IJsland beste reistijd

24-03-2017 08:57 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik willen over een tijdje naar IJsland op vakantie, waarschijnlijk een week. Nu zijn we er al over uit dat we niet in de zomer willen gaan: veel toeristen en te weinig sneeuw en ijs. Nu ben ik aan het googlen wat buiten de zomer de beste reistijd lijkt, met name op het gebied van het noorderlicht kunnen spotten. Maar ik kom er niet uit. Op veel plekken staat wel dat het zichtbaar kan zijn van september-april. Maar elke website vermeldt weer iets anders betreffende kans op bewolking, helderheid, aanwezigheid, etc.

Ik zou zelf het liefst in het najaar of voorjaar gaan (ivm beter begaanbare wegen en attracties), maar als in de wintermaanden de kans op noorderlicht veel groter is wil ik dit ook zeker overwegen. En dan kom ik er nog niet uit of bijv. september betere kansen biedt dan maart.

Iemand ervaring en advies?
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn paar jaar geleden in maart geweest, helaas geen noorderlicht gezien, maar paar dagen voor wij kwamen was het er wel.

Voor zo ver ik weet is de beste tijd oktober - maart. Je moet qua noorderlicht ook een beetje geluk hebben. Houd er wel rekening mee, dat het ook nog in maart echt stervenskoud is daar. Toen wij er waren in elk geval! Verder is IJsland echt geweldig!!
Alle reacties Link kopieren
quote:dnk schreef op 24 maart 2017 @ 09:02:

Wij zijn paar jaar geleden in maart geweest, helaas geen noorderlicht gezien, maar paar dagen voor wij kwamen was het er wel.

Voor zo ver ik weet is de beste tijd oktober - maart. Je moet qua noorderlicht ook een beetje geluk hebben. Houd er wel rekening mee, dat het ook nog in maart echt stervenskoud is daar. Toen wij er waren in elk geval! Verder is IJsland echt geweldig!!



Ja het lijkt me echt geweldig!

Hoe koud was het toen jullie er waren? Het schijnt er ook hard te waaien las ik, dat zal wel niet helpen
Alle reacties Link kopieren
Ik ben half september geweest. Het waaide inderdaad (het blijft een eiland he? ) maar we hebben veel zon gehad (neus verbrand), af en toe (mot)regen en 2x het noorderlicht gezien.

Het is al 6 jaar geleden, maar we hadden op verschillende plekken geen accomodatie gereserveerd (airbnb en Booking waren er nog niet/niet groot) en altijd kunnen slapen.



Ik was al eerder een paar dagen op een stopover 3 dagen in IJsland geweest, het blijft indrukwekkend.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Nou even denken, in Reykjavik was het een graad of 2, maar door de wind inderdaad voelde het echt wel een stuk kouder aan. Toen we verder naar het zuiden/oosten reden hebben we ook hele mooie dagen gehad, maar nog steeds wel koud. Wij wilde een rondje rond IJsland rijden, maar omdat er in het noorden te veel sneeuw lag en onze huurauto daar niet echt op gebouwd was is dat helaas niet gelukt. Qua weer dus best wel wisselvallig, maar koud. Maargoed, dat weet je als je naar IJsland gaat.
Alle reacties Link kopieren
Wij willen er ook naartoe en neigen nu naar november. Dan zijn de dagen nog niet op z'n allerkortst en was (als ik moet geloven wat ik gelezen heb) de kans om het noorderlicht te zien vrij groot. Nadeel is wel dat je dan geloof ik niet de binnenlanden in kunt vanwege onbegaanbare wegen, maar als je enkel aan de rand van het eiland blijft was dit geen probleem. Lees graag mee voor tips dus, lijkt me een schitterend land!
Alle reacties Link kopieren
En de app Aurora forecast is een prima app. Je kunt dan op een plattegrondje zien waar er op het Noorderlijk of zuidelijk halfrond activiteiten zijn, en welk cijfer ze er per dag aan geven (rekening houdend met het weer en de omstandigheden).
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Als je het Noorderlicht wil zien, dan adviseer ik je tussen oktober en februari te gaan. Grootste kans dat je 'm gaat zien.



Belangrijkste is dat het helder weer is. Anders kan ie er wel zijn, maar dan zie je niks door de bewolking.



In de zomer ga je 'm zeker niet zien. Alleen al omdat het pikkedonker moet zijn en in de zomer is het maar een paar uur nacht en blijft het schemerig.



Er is vaak wind in IJsland, maar net zo vaak is het sereen weer. Soort van wintersport-weertje.



En als laatste, ik ben zo'n vijf keer in IJsland geweest in twee jaar, écht druk met toeristen is het maar op weinig plekken. Als je een auto huurt ipv meegaat op bustrips dan heb je er sowieso weinig last van.
Alle reacties Link kopieren
quote:Anonymae schreef op 24 maart 2017 @ 09:09:

Wij willen er ook naartoe en neigen nu naar november. Dan zijn de dagen nog niet op z'n allerkortst en was (als ik moet geloven wat ik gelezen heb) de kans om het noorderlicht te zien vrij groot. Nadeel is wel dat je dan geloof ik niet de binnenlanden in kunt vanwege onbegaanbare wegen, maar als je enkel aan de rand van het eiland blijft was dit geen probleem. Lees graag mee voor tips dus, lijkt me een schitterend land!Klopt wel, hadden wij ook. Echt veel sneeuw en ijs. Tenzij je een 4x4 hebt, die kunnen dat vaak wel hebben. Maar er zijn dus ook veel bergen, ik vond het in elk geval doodeng! Haha
Alle reacties Link kopieren
quote:Mirrex schreef op 24 maart 2017 @ 09:12:

Als je het Noorderlicht wil zien, dan adviseer ik je tussen oktober en februari te gaan. Grootste kans dat je 'm gaat zien.



Belangrijkste is dat het helder weer is. Anders kan ie er wel zijn, maar dan zie je niks door de bewolking.



In de zomer ga je 'm zeker niet zien. Alleen al omdat het pikkedonker moet zijn en in de zomer is het maar een paar uur nacht en blijft het schemerig.



Er is vaak wind in IJsland, maar net zo vaak is het sereen weer. Soort van wintersport-weertje.



En als laatste, ik ben zo'n vijf keer in IJsland geweest in twee jaar, écht druk met toeristen is het maar op weinig plekken. Als je een auto huurt ipv meegaat op bustrips dan heb je er sowieso weinig last van.



Auto huren zijn we inderdaad ook van plan!

We zijn ook zeker niet van plan in de zomer te gaan. Maar in oktober-februari zitten nog een heleboel maanden en weken waarin we zouden kunnen gaan. Heb je advies wat dan het beste zou zijn?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben er vorige jaar van eind september tot begin oktober geweest (10 dagen). Had één keer het Noorderlicht gezien, maar was niet veel meer dan wat groene strepen in de lucht. De allerlaatste avond voordat ik terugvloog, zag ik op de Noorderlichtradar (http://en.vedur.is/weather/forecasts/aurora/) dat de omstandigheden perfect waren (aurora maximaal en geen wolken en temperatuur optimaal). Dus ik in de (huur)auto gesprongen en de stad uitgereden naar een heuvel waar het stikdonker was. Daar een boek gelezen in de auto en op een gegeven moment na een uur wachten keek ik op van m'n boek en zag echt het mooiste qua natuur wat ik ooit heb gezien. Ben uit de auto gestapt en heb met open mond staan kijken naar de strepen en vlakken die in alle kleuren van de regenboog voor me door de hemel dansten. Duurde niet langer dan tien minuten, maar wat mooi was dat!



Sowieso is IJsland echt een verschrikkelijk mooi land. Vooral als je een week of langer hebt, raad ik sterk aan om een auto te huren en het eiland rond te rijden en dus niet alles vanuit Reykjavik te ondernemen. Het hele eiland is prachtig en niet alleen de bekende dingen waar alle tourbussen naartoe rijden.



In het najaar kan het binnenland al wel deels afgesloten zijn. Sowieso mag je daar niet zonder 4x4 rijden (geen verharde wegen). Maar vanaf de Ring road kun je je 7 dagen ook al ruimschoots vullen met elke dag een nieuw stukje verwondering (binnenland is wel erg gaaf trouwens, mocht je de kans krijgen om langer te gaan).



Tip voor autohuur is http://sadcars.com/ . Zij verhuren tweedehands auto's die al flink wat kilometers op de teller hebben staan. Daardoor een stuk goedkoper dan de rest en een opvliegend steentje tegen de lak boeit ze niet (en in IJsland heb je best veel opvliegende steentjes).



Veel plezier met plannen!!
Uiteindelijk komt alles goed. Zo niet, dan toch.
Alle reacties Link kopieren
quote:Tip voor autohuur is http://sadcars.com/ . Zij verhuren tweedehands auto's die al flink wat kilometers op de teller hebben staan. Daardoor een stuk goedkoper dan de rest en een opvliegend steentje tegen de lak boeit ze niet (en in IJsland heb je best veel opvliegende steentjes).



Ja! Daar heb ik mijn auto ook gehuurd. Reed erg relaxed op die manier, en was verder een prima auto.



Ik ben in 8 dagen ook het eiland tlrond gegaan. Had geen 4x4 en met 2 personen waarvan 1 met rijbewijs ook geen behoefte om halverwege door te steken, hoewel dat ongetwijfeld erg mooi is. Maar wat Sidhe ook zegt, ook de buitenrand us schitterend. Sommige dagen moesten we wel flink wat kilometers maken om uit te komen met onze dagen, maar ook dat vond ik geen straf. Het is niet druk op de weg dus het rijdt relaxed.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
quote:popje85 schreef op 24 maart 2017 @ 09:15:

[...]





Auto huren zijn we inderdaad ook van plan!

We zijn ook zeker niet van plan in de zomer te gaan. Maar in oktober-februari zitten nog een heleboel maanden en weken waarin we zouden kunnen gaan. Heb je advies wat dan het beste zou zijn?



Dan zou ik aan het begin of einde van genoemde periode gaan ivm de daglichtperiode.



Verder adviseer ik je te kijken naar tickets bij Wowair. Stukke vriendelijker geprijsd dan Icelandair. Zeker als je niet aan een bepaalde dag/datum vastzit.
Alle reacties Link kopieren
Afgelopen jaar in Augustus was er 2 dagen achter elkaar het Noorderlicht te zien aan de kust van Reykjavik
geneet van 't laeve
Alle reacties Link kopieren
quote:Sidhe1 schreef op 24 maart 2017 @ 09:16:

Ik ben er vorige jaar van eind september tot begin oktober geweest (10 dagen). Had één keer het Noorderlicht gezien, maar was niet veel meer dan wat groene strepen in de lucht. De allerlaatste avond voordat ik terugvloog, zag ik op de Noorderlichtradar (http://en.vedur.is/weather/forecasts/aurora/) dat de omstandigheden perfect waren (aurora maximaal en geen wolken en temperatuur optimaal). Dus ik in de (huur)auto gesprongen en de stad uitgereden naar een heuvel waar het stikdonker was. Daar een boek gelezen in de auto en op een gegeven moment na een uur wachten keek ik op van m'n boek en zag echt het mooiste qua natuur wat ik ooit heb gezien. Ben uit de auto gestapt en heb met open mond staan kijken naar de strepen en vlakken die in alle kleuren van de regenboog voor me door de hemel dansten. Duurde niet langer dan tien minuten, maar wat mooi was dat!



Sowieso is IJsland echt een verschrikkelijk mooi land. Vooral als je een week of langer hebt, raad ik sterk aan om een auto te huren en het eiland rond te rijden en dus niet alles vanuit Reykjavik te ondernemen. Het hele eiland is prachtig en niet alleen de bekende dingen waar alle tourbussen naartoe rijden.



In het najaar kan het binnenland al wel deels afgesloten zijn. Sowieso mag je daar niet zonder 4x4 rijden (geen verharde wegen). Maar vanaf de Ring road kun je je 7 dagen ook al ruimschoots vullen met elke dag een nieuw stukje verwondering (binnenland is wel erg gaaf trouwens, mocht je de kans krijgen om langer te gaan).



Tip voor autohuur is http://sadcars.com/ . Zij verhuren tweedehands auto's die al flink wat kilometers op de teller hebben staan. Daardoor een stuk goedkoper dan de rest en een opvliegend steentje tegen de lak boeit ze niet (en in IJsland heb je best veel opvliegende steentjes).



Veel plezier met plannen!!



Klinkt echt super gaaf!!



En die tip voor autohuur ook heel fijn!
Alle reacties Link kopieren
Nu heb ik er nog veel meer zin in! Bedankt voor alle tips!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben eind oktober 2016 naar Ijsland geweest. 5 dagen en helaas het noorderlicht niet kunnen zien.

Vanaf November zijn heel veel wegen al niet meer beganbaar.



Er zijn apps die laten zien hoe groot de kans is dat er in de avond noorderlicht te zien is. Dan kan je de keuze maken of je een nacht wakker blijft of niet



Þórsmörk mag je trouwens niet overslaan. Zo indrukwekkend mooi!
Alle reacties Link kopieren
Die apps ken ik inderdaad (paar jaar geleden in Noorwegen geweest en daar wel noorderlicht gezien op een avond, wel vrij zwak helaas).
November tot maart. Dan is de kans op het Noorderlicht het grootst. Daarna is het te lang licht en het is het dus niet zichtbaar.



Als je vuurwerk van Noorderlicht wilt, is januari-februari de beste tijd.
quote:himalaya schreef op 24 maart 2017 @ 09:10:

En de app Aurora forecast is een prima app. Je kunt dan op een plattegrondje zien waar er op het Noorderlijk of zuidelijk halfrond activiteiten zijn, en welk cijfer ze er per dag aan geven (rekening houdend met het weer en de omstandigheden).Die app heeft tegenwoordig ook een meter voor bewolking. Dus bij weinig bewolking en hoge activiteit krijg je een pop up op je scherm.
Alle reacties Link kopieren
quote:Filee schreef op 24 maart 2017 @ 10:17:

November tot maart. Dan is de kans op het Noorderlicht het grootst. Daarna is het te lang licht en het is het dus niet zichtbaar.



Als je voorwerk van Noorderlicht wilt, is januari-februari de beste tijd.



Wat bedoel je met voorwerk?



Iemand enig idee welke maand het beste is qua helderheid?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben er in april 2007 geweest, de middelste twee weken. 1x noorderlicht gezien bij Myvatn, overweldigend! Duurde ongeveer een half uur.



Het was overdag meestal ongeveer 5 graden met meestal veel harde wind. In het westen vaak bewolkt, verder had ik veel zon.



Voordeel van april vond ik de lege wegen, dat veel hostels wel al open zijn maar nog zo rustig dat ik vaak een slaapzaaltje alleen had, de nog half bevroren watervallen, goed begaanbare ringweg en ook enkele zijwegen alweer begaanbaar (de weg naar Gulfoss en Thingvellir (Dingvellir) ging half april net weer open).



De kosten vond ik ook wel meevallen, alleen was uit eten gaan wel stervensduur. Supermarkten vond ik wel meevallen. Benzine ongeveer net als hier, in de afgelegen plaatsjes wel duurder dan in de beter bereikbare.



Noorderlicht blijft een kwestie van geluk en pech. Wel of geen wolken... wel of geen magnetische activiteit... dat is ook het ene jaar sterker dan het andere.



Als je het echt wilt weten, vraag het dan aan IJslanders. Bijvoorbeeld in het Lonely Planet forum of van Tripadvisor (Engelstalige versie).
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Ik ben twee jaar geleden op IJsland geweest, eind oktober, twee weken. Voor mij was noorderlicht ook een van de redenen, maar ik wilde het hele land ook heel graag zien. Werkelijk alles is mooi daar, ik zou er graag nog eens heen gaan.



Wij hebben twee keer noorderlicht gezien, ik zat de forecast van vedur.is ook al dagen in de gaten te houden en wist dat het de dag voor ons vertrek en de dag dat we zouden aankomen een hoog cijfer had, en inderdaad, we hadden nét ons eerste huis gevonden (echt middle of nowhere, op coördinaten naartoe gereden, was wel een avontuur) toen begon het. Ik stond naar boven te kijken en zag een soort vage groene veeg, en omdat ik het nog nooit had gezien stond ik ook nog andere opties weg te strepen in mijn hoofd, zo van 'Is er groen licht in de omgeving? - nee. Er is geen chemische fabriek ontploft? - nee, nou, dan moet het noorderlicht zijn!' Het werd steeds feller en meer, paars kwam er ook bij, echt fantastisch.

Een paar dagen later hadden we het ook, maar toen zaten we in een stadje met meer verlichting, dus konden we het iets minder goed zien, maar alsnog was het erg mooi.



Maar, ik ken ook iemand die in december was en helemaal niets heeft gezien. Het laat zich niet voorspellen, maar ik zou sowieso ergens tussen begin oktober en maart gaan, dan is je kans het grootst.



Qua toeristen valt het wel mee. We hebben dagen gehad dat we gingen wandelen en over de hele dag 2 auto's in de verte zagen. Op een gegeven moment zaten we vlakbij die geisers, en we dacht ach, laten we even gaan kijken. En ja hoor, bussenvol Amerikanen die zichzelf filmden met selfiesticks, verschrikkelijk. Een dag later zijn we 's-ochtends vroeg weer teruggegaan en toen was er niemand, heerlijk. Maar die geisers liggen volgens mij ook op een soort 3-punten-trip die je kunt doen in een dag (geiser - waterval - blue lagoon geloof ik) en aangezien Reykjavik een tussenstop is vanuit Amerika zul je vast veel tussenstoptoeristen hebben.



Als je met de auto lange trips gaat maken, zorg voor voldoende eten, drinken, wc papier, weet ik wat. Wij hebben ons een paar keer vergist in afstanden, dat een leuk rondje ineens een trip van 6,5 uur rijden werd, of dat iets wat op de kaart staat aangegeven als dorp in werkelijkheid 2 huizen, een grafsteen en een boom is. Nooit problemen ondervonden hierdoor ofzo, maar je komt gewoon urenlang niets tegen.



Wat ik een van de mooiste stukken vond is het schiereiland Snæfellsnes. Op de terugweg namen we een soort tussenweg, ik weet echt niet meer hoe het heet, en we maakten een stop. De variatie in natuur vond ik al overweldigend, maar daar was het contrast wel heel groot; als ik naar links keek zag ik water en veel rode en roze bloemen, en als ik vanaf datzelfde punt naar rechts keek zag ik alleen maar lava en brokken. Zó bizar, je ziet het verschil en toch is de overgang heel natuurlijk.



Goed, ik kan zo nog wel even doorgaan, maar het belangrijkste heb ik wel verteld nu geloof ik.

Veel plezier alvast!
Alle reacties Link kopieren
Oja! Ik vond de blog iheartreykjavik erg leuk om te lezen, geschreven door een IJslandse en er staan nuttige dingen tussen.
Alle reacties Link kopieren
http://www.5monthsiniceland.com/en/



Ze hebben ook een facebook pagina. Hele mooie foto´s, en ze hebben hele speciale tripjes gedaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven