Costa Rica, Nicaragua en Panama?

17-01-2009 18:02 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil van de zomer 6 weken rondreizen in Midden Amerika.



Costa Rica staat al vast, maar twijfel of ik daarnaast Nicaragua of Panama aan ga doen?

Ik zal in mijn eentje gaan reizen grotendeels.



Wie heeft er tips en tops voor mij? Wie heeft dit al eens gedaan?



Ik ben benieuwd naar de verhalen.
Alle reacties Link kopieren
Voor de duidelijkheid: ik ken Panama niet, maar zou zeker naar Nicaragua gaan! Een supermooi land, fantastische mensen, heel goed alleen te doen en bij lange na niet zo toeristisch als CR. Een absolute aanrader dus! Waar je (alleen of met anderen) op moet letten is Managua, het is niet zo gevaarlijk als beweerd wordt, maar als je de stad niet kent, moet je wel heeeeeeel goed uitkijken. In de rest van het land heb ik me nooit (ook niet alleen, soms letterlijk in the middle of nowhere of 's avonds in de steden) onveilig gevoeld.
Dat zeg ik....
Alle reacties Link kopieren
Ok Klinkt goed!

Hoe heb jij gereisd in dat land? Ben je er ook alleen heen gegaan?
Alle reacties Link kopieren
Hoe? bussen, auto's, fiets, paard, lopend, achter op de traktor of per boot (heb er gewoond)



Je kunt overal natuurlijk bussen nemen, maar er gaan ook 'express mini busjes' tussen de steden die heel snel, veilig en goedkoop zijn. Zoals ik al zei: het enige waar je echt voor moet oppassen is Managua. (en verder natuurlijk gezond verstand gebruiken). Lekker naar het strand of de lagune's (tussen de amerikanen) in het zuiden. Naar isla Olmetepe in het meer van Nicaragua (GOOGLE!!! het is echt een aanrader om daar een dag of twee op een hacienda te gaan zitten) of mijn persoonlijke favoriet: Leon en omgeving. De bergen in bij Esteli of naar de caraibische kust, het land heeft alles en het is ook nog eens goed bereikbaar!



Tot zover een bericht van de Nica VVV
Dat zeg ik....
Alle reacties Link kopieren
Hihi....ik heb er nu al helemaal zin in....

Dank je wel voor de goede tips Websje!



Ik heb alleen wel gezien dat een vliegticket naar CR goedkoper is dan een ticket naar Nica...dus moet even kijken.....



Misschien moet ik wel een combi ticket kopen....



Jeetje moet nog aardig wat gaan bedenken zeg!



Maar het wordt door jouw CR en Nica
Alle reacties Link kopieren
Meer tips zijn welkom hoor!!
Alle reacties Link kopieren
Hey Winkelmandje,

Ik heb ook door Midden-Ameika gereis en heb alle drie de landen die je noemt aangedaan: super!



Kan je alleen maar zeggen, dat je met 6 weken best de 3 landen kunt doorkruisen, hoor.



Wat wil je graag zien tijdens je reis? Misschien kan ik je dan nog goede tips geven.
Alle reacties Link kopieren
Je moet gewoon een retourtje San Jose kopen, Winkelmandje, alles is zo makkelijk te bereiken vanuit daar: je bent zo bij de grens met Nicaragua (bus), maar ook Panama is gemakkelijk te bereiken.



Ik lees dat je door het bericht van Websje al helemaal om bent? Dat doe je vlug!
Alle reacties Link kopieren
Haha...of kan jij mij overhalen



Nou ik wil ook nog Curacao aandoen namelijk. Heb familie wonen daar, die ernaartoe is geemigreerd. Dus dat maakt het met het ticket moeilijker.... Of ik moet Curacao in december aandoen en dan in die 6 weken daar blijven.



Maar kym heb jij alleen gereisd? Hoe deed jij dat met vervoer? Heb je nog tips met hostels of andere dingen?



Ik heb nog zoveel vragen....want heb eigenlik pas dit weekend besloten dat dit het wordt......
Alle reacties Link kopieren
Nou, ik ga helemaal niemand overhalen, dat staat voorop Moet iedereen uiteindelijk lekker zelf weten!



Ik heb alleen gereisd ja, van het begin tot het eind. Dat doe ik altijd. Heerlijk is het.

Hoe ik het deed met vervoer? Ik vloog retour op San José en binnen CR, Nica en Panama heb ik alles met de bus gedaan. Ik vind dat zelf de leukste manier van reizen: tussen de locals, mee-eten met je buurman, dat soort dingen.



Tips qua hostels genoeg, maar mijn beste tip blijft: schaf een Lonely planet aan (ik had van elk land één exemplaar, omdat die toch wat uitgebreider zijn) en je vindt er werkelijk alles in.



Even kort mijn hoogtepunten:

CR: jungle, raften, paardrijden, veel backpackers (niet het meest leuke soort in mijn optiek)

Nica: Isla de Ometepe (bijna een week geweest!) en Granada

Panama: Bocas del Toro! (nog steeds erge heimwee)



Je kunt tussendoor nog naar Curacao vliegen, maar zou niet mijn voorkeur hebben qua de tijd die je hebt en de kosten die je zult moeten maken. Dan liever later in het jaar, als je die mogelijkheid toch hebt.



Meer vragen? Ik hoor het wel!
Alle reacties Link kopieren
Ja de lonely planets staan op mijn verlanglijstje Toen ik een maand door Italië heb gereisd was dat echt mijn bijbel. Helemaal top!



Ik heb nog nooit echt helemaal alleen gereisd. Dus dat is op zich wel spannend. Maar je ontmoet altijd wel mensen onderweg. Daar ben ik niet zo bang voor!



Maar de bus is daar dus goed te doen? Ok, dat klikt wel goed. Ja hoe meer dingen tussen de locals hoe beter! Ik ben alleen zo bang dat 6 weken niet genoeg zal zijn, maar ivm mijn werk kan ik niet langer.



Had jij van te voren een hele route uitgestippeld?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook ongeveer die periode weggeweest en dat is prima te doen, hoor. Natuurlijk zie je niet álles, maar je kunt echt wel je best doen



Van tevoren heb ik me wel volop ingelezen en had ik al wel wat wensen, eenmaal daar verloopt het altijd anders (mensen die je ontmoet, nieuwe tips die je onverwacht krijgt), alhoewel er van mijn eigenlijke plan toch aardig wat terecht is gekomen, dat wel!
Alle reacties Link kopieren
oh oh. Winkelmandje: laat je vooral niet door mij ompraten. (zie het al voor me dat jje juist in Nicaragua wordt berooft in een bus of zo...en hier verhaal komt halen )



Over hostels zou ik me zeker niet druk maken. In CR heb je een enorme groep backpackers (inderrdaad niet het leukste soort...) en DUS ook hele goede faciliteiten voor backpackers. En ook in Nicaragua, waar veel minder van ndie backpackers rondlopen, kun je overal prima hostels vinden en kom je overal ook wel reizigers tegen.



Zou inderdaad op San Jose vliegen. Dat scheelt echt heel veel geld tov Managua, en je wilt toch naar CR, toch? Je kunt een rechtstreekse tica bus nemen voor de terugweg. Veilig, snel en niet duur!
Dat zeg ik....
Alle reacties Link kopieren
Nou dan ga ik morgen maar eens mijn Lonely Planets kopen.



Wanneer had jij je vlucht geboekt? Want als ik voor een retourtje San Jose (CR) kijk is dat rond de 1100 - 1200 euro.
Alle reacties Link kopieren
Haha Websje....Ja dan kom ik verhaal halen en zeg ik dat hellemaal JOUW SCHULD is



Nee hoor, maar wat je neerzette klonk wel heel erg goed! Jeetje ik heb er nu al helemaal zin in!! Wow!



Ja Costa Rica wil ik wel heel erg graag heen, vanwege de Jungle en de natuur schijnt daar zo mooi te zijn! Maar als jullie al zeggen dat daar niet het leukste soort backpackers komt...wat moet ik mij daarbij indenken?
Alle reacties Link kopieren
HE! In dat geval: Alkmaar is ook heel leuk en heel veilig deze tijd van het jaar. Dat zou ik doen ipv midden amerika!



Niet het leukste soort backpackers naar mijn mening: amerikanen die met grote stappen door het land banjeren, het constant over 'de locals' hebben, tijdens hun hele reis misschien één keer een normaal gesprek met 'een local' hebben en daar dan trots op zijn, altijd en overal reiservaringen opsommen of vertellen over de reis die ze nu aan het maken zijn. ("I'm travelling south from Mexico to Panama in 6 months, three months left".... altijd hetzelfde verhaal ), banana pancakes of american breakfasts eten, voor het kleinste dingetje een tourtje boeken om laveloos terug te komen etcetc. Heel leuk voor een paar dagen, maar daarna wordt ik altijd een beetje moe van dit soort mensen in hostels.



Edit: of engelsen met een GAP year.



(hoewel: je kunt er ook in mee gaan, vooral in het tegen elkaar opbieden: 'toen ik ging sandboarden in Irak vorig jaar, of wilde gnoe's tellen in Mongolie of van Rome naar Pakistan heb gehuppeld.... .)
Dat zeg ik....
Alle reacties Link kopieren
Haha....Tsja ik ben ook al eens in Mexico geweest en viel mij toen ook op dat de Amerikanen niet het meest leuke soort was. Ze waren ook heel denigrerend tegen de Mexicanen... Mmmm... Maar ik wil toch wel het land zien Dan maar met een grote boog om de Amerikanen!



Ik zit nu net zo'n reisverhaal site te bekijken van 2 mannen die naar Panama zijn geweest. Jeetje wat een mooie foto's!



Ok ik skip Curacao.... Ik ga daar wel in december 2 weken heen!



Het wordt....Nicaraqua, Costa Rica en Panama!



Jammer dat ik maar 6 weken heb! Maar ja, je kan niet alles hebben



Jullie mogen altijd meer tips kwijt hoor.....
Alle reacties Link kopieren
Ik heb me vooral gestoord aan het drugsgebruik, maar dat doe ik telkens weer, in welk land ik ook ben.

Op de één of andere manier lijken veel backpackers vooral dáármee bezig te zijn tijdens hun reis. Echt dágenlang laveloos op het strand hangen en werkelijk níks zien. Hopeloos.

Wij Nederlanders zullen ons daar minder snel mee inlaten, drugs valt hier immers op elke hoek van de straat te krijgen, dus snap ook wel waarom andere nationaliteiten 'los gaan', maar toch. Door die reden vond ik soms weinig aansluiten bij die types en koos ik mijn eigen weg.



Nogmaals: je kunt die drie landen best in 6 weken doen, hoor! Don't worry.

En die ticketprijs is godsgruwelijk hoog ja. Ik betaalde 600 euro ofzo. Maar goed, je gaat in het hoogseizoen, daar zal het mee te maken hebben.
Alle reacties Link kopieren
Maar 600 euro naar Costa Rica?



Ja ik ben niet van plan elke dag laveloos op het strand te hangen...wil daar zoveel mogelijk zien, dingen doen en meemaken!



Oef heb er nu al zoveel zin in
Alle reacties Link kopieren
Ja, als je buiten het seizoen gaat is alles goedkoper hè
Alle reacties Link kopieren
Maar ja ik als juf kan dat niet!
Alle reacties Link kopieren
Nee, dat is lastig ja..

1200 euro is veel geld! K*t voor je!
Alle reacties Link kopieren
Ja en nu twijfel ik of ik moet wachten of nu moet boeken...

....jeetje is allemaal nog zo makkelijk niet....een reis plannen!
Alle reacties Link kopieren
Nou, lijkt me handig om sowieso geen impulsief besluit te nemen. Neem even de tijd, laat het even bezinken..
Alle reacties Link kopieren
Nee zal ook nu niet GELIJK boeken....

....maar zou het ook erg zonde vinden als het straks mega veel duurder wordt.



Morgen eerst maar eens die Lonely Planets kopen en even alles goed lezen!



Dat is stap 2!



Leuk dat jullie zo enthousiast reageren btw!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven