Het grote mensenleven of toch op reis

31-08-2016 14:56 80 berichten
Hallo iedereen!



Ik ben 29 en mijn vriend is 30. We staan op een punt in ons leven dat we keuzes moeten maken. (dertigersdilemma?)

We zijn al een tijdje op zoek naar een koophuis, maar een echt wow gevoel hebben we nog niet gehad.

We weten ook niet goed wat we zoeken, we veranderen steeds van gedachten. (wel duur, niet duur, landelijk of in de stad)

Ook begint er toch wel een kinderwens op te spelen en ik wil daar niet nog jaren mee wachten.



Nu kwam mijn vriend met het idee om toch nog voor een half jaar op reis te gaan, "want nu kan het nog".

En dat is ook zo.. het is altijd een grote wens van mij geweest, maar had er nooit het geld voor. Wel een paar mooie korte reizen gemaakt.



Super veel spaargeld hebben wij niet, maar wel bijna 10 duizend. Het plan was om dat te besteden aan een koophuis.



Ik zit dus met een dilemma.. Of we gaan voor het "volwassen" leven of we gaan nog 1 keer echt op reis.

We kunnen maar 1 keer dit spaargeld uitgeven, nu is wel de juiste tijd om een huis te kopen, ik heb wel doorgroeimogelijkheden op mijn huidige werk, met kinderen kun je ook heus wel op reis. Ik zou dan mijn baan (uitzendkracht) op moeten zeggen. Vriend kan misschien onbetaald verlof nemen. En wat te doen met ons huurhuis?



Dat zijn de gedachten die mij tegenhouden...



Iemand een mening, advies of ervaring?? Ik hoor het graag!!
Alle reacties Link kopieren
lekker gaan........
Reizen. Waarom moet je perse nu een koophuis?
Persoonlijk heb ik al dat "ik ben jong en nu kan ik nog-gereis" altijd wat onzinnig gevonden. Ik reis liever met creditcard dan met versleten rugzak. Maar het lijkt me nogal persoonlijk. Op dit forum ga je vooral horen "reizen!", denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Ik geloof nooit dat je spijt krijgt van zo'n reis. Ik heb een aantal langere reizen gemaakt en inmiddels alweer een paar jaar 'gesettled' (incl. 2 kinderen), ik heb fantastische herinneringen aan reizen. Echt, de manier waarop je nu kan reizen gaat straks niet meer (tenzij je heel bewust kiest voor een vrij leven zonder kinderen, koophuis en vaste baan), doen dus!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou niet gaan om de simpele reden 'omdat het nog kan', want die vind ik eigenlijk een beetje slap. Maar als je bijvoorbeeld met z'n tweetjes al een hele reis hebben uitgedacht en precies weten waar jullie heen willen gaan en wat jullie willen gaan doen enzo, dan moet je het vooral doen. Als je dat allemaal nog moet gaan uitzoeken 'omdat het nu moet anders kan het noooooit meer', nee, kies dan maar voor dat koophuis!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook zeggen reizen, maar wel alleen als jij dat ook graag wil.

Met €10.000 kun je je een hele tijd vermaken in Azie.



Vriend onbetaald verlof. Perfect.

Jij hebt een uitzend baan op dit moment? Geen vast contract dus?

Huis kopen kan over een jaar ook nog. Misschien weet je juist na je reis waar je wil wonen. Of zie je tijdens je reis het perfecte huis op Funda.

Huurhuis. Onderverhuren? Opzeggen?

Met kinderen op reis? Ehm...... tuurlijk kan het. Maar het is wel anders. Je tempo aan passen, duurder, kan alleen in de schoolvakanties. Vermoeiender en in mijn ogen absoluut niet leuker. Dus daarom zeker nu gaan.
Alle reacties Link kopieren
quote:florita schreef op 31 augustus 2016 @ 15:03:

Ik geloof nooit dat je spijt krijgt van zo'n reis. Ik heb een aantal langere reizen gemaakt en inmiddels alweer een paar jaar 'gesettled' (incl. 2 kinderen), ik heb fantastische herinneringen aan reizen. Echt, de manier waarop je nu kan reizen gaat straks niet meer (tenzij je heel bewust kiest voor een vrij leven zonder kinderen, koophuis en vaste baan), doen dus!

Zo leef ik dus.

Gedeeltelijk bewust/keus, maar ook omdat ik echt geen biologische klok heb, relaties niet leuk vind en reizen is het enigste wat mij gelukkig maakt.
Alle reacties Link kopieren
Tsja. als ik het zo lees geef je alle zekerheden op voor een half jaar reizen waarna je terug komt zonder baan, spaargeld en mogelijk huis. Als je dat prima vind zou ik gaan maar zou ook goed nadenken over feit, Wanneer wil je kinderen (nu of over 4 jaar bijv), en kun je er mee leven ergens op een bepaalde plek te huren voor zolang nodig want je spaargeld is op en zonder spaargeld is een huis kopen tegenwoordig niet mogelijk. Als je o.a. op deze zaken volmondig kunt zeggen, ik neem dat als risico. Dan zou ik gaan, anders zou ik het er bij laten en lekker vaak kort op vakantie gaan.
Alle reacties Link kopieren
quote:Fayan schreef op 31 augustus 2016 @ 15:03:

Ik zou niet gaan om de simpele reden 'omdat het nog kan', want die vind ik eigenlijk een beetje slap. Maar als je bijvoorbeeld met z'n tweetjes al een hele reis hebben uitgedacht en precies weten waar jullie heen willen gaan en wat jullie willen gaan doen enzo, dan moet je het vooral doen. Als je dat allemaal nog moet gaan uitzoeken 'omdat het nu moet anders kan het noooooit meer', nee, kies dan maar voor dat koophuis!



Eens.

Je passie voor een reis spat niet echt van het scherm. En dat is wel belangrijk.

Weet je wat je diep in je hart liever wil?

Kan het niet beide?

Een maand op reis? Hoef je op zich geen baan voor op te geven (kan vast wel wat geregeld worden).

Je gebruikt minder van je spaargeld (al is een ticket vaak het duurste).

Je kan alsnog het huis kopen, zodra je een leuk huis tegen komt.
Alle reacties Link kopieren
Reizen, alleen maar ´omdat het kan´. Mwah. Als dat nou je grote droom is waar je al jarenlang voor spaart en naar uitkijkt, ja, dan moet je gaan. Maar alleen maar omdat het kan vind ik persoonlijk een beroerde reden om zoveel geld op te maken. Als je met z´n tweetjes werkt en maar tienduizend euro gespaard hebt op deze leeftijd, dan zou ik het niet besteden aan reizen eerlijk gezegd.



Met tienduizend kun je niet eens je huis inrichten.

Ter vergelijking; wij hebben dat huis gekocht, later verkocht en dit huis gebouwd, met 60.000 euro (buiten de hypotheek) en uiteindelijk kwamen we nog zo´n 10.000 te kort. En dan hadden we de inrichting dus al, we hebben wel wat dingen vervangen maar de basis was aanwezig.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Mijn passie voor de reis spat niet echt van het scherm.. Nee dat klopt, want ik had reizen ook al uit mijn hoofd gezet.

Heb er jaren over gefantaseerd maar had nooit het geld er voor jammer genoeg.. En dankzij een paar korte verre vakanties heb ik toch nog wat van de wereld gezien.



Het is dat mijn vriend er nu opeens over begon. Het was meer een brain-fart van hem. Maar ik overweeg het als een serieuze optie.

We voelen ons beide een beetje opgejaagd.. Nu moet het allemaal, nu is de tijd om een huis te kopen, iedereen om mij heen krijgt kinderen, wil geen oude moeder worden enz.



Maar ja, geef ik alle "zekerheid" die ik heb (spaargeld, huurhuis, uitzendbaan) op voor een half jaar reizen?

Of gaan we voor zekerheid en ondertussen gewoon op kortere vakanties (voor zover het geld het dan toe laat).



Ik neig naar het laatste.. Als geld geen rol speelde dan was ik vandaag nog gegaan. Maar helaas speelt geld wel een rol. En dat geld wat wij nu hebben gespaard dat kunnen wij niet snel weer sparen.
Alle reacties Link kopieren
Persoonlijk vind ik 10.000 erg weinig. Als je dan terugkomt van je reis, wat ga je dan doen? Je hebt dan nog maar weinig geld over bij wijze van buffer. Maar misschien ben ik iets te onspontaan hiervoor
Alle reacties Link kopieren
quote:vivagirl schreef op 31 augustus 2016 @ 15:06:

[...]



Zo leef ik dus.

Gedeeltelijk bewust/keus, maar ook omdat ik echt geen biologische klok heb, relaties niet leuk vind en reizen is het enigste wat mij gelukkig maakt.Dat snap ik heel goed hoor! Dat is gewoon een mogelijkheid. Alleen maak ik uit het verhaal van TO niet op dat die optie op dit moment matcht met haar toekomstbeeld.
Alle reacties Link kopieren
quote:NinjaToby schreef op 31 augustus 2016 @ 15:17:

Mijn passie voor de reis spat niet echt van het scherm.. Nee dat klopt, want ik had reizen ook al uit mijn hoofd gezet.

Heb er jaren over gefantaseerd maar had nooit het geld er voor jammer genoeg.. En dankzij een paar korte verre vakanties heb ik toch nog wat van de wereld gezien.



Het is dat mijn vriend er nu opeens over begon. Het was meer een brain-fart van hem. Maar ik overweeg het als een serieuze optie.

We voelen ons beide een beetje opgejaagd.. Nu moet het allemaal, nu is de tijd om een huis te kopen, iedereen om mij heen krijgt kinderen, wil geen oude moeder worden enz.



Maar ja, geef ik alle "zekerheid" die ik heb (spaargeld, huurhuis, uitzendbaan) op voor een half jaar reizen?

Of gaan we voor zekerheid en ondertussen gewoon op kortere vakanties (voor zover het geld het dan toe laat).



Ik neig naar het laatste.. Als geld geen rol speelde dan was ik vandaag nog gegaan. Maar helaas speelt geld wel een rol. En dat geld wat wij nu hebben gespaard dat kunnen wij niet snel weer sparen.



Moeilijk. Het is ook geen makkelijke keuze.

Je geeft aan toch een voorkeur voor zekerheid (dus huis) te hebben.

Maar je geeft ook aan dat je voelt alsof het nu allemaal 'moet' ; huis kopen, kinderen, enz. Omdat anderen het doen, hoef jij het niet te doen. Alleen als je het zelf echt wil.



Helaas kunnen wij de keuze niet voor je maken. En is er geen goede of foute keuze.

Geef het even tijd. Je hoeft niet vandaag te beslissen.

Denk deze week alleen na over het reizen.

En volgende week alleen over huis kopen en kinderen krijgen.

En dan in week 3 heb je misschien wat meer mogelijkheid.



Ander idee is wel om extra mooie, lange vakantie te doen. Kost je niet al je spaargeld, maar heb je toch nog iets moois gedaan.

En probeer ook te kijken hoe je meer kan sparen misschien.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ceylon schreef op 31 augustus 2016 @ 15:14:

Met tienduizend kun je niet eens je huis inrichten.

Ter vergelijking; wij hebben dat huis gekocht, later verkocht en dit huis gebouwd, met 60.000 euro (buiten de hypotheek) en uiteindelijk kwamen we nog zo´n 10.000 te kort. En dan hadden we de inrichting dus al, we hebben wel wat dingen vervangen maar de basis was aanwezig.Dit vind ik persoonlijk dan weer een beetje overdreven. Ik vind 70.000 euro nodig om een huis te kopen en/of in te richten niet heel representatief. Niet alles hoeft meteen nieuw en je kan ook gewoon een huis huren de eerste jaren. Koophuis is geen must ofzo.
Alle reacties Link kopieren
quote:florita schreef op 31 augustus 2016 @ 15:18:

[...]





Dat snap ik heel goed hoor! Dat is gewoon een mogelijkheid. Alleen maak ik uit het verhaal van TO niet op dat die optie op dit moment matcht met haar toekomstbeeld.Ben ik met je eens hoor.
Alle reacties Link kopieren
quote:NinjaToby schreef op 31 augustus 2016 @ 15:17:



Ik neig naar het laatste.. Als geld geen rol speelde dan was ik vandaag nog gegaan. Maar helaas speelt geld wel een rol. En dat geld wat wij nu hebben gespaard dat kunnen wij niet snel weer sparen.



Dan zit een koophuis er ook niet in. Ik wil je niet ontmoedigen, maar liefje, het leven met een huis is duur. Als de ketel het laat afweten, moet je eventueel 2500 euro hebben klaar liggen voor een nieuwe. Als het dak lekt, moet je minimaal 2000 hebben liggen voor reparatie. Nieuwe matrassen nodig? Neem maar 500 euro mee naar de winkel, en dan heb je nog ´maar´ matrassen van de ikea. Kozijnen moeten af en toe geverfd en dat moet je echt met fatsoenlijke verf doen, je komt dan niet weg met een pot van een tientje van de action. Lekt de kraan? Een nieuwe kost al gauw 150 euro. En dan zijn er nog wat dingen die je met een huurhuis niet hoeft te betalen (bepaalde belastingen, opstalverzekering) die met een koophuis dus wel erbij komen. En als er straks een kind komt?? Dan zet je een stapje terug op het werk, hebt minder inkomen maar meteen ook veel meer uitgaven. En ja, je kunt een hoop via marktplaats kopen, maar luiers, voeding, kleren, schoentjes, speentje en later de kapper, schoolkosten, zwemlessen.... De lijst met rekeningen is eindeloos, echt waar.



Ik zou die 10.000 maar stevig vasthouden als ik jou was.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
quote:florita schreef op 31 augustus 2016 @ 15:24:

[...]





Dit vind ik persoonlijk dan weer een beetje overdreven. Ik vind 70.000 euro nodig om een huis te kopen en/of in te richten niet heel representatief. Niet alles hoeft meteen nieuw en je kan ook gewoon een huis huren de eerste jaren. Koophuis is geen must ofzo.Je hebt (deels) gelijk. Wij hadden 60.000 spaargeld, hebben daarvan 20.000 gebruikt voor keuken, badkamer en toilet, gordijnen, tegels en laminaat en de rest voor een lagere hypotheek. Maar achteraf had ik liever nog 10.000 overgehouden omdat er na een jaar nog een aantal naheffingen kwamen. Dat is een heel lang verhaal dat ik hier niet neer ga zetten, maar het gaat erom dat tienduizend spaargeld niet heel erg ruim is. En al helemaal niet als je een huis wilt kopen.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Ik zou niet gaan. Als je terugkomt is je spaargeld op en duurt het dus nog een hele tijd voordat je een huis kunt kopen, omdat je weer opnieuw moet gaan sparen en je zegt zelf dat het niet gauw lukt om zo'n bedrag opnieuw te sparen. Bovendien, het is niet nu of nooit, als de kinderen ouder zijn kun je ook prima nog reizen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou voor de tussenweg gaan: een maand (of 2) gaan reizen en een deel van je spaargeld houden. Dan kunnen jullie je baan en huurhuis houden, maar maken jullie toch samen een mooie reis. Waarom per se een half jaar reizen als dat eigenlijk niet past in jullie leven nu?

10.000 voor een half jaar reizen met z'n tweeen is sowieso erg weinig, dat betekent continu op je geld letten en persoonlijk zou ik daar geen zin in hebben. Zeker als je dan weet dat je helemaal niets hebt als je terug komt en dat het wel weer even duurt voordat jullie iets opgebouwd hebben.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
quote:NinjaToby schreef op 31 augustus 2016 @ 15:17:

Mijn passie voor de reis spat niet echt van het scherm.. Nee dat klopt, want ik had reizen ook al uit mijn hoofd gezet.

Heb er jaren over gefantaseerd maar had nooit het geld er voor jammer genoeg.. En dankzij een paar korte verre vakanties heb ik toch nog wat van de wereld gezien. Persoonlijk vind ik dat 9 van de 10 keer geld als excuus gebruikt wordt om niet te gaan reizen. Ik kan jouw financiele situatie niet beoordelen, maar wat je dan vaak ziet is dat diezelfde mensen wel dure meubels, kleding etc etc kopen. Is geen probleem maar denk dat je dan beter niet kan gaan en je geld investeren in een huis. Een halfjaar is best lang als het niet je passie is. Ik heb zelf een paar jaar geleefd als een student om een tijd te gaan reizen en had echt geen wereldsalaris,een normaal startsalaris. Reizen is nu eenmaal een erg dure hobby, misschien in sommige opzichten zelfs een levensstijl.
Alle reacties Link kopieren
Je kan prima met kinderen in een huurhuis wonen hoor, dus laat je daar door niet tegenhouden. Een reis en bij thuiskomst weer huren en uitzendwerk doen. (je kan alvast beginnen met solliciteren als je nog op reis bent) Dan eventueel kinderen en als je lekker doorgespraard hebt een koophuis (of niet)



Maar goed, wat wil je zelf eigenlijk ? Je klinkt niet zo heel erg enthousiast over die reis, maar ook niet over je toekomst (je noemt het zelf "grotemensenleven" alsof je zelf nog een kind bent en graag kind wilt blijven ?) Toen ik dit topic aanklikte dacht ik dat het over een net afgestudeerde 22 jarige ging eigenlijk

Maar goed, denk er goed over na. Een half jaar reizen is idd niet erg gemakkelijk met kinderen (eerst zijn ze nog te klein en als ze wat groter zijn, ben je van de schoolvakanties afhankelijk), dus ik kan met het nu-of-nooit gevoel wel een beetje voorstellen succes
Ik ben mij wel bewust wat een huis kost. En een inrichting van 10.000 euro? Mij niet gezien. Ik geef totaal niets om materieel en hou ervan om dingen zelf op te knappen. Sparen kunnen wij in de toekomst heus wel. Maar 10 duizend in een half jaar niet.



Daarvan krijg ik dus de kriebels. Dat je eerst minstens 20 k moet hebben gespaard voordat je überhaupt aan kinderen of een huis kan denken. Nou ik denk dat 90 procent van de wereld dat niet heeft haha..



Ik denk dat ik er wel uit ben. We gaan voor een huis en daarnaast lekker op een verre reis voor 3 weken. Ik denk dat we nu even verstandig moeten zijn.
Misschien is er geen goede of foute keuze. Je keuze hangt af van wat jou het meeste aanspreekt. Wij zouden in ons goedkoop huurhuisje blijven zitten, flink sparen, wereldreis maken en dan settelen. Uit eindelijk hebben we, met €6.000,- op de bank, een huis gekocht, zijn we nu 6 jaar verder, hebben we minstens 2x €15.000 spaargeld uitgegeven aan van alles en nogwat (trouwen, vakanties, huis, leven) en hebben we opnieuw €15.000 gespaard. Ik had ook graag een wereldreis willen maken, maar uit eindelijk ben ik ook blij met mijn werkervaring en ons huis. Ik denk dat ik ook blij was geweest met alle ervaringen van een wereldreis.



Overigens vind ik €10.000 ook erg weinig geld om 6 maanden van te reizen met 2 personen. En een middenweg kan ook een optie zijn, wat iemand anders ook al noemde. Maak in ieder geval geen keuzes omdat je je opgejaagd voelt, maar neem de tijd om te gaan voelen wat je nou echt wil.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven