Gottharttunnel

07-07-2013 21:33 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
De vakantie komt eraan, en wij zijn van plan om met de auto naar Italië te rijden. We willen via de gottharttunnel gaan, maar ik word er niet veel wijzer van. Ik hoorde dat er 2 (?) tunnels zijn, een korte en een hele lange. Moet je betalen om door de tunnel te mogen? Ik hoorde dat je er op tijd moet zijn, anders kun je er niet door?

Goed, heeft iemand hier ervaring? E misschien tips...



En dan willen we graag een hotel of b&b vinden vlak bij voor de gottharttunnel, heeft iemand nog tips voor een beetje betaalbare hotel of b&b's? (gut wat is Zwitserland duur!)
Alle reacties Link kopieren
Staat dat over de tunnel niet allemaal op de ANWB site?
Alle reacties Link kopieren
Die tunnel is een drama in de zomer! Soms staan er wachtrijen van 3 uur of nog langer, ook echt al vanaf 6 uur s ochtends. Het is 1 tunnel met slechts 1 baan per richting. Ik zou een andere route zoeken, bijv via oostenrijk. Is qua overnachten ook veel goedkoper.
Alle reacties Link kopieren
Heb gekeken op de ANWB site, ik kon inderdaad wat info vinden! Maar ik weet niet of we nog wel via de tunnel gaan....wat een drukte word er overal voorspeld
Is die tunnel niet onlangs uitgebreid met een extra baan?
Nee dus, 1 baan volgens Wikipedia.
Alle reacties Link kopieren
We gaan eigenlijk bij file altijd over de Gotthart-pas, duurt iets langer maar dan kun je tenminste doorrijden. Door Oostenrijk gaan we als we naar de Adriatische kust gaan maar als we naar de Middellandse kust gaan, gaan we ook door de Gotthardtunnel.
Alle reacties Link kopieren
mijn vader is al 3 jaar lang in de zomer (juli/augustus periode) zonder enige problemen en vertragingen door de tunnel gegaan. Ik ga dit jaar zelf naar Italie en ga vanwege de route en uitzicht wat heel mooi schijnt te zijn over de pas. Dus dat is ook een optie. die pas schijnt alleen niet heel erg handig te zijn om met caravan/vouwwagen te rijden.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou over de pas gaan.
Duss....
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn vorig jaar door de tunnel gereden. Uurtje file van te voren. Enkele kilometers daarna een dorpje ingereden en hotelletje gezocht. Heerlijk geslapen en prima ontbijt ¤ 119,- voor twee volwassenen een kleuter en een een-jarige. Ging prima!



We hadden dit gewoon ingecalculeerd.een km of 10 voor de tunnel nog even gestopt en de kinderen laten spelen.
Wij rijden altijd 's nachts, komen dan heel vroeg aan bij de tunnel en dan kan het wel. Maar na tien uur in de ochtend, of in het weekend, , niet in het hoogseizoen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben er ook geweest 3 uur fille en drama met kapotte ac.

De tunnel is gratis en vind het ook fijn dat je radio over wordt overgenomen door de tunnel met alle info wat er voor en in de tunnel gebeurd.je kan door de tunnel of via bergen omheen maar kans op veel mist en enge wegetjes. Wij hebben een overnachting in oostenrijk gemaakt omdat het best een stuk is als je door devtunnel bent denk je ik ben in italie maar dan moet je nog een stuk.
Alle reacties Link kopieren
Dank voor jullie tips!
Je hoeft niet te betalen (althans afgelopen mei vakantie hoefde dat niet), maar het kan gewoon druk zijn. In de zomer vakantie ligt er geen sneeuw dus kun je prima de pas nemen. Is ook heel leuk om te rijden. Of zorgen dat je er heul vroeg, of midden in de nacht bent.
overnachten en dan 's ochtends vroeg er door
Alle reacties Link kopieren
Ik vind tunnels en vooral de gotthard eng.
Duss....
quote:sharweetraad schreef op 07 juli 2013 @ 22:38:

Ik ben er ook geweest 3 uur fille en drama met kapotte ac.

De tunnel is gratis en vind het ook fijn dat je radio over wordt overgenomen door de tunnel met alle info wat er voor en in de tunnel gebeurd.je kan door de tunnel of via bergen omheen maar kans op veel mist en enge wegetjes. Wij hebben een overnachting in oostenrijk gemaakt omdat het best een stuk is als je door devtunnel bent denk je ik ben in italie maar dan moet je nog een stuk.Een overnachting in Oostenrijk als je via de Gotthardt naar Italië rijdt?
De pas is prima te rijden, ook met caravan.



Wij hebben in juni in Andermatt overnacht, da's vlak voor de tunnel en de volgende dag doorgereden over de pas.
Alle reacties Link kopieren
ja
anoniem_147784 wijzigde dit bericht op 19-12-2017 01:36
Reden: ja
98.10% gewijzigd
hoi
Alle reacties Link kopieren
Overnachten in Kandersteg en de volgende ochtend de autotrein nemen, geen gotthart dan. Ben je binnen een uur in Iselle.

Vanuit daar verder.

De meest ideale oplossing.
Alle reacties Link kopieren
De pas hebben wij op de terugweg gedaan, absoluut niet fijn met caravan, moet je zeker een goede auto hebben met heel veel vermogen.

We rijden Volvo en dat was al best lastig.
Gotthardpas rijden zou ik met een caravan niet zo snel proberen, of je moet inderdaad zoals Zusenzoo zegt een auto met een behoorlijke trekkracht hebben. Met een aanhangertje/karretje kan het wel.



Overigens persoonlijk alleen ervaring met de Gotthardtunnel buiten het weekend in de zomer en in het weekend in de meivakantie: ongeveer drie kwartier wachten (te overzien). Vrienden van mijn ouders hebben wel eens 12 uur voor de tunnel gestaan in de zomer in de zinderende hitte. Duurt allemaal eindeloos, want maar één rijbaan en een bepaalde verplichte afstand tussen de voertuigen voor de veiligheid. Geen succes.
Alle reacties Link kopieren
Vlak na de grensovergang naar Zwitserland (wij rijden via Basel) staat al een bord hoe lang de wachttijd voor de Gotthard is. De info op dat bord is heel accuraat, net als de info op de radio Ooit een keer 6 uur vastgestaan voor de tunnel, sindsdien nemen we de pas, geen probleem.



Ook een keer midden in de nacht de terugweg gedaan (vanwege die tunnel), en zelfs toen hadden we een uur vertraging.
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn 3 weken geleden geweest, en de heenweg geen enkele file, gewoon meteen doorrijden (dit was op zondag), de terugreis was op zaterdag, toen hebben we best een poos in de file gestaan, ongeveer anderhalf uur. Veel mensen gaan sneaky via de vluchtstrook en dan via het wegrestaurant voorkruipen, heel irritant.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
Wij vonden Zwitserland ook te duur voor overnachten en hebben dat in Zuid-Duitsland gedaan.
Stressed is just desserts spelled backwards

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven