Eigen stacaravan bouwen

24-03-2015 13:02 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
Telkens als wij ergens een chalet/stacaravan huren tijdens een vakantie, verzuchten wij dat het zo leuk zou zijn om er zélf een te hebben. Nu is mijn man erg handig en zou hij dit ook wel zelf willen bouwen. Zo kun je ook zelf de indeling bepalen. We zouden dan nl. wel een vrij moderne stacaravan willen, met een nette keuken en gewoon losse tafel/stoelen en een gewone zitbank enzo. Dus niet zo'n hoekbank die je vaak ziet, en voor geen meter zit.



Heeft iemand ervaring met het zélf bouwen van zo'n stacaravan (of chalet, net hoe je het noemt) en waar moet ik aan denken qua kosten?



Ook iemand enige inschatting wat er aan kosten voor de totale inrichting nog bijkomt? Denk dus aan álles: keukengerei, servies, meubels, vloer, keuken, badkamertje, handdoeken/theedoeken, matrassen, dekbedden, kussens, gordijnen, tuinmeubels etc etc.

Dat hoeft niet het duurste van het duurste te zijn, mij lijkt dan Ikea, Kwantum, Leen Bakker etc. prima !

En mogelijk hebben we zelf ook nog wel het e.e.a. in de kast staan wat dubbel is en je daarvoor goed zou kunnen gebruiken.



Qua kosten voor jaarplaatsen heb ik wel gezien dat je zo'n 2.000 á 2.500,-- moet tellen, afhankelijk op welke camping je natuurlijk zit en hoeveel faciliteiten danwel luxe deze heeft.



Maar....toch.... dromen mag toch ?
Alle reacties Link kopieren
Tip 1: zorg dat je het goed regelt met de grond. Dus geen huur, maar erfpacht of koop. In elk geval iets wat he vastlegt bij de notaris. Anders kun jij een ton in je stacaravan stoppen, maar ontbreekt het je aan rechten als de parkbaas zin heeft iets anders te doen met de grond.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij doen campings niet aan koop of erfpacht van de grond.En als ik mij niet vergis moet een chalet of caravan altijd verplaatsbaar zijn op een camping.

Wij hebben ook een chalet en daar zitten wielen onder(die je niet ziet)
quote:ploppie76 schreef op 24 maart 2015 @ 13:40:

Volgens mij doen campings niet aan koop of erfpacht van de grond.En als ik mij niet vergis moet een chalet of caravan altijd verplaatsbaar zijn op een camping.

Wij hebben ook een chalet en daar zitten wielen onder(die je niet ziet)Campings niet, maar van die parken met alleen chalets wel.
Alle reacties Link kopieren
Ploppie, op welke camping staan jullie als ik vragen mag?

Heb je nog tips qua aanschaf e.d.? Wat was je kwijt aan inrichtingsspullen e.d.?



Het liefst zouden wij dan ook een jaarplaats hebben op een camping maar die zijn er niet veel. Meestal seizoensplekken tot september ofzo. Maar wij zouden er dan graag ook in de herfst-/kerstvakantie willen kunnen verblijven. Dus daar blijven we ook even naar zoeken, zodat we een totaalplaatje kunnen maken.



Meer tips welkom !
Alle reacties Link kopieren
Gewoon een oudje kopen mét plek (wel op letten) en die leegtrekken en opnieuw opbouwen. Ding moet idd wel verplaatsbaar zijn.
Misschien ook handig om eens te kijken: http://www.radartv.nl/uit ... /16-03-2015/vakantiehuis/
Alle reacties Link kopieren
quote:mamaonbekend schreef op 24 maart 2015 @ 13:52:

Ploppie, op welke camping staan jullie als ik vragen mag?

Heb je nog tips qua aanschaf e.d.? Wat was je kwijt aan inrichtingsspullen e.d.?



Het liefst zouden wij dan ook een jaarplaats hebben op een camping maar die zijn er niet veel. Meestal seizoensplekken tot september ofzo. Maar wij zouden er dan graag ook in de herfst-/kerstvakantie willen kunnen verblijven. Dus daar blijven we ook even naar zoeken, zodat we een totaalplaatje kunnen maken.



Meer tips welkom !

Als je het hele jaar wil staan dan zul je ook met 2/2500 niet uitkomen.. dat zijn seizoensprijzen.



En zomaar zo'n ding bouwen doe je ook niet in twee weken lijkt mij.
Alle reacties Link kopieren
quote:nina1966 schreef op 24 maart 2015 @ 13:59:

Gewoon een oudje kopen mét plek (wel op letten) en die leegtrekken en opnieuw opbouwen. Ding moet idd wel verplaatsbaar zijn.Nee, da's nou net niet de bedoeling. Manlief is erg handig en wil zo'n ding helemaal zelf maken. We zijn weleens gaan kijken voor een gloednieuwe, maar dat was schrikbarend duur, niet grappig meer. En met het zelf maken spaar je natuurlijk veel kosten uit en je kunt zelf een indeling maken. En inbouwkast met schuifdeur enzo. Bij zelfbouw kun je ook een handig inpandig schuurtje meebouwen (de chalets bij De Krim op Texel hebben zoiets). En een los schuurtje komt er dan later wel.
Alle reacties Link kopieren
quote:spectral schreef op 24 maart 2015 @ 14:13:

[...]

En zomaar zo'n ding bouwen doe je ook niet in twee weken lijkt mij.Nee natuurlijk niet. Het is dan ook echt een klusproject dat niet binnen een bepaalde tijd af móet zijn. En zeker geen twee weken nee. Daar ben je wel even zoet mee.
Alle reacties Link kopieren
quote:mamaonbekend schreef op 24 maart 2015 @ 13:52:

Ploppie, op welke camping staan jullie als ik vragen mag?

Heb je nog tips qua aanschaf e.d.? Wat was je kwijt aan inrichtingsspullen e.d.?



Het liefst zouden wij dan ook een jaarplaats hebben op een camping maar die zijn er niet veel. Meestal seizoensplekken tot september ofzo. Maar wij zouden er dan graag ook in de herfst-/kerstvakantie willen kunnen verblijven. Dus daar blijven we ook even naar zoeken, zodat we een totaalplaatje kunnen maken.



Meer tips welkom !Wij staan op een camping in Hollandscheveld(Drenthe) En onze jaarplaats kost 1255 Euro.Daar komt nog wel toeristenbelasting over heen en kosten voor de honden en natuurlijk electra en waterverbruik.Wij zitten op ongeveer 1700 Euro totaal.Verder hebben wij een vaste gasaansluiting wat ons 50 euro per maand kost maar dan heb je geen gedoe met gasflessen en kun je ook lekker in de herfst of kerstvakantie daar verblijven.Het chalet was inclusief inboedel toen wij hem kochten.
Alle reacties Link kopieren
quote:reisa1978 schreef op 24 maart 2015 @ 13:42:

[...]





Campings niet, maar van die parken met alleen chalets wel.Maar to had het over campings dus vandaar mijn reactie.
Alle reacties Link kopieren
quote:mamaonbekend schreef op 24 maart 2015 @ 14:35:

[...]





Nee, da's nou net niet de bedoeling. Manlief is erg handig en wil zo'n ding helemaal zelf maken. We zijn weleens gaan kijken voor een gloednieuwe, maar dat was schrikbarend duur, niet grappig meer. En met het zelf maken spaar je natuurlijk veel kosten uit en je kunt zelf een indeling maken. En inbouwkast met schuifdeur enzo. Bij zelfbouw kun je ook een handig inpandig schuurtje meebouwen (de chalets bij De Krim op Texel hebben zoiets). En een los schuurtje komt er dan later wel.Maar wat je nu noemt is niet verplaatsbaar hé. Dus moet je dan eerst zorgen voor een vaste plek en géén seizoensplek dus want dan moet het ding verplaatsbaar zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:nina1966 schreef op 24 maart 2015 @ 15:10:

[...]



Maar wat je nu noemt is niet verplaatsbaar hé. Dus moet je dan eerst zorgen voor een vaste plek en géén seizoensplek dus want dan moet het ding verplaatsbaar zijn.Ook op een jaarplaats moet hij verplaatsbaar zijn op een camping.
Alle reacties Link kopieren
Oké, we zullen dan t.z.t. bij de eventuele camping bekijken welke regels zij voor wel/niet verplaatsbaar hanteren.Dit verschilt misschien ook weer per camping ofzo?



Voor nu gaat het vooral even om een globale kostenberaming. Waar moet ik qua kosten aan denken? Zeker als je het helemaal zelf zou bouwen en alle losse inrichtingsspullen gaat aanschaffen.

Als dit te duur blijkt, kunnen we altijd nog overwegen om een gebruikte caravan over te nemen. Maar wat ik daar meestal van zie vind ik zo niet onze stijl en zo'n vaste hoekbank vind ik gewoonweg vre-se-lijk.

En vaak ook aan de kleine kant, we zouden toch wel graag 3 slaapkamertjes erin hebben en die zijn er niet veel.
Alle reacties Link kopieren
Zo'n hoekbank kun je er ook uitslopen ;).



Het voordeel van bestaande bouw is, is dat je het in etappes kunt aanpassen aan jouw steil. Je hoeft niet in een keer het gehele bedrag op tafel te leggen.



Zelf bouw ligt vooral aan de materialen die je gebruikt. Als jullie weten wat jullie willen kun je uitrekenen hoeveel hout je bijvoorbeeld bij benadering nodig hebt. Het prijskaartje hiervan kun je ook zelf berekenen. Geldt ook voor alle andere zaken. Met een beetje googlen kom je een heel eind.
Alle reacties Link kopieren
3 slaapkamers is idd lastig.

Wij hebben van een blokhut een slaapgelegenheid gemaakt voor onze puber.

Daar slaapt hij ook in de winter in.

besef wel dat je voor iedere slaapplaats ook toeristenbelasting betaald dus al ben je met 4 personen en heb je voor 6 personen slaapplaatsen dan betaal je dus voor 6 personen.

Wij hebben in ons chalet ook allemaal losse meubels dat vinden wij ook mooier.

zoek eens op Gritter in Geesbrug daar hebben ze prachtige chalets.
Alle reacties Link kopieren
De overname prijzen liggen al snel rond de 10.000e, dus ik schat dat zoiets maken dat ook gaat kosten.
Alle reacties Link kopieren
quote:ploppie76 schreef op 24 maart 2015 @ 15:13:

[...]





Ook op een jaarplaats moet hij verplaatsbaar zijn op een camping.Je hebt van die parken met huisjes, die zijn niet verplaatsbaar. Maar ja dat is geen camping
Alle reacties Link kopieren
quote:mamaonbekend schreef op 24 maart 2015 @ 15:25:

. Maar wat ik daar meestal van zie vind ik zo niet onze stijl en zo'n vaste hoekbank vind ik gewoonweg vre-se-lijk.

En vaak ook aan de kleine kant, we zouden toch wel graag 3 slaapkamertjes erin hebben en die zijn er niet veel.Zoals ik al eerder schreef die kun je helemaal strippen hé. Dat betekend dat je alles er uit sloopt en alleen het omhulsel heel laat. Dan kun je 'm inrichten en indelen zoals je zelf wilt.
Alle reacties Link kopieren
Zorg wel dat je een goed plaatje hebt van de camping waar je je chalet wilt plaatsen.

Onze eerste keus camping bleek helemaal niet zo leuk te zijn toen we er eerst een stacaravan huurden,ik was blij dat we daar dus nog niets gekocht hadden. Op onze huidige camping hebben we ook eerst iets gehuurd en we waren helemaal verkocht.Je verplaatst een chalet of stacaravan niet zo maar even als het tegen valt.
Alle reacties Link kopieren
quote:ploppie76 schreef op 24 maart 2015 @ 16:44:

Je verplaatst een chalet of stacaravan niet zo maar even als het tegen valt.



Nope, en daarom is het raadzaam dus op te letten waar je een plek kiest. Als je enkel je parkbijdrage betaalt kan de verhuurder van de grond aan het eind van het jaar zeggen dat hij de huur beeindigt en kun jij de boel gaan verplaatsen. Niet zo feestelijk. En als je zorgvuldig zelf gebouwde stacaravan/chalet niet zo makkelijk verplaatsbaar is, kan er ook nog sprake zijn van onttrekking. Dan ben jij wel economisch eigenaar van je stacaravan, maar de eigenaar van de grond is de juridische eigenaar.



Erg sneu, was eens bij de Rijdende rechter. Mensen hadden zelf een chalet gebouwd ter waarde van 40 mille oid op een mooi plekje en er werd besloten iets anders met de grond te gaan doen. Hun chaletje werd gesloopt en daarmee klaar.

Vorige week maandag ging het erover in Radar. Kijk vooral even terug als je serieuze plannen ontwikkelt. Oh, zie dat Closednote de link al heeft geplaatst. Nou ja, aanrader.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt het over een staCARAVAN.



Een caravan heeft niet alleen als eis dat er wielen onder zitten, ook voor de afmetingen gelden voorschriften.



Ik denk dat je er slim aan doet om jezelf eerst heel erg goed op de hoogte te stellen betreffende eisen en voorwaarden op alle vlakken (ook elektra, gas en dergelijke) en je plannen ook tevoren door te nemen met de eigenaar/beheerder van de camping waar je hem wilt plaatsen.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Uiteraard zullen we ons áls het ooit zover zou komen, daarin verdiepen. Dank voor die link, heb het al even vluchtig bekeken.

En man geeft ook aan dat het verplaatsbaar moet zijn, dus iig wielen e.d. eronder (die je verder niet ziet natuurlijk).

En wij zijn wel van die 'zekerheid-types', dus als we een camping op het oog hebben, lijkt het me zinvol om er eerst eens goed te gaan rondkijken en eventueel een keer iets te huren daar om te zien of het écht is wat we zoeken.



Zo'n chalet is een voorbeeld van wat we mooi vinden:

http://www.maatchalets.nl ... k-voorbeelden.xml?lang=nl

http://www.maatchalets.nl ... c-voorbeelden.xml?lang=nl

Maar Bergje heeft ook mooie voorbeelden staan.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt zelf toch wel berekenen wat je ongeveer kwijt bent aan spullen om de boel in te richten? Het is ook een wat rare vraag, omdat dat bedrag volledig afhankelijk is van je wensen. Een bankstel bijvoorbeeld kun je voor 200 euro op de kop tikken op Marktplaats, maar je kunt ook een nieuwe kopen voor 3000 euro. Dat geldt ook voor vloer, bestek, borden, handdoeken etc.



Is het wel verstandig om te beginnen aan een compleet bouwwerk als het je nog geen eens lukt een begroting rondom inrichting te maken?

Ik krijg visioenen van verkeerde inschattingen en een project dat uit de hand loopt ala 'help, mijn man is klusser.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven