Indonesië

26-03-2017 13:16 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb via de zoekfunctie al wat topics gevonden, maar dat waren allemaal vrij specifieke vragen of een 'moet-ik-naar-het-ene-of-andere-land' topic. En aangezien er nog niet echt een algemeen topic over Indonesië is, leek nu ik me er op het oriënteren ben een mooi moment



Dus, Indonesië...

Ervaringen, algemene tips, do's en dont's, kom maar op!



Ik ben nu aan het zoeken naar een betaalbaar ticket voor 8/9/10 juli tot half augustus, een goede 5 weken dus. Waarschijnlijk Java & Lombok, maar niets is zeker. Op zoek naar een variatie tussen duiken en strandhangen, vulkanen, natuur, cultuur en religie. Bali trekt me vanwege toerisme minder, maar met fijne tips voor off-the-beaten-track wil ik dat ook best meepakken. Ik reis alleen, low tot medium budget en houd er niet van teveel vast te leggen, al weet ik niet of ik daar aan ontkom in het hoogseizoen
Alle reacties Link kopieren
Ik wil zelf heel graag naar Raja Ampat.

Ziet er zo mooi uit en mooi duiken daar.



(Hoe plak je een plaatje op je mobiel???)



Maar ligt niet echt op een route en is niet heel simpel om te komen.



Ik ga zelf in januari/februari naar Sumatra, Java, Bali, Lombok en Gili's.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben er geweest, met stip op 1 qua duiken, echt GEWELDIG!! Maar zooooooo duur! En inderdaad, het ligt niet echt op de route en Sorong (waar je op vliegt) is een shithole!



FF, ga naar Sulawesi, dat voldoet echt aan al je eisen. Wij hebben er 2 maanden gereisd en zelfs dat was niet genoeg!
Ja strandhangen op sulawesi? Ik vond strandhangen op Java al heel ongemakkelijk, maar sulawesi is ook islamitisch en nog veel minder toeristisch toch? Op Java bij Pangandaran waren ik en m'n reismaatje de enige in bikini. Verder alleen maar aangeklede locals die ons heel raar aankeken. Maar het binnenland van Java is prachtig. En die vulkanen! Alleen het is gigantisch. Wij zij er in 3 weken doorheen geraced.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb drie jaar geleden in het hoogseizoen gereisd over Java en Lombok, twee maanden, zonder reserveringen. Ging prima! Op één of twee plekken na kon ik overal direct op de bonnefooi terecht. Die keer dat het niet lukte, wist de eigenaar nog wel een ander adres en werd ik op de scooter daarheen gebracht. Appeltje eitje.



Vorig jaar ben ik drie weken in het noorden van Sumatra geweest, ook prachtig, maar heel anders dan Java. Veel minder druk vooral, maar dat was ook omdat ik op Sumatra in het laagseizoen zat.
Alle reacties Link kopieren
Indonesië schendt op grote schaal de mensenrechten en voert sinds 2015 weer de doodstraf uit. Ik vind het een no go bestemming.
Tsja als je landen afschrijft op het heersende regime, dan kun je 95% van de wereld wel afschrijven. Er gebeuren er in ieder land verschrikkelijke dingen. Maar ik laat me daardoor niet weerhouden om een land te bezoeken en te genieten van de mooie dingen en lieve mensen daar. Het is ook niet zo dat je de situatie in het land verandert of de inwoners helpt door er niet te komen.
Alle reacties Link kopieren
Sumatra!

Weinig toerisme,maar het eiland heeft alles.

Prachtig duiken op Pulau weh, vulkanen,jungle,stranden,groot meer..
Alle reacties Link kopieren
quote:oldschoolchic schreef op 26 maart 2017 @ 14:57:

Ja strandhangen op sulawesi? Ik vond strandhangen op Java al heel ongemakkelijk, maar sulawesi is ook islamitisch en nog veel minder toeristisch toch? Op Java bij Pangandaran waren ik en m'n reismaatje de enige in bikini. Verder alleen maar aangeklede locals die ons heel raar aankeken. Maar het binnenland van Java is prachtig. En die vulkanen! Alleen het is gigantisch. Wij zij er in 3 weken doorheen geraced.



Strandhangen kan uitstekend op Sulawesi. Alleen het zuiden is helemaal islamitisch. In het noorden en midden wonen veel christenen, maar zelfs dan kun je goed strandhangen en duiken in: Bunaken, Lembeh, de Togeans en Wakatobi (waar hoofdzakelijk Bajau (sea gypsies) wonen. Al deze plekken zijn nogal afgezonderd en interesseert het niemand wat je aanhebt.



Mocht je daaheen gaan FF, ga dan duiken bij Twofish divers op Bunaken en Lembeh, geweldig!
Alle reacties Link kopieren
Wat een fijne tips al! Ik ga me er van de week eens in verdiepen, heeeeerlijk die voorpret!



@Suze: Ik snap je punt en vind dat zeker zorgwekkend, maar het weerhoud mij er niet van om een land te bezoeken. Ik ben net terug uit Iran, valt wat dat betreft in dezelfde categorie. De locals hebben er niks aan als ik wegblijf, sterker nog, als we dat allemaal en masse doen, valt een grote inkomstenbron weg. Ik ben me terdege bewust van ons voorrecht om in Nederland te wonen en vind het vreselijk dat in heel veel landen de mensenrechten geschonden worden en dat er bovendien in het westen totaal verkeerde beelden bestaan over dit soort landen. Zo dacht ongeveer 90% van de mensen aan wie ik vertelde dat ik naar Iran ging dat dat ontzettend gevaarlijk is voor vrouwen en zo bestaat over Indonesië het beeld dat daar allemaal moslimextremisten rondlopen en dat de kans op aanslagen op toeristen groot is.



Ik zie het ook een beetje als mijn rol als reiziger om júist die vooroordelen weg te nemen, om mensen door middel van mijn verhalen en fotografie te laten zien hoe ik die werkelijkheid ter plekke beleef en hoe ik contact maak met de lokale bevolking. Ik weet dat ik daarmee geen groot verschil maak in het beleid van de regering, maar ik weet wel dat ik daarmee op mijn manier probeer de wereld een beetje gezelliger te maken en nader tot elkaar te komen.
Alle reacties Link kopieren
Zo mee eens!
Alle reacties Link kopieren
Voor info over reizen met de trein (bv. op Java) kijk je op www.seat61.com

Verder is het alweer 20 jaar (en een tsunami) geleden dat ik in Indonesië was dus te lang geleden voor specifieke tips...

Let op hoe gigantisch groot het land is. Wij maakten de fout dat we heen vlogen op Denpasar (Bali) en ook daar vandaan weer doorvlogen. Waardoor we vanaf Jakarta weer dat hele pleuris-eind terug moesten, dubbel reizen voor niks. Dus vlieg 'open jaw' (even als voorbeeld, heen Amsterdam - Jakarta, terug Denpasar - Amsterdam, ofzo), of regel binnenlandse vluchten of zorg op een andere manier dat je niet 2x dezelfde reis over land van meer dan 20 uren hoeft te maken.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Ik vond Java fantastisch. Zoveel verschillende dingen te doen en te zien. En nog niet zo toeristisch.
Alle reacties Link kopieren
Ja eindelijk een Indonesie-topic. Paar keer getwijfeld om er zelf eentje te openen zoals het Thailand topic. Maar daar is hij dan. Ik vind sowieso weinig te vinden over Indonesie op handige fora of hier. Paar jaar geleden gingen we naar de VS en vond ik het handige "Alles Amerika" forum. Ook voor Thailand is wel eea te vinden op fora. Maar Indonesie lijkt toch wat minder populair, of mensen gaan vaker met een georganiseerde reis ofzo misschien. Wij regelen alles zelf, maar wel van tevoren. Wij leggen dus alles vast, maar hebben ook minder tijd (3 weken) en een hele waslijst waar we langs "moeten". Dat zijn de plaatsen waar ouders gewoond hebben, en die zijn dusdanig oud, dat dit wel de laatste keer is dat ze daar komen. Ook gaan we langs de toeristische highlights, omdat die ondanks de drukte wel gewoon erg mooi zijn (denk ik), zoals de Borobodur, Prambagan, Bromo, Schildpadden in Sukamade. Er zitten wel wat niet toeristische plekken tussen omdat daar een herinnering ligt, maar eerlijk gezegd zou ik die anders over geslagen hebben. Op de foto's van het hotel zie je alleen maar dames met hoofddoeken en ik heb de boeking via een Indonesische kennis moeten regelen, omdat men in het hotel geen Engels spreekt. Dus ik heb het idee dat wij ons er enigszins opgelaten zullen voelen.

Wij beginnen in Jakarta, kruizen het hele eiland over en varen dan nog naar Bali voor 4 nachten. Had van mij ook wat minder toeristisch gemogen, maar is gewoon om even bij te komen van een pittige reis. En voor onze kinderen is het wel leuk om een beetje uit te kunnen gaan en surfles te nemen.

Wij hebben onze tickets in september al geboekt, dat scheelt nogal in de prijs. Net even gekeken naar dezelfde vlucht. Die is nu €345 duurder dan toen wij boekten. Wel vliegen wij via Dusseldorf. Toen wij boekten scheelde dat ook ruim 300 met Amsterdam. Net even gekeken naar dezelfde vlucht en nu scheelt het nog maar 100 euro. Wij vliegen met 5 personen, dan is dat nog wel de moeite, maar met 1 persoon, zou ik dan voor Amsterdam kiezen denk ik, tenzij je in het oosten van het land woont. Ook vliegen wij heen naar Jakarta en terug vanaf Singapore. De dag ervoor vliegen we van Bali naar Singapore met een los geboekte vlucht, dat scheelde destijds iets van 250 euro pp. Op Denpasar vliegen is vrij prijzig heb ik gemerkt.
Alle reacties Link kopieren
quote:lattemachiato schreef op 27 maart 2017 @ 13:05:

Ja eindelijk een Indonesie-topic. Paar keer getwijfeld om er zelf eentje te openen zoals het Thailand topic. Maar daar is hij dan. Ik vind sowieso weinig te vinden over Indonesie op handige fora of hier. Paar jaar geleden gingen we naar de VS en vond ik het handige "Alles Amerika" forum. Ook voor Thailand is wel eea te vinden op fora. Maar Indonesie lijkt toch wat minder populair, of mensen gaan vaker met een georganiseerde reis ofzo misschien. https://www.travelfish.org/country/indonesia

https://www.lonelyplanet. ... lands-peninsula/indonesia

https://www.tripadvisor.c ... 4225-i7219-Indonesia.html
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
quote:patsy--stone schreef op 27 maart 2017 @ 13:34:

[...]





https://www.travelfish.org/country/indonesia

https://www.lonelyplanet. ... lands-peninsula/indonesia

https://www.tripadvisor.c ... 4225-i7219-Indonesia.htmlAh super zeg. Thnx! Nou maak ik enorm veel gebruik van tripadvisor en nog nooit die forumfunctie gezien.
Alle reacties Link kopieren
quote:lattemachiato schreef op 27 maart 2017 @ 15:23:

[...]





Ah super zeg. Thnx! Nou maak ik enorm veel gebruik van tripadvisor en nog nooit die forumfunctie gezien.Is ook lastig te vinden. De site springt ongewild naar een Nederlandse uitgeklede versie. Dan moet je dat weer handmatig naar Engels zetten via het vlaggetje voor de taal. En dan staan de forums verstopt onder More > Travel forum. Daar krijg je vaak wel veel reacties van mensen die er geweest zijn én die er wonen.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Pff ticketprijzen zijn inderdaad niet grappig nu, gunstigst geprijsde meestal met twee onmogelijke tussenstops waarvan één met meer dan 10 uur in bij. New Delhi. Ben niet moeilijk en vind paar uurtjes wachten niet erg, maar ook ik heb m'n grenzen Ook al gekeken op Brussel/Düsseldorf en zelfs Londen, maar scheelt weinig en naar Londen moet ik dan toch ook een budget ticket zien te vinden en dan heeft 't uiteindelijk nog weinig winst qua prijs-reistijd verhouding. Ook vliegen op evt. Kuala Lumpur/Singapore/Bangkok en van daar een lowcost airline nemen geeft weinig. Nog maar even doorzoeken dan, komt vanzelf iets voorbij. Voor tips houd ik me aanbevolen, ga in ieder geval die open jaw ook even bekijken, is vaak wel duurder maar aan de andere kant scheelt het me ook een binnenlandse vlucht terug



Sulawesi wordt 'm helaas sowieso niet gezien de ticketprijzen, die bewaar ik graag voor als ik hopelijk toch weer een lange reis ga maken in de toekomst Same for Sumatra, ik ben afgelopen jaar op Maleisisch Borneo geweest en bewaar Sumatra liever voor een andere keer. Dus, Java/Lombok/Gili's, zoiets
Alle reacties Link kopieren
10 jaar geleden door Indonesië gereisd.

Op Lombok zaten we echt in het paradijs op aarde: Windy Cottages.

Geen idee of het nog bestaat en hoe het nu is, maar écht wat was het daar heerlijk!

Aan zee, mooie huisjes, zwembad, idyllisch, lekker eten (de kokosnoten werden ter plekke voor ons uit de boom gehaald), aardige mensen. Echt top!



Veel plezier met de voorbereidingen!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb even met je meegezocht FF naar tickets, maar jeetje, gemiddelde wat ik tegenkom is rond de 800/900.
Alle reacties Link kopieren
Ja hè, ik hoopte dat iemand nog met een leuke tip zou komen maar het lijkt erop dat ik toch de hoofdprijs mag betalen. Lang leve het onderwijs met z'n lange zomervakantie maar die prijzen zijn ruk



Heb nu een ticket 7 juli - 14 aug naar Jakarta, 2x overstappen (Londen en Singapore, maar korte overstap gelukkig) voor €745. Denk dat ik 'm morgen maar gewoon boek, kom echt weinig beters tegen en dit is een aardige prijs voor het hoogseizoen gok ik zo. Komt er nog een binnenlandse vlucht van of naar Lombok bij, maar dat is te overzien, ben ik rond de €800 klaar qua vluchten...
Alle reacties Link kopieren
Oh jeetje, wat een smak geld! Nouja, je kunt inderdaad niet veel anders in het hoogseizoen. Ik zou gewoon boeken, het kan waarschijnlijk alleen maar duurder worden.



Vliegen naar Bangkok en dan met AirAsia door naar Jakarta/Bali ook gecheckt? Zo ben ik ooit eens voor een habbekrats van Bali terug komen vliegen.



Vorig jaar vloog ik in mei voor minder dan 500 euro via Kuala Lumpur retour naar Sumatra
Alle reacties Link kopieren
Dat zijn nog eens leuke prijzen stippensokken



Ik heb alweer te vroeg gejuicht, via Skyscanner goedkoop ticket naar zowel Jakarta (€745) als Singapore (€620) gevonden bij Schipholtickets.nl. Ga je doorklikken, is het weer zon kaksite waarbij je uiteindelijk ook gewoon op €900 uitkomt én waar ik allemaal slechte reviews over lees dat vluchten ineens omgeboekt worden en een baggerklantenservice...



Dus...de zoektocht staak ik even, ga morgen wel weer verder ofzo

Bangkok ook al gekeken, maar zelfde verhaal, allemaal zo duur in deze periode!
Alle reacties Link kopieren
Misschien door de (kunstmatig) hoge olieprijs, dat kerosine ook duur is?



Trouwens het is ook maar hoe je het bekijkt hoor. Ik ben zelf meer gecharmeerd van Latijns Amerika en dan ben je al gauw €900 of €1000 kwijt voor een ticket.

Wees blij dat je dit luxeprobleem hebt.... veel mensen in de wereld kunnen nooit in hun leven op vakantie. Zelfs niet naar een dorp verderop.



Zo, oma heeft gesproken.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
quote:mayou schreef op 26 maart 2017 @ 18:02:

[...]





Strandhangen kan uitstekend op Sulawesi. Alleen het zuiden is helemaal islamitisch. In het noorden en midden wonen veel christenen, maar zelfs dan kun je goed strandhangen en duiken in: Bunaken, Lembeh, de Togeans en Wakatobi (waar hoofdzakelijk Bajau (sea gypsies) wonen. Al deze plekken zijn nogal afgezonderd en interesseert het niemand wat je aanhebt.



Mocht je daaheen gaan FF, ga dan duiken bij Twofish divers op Bunaken en Lembeh, geweldig!JAAA!!! Voor duiken zeker naar Noord Sulawesi gaan, Duiken op Lembeh!! Check eens lembehresort, echt helemaal top!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven