iemand ervaring met autoslaaptrein naar italie/spanje??

17-08-2011 14:29 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vroeg me af of mensen hier positieve/negatieve ervaringen van willen doorgeven via dit forum?

Ik heb namelijk een hekel aan vliegen en lange autoreizen vind ik eigenlijk ook niks. Nu heb ik hierover gelezen op internet.

Is dit minder vermoeiend dan autoreizen?

Zijn er genoeg wc's (heb namelijk een darmziekte)?

Kun je genoeg bagage meenemen?

Dit waren een paar vragen hierover. Hopelijk kunnen mensen hier wat antwoorden op geven.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb op de autoslaaptrein gewerkt. Dus kan je goed informeren. Natuurlijk is het minder vermoeiend dan zelf naar je vakantiebestemming rijden. Wanneer je daar aankomt, ben jij lekker uitgerust. Het voordeel is ook dat je kunt lopen in de trein, en er is een restauratiewagen aanwezig.



Ik heb zelf ook een darmziekte, en per wagon is er altijd 1 toilet, als je van plan bent te boeken, moet je het misschien zo regelen, dan je helemaal dicht bij de toilet zit. Ja je kunt voldoende bagage meenemen, kunt natuurlijk ook spullen in je auto laten, en alleen de spullen die je nodig hebt en van waarde meenemen het compartiment in. Er zijn/ waren verschillende compartimenten, en ik weet niet met hoeveel mensen je reist, als je geen prive compartiment, boekt, zit je dus met andere mensen in het compartiment.



Maaltijden waren ook inbegrepen, en als ik je een tip van geven....neem zelf wat te knabbelen mee, drankjes en nootjes/ chocolade e.d. zijn best duur als je die bij de hostess bestelt.
Alle reacties Link kopieren
Maar is het niet zo dat je ook compartimenten kunt boeken waar ook een douche en wc bij inzit (en waar ook bedden zijn)??
Alle reacties Link kopieren
Als kind ging ik altijd met mijn ouders met de autoslaaptrein naar Zuid-Frankrijk.

Dat was echt heel erg leuk! Je vertrekt in de loop van de middag en komt de volgende dag aan het eind van de ochtend aan. Ik kon altijd heerlijk slapen in de trein. Kedeng, kedeng!

Het is echt heel veel minder vermoeiend als autoreizen.In die tijd had je coupee's voor zes personen. Maar mijn ouders regelden altijd dat wij de coupee met zijn vieren hadden en we dus alleen met ons eigen gezin zaten.

Gedurende de reis kun je een beetje rondlopen in de trein en gezellige praatjes maken met medereizigers. In die tijd reed er ook altijd een restauratiewagon mee waar je heerlijk kon eten.In iedere wagon zijn minimaal 2 toiletten maar als je eerste klas reist heb je je eigen toilet.

Wij gingen altijd camperen en stopten onze auto helemaal vol met ook nog een imperiaal op het dak. Voor het op de trein zetten van de auto laadden we alle bagage van de imperiaal in de auto op de zitplaatsen. In de trein zelf kun je natuurlijk genoeg bagage mee nemen voor een nacht overblijven.



Het is 20 jaar geleden, dus er zal wel een en ander veranderd zijn. Maar ik vond het altijd heel erg leuk.
Alle reacties Link kopieren
We zijn trouwens met 2 volwassenen en 2 kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt ook met de bus naar Spanje en daar een auto huren, kan goedkoper zijn.
Met de bus naar Spanje is horror! Doe dat nooit!

Trein is te doen. Niet ideaal, wel minder vermoeiend dan met de auto.
Alle reacties Link kopieren
Collega van me heeft het laatst gedaan en was erg enthousiast. Ze zei wel dat die trek bedjes beroerd slapen. Maar ze was wel minder brak dan na een nacht doorrijden. :-)
Alle reacties Link kopieren
Waarom niet gewoon zelf rijden en dan in 3 dagen, lekker rustig aan, in een hotelletje in de Bourgonge de eerste nacht, lekker eten..



Ik snap echt niet dat mensen die stukken altijd zo gehaast in 1 keer willen rijden
Alle reacties Link kopieren
quote:hipslala schreef op 17 augustus 2011 @ 15:51:

Met de bus naar Spanje is horror! Doe dat nooit!

Trein is te doen. Niet ideaal, wel minder vermoeiend dan met de auto.Vind het wel mee vallen hoor. Oke ik slaap niet maar vermaak me prima. Als je first class boekt zit je nog lekker ook.
Rijd er dan (nog) een autoslaaptrein naar Spanje?

Vroeger reed er een autoslaaptrein naar Avignon en Narbonne en volgens mij een tijdje ook nog zonder auto's door tot aan Cèrbere/Port Bou aan de Spaanse grens. Die autoslaaptreinen werden toen nog geexploiteerd door de NS. Dacht dat er nu een particuliere maatschappij is die slechts tot aan Avignon en de Côte d'Azur rijdt. Vroeger veel met de autoslaaptrein en andere vakantietreinen op vakantie naar Zuid Frankrijk geweest. In de jaren '80 vond ik het geweldig, in de jaren '90 en rond 2000 vond ik het soms ook verschrikkelijk. En dat lag vooral aan het publiek in de trein. Ik zal nooit vergeten dat ik eens op de terugweg vlakbij Villerfranche sur Saône, boven Lyon, midden in de nacht een vertraging had van meer dan een half uur op een druk spoortraject omdat er een of andere dronken Nederlander aan de noodrem had getrokken. Medewerkers van de SNCF hebben mij ook eens verteld dat de SNCF die Nederlandse vakantietreinen, vooral die richting Spanje liever kwijt dan rijk was. Ben ook wel eens met 'gewone' treinen eerst naar Brussel, Luxembourg of Metz gereden en van daaruit met een vakantietrein naar het zuiden gereden. Kwa publiek was dat een hele verademing, alleen moest ik wel veel meer overstappen. En de laatste keer, voor de intrede van de Zonthalys, met de Camino Azul op de terugweg naar Brussel, had ik een vertraging van ruim 3,5 uur nabij Arlon door een kapotte locomotief.

De autoslaaptrein kan zeker heel relaxed zijn, al zal je toch het laatste stuk weer zelf moeten rijden. De catering vond ik ook altijd prima in orde. Ontbijtpakketjes van Wagon-Lits, avond maaltijden in de coupé en de diners in het restauratierijtuig (helemaal top). Alleen met drank af en toe onhandig als de trein net over een wisselstraat rijdt. Reken er ook op dat je waarschijnlijk onderweg, ook 's nachts, enkele stops hebt waarbij van locomotief gewisseld wordt. Dit vooral omdat er in de landen waar je doorheen rijdt niet altijd met hetzelfde voltage wordt gereden.

Vanuit Nederland kun je slechts naar Avignon, Allessandria en Livorno zie ik nu.

Vanuit Düsseldorf kun je volgens mij ook nog naar Narbonne, Triest, Verona, Bozen, Innsbrück, Villach, Schwarzach st. Veith en München-Ost.

(Link)

Vroeger kon je ook nog vanuit Bressoux (nabij Luik) en Schaerbeek (vlak boven Brussel) met de autoslaaptrein, maar die rijden helaas niet meer. Onrendabel om te exploiteren met alleen reizigers die hun voertuig meenemen want reizigers zonder voertuig reizen nu voornamelijk met de TGV/Thalys of zoals ik per vliegtuig (Ryanair).

Alvast veel vakantieplezier toegewenst.

Alle reacties Link kopieren
Ik ben een paar keer met de autoslaaptrein als passagier (dus geen auto meegenomen) naar Italië geweest. De eerste keer reed de trein na het afladen van de auto's in Bologna nog door naar Rimini, mijn bestemming. De keren daarna moest ik overstappen in Bologna.

Ik ben ook een keer naar Avignon getreind.

Ik vind het heerlijk. Lekker lezen, als je zin hebt even de benen strekken en wat gaan drinken in de restauratiewagen (die daar niet altijd voor beschikbaar bleek, helaas; een keer gewoon dicht, althans er werd niets gereserveerd, en andere keren de hele avond dicht wegens diner dat er geserveerd was en waarvoor je moest reserveren, heb ik een keer met mijn man gedaan en was best leuk, al hadden we op voorbijglijdende bergen en lichtjes gerekend, maar werd het uitzicht helaas een rangeerterrein bij Bologna wegens storing aan de trein...), enzovoort.

We zijn ook eens als gezin gegaan, onze oudste was toen 1 jaar en de jongste 3 maanden. Was ook prima.

Ik heb net als TO een hekel aan lange autoritten, ben erg paniekerig in het verkeer als ik niet zelf aan het stuur zit. Ik zit gewoon liever relaxt en kijk wat rond, of lees wat met wat lekkers erbij. Vliegen doe ik wel omdat het nu eenmaal lekker snel gaat, maar ik hou er niet van. Dus als het even kan kies ik ook voor de trein, ik begrijp dat heel goed. En zonder auto, ter plekke een auto huren is in veel landen ook niet zo heel duur.



Er is wel wat aan de hand met de autoslaaptrein. Ah, ik zie nu dat er in het bericht hierboven ook wat over staat. Maar er zijn inderdaad ook internationale treinen vanuit Duitsland etc die je los kunt boeken.

xYella.
Goed idee, leek mij, de autoslaaptrein, maar blijkt fiks aan de prijs te zijn! Wij zouden voor een retour (buiten het hoogseizoen) naar Zuid-Frankrijk ongeveer ¤ 1300 kwijt zijn. Met de auto zelf rijden kost ons - inclusief overnachting heen en terug + eten, benzine, tol, etc - minder dan de helft.
Alle reacties Link kopieren
Ja, met auto erbij is het echt duur. Dan kun je vaak beter een auto huren in het land van bestemming. Je hebt dan wel gesjouw met bagage, die je anders in je auto laat zitten. Hebben wij ook gedoe mee gehad, toen we met de kinderen gingen. Omdat ze allebei nog heel jong waren, hadden we twee wandelwagens meegenomen. Niet alles paste in de coupé, en een van de wagens werd in een lege coupé gestald in een ander treinstel, door de stewardess van onze wagon. In Venlo werd er een treinstel afgehaakt. Je raadt het al... Dat is uiteindelijk wel goed opgepakt, want vier dagen later arriveerde de wagen per koeriersdienst op onze camping in Italië.

xYella.
Alle reacties Link kopieren
quote:Flashy schreef op 17 augustus 2011 @ 16:47:

[...]





Vind het wel mee vallen hoor. Oke ik slaap niet maar vermaak me prima. Als je first class boekt zit je nog lekker ook.Met 2 kinderen lijkt het me een crime om te doen.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben dit een paar jaar geleden gedaan, met dochter die toen 2 was dacht ik. Naar Italie, Alexandrie. We hadden de coupe voor ons drietjes, was wel relaxed. Dochter kreeg een rekje voor haar bed, zodat ze er niet uit kon vallen. Eten was bij ons niet inbegrepen.



Wij gingen wel buiten het hoogseizoen, dus dat scheelt dan behoorlijk, volgens mij waren we 800 euro kwijt voor een retourtje. In ons geval viel dat flink duurder uit, doordat er vandalen bezig waren geweest op de trein en onze voorruit kapot was geslagen. Dit valt niet onder de verzekering van de trein, hoewel ze uiteindelijk wel een deel hebben vergoed.



Verder is het ons goed bevallen.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven