemeentelijke albergues nemen geen reserveringen aan, particuliere wel.



Eén week lopen lijkt me echt zonde, want dan doe je alle voorbereidingen (trainingskilometers!) maar voor één week. Ik zou zeker mikken op twee weken, al is het maar om de tijd te krijgen met een aantal mensen een soort 'Caminofamilie' op te bouwen, want dat is wat altijd gebeurt. Je komt elkaar telkens tegen, op een terrasje, in een barretje, bij de avondmaaltijd, in de albergue. En dat is wat de Camino zo heel bijzonder maakt, de ontmoetingen met mensen uit de hele wereld!



Als je twee weken loopt en uit wilt komen bij het Cruz de Fierro is Burgos een mooie startplaats. Nadeel is dan wel dat je grotendeels over de Meseta loopt, en dat is zeker niet het mooiste stuk van de Camino. Erg saai, en erg warm in zomer. Er zijn de laatste jaren wel bomen langs het pad geplant, maar die zijn nog te klein om voldoende schaduw te geven.



Als je start in Saint-Jean-Pied-de-Port krijg je een schitterend stuk, door de bossen van Navarra en de Rioja streek en je kunt dan als eindpunt Burgos nemen.



Het laatste stuk lopen - dus bijvoorbeeld van León naar Santiago - is zeker ook een optie, en echt geen valsspelen. Als je de laatste 100 km loopt ontvang je al je Compostela, en (werkeloze) Spanjaarden lopen allemaal alleen maar de laatste 100 km vanaf Sarria. Dan kunnen ze op hun CV zetten dat ze een Compostela hebben, dat telt flink mee, dan toon je dat je iets gepresteerd hebt. Dat al die Nederlanders, Amerikanen, Australiers, Koreanen, Polen, Ieren, Duitsers en Italianen de hele Camino lopen, daar kunnen ze met hun pet niet bij ......

Ook dit laatste stuk is schitterend, weliswaar met twee flinke bergen, langs het Cruz de Fierro en over O Cebreiro, daarna volgt Galicië en dat is ook erg mooi qua natuurschoon en erg afwisselend.



Veel mensen die ik ken lopen - i.v.m. het aantal vakantiedagen - de Camino in drie achtereenvolgende jaren. Alles kan, alles mag, het is jóuw Camino!
Alle reacties Link kopieren
Heel veel informatie kun je hier vinden.



Zelf ga ik in september de Camino Portugues lopen, van Porto naar Santiago. Dat is ongeveer twee weken lopen dus misschien voor jou ook een optie.
Bedankt voor alle reacties! Ik zit er inderdaad aan te denken om een lange route te kiezen en dan steeds een gedeelte daarvan te lopen tot ik uiteindelijk in Santiago de Compostella uitkom.



@Joyce, ik zal niet heel veel trainingskilometers meer gaan maken van te voren (korte tijd) maar heb wel vaker langere stukken gelopen. Omdat ik verder ook best sportief ben ga ik er op gokken dat het wel goed gaat komen... Heb jij wel echt getraind van te voren?



Goede tip ook om morgens te bellen naar een overnachting voor erna, omdat ik in een drukke periode zit ben ik toch bang dat ik nergens terecht kan en dat lijkt me natuurlijk supervervelend...

@Steenuil, goed te lezen dat jij daar positieve ervaringen mee hebt, in welke periode heb jij gelopen?



Ik ga eens kijken naar het stuk van Saint-Jean-Pied-de-Port naar Burgos.



Wat grappig trouwens dat het meetelt voor je cv als je daar gelopen hebt!
quote:llara schreef op 08 april 2016 @ 10:02:

Gaaf ! Belangrijk is ook denk ik te bepalen welke camino je wil lopen ik denk dat de Franse de meeste gelopen is, maar de Camino del norte gaat door Asturias en langs de ruige zeekust dat vind ik nou prachtigIk had bedacht de Franse te gaan doen, vind het ook leuk om andere mensen te ontmoeten en te kunnen kiezen om gedeelte samen of alleen te lopen. Echter lijkt deze route me ook wel erg mooi... Lastig hoor, eigenlijk wil ik het allemaal doen!
Alle reacties Link kopieren
quote:Marloes85 schreef op 08 april 2016 @ 11:02:

Bedankt voor alle reacties! Ik zit er inderdaad aan te denken om een lange route te kiezen en dan steeds een gedeelte daarvan te lopen tot ik uiteindelijk in Santiago de Compostella uitkom.



@Joyce, ik zal niet heel veel trainingskilometers meer gaan maken van te voren (korte tijd) maar heb wel vaker langere stukken gelopen. Omdat ik verder ook best sportief ben ga ik er op gokken dat het wel goed gaat komen... Heb jij wel echt getraind van te voren?



Goede tip ook om morgens te bellen naar een overnachting voor erna, omdat ik in een drukke periode zit ben ik toch bang dat ik nergens terecht kan en dat lijkt me natuurlijk supervervelend...

@Steenuil, goed te lezen dat jij daar positieve ervaringen mee hebt, in welke periode heb jij gelopen?



Ik ga eens kijken naar het stuk van Saint-Jean-Pied-de-Port naar Burgos.



Wat grappig trouwens dat het meetelt voor je cv als je daar gelopen hebt!

Ja, ik heb fors getraind van te voren gedurende vier maanden, drie maal per week, begonnen met 10 km per keer, oplopend naar 20-25 km per dag. Op het laatst met volle rugzak en stokken en ook een keer drie dagen achter elkaar. Dat ga ik komende zomer weer doen als voorbereiding voor mijn Camino Portugues. Minder trainen kan ook, dan heb je meer kans op blaren/blessures, maar ik gok dat jij véél jonger bent dan ik en dat scheelt ook enorm.

Ik werk 's zomers als hospitalera (vrijwilliger) in het klooster van Roncesvalles (misschien zie ik je daar in juni!); daar komen de mensen binnen na de zware tocht over de Pyreneeën en dan zie je wat training, leeftijd en gewicht van de rugzak doen met een mens. Sommigen komen fris en fruitig binnen, anderen komen kapot binnen, met blessures of voeten onder de blaren. Sommigen kunnen dan meteen de bus naar Pamplona pakken, voor hen is het na één dag einde Camino...... Meestal het gevolg van onvoldoende training, te zware bepakking ('Alles wat je thuislaat is mooi meegenomen'), overgewicht, geen geschikte schoenen, niet voldoende gedronken, en bij regen: onderkoeling vanwege geen goed waterdicht materiaal.
Alle reacties Link kopieren
Er staan verslagen op het Internet van mensen die de hele route hebben gelopen. Leuk om te lezen en ik denk dat je er ook wel tips uit kunt halen.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Heel leuk, ik raad het iedereen aan.

Camino del norte zou ik niet lopen als beginneling. Het zijn vrije grote dagen, de herbergen liggen vrij ver uit elkaar, dus dan moet je wel 30 km per dag lopen en het is er ook veel rustiger (ik sprak iemand die steeds maar twee of drie mensen tegen kwam).

Vanuit Porto moet wat ik gehoord heb idd in twee weken lukken en schijnt ook een leuke route te zijn.

Ik ben begonnen in st. Jean eind april, dat was een goede periode. Mooi weer (Af en toe wel een bui), gezellige mensen, maar nog wel niet zo druk dat je gewoon op de bonnefooi kunt lopen. Ik zou ook geen herbergen reserveren, want mi neemt dat juist de ervaring weg. Het komt altijd goed qua slaapplek en het idee van vrijheid is juist zo heerlijk!

Als je niet van plan bent/tijd hebt om veel te trainen, zou ik ook niet in sjpdp beginnen, omdat de Pyreneeën over en vrij heftige etappe was (Althans, vond ik zelf , kostte me (incl. pauzes) 9 uur met veel dalen en stijgen). Misschien beginnen in Pamplona?
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
Ik had een heel verhaal getypt maar toen hield de pc ermee op



Straks reageer ik wat uitgebreider maar vast een korte vraag. Hoe hebben jullie het gedaan met vervoer heen en weer? Ergens op gevlogen en dan een stuk met de bus/trein/taxi?
Alle reacties Link kopieren
Heen ben ik naar Biarritz gevlogen (vanaf Brussel, mijn vriend heeft me weggebracht) en heb ik vanuit biarritz een taxibus gedeeld met mensen, vooraf al online geregeld.

Terug heb ik mijn vlucht vijf dagen van te voren geboekt. Het goedkoopste was toen van Santiago naar brussel en met de trein verder naar NL.
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
Alle reacties Link kopieren
Als je in SJPdP wilt starten kun je met de trein vanuit NL, overstappen in Parijs (denk erom: met de metro van het Gare du Nord naar het station waarvandaan de trein naar het zuiden vertrekt). Ik heb begrepen dat dat in één (lange) dag te doen is.



Als je na de Pyreneeën wilt starten kun je rechtstreeks vliegen op Pamplona en daarvandaan gaan lopen, of, om toch een Pyreneeën gevoel te krijgen, met de bus naar Roncesvalles, die rijdt eind van de middag en komt om 19.15 uur in Roncesvalles aan (rijdt niet op zondag). Langs de hele Camino zijn prima busverbindingen, dus vanwaar je stopt kun je vast wel met een bus naar een grotere stad en daarvandaan met bus/trein naar (bijvoorbeeld) Madrid om weer terug te reizen naar huis.

Andere goedkope mogelijkheid is Eurolines, die rijden op heel veel plaatsen door Europa. Kan behoorlijk afzien zijn, omdat de bus op veel plaatsen stopt om mensen op te pikken, en wellicht één of meer overstappen onderweg.
Alle reacties Link kopieren
Ben dan ook bevoordeeld mijn vader komt uit het stukje Spanje waar de camino Norte doorheen gaat en vind dat zo een mooi stuk Spanje nog steeds wil ik een keer finestere aangaan
Alle reacties Link kopieren
Het is jammer dat de rechtstreekse vluchten vanuit NL naar Biaritz zijn gestopt!



Als je vanuit Brussel naar Biarritz vliegt kun je met de bus naar Bayonne (is maar een paar minuten) en daar de trein naar SJPdP nemen (een uurtje). dat heb ik indertijd gedaan, ik was al met al (bus en trein) nog geen twee uur kwijt. Is een mooie rit met de trein, mooier dan met de taxi.
Alle reacties Link kopieren
Hier een heel blog van een kennis. http://lonneke.gaatverweg.nl/

Zelf snap ik nooit zo goed waarom mensen persé die overvolle Camino moeten lopen en niet gewoon andere mooie routes. Maar veel plezier!
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Muxia deed mij meer dan Finisterre, maar dat is misschien ook heel persoonlijk.

@ Patsy Stone, het (en dan vooral camino frances) is een hele fijne 'instap' pelgrimstocht. Er is een groot sociaal aspect, waardoor je makkelijk contact maakt en je dus niet heel eenzaam en alleen hoeft te voelen als je niet wilt, je kunt niet verdwalen, het is redelijk betaalbaar, overal kun je eten en vezorgingsproducten vinden en je hoeft je geen zorgen te maken om slaapplekken etc.

Maar, na één keer deze gelopen te hebben, weet ik wel dat ik het hier inderdaad bij laat en mijn volgende pelgrimstocht wordt het st. Olavspad (heerlijk de natuur in en wildkamperen )
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
Doen, is heerlijk! 4 jaar geleden van SJPD naar Santiago, jaar daarna van le puy en velay naar Cahors, daarna Cahors tot SJPD.. het stuk SJPD naar burgos is een mooie start! of het stuk daartussen.. en ik vond de hitte en de eindeloze leegte van de Meseta geweldig mooi.. maar is misschien een rare tik van mij:) maar maak er 2 weken van zodat je kunt genieten, mensen kunt leren kennen en je eigen tempo en rust kunt vinden:)

Le puy tot conques is ook een aanrader.. is ook een bijzondere tijd voor mij geweest..
Leuk om alle tips en enthousiaste reacties te lezen! Ik ga me eens verdiepen in het stuk van sjpd naar burgus en nog eens goed nadenken over de periode. Als ik twee weken ga moet dat wel incl de reisdagen zijn dus dan ben je nog geen twee volle weken aan het lopen dus.



Ik heb wel vaker gelopen met de rugzak in de bergen met een tent op mn rug maar heb alleen maar of een echte grote rugzak of een (te) kleine. Hoeveel liter waren jullie rugzakken? Denk dat ik maar eens goed moet kijken wat ik echt nodig heb, mee eens dat hoe minder hoe beter hier wel op gaat.



Ook fijn om te lezen dat reserveren niet noodzakelijk lijkt, het heeft ook zeker niet mijn voorkeur.



Krijg er al helemaal zin in! Morgen zijn we de hele dag druk maar zondag ga ik kijken naar de stukken route en hoe ik daar kan komen.
Alle reacties Link kopieren
Hoi,



Er is ook een mooie film , om alvast wat inspiratie op te doen.



The Way



Met o.a. Martin Sheen en Yorick van Wageningen.



Alvast een bijzondere tocht toegewenst.

Niet zeuren, gewoon poetsen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn gregory is 38/40 liter en daar pastte voor mij alles in. Ik had daarin een waterzak met een drinkslangetje en dat vond ik superprettig, omdat ik nooit gedoe had als ik wilde drinken en kon ondertussen gewoon doorlopen, maar andere mensen gaven juist weer voorkeur aan flesjes water.

Veel plezier met de voorbereidingen!
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven