Kooktips camping!

05-06-2013 11:18 4 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo happy campers,



Ik heb niet alle reacties gelezen dus misschien staat het er al tussen... chili con carne kan in 1 pan. Kidneybonen, mais, ananas, paprika, (vega of echte) gehakt, saus (eventueel uit pakje met water)... eventueel met rijst. En op het eind wat geraspte kaas er overheen vind ik ook lekker.



Toen ik in IJsland in hostels verbleef, had ik een pot pesto, een pot andere pastasaus, allerlei groenten, en pasta met kaasvulling (hoe heten die ook alweer?). De ene avond gebruikte ik die groenten, de volgende avond weer andere. Dan weer met pesto, dan weer met andere saus. Dat kan ook op de camping lijkt me.



Dit is een lekker saladerecept vind ik:

- bak met veel olijfolie in een pan: gesnipperd rood uitje, een teentje geperste of gesnipperde knoflook, 1 gesnipperd heet pepertje zonder de pitjes, peper en zout... zachtjes bakken totdat de uisnippers helemaal klein en zacht zijn > deze olie incl. alles is je dressing

De rest blijft koud:

- 1 middelgroot blik kikkererwten laten uitlekken, dan in saladekom gooien

- 1 doosje Apetina (feta) laten uitlekken en erbij gooien in de kom

- ongeveer 6 grote dadels in kleine stukjes snijden, in kom gooien

- wat takjes koriander klein snijden en takjes verwijderen, in kom gooien

- als de dressing wat is afgekoeld, die over de salade gooien en goed roeren.



Deze salade is fris én pittig / zoet / stevig en vult goed. Niet meer dan een teentje knoflook, door die vele olie wordt dat al sterk genoeg. Elk ingrediënt is essentieel dus niks vergeten te kopen. :-)



Wat ik zelf ook een lekkere salade vind:

Rucola en/of veldsla, kers-tomaatjes, mozzarella in blokjes, rauwe rode paprika, zongedroogde tomaatjes in kleine stukjes, licht opgebakken pijnboompitjes; dressing van olijfolie, balsamico-azijn, peper en zout.

Of in plaats van mozzarella kun je ook oude kaas of parmezaanse kaasschilfers doen; in dat geval vind ik een dressing van olie, yoghurt, mosterd, honing, peper en zout lekkerder (die dressing gewoon een beetje mixen en telkens proeven tot het naar smaak is).



Brood en kaasjes en worst vind ik ook heerlijk om soms als maaltijd te snoepen. Van die droge worsten blijven ook relatief lang goed.



Het lijkt me dat er met wat slim Googlen ook veel handige kampeerrecepten te vinden zijn.



Kampeer-ze!
Wanneer heb je voor het laatst iets voor het eerst gedaan?
Alle reacties Link kopieren
quote:Katherina schreef op 05 juni 2013 @ 11:40:

[...]





Google eens op hooikist! Dat deden wij vroeger ook vaak. Ik zie mijn vader nog hannesen om de pan met groenten en aardappeltjes lekvrij in een dikke paardendeken te wikkelen. Mijn moeder bracht dan 's morgens de boel aan de kook en dan ging het de hele dag in een paardendeken in een kist geloof ik. maar het ging vooral om die deken die er strak omheen moest. Des avonds werd er dan een gebraden kippetje opgehaald en we hadden een heerlijke campingmaaltijd.Wat ingewikkeld, en in geval van een slaapzak: gaat die dan niet in de hens als je het te heet erin stopt??
Wanneer heb je voor het laatst iets voor het eerst gedaan?
Alle reacties Link kopieren
slaapzak in de hens???



Lijkt me niet. Maar als ie van iets smeltbaars is, er miss wel een handdoek of theedoek om heen.



Goed mijn kampeerkookkunsten zijn eenpits, en dus vaak uit de categorie 'pastasalade', bbq, of soep met brood, wijn en kaasjes.



Desondanks: met lekkere verse worstjes van pittoreske franse of duitse slagers, aardappels, tomaat, ui, various andere groentes, kun je heel lekkere eenpits stoofschoteltjes maken. Wat geduld is dan wel vereist. Waarom wij dat maakten toen het regende, onder een poncho die tussen een autodeur en een zeer lage tent gespannen was, weet ik ook niet. Lekker was het wel.



Verder lekker: pasta koken, (verse) pesto erdoor (heel veel), spekjes met ui en tomaat bakken, alles mengen, eten.

En ook: pasta met zalm, tomaat, avocado
Alle reacties Link kopieren
Er is bij de etenpijler een topic `scottelbraai` , hopelijk schrijf ik het goed. Van forumster Yamuna. Misschien zit daar nog lekkere recepten bij.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven