de (r)emigranten gaan verder

28-07-2011 12:46 1672 berichten
Alle reacties Link kopieren




Waar ter wereld je ook woont, hier kun je je verhalen over je leven in binnen- en buitenland kwijt.



EDIT (19 oktober 2012):



Abusu: Noorwegen Nederland

Ainne: Ierland

Beleza: Japan

Caramella: Duitsland

Chicha: Tenerife

Discovery: Nederland

Dutchie: USA

Fladder: Nederland

Guiri: Spanje

HKGirl: Hongkong

Keranet: België

Lapin: Zwitserland Duitsland

Lila72: Frankrijk

Liubi: Duitsland Saudi Arabië

Mapleleaf: Canada

Nanien: Italië

Noppies: Oostenrijk

Nymeria: Engeland

Olifantjeinhetbos: Canada

Pompedon: Oostenrijk

Raccoon: USA

Seymour: Canada Nederland

SFO: USA

Snjokorn: IJsland Nederland

Sombrerito: Bolivia

Yette: Nederland
Snjókorn falla, á allt og alla
Alle reacties Link kopieren
Chicha dat is niet hoog jullie minimumloon maar als geld niet echt een probleem is en je kunt op schooltijden werken, dus geen oppaskosten.... waarom niet?!? je bent toch weer op de arbeidsmarkt.

Wanneer ga je beginnen?



Disco al meer nieuws over je huis?



Abusu dapper om je wens om moeder te worden alleen aan te gaan. Maar je hebt heel wat te bieden! Wel fijn dat je ook de rust neemt om eerst in je baan te settelen.



Anky hoe is t in Duitsland? ook zo fris en herfst8ig ineens? hier moet de kachel nu echt aan... nou ja t is ook al weer november....



Orbit bij jullie nu zomervakantie toch? zie allerlei dingen langskomen dus denk dat je je prima vermaakt



Raccoon nog leuke plannen voor vandaag? of moet je weer bladderen harken



Alejandra & Sombrerito hoe gaat het met jullie projecten?



Ik ga vandaag maar eens lekker creabea-en bij de kachel. Heb genoeg hout naar binnen gebr8 dus nu relaxen. Moet nog wat kaartjes maken en een muziekuiltje afmaken. Dus ik vermaak me wel



Fijne zondag allemaal!
Alle reacties Link kopieren
Lila: je kunt dus weer inloggen. Ja, bladeren harken, dat blijft mijn bezigheid voor de komende maand. Gisteren en eergisteren een paar uur in de tuin geweest. Een hele klus hoor, maar ook wel weer leuk.

Onvoorstelbaar dat het alweer November is, het jaar is zo ontzettend snel gegaan.
Lees dagelijks wel dingetjes en post sporadisch, maar nooit aangemeld voor deze groep, dus hierbij



We wonen afgelegen, hebben 1 zoon die ik thuis onderwijs geef omdat het schoolsysteem bagger is en ik doe vrijwilligerswerk via de lokale dierenbescherming.

we kamperen, offroaden, jagen en slachten ons eigen vlees en houden van bonfires in de tuin...

kortom, we zijn een typische gun totin' moonshine drinkin' redneck family (nou ja, bijna)



HOI (RE)migranten

(en nu heel erg niet meer anoniem voor NL familie en vrienden hier op het forum... hoi NL!)
Alle reacties Link kopieren
Hoi Dekenopdebank dat is wel een heel ander leventje. Hoe oud is je zoon? vind je t niet lastig om hem zelf te onderwijzen? en doe je dat in t engels of in t nederlands?



Ja Raccon kan eindelijk weer inloggen
Alle reacties Link kopieren
Fijn Lila..



Dekenopdebank: iedereen kent je nu:). Ik zie het hier ook veel homeschoolen, lijkt me niet gemakkelijk. Maar snap ook dat je het niet eens bent met het onderwijs. Sinds drie jaar gaan mijn kids nu naar een prive school.



Hier heft het de hele dag hard gewaaid, alle bladeren liggen nu bij de overbuurvrouw in de tuin..We hebben er al samen om gelachen..Ik moet nu alleen nog aan de slag in de achtertuin.
Hoi Dekenopdebank, welkom en leuk dat je ook mee komt schrijven. Ik ben erg benieuwd naar jullie leven in TN. Hoe oud is jullie zoon? En is het onderwijssysteem echt zo slecht in de US (afgezien van wellicht de private schools)?



Raccoon, ik wou zeggen dat het voordeel van bladeren harken is, dat je niet meer hoeft te sporten, maar ik lees nu net dat de wind al in je voordeel is geweest .



Lila72, hier hebben we eigenlijk nog wel hoge temperaturen dit jaar. Ik zie echt als een berg op tegen de echte koude, sneeuw enzo. De kinderen daarentegen hopen elk jaar weer op veel sneeuw. Zij liever dan ik, skiën doe ik wel in Oostenrijk.



Ainne, hoe oud zijn jouw meiden eigenlijk? Spreken ze al een beetje Iers?

Hier op de school van mijn kinderen een buitenlands jongetje, die eind augustus nog geen woord Duits sprak. En nu spreekt hij me aan in accentloos Duits. Ongelooflijk hoe snel dat kan gaan bij kinderen.



Zo, ik ga nog snel even ontbijten met oudste dochter voordat ze naar school gaat (al is haar vriendin op de what's app eigenlijk interessanter geloof ik).
@Dekenopdebank, wat een spannend leven heb jij. Dat klinkt leuk. Ben wel gefascineerd door het leven in van die niet-bekende staten. Ik heb een goede vriendin hier uit South Dakota. Dat is ook zo apart voor mijn gevoel haha. Of ze nu echt van die gigantische maisvelden enzo hebben.
Alle reacties Link kopieren
Mmm ik durf niet zo goed meer te reageren op Amerikaanse schrijvers, helemaal als er ook Zuid-Afrika in voor komt, je bent toch wel echt hè!



Hier ook hartstikke herfst, maar nog steeds niet echt koud gelukkig. "Ze" zeggen dat het een strenge winter gaat worden en een witte kerst, mwah, moet het nog zien....



Ja Anky, ze beginnen inderdaad al een beetje Iers te spreken, maar het is een vreselijk ingewikkelde taal. Heb zelf ooit eens zes maanden een cursus gedaan, maar ben nauwelijks verder gekomen dan "hallo hoe gaat het, mijn naam is..."

Op zich is het een onzintaal natuurlijk, het wordt nergens gesproken, behalve op een paar plaatsen in het westen van het land. Maar goed, het is een verplicht vak.



Dit schooljaar is het heilige-communiejaar voor Oudste. Wij zijn zelf niet gelovig, maar 98% van de scholen hier zijn katholiek, dus de meiden zitten ook op een katholieke (meisjes)school. Dus ze bidden, krijgen godsdienst en dat vind ik allemaal prima. Haar klas is nu al druk bezig met de voorbereidingen voor straks in mei. Oudste doet daar dus ook gewoon aan mee, maar de eigenlijke communie straks zal ze niet doen. Ze mag er wel bij zijn en krijgt ook wat taken op de dag zelf en ze mag ook een mooie jurk aan net als de rest. Wat dat betreft is de school echt wel heel fijn, ze wordt niet buitengesloten. Van de 70 meisjes (2 klassen) zijn er 5 die geen communie doen.

Maar goed, gisterenavond was er dus ook een ceremonie waar ze graag bij wilde zijn en op zich was dat prima, maar al die katholieke rituelen blijven een ver-van-mijn-bed-show voor mij hoor. We hebben in het verleden overwogen om ze te laten dopen, puur voor dit soort dingen, maar ik ben blij dat we dat nooit gedaan hebben, het voelt allemaal te nep voor me. Oudste vind het wel een beetje jammer, maar ze snap het wel. Denk ik.



Chicha, klinkt wel lekker hoor, paar ochtenden per week!
Oh ja, communie, dat is hier ook nogal wat. Wij zijn niet gelovig (vriend van huis uit wel, maar die heeft er niets meer) en onze oudste deed dus ook geen communie. Van de 26 kinderen in haar klas was ze 1 van de 3, die niet meedeed. Gelukkig vond ze het niet erg, vooral niet toen ze hoorde wat het echt inhield. Zoon doet komend jaar ook niet mee, hij is ook 1 van de 3. Ik verbaas me er af en toe wel over wel over, vooral daar het merendeel van de ouders volgens mij niet regelmatig in de kerk komen.
Alle reacties Link kopieren
quote:anky schreef op 12 november 2014 @ 12:41:

Ik verbaas me er af en toe wel over wel over, vooral daar het merendeel van de ouders volgens mij niet regelmatig in de kerk komen.



Oh absoluut! Ik heb een stuk of zes vriendinnen via de school, en hun dochters doen het allemaal wel. En van de zes, komen er vijf NOOIT in de kerk. En allemaal geven ze mij gelijk dat wij het niet doen, maar ja, er is toch nog een behoorlijke sociale druk hier, van de families en de buren....

We zijn trouwens door één van hun uitgenodigd om het samen met hun te vieren straks, zij hebben maar een kleine familie hier, omdat haar man Australisch is, dus wij zijn die dag dan onderdeel van hun familie. Dat vind ik wel heel leuk er bijzonder.
Ik verbaasde me sowieso over de houding van Duitsers tegenover religie. Vooral van de belachelijke Kirchensteuer. En dat je daarvoor speciaal een vakje moet aankruisen als je dat niet wil betalen. En bij alle feestdagen, St. Maarten, kerst, Pasen, afscheid van de Kindergarten etc werd er een kerkdienst gehouden.

Hier in Saudi is het natuurlijk nog wat extremer. In de klassen van mijn kinderen wordt Arabisch als vak gegeven waarbij religieuze onderwerpen worden vermeden omdat er ook niet-islamitische kinderen in de klas zitten en daarnaast moeten alle islamitische kinderen verplicht het vak 'islamic studies' volgen waarbij dan wordt geleerd in de Koran te lezen en voor de kleintjes wordt dat spelenderwijs gedaan. En wie dat vrijwillig wil doen mag ook. Voor de rest van de kinderen (dus eigenlijk de westerse kinderen + nog wat hindoe's etc) wordt dan 'cultural studies' gegeven waarin ze leren over de wereld en over religie, aardrijkskunde en geschiedenis. Dat vak zou natuurlijk ook heel goed aan islamitische kinderen kunnen worden gegeven zodat ze ook eens wat leren over andere religies, over geschiedenis etc. Maar goed, dat is dan een brug te ver.



Ze zitten op een internationale school en daar werd ook het vak 'music' gegeven. Aangezien (westerse) muziek haram is en er werd geklaagd door wat conservatievere Saudi's (die hier ook op de compound leven en er maar mee moeten leven dat westerse vrouwen niet in abaya lopen) werd het vak omgedoopt in 'performing arts' .

We hebben ook verschillende mannelijke gymleraren. Voor de Kindergarten is het nog een man of een vrouw maar vanaf Grade 1 is het streng gescheiden.
Mijn zoon vindt Arabisch trouwens geweldig want de leraar is 'zo aardig'.

Ik heb geen idee van wat hij allemaal zegt, maar het klinkt wel indrukwekkend. Ik ben voor mezelf ook op zoek naar een private teacher Arabisch. Er worden wel Arabische lessen gegeven maar de tijden zijn een beetje ongelukkig. Van 12.00 tot 13.00 en dat lukt niet met de schooltijden van mijn middelste kind en met de baby want die heeft dan altijd honger.
hey Ainne Ja hoor, helemaal echt Ik zag het inderdaad van die meid die zei uit Pretoria te komen, als je wilt, kan je me een pm sturen en dan geef ik je mijn FB, kan je checken enzo

Ik herken dat met het geloof heel erg, hier heel erg christelijk, southern baptist, hellstone & brimfire. Wel heel erg fijn dat er niet anders met jullie wordt omgegaan zeg!



Raccoon Welke staat woon je???



Liubi Hoelang ben je al in Saudi? Ik neem aan dat Engels de voertaal is op de school, welke andere talen worden gegeven? En kinderen ook in gescheiden klassen?



Anky

Zoon is 6, kinderen gaan hier de zomer nadat ze 5 zijn geworden naar "kindergarten", bij 18 zijn ze klaar met "high school" en krijgen ze hun diploma, hoe slecht/goed een school is ligt helemaal aan waar je woont, je kan hier niet kiezen voor een school (tenzij je kan betalen voor een prive school) elke school heeft hier een "zone" en als je in die zone woont gaat je kind naar die school.

Homeschool vind ik erg leuk om te doen. We zijn vrij relaxed, zoon kan lezen en doet het erg goed met rekenen, we doen geschiedenis, topografie en Nederlands, we zijn nu bezig met sinterklaas dingetjes maken. Er zijn veel boeken en lessenplannen te vinden overal en een goed supportsystem kan ook geen kwaad; Nashville (anderhalf uur van ons) heeft een vrij actieve groep die meerdere keren per week samen komen en dingen doen (theater, bibliotheek, sport&spel, dat soort dingen) Museums, dierentuinen en andere attracties hebben homeschool days, waarop speciale entree en educatieve programma's voor de kinderen. Vandaag is er bv een homeschooldag van de dierentuin (was te laat met inschrijven en was al vol, jammer!) en een dag bij een groote 2ehands boek/cd/dvd zaken.

Voor de rest help ik 1xper week op een (prive)school, en gaat zoon vrolijk mee. Het is een beetje een vrije/hippie school en elke vrijdag doen we koken, servicework en eigen invulling(spelletjes/minecraft/yoga). Kleine groep, ongeveer 15-20 kids op vrijdag en alle leeftijden door elkaar (5-18)



Tennessee zelf, althans het gehucht waar wij vlakbij wonen, is erg van god, en wij helemaal niet, dus het is vrij lastig om kennissen en vrienden te maken, mensen accepteren je niet als je niet geloofd. We hebben hier verder ook geen familie wonen dus zeker in het begin was dat lastig.

Door de afstanden hier ze je elkaar ook veel minder, boodschappen in gehucht kost me 20 autominuten, wil ik naar een groter dorp met een echte supermarkt, dan ben ik al gauw 45 minuten onderweg. Dus 1x per 2 week meestal die kant op en alles in 1 dag plannen (doktersbezoek, tandarts, boodschappen, kleding enz enz enz)
Wow, Dekenopdebank, je hebt een bijzonder leven als ik het zo lees. Niet zo burgerlijk als de rest van ons, haha.{



Hier in Bolivia zijn ze natuurlijk zwaar katholiek, en zoon leert nu ook bidden op school en hij vindt het allemaal superinteressant. Hij ging me ook even uitleggen wie god was en op de markt liet hij een plaatje aan me zien. "Maar jij snapt dat misschien niet helemaal, want in Nederland heb je geen god"

Mijn man is katholiek opgevoed, en hij gelooft wel, maar hij vindt het meer iets voor zichzelf en hij gaat niet naar de kerk.

Onze kinderen zijn niet gedoopt en we zien wel hoe dat zal gaan als ze de communie-leeftijd hebben. Voor mij hoeft het allemaal niet zo, maar van een vriendin weet ik dat haar dochter graag mee wilde doen met de klas en dat mocht toen van haar.
Alle reacties Link kopieren
Ainne wat fijn dat je kinderen op deze manier toch betrokken worden bij de communie! en niet worden buitengesloten. En bijzonder om het met een bevriend gezin te kunnen vieren.



Hier in Frankrijk zijn school en kerk streng gescheiden. Weet nog dat toen ik de naschoolse-opvang deed er wel eens dingen gevraagd werden. Dan moest ik daar heel voorzichtig mee omgaan. Zeggen dat je wel of niet in God geloofd mocht echt niet.

Onze kinderen zijn wel gedoopt, in Nederland ging ik regelmatig naar de kerk en de meiden naar de kindernevendienst. Man ging alleen met kerst mee, is niet gelovig maar respecteerd mijn geloof.

Sinds we in Frankrijk wonen kom ik alleen nog maar in een kerk om een kaarsje te branden. Alle kerken zijn hier katholiek en dat ken ik niet. En in het begin ook niet de taal.

Het geloof is nu dus niet meer een ding in ons gezin. Moet ook zeggen dat ik het belangrijkst vind om de kinderen bij te brengen om iedereen, ongeacht geloof of huidskleur, te respecteren. Ik mis het soms wel om met mensen te praten over dingen de ons bezig houden. Maar ach.... 't is niet anders.

Oudste zit nu dus voor 10 maanden (er zijn inmiddels al 2 om...) in Italie. In een heel gelovig gezin. Elke zondag naar de mis en de vader is net iets belangrijks geworden in hun kerk. Maar het is een fijn gezin dat iedereen accepteerd en in hun waarde laat. Dochterlief gaat regelmatig mee maar blijft ook wel eens een ochtendje liggen, en dat is dan geen probleem.

Ik denk dat het geen kwaad kan als mensen geloven en de daarbij horende rituelen uitvoeren, mits ze een ander in hun waarde laten. En vooral op school kinderen niet buiten sluiten omdat de ouders op een andere manier met het geloof omgaan dan de meerderheid.



Respect hoor DekenopdeBank ik geloof niet dat ik het geduld zou hebben om thuisonderwijs te doen. Hier in Frankrijk hebben ze al heel vroeg veel huiswerk en dat was soms al een crime om samen te doen.....

Wel fijn dat je ook contact hebt met andere ouders en kinderen op bep. educatieve momenten. Maar dus ook vrij geïssoleerd doordat je niet gelovig bent. Vind je dat niet lastig? en was je je daar van bewust toen jullie hier zijn gaan wonen?

Ik mis het contact met vriendinnen regelmatig. Ik heb wel franse vriendinnen maar heb altijd het gevoel erbij te bungelen, familie gaat altijd voor. Heb al een aantal keren gehad dat ik iets leuks zou doen maar dat er dan iets met de familie tussen komt. En dan zit je weer een middag alleen op de bank, met een boek/knutsel/computer.

Gelukkig is er telefoon en bel ik regelmatig met mijn lieve vriendin in NL. Maar omdat we allebei onregelmatig werken is dat soms ook wel lastig.

Aan de andere kant hoor ik ook wel eens over die overvolle weekenden van collega's met familie/vrienden, elk weekend weer.... dat zou ook nix voor mij zijn. Ben ook best wel weer een kluizenaar. Ik ben gewoon een gek mens denk ik
Alle reacties Link kopieren
Haha Alejandra zie het helemaal voor me. Kinderen zijn nog zo open op die leeftijd, kunnen dingen zo mooi zeggen.

Het zou mooi zijn als de kinderen zich niet buitengesloten voelen op zulke momenten, en op hun manier mee mogen doen, net als bij Ainne. Maar dat zie je tegen die tijd wel weer.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen tijd om een lang verhaal neer te typen. Ik moet dadelijk eerst met de auto naar de garage. Ik had een lekke band gisteren en die moet gerepareerd worden.



Dekenopdebank: Sinds 2004 wonen wij in Oregon. Het is hier fijn wonen, lijkt me heel onwaarschijnlijk dat wjj weer terug gaan. Het schoolsysteem is hier het zelfde als bij jouw. Ik kon me vroeger niks voorstellen bij homeschooling, maar sinds een paar jaar toch wel. Maar het lijkt me geen gemakkelijke opgaaf.



Onze kinderen gaan ook naar een rk school. Ze vinden het fijn, hebben er leuke vrienden wat wil je nog meer.



Anky: ik zal nog wel de tuin in moeten vanmiddag, de voortuin ligt dan wel bij de buurvrouw..Maar de achtertuin moet nog wel gedaan worden.
Alle reacties Link kopieren
Fijn weekend allemaal Ik moet vanmiddag/avond werken en dan morgenvroeg weer. Maar heb een leuke groep dus gaat vast gezellig worden
Alle reacties Link kopieren
Wat is het hier rustig Iedereen druk met Sint en/of Kerst? of een najaarsdip?

Nog één dagje werken en dan weekend. Pffffff..... ben er wel aan toe. Heftige dag gehad vandaag. Heb leuke bewoners maar soms



Fijne avond allemaal
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad erg rustig Lila. Nee, wij zijn nog niet met de kerst bezig. Sint vieren we niet meer, wij hebben de volgende week eerst Thanks Giving..daarna gaat iedereen over in de kerstsfeer..

Wat is er gebeurd op je werk?

Ik ben weer gitaar gaan spelen, zit in boek twee, maar niet gemakkelijk..
Alle reacties Link kopieren
Bij mij is alles zo goed als rond. Hypotheek aangevraagd. Koopcontract getekend en alles loopt nu. Loop ook over van ideeën. Pinterest is mij best friend. Hahaha. Fijn weekend allemaal!!
,
Alle reacties Link kopieren
Dekenopdebank: mijn man is Nederlander en komt uit het zuiden des land. We hebben gisteren onze ticket voor Nederland geboekt, we gaan via IJsland, scheelde 700 pp.

Wat sneu en vervelend voor jullie hond, kan het geen allergie zijn?

Ik vind Thanksgiving wel fijn, heb alleen zo'n ontzettende hekel aan Black Friday.



Ik ben nog steeds in de tuin aan het werk..zal ook nog wel een paar weken duren denk ik..
Alle reacties Link kopieren
Jullie hebben toch wel een stop-over geboekt op IJsland ??!!!
Snjókorn falla, á allt og alla
Alle reacties Link kopieren
Snoj: ik heb nog even aan je gedacht toen we boekten. We vliegen met Iceland air (hoop dat ze een beetje betrouwbaarder zijn dan de banken). En hebben dus een overstop in Reykjavik, als je er nog had gewoond hadden we even bij je op bezoek gekomen.

Er zijn dus al meerdere mensen die ik ken die met deze maatschappij hebben gevlogen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven