Iemand ervaring met de auto in Kreta?

27-04-2017 19:38 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen,



In juni gaan we voor de eerste keer naar Griekenland, wij verblijven 14 dagen in het Aguila porto hotel Rethymnon. We huren voor 3 dagen een auto, via opzoekingswerk op internet heb ik 3 routes opgesteld maar ik weet niet of deze routes haalbaar zijn. De tijdsduur die ze op internet geven komt soms niet overeen met de werkelijkheid.



Route 1: Rethymnon - Kanevos - Plakia beach - Frangokostello - Komitades - Vryses - Mouri - Meer van Kournas - Argiroupoli - Zouridi - Rethymnon (trip van 5u)



Route 2: Rethymnon - Prasies - Zaros - Matala beach - Timbaki - Agia Galini - Akoumia - Spili - Gerakari - Thronos - Amnatos - Rethymnon (trip van kleine 6u)



Route 3: Rethymnon - Topolia - Elafonissi - Kandanos - Prases - Alikianos - Rethymnon (trip van kleine 7u)



Zijn deze routes haalbaar? Wij hebben geen 4X4 maar voor een cabrio gekozen omdat we echt willen genieten van het weer en de uitzichting, we vertrekken s'morgens om 9u en terug rond 18u. Alle tips zijn welkom!



Groeten,

Steven
Los van jouw routes: ik heb ooit met een auto rondgereden op Kreta en het duurde vréselijk lang voor ik op mijn bestemming was. Het ging echt heel traag. En hoewel ik echt hou van de bergen, was ik het na een tijd wel zat. Na elke bocht dacht ik dat we nu toch wel bij de zee zouden zijn, maar nee......de weg kronkelde weer vrolijk verder naar de volgende bocht. En de volgende.



Ik zou niet 3 dagen achter elkaar zo lang in de auto willen zitten, eigenlijk.
Alle reacties Link kopieren
Wij hadddn op Kreta een auto gehuurd ik vond het super leuk door de bergen kronkelen en mooie uitzichten. Geen idee welke afstanden jij wilt afleggen en of dat haalbaar is wij gingen gewoon rijden en volgden van die bordjes met grotten ect en naar een natuur reservaat geweest. Het zijn wel allemaal 50 tot 70 weggentjes in de bergen
where ever you go, go with your heart
Alle reacties Link kopieren
Dat het lang kan duren heb ik overal wel gelezen, daarmee dat we voor een cabrio zouden kiezen. Lekker cruise, van het uitzicht en het weer genieten, ondertussen hier en daar eens stoppen voor een foto te nemen. Smaken verschillen altijd natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Houd deze gedachte vast: de tijdsduur komt niet overeen met de werkelijkheid



Er steken wat schapen over, er valt een vrachtwagen met sinassappels om en niet alle wegen zijn goed begaanbaar.

Als voorbeeld: vorig jaar ben ik vanuit Rethymnon naar Elafonissi met een bus mee geweest, je moet dan over de "oude weg", door een tunnel waar 1 richting verkeer is, langs kloven.

Je rijdt makkelijk afslagen voorbij (meer van Kournas schijnt zo'n geval te zijn).

Eigen vervoer heeft voor en nadelen, verlichting in de avond is trouwens ook niet overal aanwezig, maar je zegt al rond 18u terug te willen zijn, dus ik vermoed dat je dat al weet.



Veel plezier en geniet ervan!

Ik ga dit jaar voor de 3e keer naar Rethymnon, je kunt vanuit die "stad" overal vrij makkelijk komen, overigens ook goed met het normale Ov naar Chania en Heraklion.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb op Kreta gewoond en ben met de auto naar Griekenland gegaan. Daar rijden is prima te doen. Maar hoe kom je aan Hoelang je er over doet? Waar heb je dat gevonden?
Alle reacties Link kopieren
Via routeplanner heb ik de tijd en afstand van dorp naar dorp opgezocht.
Alle reacties Link kopieren
matala is hartstikke leuk maar ook druk. dus parkeren bij het strand is onmogelijk. je wandelt al snel een half uur dan.

dat soort dingen ook ingecalculeerd?
quote:vivapimpelmees schreef op 27 april 2017 @ 20:34:

matala is hartstikke leuk maar ook druk. dus parkeren bij het strand is onmogelijk. je wandelt al snel een half uur dan.

dat soort dingen ook ingecalculeerd?Matala!
Alle reacties Link kopieren
euh, je gaat op vakantie! Naar Griekenland!

Hoog tijd dus om je neurotische Nederlandse gewoontes nou eens even thuis te laten!

Er bestaat geen Griek die je kan vertellen hoe lang die routes duren. Simpelweg omdat zoiets niemand daar ook maar iets interesseert. Je vertrekt en je komt aan.

Ga nou gewoon genieten. Stap in de auto en rij gewoon lekker rond. Kreta is helemaal niet zo groot. Volg gewoon de weg. Je komt vanzelf op schitterende plekjes. Als het leuk lijkt, stap je uit, en anders rij je lekker door.

Relax! Je hebt vakantie!
Alle reacties Link kopieren
Dat is de bedoeling Jo :-) het is wel handig om te weten of het haalbaar is op 1 dag. We gaan ons zeker niet opjagen maar wil wel voor het donker terug zijn het is mijn 1ste keer kreta, hiervoor hebben we canarische eilanden gedaan en ik denk dat daar de wegen beter zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:jo12345 schreef op 27 april 2017 @ 21:30:

euh, je gaat op vakantie! Naar Griekenland!

Hoog tijd dus om je neurotische Nederlandse gewoontes nou eens even thuis te laten!

Er bestaat geen Griek die je kan vertellen hoe lang die routes duren. Simpelweg omdat zoiets niemand daar ook maar iets interesseert. Je vertrekt en je komt aan.

Ga nou gewoon genieten. Stap in de auto en rij gewoon lekker rond. Kreta is helemaal niet zo groot. Volg gewoon de weg. Je komt vanzelf op schitterende plekjes. Als het leuk lijkt, stap je uit, en anders rij je lekker door.

Relax! Je hebt vakantie!Inderdaad
Alle reacties Link kopieren
Vanwaar die strakke planning, zowel qua tijd als te bezoeken plaatsen?

Relax! Stap in en rij lekker. Desnoods sla je een dorp over of kom je half uurtje eerder of later terug.
Alle reacties Link kopieren
De planning is enkel maar een richtlijn hoor, vooral om te zien of het op 1 dag te doen is. Aangezien we totaal geen ervaring hebben met het eiland is een beetje voorbereiding wel handig, bedankt voor de reactie
Alle reacties Link kopieren
quote:Stevendl schreef op 27 april 2017 @ 22:29:

De planning is enkel maar een richtlijn hoor, vooral om te zien of het op 1 dag te doen is. Aangezien we totaal geen ervaring hebben met het eiland is een beetje voorbereiding wel handig, bedankt voor de reactieDan kan ik je verzekeren dat het niet realistische is wat je nu wilt doen. Wij tellen altijd 1 min per km en wij rijden er veel en kennen de weg en rij dus harder dan een toerist. Zou er qua route eerst is de helft van maken en dan heb je een goed dag programma. Of gooi voor de zekerheid een koffer in de auto voor het geval je het niet red.. Ik zou dat eerder doen trouwen 2 hoteltjes extra boeken en een echt rondje maken want elke keer terug naar het hotel is denk ik duurder dan 2 losse overnachtingen boeken.
Alle reacties Link kopieren
quote:jo12345 schreef op 27 april 2017 @ 21:30:

Ga nou gewoon genieten. Stap in de auto en rij gewoon lekker rond. Kreta is helemaal niet zo groot. Volg gewoon de weg. Je komt vanzelf op schitterende plekjes. Als het leuk lijkt, stap je uit, en anders rij je lekker door.

Relax! Je hebt vakantie!Nou.... je rijdt het niet in een dag rond hoor.
Alle reacties Link kopieren
quote:jo12345 schreef op 27 april 2017 @ 21:30:

euh, je gaat op vakantie! Naar Griekenland!

Hoog tijd dus om je neurotische Nederlandse gewoontes nou eens even thuis te laten!

Er bestaat geen Griek die je kan vertellen hoe lang die routes duren. Simpelweg omdat zoiets niemand daar ook maar iets interesseert. Je vertrekt en je komt aan.

Ga nou gewoon genieten. Stap in de auto en rij gewoon lekker rond. Kreta is helemaal niet zo groot. Volg gewoon de weg. Je komt vanzelf op schitterende plekjes. Als het leuk lijkt, stap je uit, en anders rij je lekker door.

Relax! Je hebt vakantie!



In de bergen schiet het niet op, maar de 'new road' rijdt aardig door.

Nederlandse haast moet je sowieso niet hebben in Griekenland.



En een cabrio? Bedenk even goed of je dat echt wil! Je brandt weg als het dak open is..
Je moet het leven niet te serieus nemen. Je overleeft het toch niet!
Alle reacties Link kopieren
Zeker die laatste route lijkt me niet echt te doen op een dag maar ook de andere zijn redelijk eh.. ambitieus. Qua rijden is het wel mogelijk maar ik neem aan dat je ook nog hier en daar wilt stoppen en rondkijken? Ergens iets eten of drinken? Bij elafonisi naar het strand?



Ik zou in elk geval die 3 dagen autohuur niet aaneengesloten doen, dan ben je helemaal gaar met deze planning.

Of juist wel, maar dan niet 's avonds terug naar Rethymnon maar ergens een hotelletje nemen. Zodat je bij voorbeeld 's morgens heel vroeg op Elafonisi kunt zijn voor de bussen aankomen.

En wat Hightower zegt: een cabrio? Is heel even leuk en dan zit je in de brandende zon. Airco is een stuk aangenamer als je zo lang in de auto zit.
Alle reacties Link kopieren
Ik woon ook op Kreta.

3 dagen deze actie ondernemen is te lang naar mijn inzien, ook al zijn het leuke route's.

Nu kun je toeren in een cabrio super vinden, maar er zijn genoeg tips/advies hierboven gegeven om het niet te doen, tenzij je een hotelletje neemt.



De wegen zijn veelal niet top, idd thenew road is oke, maar het is niet overal nieuw, en zeker nu het seizoen begonnen is wordt het steeds drukker.

Dit jaar verwachten ze ook veel toeristen, het seizoen is nu al begonnen.

Elafonissi is geweldig trouwens.



Matala is ook een aanrader.

Houdt er rekening mee dat er half juni een festival is, dus erg druk en parkeren wel een ding is.

Daarbuiten is parkeren in juni prima te doen.



Houdt er ook rekening mee dat grieken Chaotische rijders zijn, ze doen maar wat.

En ga gewoon genieten, stop onderweg bij dorpjes in de bergen, en neem je tijd, doen ze hier ook.

Nederlanders hebben de klok, de grieken hebben de tijd.

Veel plezier.
Te doen, alledrie, als je nergens stopt en door elk dorpje crosst op weg naar je volgende bestemming, maar dat lijkt me niet de bedoeling, huur gewoon een paar dagen langer een auto en knip je programma minimaal door de helft als je ook nog wat wil bezichtigen of ergens een kop koffie wil drinken.



Wil je echter een rally rijden is het te doen. Je ziet dan verder niks, en koffie in de thermoskan mee, maar dan red je het wel
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de vele reactie, is een goeie hulp voor een niet Kreta kenner :-). Als ik het goed begrijp is vooral de route naar elafonissi te lang, Nu had ik zo een beetje gerekend met stops bij zo een 3u naar Elafonissi om ginder dan 2u vrije tijd te hebben. Ik ga eens bekijken om een 4de dag bij te nemen en in de geburen van Elafonissi te slapen
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een cabrio, maar bij (felle) zonneschijn en hogere temperaturen gaat het dak dicht. Je brandt echt weg, is niet leuk en al helemaal niet gezond. Ik zou kiezen voor een leuke 4x4.



Kun je niet op 2 of 3 plaatsen een vaste lokatie zoeken voor overnachten. Dan kun je daar de omgeving verkennen. Ook zou ik niet 3 dagen achter elkaar gaan rijden. Je bent er 14 dagen, doe dan bijvoorbeeld om de dag een stuk van het eiland. Waarom alles zo opproppen in 3 dagen? Of huur een auto voor een week en maak dan die uitstapjes.
Alle reacties Link kopieren
De reden voor die 3 dagen na elkaar is omdat het dan veel goedkoper is, nu betaal ik 183 euro voor 3 dagen met de cabrio. Als je dit telkens 1 dag doet betaal je al meer dan 100 euro per dag, trouwens als het te warm aan het worden is kan je idd het dak dicht doen en de airco opzetten. De momenten dat je het dak open kan zetten zet je hem open, ik begin nu idd te twijfelen om het 3 dagen na elkaar te doen.
Alle reacties Link kopieren
Huur een goedkopere auto met vast dak. Je rijdt toch niet met de kap open. Veel te heet.

Kan je voor hetzelfde budget meteen de auto langer huren.
Je moet het leven niet te serieus nemen. Je overleeft het toch niet!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou er dan voor kiezen een goedkopere auto langer te huren. Cabrio rijden is hartstikke leuk en ik snap je keuze hiervoor. Maar als het warm is, is het niet leuk meer.



Ik weet niet hoe het op Kreta zit met oude, stinkende en pluimende auto's, maar in een cabrio is dat echt niet prettig om dat steeds voor je te hebben rijden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven