Ervaringen met caravan

22-04-2017 18:48 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Wij overwegen om een caravan (tweedehands) aan te kopen, en ik ben op zoek naar ervaringen van andere gezinnen.



We hebben drie kinderen van 8, 7 en bijna 2 jaar. We zouden er zo vaak mogelijk op uit trekken met de caravan en willen er twee soorten vakanties mee doen: enerzijds gewoon naar een camping rijden, daar een week of twee blijven, en dan weer naar huis. Verder zouden we ook graag rondreisvakanties doen in Europa (die mogen dan wat langer duren), waarbij we soms maar 1 of een paar nachten op eenzelfde camping blijven.



Ik heb vroeger met mijn ouders altijd gekampeerd (met een camping car, dus met een caravan heb ik geen ervaring) en dat was altijd erg leuk. Mijn vriend heeft zeer weinig kampeerervaring, maar heeft er wel zin in.



Wie heeft hier ook een caravan, en bevalt dat? En hebben jullie eventueel tips waar we zeker op moeten letten bij de aankoop?



Alvast bedankt voor de antwoorden.
Alle reacties Link kopieren
Met drie kinderen denk ik dat je wel een behoorlijk grote caravan nodig hebt, als je langere rondreizen wilt maken, zodat iedereen ook een behoorlijk bed heeft in de nacht en als het een dagje regent, is het ook wel fijn als je dan genoeg leefruimte hebt in die caravan, zodat iedereen zich binnen kan vermaken. Dus een behoorlijke grote caravan wordt het dan, en dan moet je natuurlijk ook zorgen voor een auto die geschikt is om die caravan te trekken.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
...
Alle reacties Link kopieren
Goed ruiken als je in een caravan komt of 't niet muf ruikt (vocht), eventueel controleten met een vochtmeter.En de vloer moet stevig zijn.



Een aankoopkeuring is ook wel handig.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Alle reacties Link kopieren
Onze auto mag behoorlijk wat trekken, dat is geen probleem. We zouden inderdaad voor een caravan gaan waar iedereen een goede slaapplaats heeft.



Aan een camper hebben we ook gedacht, maar die zijn véél duurder en als je dan een trip wilt maken als je op je bestemming bent, dan moet je weer alles inpakken en met die grote camper gaan rijden.
Alle reacties Link kopieren
[quote]pejeka schreef op 22 april 2017 @ 18:53:

Met drie kinderen denk ik dat je wel een behoorlijk grote caravan nodig hebt, als je langere rondreizen wilt maken, zodat iedereen ook een behoorlijk bed heeft in de nacht en als het een dagje regent, is het ook wel fijn als je dan genoeg leefruimte hebt in die caravan, zodat iedereen zich binnen kan vermaken. quote]





Ligt er ook aan waar je wil gaan kamperen, ga je naar Spanje/Zuid-Frankrijk, dan heb je genoeg aan een luifeltje die je binnen 10 minuten hebt opgezet. Ga je naar een gebied waar het weer iets wisselvalliger is, is een ruime voortent wel heel fijn. Dan kun je met frisse avonden/ochtenden en regenbuien gewoon lekker met zijn allen 'binnen' zitten. Sommige voortenten kun je ook gedeeltelijk als luifel opzetten.



Maar goed, wij hebben een vouwwagen die ik het liefst 2,5 week ergens laat staan, omdat het zoveel werk is om hem op te zetten. Als hij eenmaal staat vind ik het héérlijk, maar wat een werk voordat hij staat!

Daar ga ik dus echt niet spontaan een weekendje mee weg als het mooi weer is, dat is dan het voordeel van een caravan.
Alle reacties Link kopieren
Ik vond het met de caravan niet handig om na een of twee nachten weer op te breken. Teveel gedoe en te langzaam reizen.

Als ik rijk genoeg was, zou ik een camper kopen.
...
Wij hebben vanmiddag toevallig gekeken bij caravans, we hebben zelf een vouwwagen dus ff verschil kijken. Ik vind een caravan echt loeiduur als ik kijk wat je ervoor krijg. Sowieso zijn het aantal caravans waar je met 5 of 6 personen in kan slapen heel beperkt. ( wij zijn ook met 5 personen) Het nadeel vind ik echt dat het best krap is binnen, daar ook koken dus vieze luchtjes binnen.



Onze vouwwagen is redelijk nieuw en staat met 2 uurtjes. Dan is alles dus klaar inclusief bedden. Een caravan is niet veel sneller volgens mij.



Wij waren in ieder geval snel klaar, we houden de vouwwagen!
Ik zou gewoon lekker thuisblijven.
En we gaan een campertje kopen als de kinderen niet meer meegaan op vakantie.
...
Wij zijn jarenlang met een caravan op vakantie geweest, ik kon er niet fatsoenlijk in slapen en kwam gebroken thuis, ik vond het erg benauwd met z'n vijven. Nu gaan we weer met de tent, slaap ik veel beter in en die zet ik ook rustig op voor 2 nachten.
Alle reacties Link kopieren
Wij koken vrijwel nooit in de caravan.

Keukentje buiten of in de voortent.



Als we de voortent opzetten staat de caravan in een ruim half uur. In een lekker warm land met alleen de luifel, kwartiertje.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Alle reacties Link kopieren
Je hebt caravans met een stapelbed van 3 bedden en waarbij de zithoek dan een tweepersoons bed wordt. lijkt mij voor jullie geschikt



Je hebt toevallig kinderen van precies dezelfde leeftijd als ik.

Wij hebben vorige zomervakantie een campertje gehuurd en was heerlijk!



Voordeel van caravan is idd dat je met je auto kan touren maar bij de buscamper die wij hadden was t ook gewoon kwestie van luifeltje indraaien en starten maar.



onze jongste van 2 hadden wij bedacht in bedje in de cabine, maar het bleek toch handiger om een campingbedje in een klein bijzettentje te doen. Want hij kon dan gewoon middagslaapje doen en wij nog kaarten enzo want De de twee oudsten gingen wat later dan gewoonlijk en wij wat eerder en dan gingen we rond 21:00 uur allemaal heerlijk slapen.

-- maar die kleine ruimte is met caravan misschien wat anders, zeker met voortent en daar nóg luifel aan.



Ik vond de wc erin ook heel handig voor 's nachts en onderweg. Dus dat zou ik je ook aanraden



En de kinderen vermaken zich zó makkelijk op campings, echt super relaxed. Alleen op een camping beetje pech gehad want daar hadden ze muziekavond ofzo met de meest lelijke liedjes op 350 decibel tot 01:00 's nachts, haha maar ach, was achteraf ook wel weer grappig.



Ik zou ook even oefenen van te voren en taken goed verdelen. Voordat we 3 weken met de camper gingen zijn we twee weekendjes weg geweest (hadden nog nooit gekampeerd) daar kwamen we er bv achter dat instapschoenen echt handig zijn, dat dat bijzettentje handig was, dat douchen op de camping prima warm zijn (ik dacht echt dat t steenkoud water zou zijn, maar zelfs t gebouw was heerlijk warm) en dat het het handigst was als een van ons twee alles installeerde en de ander bij aankomst met de kinderen de camping verkende.

Bij terugkomst van rondje camping stond alles dan klaar en gingen we iets ging eten/drinken. Daarna mochten de 2 oudsten "vrij" spelen.

met zijn tweeën stroom/water/bijzettentje enzo aansluiten/opzetten is onhandig want je loopt elkaar in de weg en de kinderen gaan klieren.



veel plezier met je aankoop, superveel vakantiegenot gewenst!
quote:Gatti schreef op 22 april 2017 @ 19:25:

Wij koken vrijwel nooit in de caravan.

Keukentje buiten of in de voortent.



Als we de voortent opzetten staat de caravan in een ruim half uur. In een lekker warm land met alleen de luifel, kwartiertje.Dit, even handigheid in krijgen en het gaat heel snel. Nou is een half uur wel heel snel met voortent maar binnen een uur wel.
...
Kinderen lagen hier altijd apart in een tentje.

Maar rondtrekken met de caravan hebben we ook nooit gedaan. Teveel gedoe en voor kinderen niet echt leuk.
Alle reacties Link kopieren
Klopt. Wij hadden de caravan met alleen de luifel opgezet in Oostenrijk, doortocht naar Italie.

Stralend weer toen we ergens gingen eten, veranderde in een vrijwel zwarte lucht en storm in 5 minuten. Toen we snel terugreden naar de camping wapperde de luifel vrolijk in de wind, nog aan één punt vast.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
...
Alle reacties Link kopieren
Oudste 2 kunnen al samen in een tentje

Naast de caravan, deden die van ons wel al op die leeftijd, maar dan wel 3 weken

Op dezelfde camping in zuid Frankrijk

Met mooi warm weer .
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben er ook nog niet zo lang een in ons bezit.

Hier vindt je wat technische aspecten waar je op kunt letten. Vooral vocht is een belangrijk iets om op te letten.

http://www.caravans.net/p ... f/tweedehands-caravan.php



Bedenk je goed wat je prettig vindt qua bedden. Wij zijn bijvoorbeeld heel blij met onze 2 enkele bedden. Dus geen gedoe met over de ander heen moeten kruipen als je naar de wc moet. Ook kun je makkelijker bij de bovenkastjes zonder dat je zover moet reiken. Zou niet anders meer willen!



Koken doen we voornamelijk buiten, op de speciaal aangeschafte skottel. Die is zo veelzijdig, daar heb ik me drie weken prima mee kunnen redden. En soms even iets (rijst, aardappels) binnen koken maar verder niet.



De kinderen slapen in een tentje, daar hebben ze de leeftijd ook voor en vinden ze zelf ook leuk. Bij slecht weer of zeker bij onweer moeten ze verplicht binnen komen slapen, dan bouwen we de rondrit om tot bed voor hen, slaapzakken erop en klaar. Maar da's pas 1x geweest. Voor de oudste zou je ook een tent kunnen overwegen, onze jongste was toen ook 8 toen ie alleen in een tentje ging. Die van 2 zou dan in de caravan kunnen slapen.

Er zijn trouwens ook aparte slaapcabines die je nog weer IN een voortent kunt maken, dat zou ook nog een optie voor je kunnen zijn. Kan dan bijv ook je campingbedje kwijt.



Oja, en zorg idd voor een wc in je caravan. Onmisbaar, hoef je 's nachts niet te zwerven met je kids in het donker.

En een zakluifel al aan je caravan is ook fijn, zeker als je maar 1-2 nachten gaat. Dat heb je namelijk zo opgezet en kun je gaan genieten. Een voortent is meer werk, maar wel weer erg fijn bij iets minder weer, of veel wind, of 's avonds.



Verder zijn we er helaas nog niet supervaak mee weg geweest. Het voorjaar valt telkens erg tegen. Pasen en Pinksteren is nog niet zodanig geweest dat we even een weekendje weg wilden. En eerlijk is eerlijk: wij zijn wel mooi-weer-kampeerders. Net als nu, met zo'n beroerde meivakantie, moet ik er niet aan denken met deze kou te gaan kamperen en dus gaan we gewoon lekker iets huren in het zuiden. Bijna net zo duur, maar meer kans op mooi weer en lekker je eigen voorzieningen.



Kijk goed rond en ga vooral héél veel vergelijken.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties! Tentje apart voor de kinderen is zeker op termijn een goed idee. Onze oudste is nogal een angsthaas en zal dat nu nog niet durven, denk ik.



Wat is een stormband?



Een voortent zouden we er ook bij willen inderdaad, die hadden wij vroeger ook en heel veel gebruikt.



Hoe is het rijden met zo'n gevaarte achter de auto? Is bijvoorbeeld een snelheid van 100 km/u op de snelweg realistisch?
...
quote:Mossel schreef op 22 april 2017 @ 20:09:

Bedankt voor de reacties! Tentje apart voor de kinderen is zeker op termijn een goed idee. Onze oudste is nogal een angsthaas en zal dat nu nog niet durven, denk ik.



Wat is een stormband?



Een voortent zouden we er ook bij willen inderdaad, die hadden wij vroeger ook en heel veel gebruikt.



Hoe is het rijden met zo'n gevaarte achter de auto? Is bijvoorbeeld een snelheid van 100 km/u op de snelweg realistisch?Wij rijden eigenlijk altijd wel 100 km/u. Ligt ook een beetje aan de combinatie, de caravan ligt achter onze nieuwe auto fijner dan achter de vorige terwijl die hem ook mocht trekken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven