Filipijnen

17-11-2014 21:31 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Is hier iemand op de Filipijnen geweest? Zo ja waar precies? En is het een leuk land om te bezoeken?



Alvast bedankt!



groetjes
Ik ben er geweest, in september! Mijn schoonmoeder is er geboren, dus ik heb familie bezocht en rondgereisd. Ik had nog nooit zo ver gereisd, en ik vond het heel indrukwekkend!



Ik heb o.a. Manilla bezocht, Cebu en het eiland Palawan. Vooral die laatste... Prachtig! Doe daar zeker de tour door de lagunes in El Nido. Die lagunes zijn zo enorm mooi. Palawan is onlangs ook uitgeroepen tot 'best island in the world'! Zie:



http://www.dailymail.co.u ... ast-traveler-readers.html



Heb je vragen, shoot ;)



En oh ja: binnenlandse vluchten zijn heel goedkoop! Omgerekend zo'n 20/30 euro, en gewoon goede vliegtuigen. Dus ik zou zeker meerdere eilanden bezoeken!
Oops, ik wilde aanpassen, niet quoten.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben er 2x geweest, beide duikvakanties in combinatie met wat cultuur en natuur snuiven.



Beide keren op Cebu geweest. Daarnaast nog wat andere mooie plekken. Het klinkt heel stom maar ik weet niet meer precies waar, als je wilt zoek ik het op.



Ik vond het geweldig, daarom zijn we er ook nog een 2e keer geweest. Vervoer is wel lastiger en primitiever. Vliegen is idd goedkoop, maar als je maar 2 weken vakantie hebt blijft het een logistieke uitdaging om meerdere plekken echt goed te zien en ook nog goed vervoer te regelen.



Manilla zou ik overslaan. Als je naar Hong Kong of Singapore vliegt, kan je vanuit daar heel makkelijk naar Cebu (of elders) vliegen met een low-cost airline.
Is het een plek waar je als vrouw alleen prettig kunt reizen? Heb al veel van Azië gezien maar ben nog nooit op de Filippijnen geweest.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben op Palawan, Cebu, Bohol, Apo Island, Leyte en Negros geweest. Ik vond het er erg mooi, erg indrukwekkende natuur. Alleen is het openbaar vervoer daar echt een ramp. Geen enkele timetabel klopt, bussen vertrekken of veel te laat of gewoon helemaal niet, of ineens vanaf een andere plek. Idem voor veerboten (die ook nogal eens zinken en veel te weinig reddingsvesten hebben). Oja en de bussen die wel vertrekken zitten zo vol dat je er bijna niet uit kan komen (krukjes in het gangpad). In het begin had het z'n charme maar na een paar weken ga je je er echt heel erg aan ergeren.

Verder is het eten er echt niet lekker. Zelfs een bord noedels smaakt naar karton. Alleen op Palawan hebben we heerlijk gegeten in El Nido op het strand.

Ik heb wel verschillende dames alleen zien reizen en heb me er zelf ook - op 1 incident met een dronken Duitser na - geen seconde onveilig gevoeld.

Ik zit er ondertussen (wij waren er 7 jaar geleden) wel weer over te denken om terug te gaan, om te duiken, want dat is daar echt fantastisch. Maar dan wel van te voren verblijf en vervoer vastleggen om niet weer dagen te verspillen met wachten op een bus.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben er dit voorjaar 1,5 maand geweest. Eerst drie weken in het noorden van Luzon: Baguio, Vigan, Sagada en Banaue. Ruige bergen, prachtige rijstvelden en lieflijk kleine dorpjes, Vigan heeft een Spaans karakter met oude huizen en een echt marktplein.

Daarna naar Palawan gevlogen en via Puerto Princessa naar El Nido gegaan om daar nog een dag of 10 niks te doen. Prachtig!



Manila heb ik alleen gebruikt als 'transport hub' om op doorreis te overnachten. Ik vond het geen fijne stad, er is niet veel te zien en het is ook lang niet overal even veilig, maar je komt er hoe dan ook langs als je naar een ander eiland wilt vliegen.

Ik was alleen en heb me om die reden niet onveilig gevoeld. Wel vond ik dat je in de Filipijnen iets meer moest opletten dan in bv Thailand of Maleisië, niet omdat je vrouw bent, maar gewoon omdat je rijke westerling bent.



Openbaar vervoer was een ware uitdaging, zelfs in Manila van de ene naar de andere kant van de stad reizen gaat het snelst per taxi. Bussen in het noorden gingen vaak maar één keer per dag en als de chauffeur vond dat er niet genoeg passagiers waren, dan vertrok hij gewoon niet. Idem voor jeepneys, ik heb een paar keer ergens langer moeten overnachten, omdat ik niet weg kwam. Plan dus niet al te strak, ik heb met name bij binnenlandse vluchten steeds één dag speling gehouden, en zelfs dat werd nog spannend.

De wegen in het noorden waren ook bedroevend slecht en niet alle bussen zijn even goed onderhouden. Op Palawan is de weg tussen Puerto Princessa inmiddels verhard tot TayTay, vanaf daar is het hobbelen. Verkijk je daarom vooral niet op afstanden.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben in 2012 in de Filipijnen geweest en ik kan er maar 1 ding over zeggen: fantastisch! Op dat moment was ik een paar maanden aan het backpacken door Azie en hoewel de Filipijnen eigenlijk niet in de planning lag, hebben we na enkele tips van andere reizigers besloten om er naar toe te gaan.



Ik vond vond juist de manier van reizen daar - lokaal vervoer - een verademing na de rest van Azië. Ik ben meerdere keren in Azië geweest - de eerste keer in 1999 - en vond de charme van het reizen júist de 10 uur durende busritten tussen de kippen, scooters en 50 zakken rijst in het gangpad van de bus. Dat is - voor de toerist - nu niet meer zo. Tuurlijk kan je daar nog voor kiezen, maar het is gewoon makkelijker om met een toeristenbus lange afstanden te bereizen. In de Filipijnen heb je nauwelijks die keus: vaak rijden er alleen lokale bussen, die inderdaad nooit op tijd zijn, waar je in en uit moet springen terwijl ze nog rijden en je buurman heeft zijn haan op schoot. I love it! Zo zie je juist hoe een land echt is.



Eerder genoemd: het eten is niet te eten daar, dat dan wel. Als je van ingewanden, droge rijst of vieze hamburgers houdt zit je wél goed. Gelukkig is er de barbeque chicken: jammie! De mensen zijn er ongelofelijk vriendelijk en spreken allemaal engels! Ook wel eens prettig. Ik denk dat de vriendelijkheid van de mensen te maken heeft met dat het nog niet - afhankelijk van de plaats - overspoeld wordt door toeristen en backpackers. Zij zien de waarde van het toerisme er nog en hebben weinig te maken met de 18 jarige party backpacker.



Bovendien: ik heb op de filipijnen de mooiste - en rustigste - stranden ooit gezien. Bounty plaatjes, met maar een paar anderen in je vizier.



Ik ben in Manila geweest, ik zou het skippen: vreselijk veel armoede, dieven en kinderprostitutie. Geen aanrader. Verder ben ik op Cebu geweest op de eilanden Malapasqua en Bantayan. Allebei prachtig, vooral de laatste is een aanrader. Wel is de cycloon Haiyan er overheen geraasd en zijn die eilanden voornamelijk bezig met de opbouw: voor mijn een reden om erheen te gaan, zodat je de economie kan bevorderen. Het plan was om naar Palawan te gaan, alleen op dat moment waren de vliegtickets echt boven ons backpack budget, ik heb een paar binnenlandse vluchten daar gemaakt voor nog geen 30 euro. De keus is toen op Bohol gevallen, ook prachtig alhoewel ik er niet nog een keer heen hoef. Volgend jaar ga ik weer op reis en de Filipijnen sla ik zeker niet over.
Alle reacties Link kopieren
Bussen waar je met de kip van de buurman op schoot zit vind ik ook leuk en ik reis dan ook graag overal met lokaal vervoer. Maar overvolle bussen met krukjes in het gangpad, waar niet uit te komen is en al helemaal niet in geval van nood doen het niet (meer) voor mij. En als een bus een keertje te laat vertrekt (door de rondjes om het plein om passagiers te krijgen) of helemaal niet gaat, ok, maar op de Filipijnen is het eerder regel dan uitzondering. Afgezet worden op een plek waar 'zeker' de bus vandaan gaat, om er vervolgens achter te komen dat er helemaal geen bussen daarvandaan gaan, in the middle of nowhere, zonder slaapplek (en toen begon het ook nog te hozen!) was niet grappig.



Het was - in ons geval - een opéénstapeling van teleurstellingen (vervoer, slecht weer, vies eten) waardoor we ons steeds meer gingen ergeren (en ook aan die k*t hanen ). Best jammer eigenlijk! Daarom wil ik nog een keer terug, om dat terug te draaien zeg maar. En om nog een keer te kunnen genieten van de adembenemend mooie natuur (boven en onder water) en de ontzettende lieve mensen daar. Moet alleen mijn man nog zien te overtuigen...
Alle reacties Link kopieren
Wauw super bedankt voor de reacties!! Ik ga alle plaatsen even bekijken op internet en me verder inlezen! Nogmaals bedankt, top!!
Alle reacties Link kopieren
Hoi! Ik ben in 2012 op de Filipijnen geweest. Veel van wat hierboven geschreven is, herken ik ook.



Het was inderdaad prachtig en een enorme ervaring. Wij zijn op Cebu gevlogen (met Korean Air via Seoul) (Cebu city hoef je niet te blijven, vieze stad), Bohol (en dan weer op een heel klein eilandje voor de kust van Bohol), Siquijor, Apo Island (heel tof, daar zitten de super grote schildpadden), Dumaguete (redelijk 'leuke' stad voor Filipijnse begrippen met een aantal restaurantjes) en Malapascua.



Wat ik wel vond is dat er op veel plekken heel weinig is. Daarmee bedoel ik dat het vaak zo arm is, dat je niet even gezellig ergens iets kunt gaan eten of drinken omdat er vaak gewoon geen restaurantje of cafeetje is. Zo waren wij op het eiland Siquijor (bootreis erheen niet aan te raden maar verder heel leuk), maar buiten de resorts om was er niks te bekennen waar je wat kon eten of drinken. Dat vond ik soms wel wat ongezellig, maar hoort natuurlijk bij het land.



Eten is inderdaad echt smerig, dus dat is wel iets om je op voor te bereiden. Het enige wat ik lekker vond was gedroogde mango. In de grotere steden heb je overigens wel supermarkten dus daar kun je wel redelijk normale spullen halen (als je het ergens klaar kunt maken...). Er zat een 'fast-food' keten dat als ik me niet vergis Mang Inasal heette en daar kon je nog het lekkerst eten in my opinion, rijst met kip.



En verder zou ik je aanraden van tevoren niet teveel te plannen want het loopt inderdaad altijd anders dan je in gedachten had. Vluchten worden om het minste of geringste gecanceld, boten gaan vaker niet dan wel (en je wordt vaak misselijk), bussen doen overal ook 3 keer zo lang over dan je zou verwachten. Maar al met al is het echt fantastisch hoor :-)
Ik ben er pas geweest. Een heel mooie vakantie gehad. Veel mooie natuur gezien, vriendelijke mensen, heel afwisselende eilanden.

Vliegen is goedkoop, maar plan er niet teveel. In de Visaya's hop je zo van eiland naar eiland met de ferries.

En openbaar vervoer was prima en ook afwisselend, want je zit op 1 dag zo in de bus, achterop een motor en in een tricycle om het laatste stukje met de jeepney te doen..
quote:mayou schreef op 19 november 2014 @ 01:38:

Bussen waar je met de kip van de buurman op schoot zit vind ik ook leuk en ik reis dan ook graag overal met lokaal vervoer. Maar overvolle bussen met krukjes in het gangpad, waar niet uit te komen is en al helemaal niet in geval van nood doen het niet (meer) voor mij. En als een bus een keertje te laat vertrekt (door de rondjes om het plein om passagiers te krijgen) of helemaal niet gaat, ok, maar op de Filipijnen is het eerder regel dan uitzondering. Afgezet worden op een plek waar 'zeker' de bus vandaan gaat, om er vervolgens achter te komen dat er helemaal geen bussen daarvandaan gaan, in the middle of nowhere, zonder slaapplek (en toen begon het ook nog te hozen!) was niet grappig.



Het was - in ons geval - een opéénstapeling van teleurstellingen (vervoer, slecht weer, vies eten) waardoor we ons steeds meer gingen ergeren (en ook aan die k*t hanen ). Best jammer eigenlijk! Daarom wil ik nog een keer terug, om dat terug te draaien zeg maar. En om nog een keer te kunnen genieten van de adembenemend mooie natuur (boven en onder water) en de ontzettende lieve mensen daar. Moet alleen mijn man nog zien te overtuigen...Kun je daar geen privé taxi nemen voor 'n appel en 'n ei?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben op Cebu geweest en vond het prachtig. Mijn vriend ging duiken en ik ging in een tricycle het hele eiland over. Ik vond het als vrouw alleen prima te doen. Behalve als ik als een soort lucky charm moest fungeren bij een hanengevecht. Er wordt veel gegokt en ik werd regelmatig aan mijn arm mee getrokken om een hanengevecht bij te wonen.



Houd er verder rekening mee dat er weinig eetgelegenheden zijn op Cebu. Ik heb er -behalve op de duikresorts- erg weinig gezien. Daarnaast vond ik het eten bij de stalletjes er niet erg florissant uit zien. En zoals eerder genoemd, het eten is niet echt lekker. Vooral in vergelijking met een aantal andere Aziatische landen.

De natuur vond ik overweldigend en duiken/snorkelen is er fantastisch.

De mensen zijn vriendelijk, maar ook erg op geld gericht.
Speechless
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 30 november 2014 @ 08:25:

[...]



Kun je daar geen privé taxi nemen voor 'n appel en 'n ei?Nee, in mijn beleving was dat niet zo makkelijk. Er zijn niet veel gewone auto's en taxi's, en als ze er al zijn is het heel duur. Soms zijn we wel met een auto gegaan die zo'n resort dan voor je regelde, maar dan was het bijvoorbeeld nog 20-25 euro voor een ritje van een half uur. De mensen daar reizen eigenlijk het meest met van die kleine busjes (jeepneys) waar je idd als je pech heb in het gangpad moet zitten en waar je als hollander van boven de 1.70m al uberhaupt bijna niet in past, of trycicles. Het is te arm voor gewone taxi's, heb ik ervaren.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb alleen in Manila en Baguio gebruikt gemaakt van taxi's. Ik moet er bij zeggen dat ik het fijn vond dat de chauffeurs allemaal netjes de meter aanzetten, dat is toch anders dan wat ik in Azië gewend ben.



In veel steden zijn geen taxi's, dan moet je jezelf in een tricycle wurmen met je bagage. Of tussen plaatsen reizen met een jeepney: bagage op het dak en ik met m'n 1.78m prop mezelf dan naar binnen. Eenmaal rijdende zat ik op hobbelige wegen (die hebben ze in overdaad) regelmatig met m'n hoofd tegen het dak, au. Het is ook heel normaal om op het dak mee te reizen, dus als er 20 mensen binnen zitten betekent dat niet dat de jeepney klaar is voor vertrek, dan kunnen er nog net zoveel mensen op het dak of aan de achterkant mee...



Ik had het niet willen missen, die typisch Filipijnse vormen van vervoer die je verder nergens vindt. Maar echt comfortabel is het niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben in 2009 geweest en met name in Palawan en in het noorden in de bergen en rijstvelden (zou de naam even moeten opzoeken). Beide kanten van het land prachtig. Ik vond het best makkelijk reizen, met name omdat mensen zo behulpzaam en vriendelijk zijn. Inderdaad wel wachten tot het busje vol is voordat het vertrekt (en dus geen tijdschema), maar dat soort dingen had Ik wel rekening mee gehouden. Verder veel taxi's/tricycles genomen. Zou het zeker aanraden, mooi land met vriendelijke mensen.
Alle reacties Link kopieren
Nee, taxi's zijn we er niet tegengekomen. We hebben wel een keer een lege jeepney gehuurd voor ons samen om van zuid Leyte naar Noord Leyte te racen, om daar net de ferry naar Cebu te missen
Alle reacties Link kopieren
Ik wil er al jaren naar toe maar ben bang dat ik tegen logistieke problemen aan loop. Volgens mij zijn er meer dan 1500 (allemaal even mooie) eilanden. Heb veel in Thailand gereisd en daar is alles voorhanden, taxi, trein, bus, vliegtuig alles top geregeld en sluit perfect op elkaar aan. Volgens mij is dit in op de Philippijnen een stuk minder. Zou best graag een keer samen met iemand gaan die flink wat reiservaring heeft op de Philippijnen. Op de 1 of andere manier ligt het wat touristme betreft in de "vergeethoek" van Asie.
Alle reacties Link kopieren
Het land is gewoon (nog?) niet ingericht op massatoerisme, zoals Thailand en Maleisië bijvoorbeeld wel zijn. Dat maakt dat je op de Filipijnen veel zelf moet doen, zelf moet regelen, zelf moet uitzoeken en daarna zelf moet ondervinden dat de door jou uitgedachte route niet werkt, of juist wel. Je moet er de nodige tijd en energie voor uittrekken, maar ik vond het zelf absoluut de moeite waard.



Ik wilde bijvoorbeeld van Vigan naar Banaue (noord Luzon), hemelsbreed was de afstand ongeveer 70-80km. In werkelijkheid heb ik 400km afgelegd. In twee dagen, via Baguio, omdat er geen andere opties waren. Dat soort dingen...
Alle reacties Link kopieren
quote:stippensokken schreef op 01 december 2014 @ 15:26:

Het land is gewoon (nog?) niet ingericht op massatoerisme, zoals Thailand en Maleisië bijvoorbeeld wel zijn. Dat maakt dat je op de Filipijnen veel zelf moet doen, zelf moet regelen, zelf moet uitzoeken en daarna zelf moet ondervinden dat de door jou uitgedachte route niet werkt, of juist wel. Je moet er de nodige tijd en energie voor uittrekken, maar ik vond het zelf absoluut de moeite waard.



Ik wilde bijvoorbeeld van Vigan naar Banaue (noord Luzon), hemelsbreed was de afstand ongeveer 70-80km. In werkelijkheid heb ik 400km afgelegd. In twee dagen, via Baguio, omdat er geen andere opties waren. Dat soort dingen...Hmmm klinkt eigenlijk ook wel weer erg goed, het is dus een bepaalde uitdaging om daar rond te reizen. Het lijkt mij wel wat maar volgens mij moet je dan dus wel de tijd hebben, minimaal 3 maanden of zoiets?
Ik ben er een paar jaar geleden geweest en vond het fantastisch! Wij zijn op 3 duikresorts geweest, op Cebu, Bohol en Malapascua. Qua duiken vond ik het geweldig, heb er ook veel meer gedoken dan de bedoeling was. Maar ook boven water vond ik het erg mooi, vooral het kleine eiland Malapascua. Ik wil graag nog eens terug!
Alle reacties Link kopieren
quote:Fireitup schreef op 01 december 2014 @ 16:07:

[...]





Hmmm klinkt eigenlijk ook wel weer erg goed, het is dus een bepaalde uitdaging om daar rond te reizen. Het lijkt mij wel wat maar volgens mij moet je dan dus wel de tijd hebben, minimaal 3 maanden of zoiets?

Als je alle eilanden wilt zien wel, maar je kunt je ook beperken tot een paar gebieden in kortere tijd.

Ze geven visa uit voor 30 of 60 dagen, dus het lijkt me handig om daarbinnen te blijven. Ik had 6 weken uitgetrokken voor Noord Luzon en Palawan, maar er waren ook mensen die dat in vier weken deden.
Er zijn wel heel veel toeristen in de Filipijnen, maar voornamelijk Aziatische. Heb bussen vol Japanners gezien, Koreanen, Chinezen.

Dat er zo weinig (in vergelijking met andere Aziatische landen) westerse toeristen heen gaan, verbaast me eerlijk gezegd.

Ik zit zelf helemaal niet te wachten op een tweede Thailand met al die toeristenbussen etc.

Bedenk grofweg wat je interesses zijn (hiken, duiken of de natuur, die verschilt per eiland) en beperk je tot een klein aantal eilanden als het een vakantie van 3-4 weken betreft, het is gewoon een immens uitgestrekt land door al die eilanden.
Alle reacties Link kopieren
Ik vond het echt niet moeilijk te bereizen, maar moet wel zeggen dat ik redelijk wat reis ervaring heb. Zuid Amerika (bv. Bolivia, guyana) vond ik zelf een grotere uitdaging. Neemt niet weg dat het geen Europa is natuurlijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven