Cultuurschock? Terugkomen in Nederland na lange reis?

17-09-2013 15:52 88 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het aftellen is begonnen over 5 weken vlieg ik terug naar Nederland na 9 maanden vrijwilligerswerk in Bangladesh. Absoluut een geweldige ervaring maar ik merk dat nu het einde in zicht is ik ook meer bezig ben met hoe het zal het zijn om weer thuis te zijn. Ga ik alle goede voornemens vol kunnen houden? En in Nederland net zo zen van het leven kunnen genieten als hier?



Wat zijn jullie ervaringen? Was het een grote cultuurshock om terug te komen in je "oude" leven? En wat was het moeilijkst om weer aan gewend te raken?
quote:Philein schreef op 18 september 2013 @ 17:42:

[...]



Mijn beste vriendin is moslima. Ik hoor haar nooit drammen. Integendeel.

Het klopt toch helemaal niet wat je suggereert? Een reisvriendin van mij is ook moslim, maar niet zo'n extreme. Zij draagt geen hoofddoek en is ook niet zo extreem wat eten betreft. Als er halal is zal ze dat pakken, maar is er dat niet, dan is dat ook maar zo. Als iemand er zo relaxt mee omgaat vind ik dat ook geen probleem.
Alle reacties Link kopieren
Elninjoo, ik val ook over het racisme dat bepaalde Australiërs tentoonspreiden over Chinezen en andere Aziaten.



Ik zat een keer 3 dagen noodgedwongen in een jungletour met twee van die racisten uit Australië. Ze dachten in mij een bondgenoot gevonden te hebben en begonnen over Marokkanen in Nederland. Ook vonden ze Peruanen (we waren in Peru) maar vies en stinken en dom en lui. En ze hadden het over hoe 'die Aziaten' hun Australië overnamen.

"Jullie land?" vroeg ik... "Jullie zijn toch helemaal niet de native Australians? Dat waren de Aboriginals! Het is net zo min jullie land als dat van de Aziaten."



Zo. Toen hoefden ze gelukkig nooit meer met mij te praten.



Jouw eerdere ongenuanceerde uitspraak is echt in de categorie Tweede Wereldoorlog.
Wanneer heb je voor het laatst iets voor het eerst gedaan?
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 18 september 2013 @ 17:44:

[...]



Een reisvriendin van mij is ook moslim, maar niet zo'n extreme. Zij draagt geen hoofddoek en is ook niet zo extreem wat eten betreft. Als er halal is zal ze dat pakken, maar is er dat niet, dan is dat ook maar zo. Als iemand er zo relaxt mee omgaat vind ik dat ook geen probleem.Hm ok. Dan kijken we daar anders tegenaan. Ik vind iets niet zo snel extreem, zeker niet als het gaat om je anders kleden of wat anders eten. Moet iedereen lekker zelf bepalen. Ik ben in bepaalde opzichten misschien ook wel extreem voor anderen.
Alle reacties Link kopieren
Viva Huisregels:

"4.Wat is niet toegestaan op Viva.nl?



a. Het plaatsen van berichten die in strijd zijn met de wet. Het is niet toegestaan materiaal te publiceren dat opzettelijk foutief en/of onnauwkeurig en/of krenkend en/of vulgair en/of tot haat aanzet en/of obsceen en/of beledigend is over een groep mensen wegens hun ras, godsdienst of levensovertuiging of hun hetero/homoseksuele geaardheid en/of bedreigend en/of anderszins in strijd met de wet is dan wel iemand anders eer en/of goede naam aantast.
Wanneer heb je voor het laatst iets voor het eerst gedaan?
quote:Philein schreef op 18 september 2013 @ 17:48:

[...]



Hm ok. Dan kijken we daar anders tegenaan. Ik vind iets niet zo snel extreem, zeker niet als het gaat om je anders kleden of wat anders eten. Moet iedereen lekker zelf bepalen. Ik ben in bepaalde opzichten misschien ook wel extreem voor anderen.

Ik zou ook niet met een strenge vegetarier door één deur kunnen. Vind dat gewoon te ongezellig als je veel met elkaar optrekt en samen zou eten. Van die mensen die niet willen dat er vlees in dezelfde koelkast heeft gelegen bijv.



Zou mij trouwens ook ergeren aan die Aussies die in Peru de locals beledigden. Had tijdens m'n Jordanie reis ook zo iemand in de groep die de locals zwarte spoken noemde. Ik vind juist dat tijdens een reis de gewoontes en gebruiken van de locals toegevoegde waarde zijn om te leren kennen. Ik heb er alleen een hekel aan als bepaalde groepen zich te nadrukkelijk in the picture zetten in een ander land dan waar hun cultuur gebruikelijk is.
quote:cecilia74 schreef op 18 september 2013 @ 17:55:

Viva Huisregels:

"4.Wat is niet toegestaan op Viva.nl?



a. Het plaatsen van berichten die in strijd zijn met de wet. Het is niet toegestaan materiaal te publiceren dat opzettelijk foutief en/of onnauwkeurig en/of krenkend en/of vulgair en/of tot haat aanzet en/of obsceen en/of beledigend is over een groep mensen wegens hun ras, godsdienst of levensovertuiging of hun hetero/homoseksuele geaardheid en/of bedreigend en/of anderszins in strijd met de wet is dan wel iemand anders eer en/of goede naam aantast.Dat betekent dus dat jij mijn levensovertuiging ook niet mag beledigen
quote:mayou schreef op 18 september 2013 @ 16:18:

Grappig, ik ging naar Australie met het idee dat die mensen zo relaxed waren. Eenmaal daar vond ik Australiers onverschillig en racistisch. Zou er daarom ook nooit willen wonen.

Helemaal mee eens.

Het is heel anders als je als toerist rondreist door Australie, en of je er ook echt gaat werken en backpacken. Als toerist zijn ze onwijs vriendelijk en behulpzaam, en vooral tegen Nederlanders. Ga je er werken of kom je lange tijd, lees een aantal maanden of langer in hun gezelschap, dan merk je hoe bot, racistisch, lomp, onaardig, onrechtvaardig, scheldend en tierend en gemeen kunnen zijn. Vooral ook calvinistisch. Australie was geweeeeeldig en ze raakte echt beledigd als je op hun land iets van kritiek leverde.

Echt, heb ik nog nooit eerder mee gemaakt. Ben dan ook nog nooit zo ongelukkig geweest in mijn leven als het jaar in Australie.

Had er direct weg moeten gaan, maar mensen bleven mij maar overtuigen dat het ergens anders in Australie wel beter was. Niet dus.

De Australiers waar ik wel mee klikte, waren ook niet in Australie geboren.
Vrienden van mij wonen er nu 3 jaar en hebben 't er ontzettend naar hun zin. Ik leerde ze 4 jaar geleden kennen toen ze net waren geemigreerd en afgelopen winter ben ik er gaan logeren en ze zijn helemaal happy. Hun pubermeiden zouden ook voor geen goud meer weg willen. Ja, natuurlijk lopen ze wel 'ns tegen cultuurverschillen aan. Als je 'n klusbedrijf wil inhuren is men 'n stuk lakser dan in Nederland bijv. maar da's een kwestie van je daarop instellen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vond Australiers ook niet erg sympathiek. Een keer kreeg ik een biefstuk nog net niet naar mijn hoofd gesméten. Een kaartjesverkoopster heb ik minimaal een minuut met open mond aangestaard na een stukje onbeschoftheid en arrogantie waar de honden geen brood van lusten. Mijn (destijds) vriend was in staat haar achter haar toonbank vandaan te trekken. In die maand zoveel horken tegen gekomen... Erg jammer. Patriottischer dan Amerikanen zijn ze ook. "Welcome to Australia's tidiest town!" "Welcome to Australia's biggest McDonalds'!" Welcome to Australia's Best Beach!" Overal was alles groter, beter, mooier blablabla. Ik werd er niet goed van.
Zo. En dan ga ik nu een wijntje inschenken...
Alle reacties Link kopieren
Moet wel eerlijk zeggen dat ik óók vriendelijke mensen ben tegen gekomen natuurlijk. Maar mijn algemene indruk was niet bepaald positief.
Zo. En dan ga ik nu een wijntje inschenken...
Alle reacties Link kopieren
quote:mirt023 schreef op 17 september 2013 @ 17:26:

Ik heb denk ik echt ruim 2 jaar heimwee gehad, wat een rot gevoel! Ik wilde zo graag terug(en eigenlijk nog steeds). Nu heb ik een vriend en wonen wij samen en het gevoel is nog steeds aanwezig maar wordt wel minder.

De eerste tijd kon ik ook amper Nederlands, dat is ook weer goed gekomen!



Sterkte!Echt waar?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb wel een positieve herinnering aan de meeste mensen in Australië, waar ik 3 van de 4 maanden gewerkt heb. Ik herinner me mannen die uit het niets leken te verschijnen wanneer wij de motorkap van onze auto openden om een klein mankementje te verhelpen (waarvan we zelf al wisten hoe het moest), gezellige jongens met wie we een weekend zijn gaan vissen en waar we gratis mochten logeren (zonder bijbedoelingen), gezellige bedienden van allerlei winkels en restaurantjes, en ja ook wel wat racisten maar die heb je overal, en ook wat minder aardige mensen... Maar over het algemeen veel aardige mensen. Maar ik zou er niet hoeven te wonen.
Wanneer heb je voor het laatst iets voor het eerst gedaan?
Alle reacties Link kopieren
Tuurlijk zijn er ook aardige Australiërs, ben er genoeg tegengekomen onderweg. En ik heb vrienden en familieleden in Australië wonen, allemaal getrouwd met leuke Australiërs, maar mijn algemene indruk na een paar maanden daar was dat 'de gemiddelde Australiër' ipv relaxed en laid back was doorgeschoten naar onverschilligheid en dat ik ze nogal racistisch vond. Sta je gezellig te kletsen en dan komt er ineens een opmerking uit die waarschijnlijk voor hun doodnormaal is, maar voor mij niet. En dat niet 1 keer maar verschillende keren op verschillende plekken.



Vrienden van mij die er nu een half jaar wonen valt het ook op. Die gingen er ook heen met het idee nooit meer weg te gaan. Daar denken ze nu toch anders over.
Alle reacties Link kopieren
Grappig mijn oom en tante vonden Australiers ook niet aardig, en erg bot en rascistisch.

Die zijn er een half jaar geweest maar hadden niks met de mensen daar.

Zelf heb ik als Au Pair in Barcelona ook een Australische meid ontmoet en ook zij was erg rascistisc en kwam dom over.

Zeggen dat hun land pas 200 jaar oud is enzo.

Toen ik vroeg of er niet eerder al mensen woonde zei ze: ja maar die doen er niet toe. Die zijn er gelukkig nog maar amper.

Ze moest niks weten van Aboriginals.

Waarom hebben ze zo'n hekel aan Chinezen eigenlijk? het waren toch Japanners die ze aanvielen in WW2.



Ik lees met interesse mee hier want ik wil zelf ook nog een keer lange tijd weg, al ben ik bang voor heimwee.
Alle reacties Link kopieren
quote:cecilia74 schreef op 17 september 2013 @ 18:59:



Wat ook wel even slikken is, is dat niemand zit te wachten op jouw verhalen. Ja even 1x bij de thee. Of een avondje foto's kijken.

'Hoe was het?' vragen ze dan, alsof je even in een uurtje, 9 maanden of 12 maanden vol heftige hoogtepunten en dieptepunten en ervarigen en ontmoetingen en bezienswaardigheden en spectaculaire natuur en dieren etc etc kunt samenvatten.

Want daarna moet je echt ophouden over Bangladesh hoor! Tja maar met wie dan moet je dan alles wat jij hebt meegemaakt, wat jou heeft gevormd, delen?

Ik vind dat juist ook een goede ervaring hoor, dat een ander er niet altijd op zit te wachten. Het is jouw eat-pray-love ervaring met jezelf in de hoofdrol, niet die van een ander.



Bovendien zijn veel van die verhalen ook hetzelfde. Van mij hoeft een ander nooit op te houden over leuke dingen die ze hebben meegemaakt, good for you, maar ik heb net iets te vaak mensen horen dwepen met hoe geweldig ze wel niet wat weekindjes hebben geholpen (om ze na een paar maanden weer te verlaten) en zo zichzelf in een krottenwijk hebben 'gevonden'.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Chinezen vinden ze niet zo leuk omdat die daar de hele middenstand domineren. Dat is inderdaad wel zo, maar het zijn dus harde werkers (net zoals overal waar ze zich vestigen) en houden hun eigen broek op. Wél stoorde het me dat ik soms in 'n toeristische winkel kwam waar een Chinese verkoopster heel gebrekkig engels sprak. Maar verder niets dan lof over Chinezen. Was mijn telefoon nog verloren in zo'n door Chinezen beheerde shop in Sydney en die was gewoon netjes bij de lost & found afgegeven.



Ik snap overigens de aversie tegen Aboriginals wel. Ga naar Alice Springs waar er veel wonen en je zult het snappen. Ze liggen daar massaal een beetje te hangen, ze zijn vaak dronken op alle tijdstippen van de dag. Ik had verwacht dat ze net als de Maori zouden zijn waar ik in Nieuw Zeeland een heel positieve indruk van had, maar het tegendeel was waar. Overigens kom je natuurlijk ook goede abo's tegen die wel meedraaien in de maatschappij.
Alle reacties Link kopieren
Nah, die Australiers zijn dan ook een stelletje hypocrieten natuurlijk. Het emigranten kwlijk nemen dat ze hun geluk in hun land (wat ze hebben gebouwd op de ruggen van oorspronkelijke bewonders) zoeken.....iets wat hun eigen voorvaders ook hebben gedaan.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Groot gelijk dat ze hun nu prettige leefklimaat beschermen zodat hun land niet kan worden zoals o.a. Nederland.
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 19 september 2013 @ 08:07:

Groot gelijk dat ze hun nu prettige leefklimaat beschermen zodat hun land niet kan worden zoals o.a. Nederland.Nederand is een heerlijk land, snap niet waar je het over hebt. Dat domme xenofobe gelul, daar heb ik niks mee.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren
quote:boebezoebe schreef op 19 september 2013 @ 07:24:

[...]

maar ik heb net iets te vaak mensen horen dwepen met hoe geweldig ze wel niet wat weeskindjes hebben geholpen (om ze na een paar maanden weer te verlaten) en zo zichzelf in een krottenwijk hebben 'gevonden'.





Daar heb je gelijk in!
Wanneer heb je voor het laatst iets voor het eerst gedaan?
Alle reacties Link kopieren
Elninjoo, je hebt wel heel erg de neiging om allerlei mensen met elkaar over één kam te scheren.

De ene Chinees is de andere niet hoor. En de ene Aboriginal ook de andere niet. En de ene moslim ook de andere niet.

Net zo voor 'de Nederlander' of 'de Australiër'.



Ik vind het altijd griezelig, van die vooroordelen. Zo krijgt een individu nooit een kans.
Wanneer heb je voor het laatst iets voor het eerst gedaan?
Mwah, blijkbaar mag je hier wel zo praten over Australiers, want tegen de mensen die Aussies dom en racistisch noemen wordt niet het vingertje geheven.
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 19 september 2013 @ 12:38:

Mwah, blijkbaar mag je hier wel zo praten over Australiers, want tegen de mensen die Aussies dom en racistisch noemen wordt niet het vingertje geheven.En je denkt niet dat dat door de machtsverhoudingen komt? Die Australiers lijden er geen milimeter onder mijn mening dat ze racistisch zijn. Dat kun je andersom (Australiers vs Aboroginals) niet zeggen . Misschien moet je je eens verdiepen wat white privelege is, en de gevolgen van racisme. Deze twee dingen gelijk aan elkaar stellen getuigd m.i. in ieder geval van totaal geen idee hebben van hoe de wereld in elkaar steekt.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren
Dat politiek correcte geneuzel altijd. Als iemand zegt gek te zijn op Engelsen, dan zul je niemand daar over horen. Maar uiteraard zijn niet alle Engelsen leuk, daar zitten ook rotte appels tussen. Andersom moet je dat toch ook gewoon kunnen vinden en zeggen? Als je wel eens buiten de grenzen komt dan kom je in aanraking met andere culturen. En sommige vind je leuker dan anderen. Waarom is het dan zo 'not done' om daar iets over te zeggen? Ik heb geen hoge pet op van Russen. Asociaal volk. En ja, er zullen ongetwijfeld heel fijne mensen tussen zitten. Ik ben ze alleen niet tegen gekomen en mijn indruk van Russen is niet positief. Zelfde geldt voor Australiers, over het ALGEMEEN vind ik ze niet sympathiek. Chinezen heb je geen last van inderdaad. Al vind ik dat vaak ook ongemanierde figuren. Lopen je omver waar je bij staat en rochelen en spugen lustig van zich af. Gewoon goor. Dat betekent niet dat ik 1 miljard Chinezen afschrijf.



Zo staan Israeli's erom bekend zich ook vaak te misdragen in grote groepen (vooral jongeren). Daar heb ik geen ervaring mee dus daar kan ik niets over zeggen. Hollanders staan bekend om hun gierigheid. Fransen om hun chauvinisme. Over Tunesische mannen hoor ik ook geen gezellige berichten van mensen die daar op vakantie zijn geweest.



Blabla... Zo hebben we allemaal wel wat. Vooroordelen, tuurlijk. Maar ze komen wel ergens vandaan. En volgens mij zal niemand hier een individu bij voorbaat afschrijven omdat het toevallig een Rus, Australiër, Chinees, Aboriginal, moslim of whatever is.



Neemt niet weg dat je, vind ik, best mag zeggen dat je over het algemeen niet de grootste fan bent van een bepaalde bevolkingsgroep. Net zo goed als dat je ook mag zeggen dat je gek bent op Italianen. Ieder mens heeft zijn voorkeuren. Dat maakt je nog geen racist. Pas als je bij voorbaat iemand uitsluit om sexe, geloof, ras, of wat voor reden dan ook, dán ben je een racist.
Zo. En dan ga ik nu een wijntje inschenken...
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het naief om te stellen dat racistische dingen zeggen over aboriginals gelijk staat aan zeggen dat je dol bent op Italianen, of dat je Engelsen zo leuk vind, of een hekel hebt aan Russen.



De eerste groep is stelselmatig uitgebuit en buitengesloten en ondervind nog steeds de nadelige gevolgen van vooroordelen. Je kan het heden niet zien alsof het los staat van een koloniaal of racistisch verleden, helemaal niet als je met een blanke huidskleur of Westerse achternaam nog steeds meer voordeel geniet in de wereld. Ik wordt in ieder geval op de vliegvelden er nooit uitgepikt om eens extra gecontroleerd te worden, met mijn blonde haar. Als je dat soort voordeeltjes niet wilt erkennen, dan ben je gewoon een klootzak (m/v). En door het gelijkstellen van Fransen chauvinisitsch vinden aan het wegzetten van aboriginals als luie dronkaards ontken je de racistische werkelijkheid waar veel mensen dagelijks mee te maken hebben.



Dan is dat maar politiek correct 'geneuzel'. Liever dat dan me van racisitisch taalgebruik te bedienen.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven