Lange reis

22-02-2017 11:15 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Binnen nu en twee weken vertrekken mijn vriend en ik voor een reis van een half jaar. We zullen beginnen in Maleisië en willen sowieso naar Indonesië en Australië, maar verder ligt het nog open. Nu wil mijn vriend graag daarna naar Midden-Amerika en ik graag naar Noord-Amerika. Alleen de heenvlucht en de eerste drie nachten guesthouse zijn geboekt maar verder gaan we niets vastleggen dus hoeven we ook niks nu te beslissen, maar vind het toch wel leuk om dingen op te zoeken!



Nu weet ik (behalve wat ik gegoogled heb) niet zoveel over Midden-Amerika dus ik vroeg me af welke landen jullie daar aan zouden raden en wat jullie ervaringen zijn?

En tips voor de eerder genoemde landen (Maleisië topics al doorgespit!) of een langere reis in het algemeen zijn natuurlijk ook zeer welkom
Alle reacties Link kopieren
Tip voor een lange reis in het algemeen: neem ook af en toe rust! Elke dag alleen maar 'leuke dingen doen' gaat op den duur vervelen. Doe ook eens een of meer dagen lekker helemaal niks van sightseeing. Gewoon even lekker skypen, foto's sorteren, spelletjes doen, hangen.



Of als je echt even reismoe bent, doe dan eens een weekje (of langer) een cursus. Bijvoorbeeld een kookcursus, taalcursus, duiklessen, wat dan ook. Om even wat langer op een plek te 'wonen' en wat vastigheid te hebben, en ook je luie hersenen weer eens aan het werk te zetten.

Daarna kun je wél weer met een frisse blik uitkijken naar de zoveelste tempel of mooie berg of waterval.



En hou een soort dagboekje bij want je vergeet echt veel weer. Ik heb laatst weer alles terug gelezen van 12 maanden reizen in 1997-1998 en was driekwart al lang weer vergeten! En het was onwijs leuk om al die details weer te lezen. Oh ja, die man! Oh ja, dat we daar die beesten zagen! Oh ja, dat het helemaal mis ging met die bus!



Midden-Amerika: ik ben alleen in Nicaragua geweest en vind dat echt een aanrader. Veel vulkanen, leuke kleine koloniale stadjes (sla wel Managua over), hete en koele gebieden, jungle, koffieplantages, mistbossen, canyons, homestays, taalscholen, van een vulkaan af boarden (zittend), kayaken, en veel meer. En het is relatief goedkoop en compact. Wel (nog) beter op je spullen en je eigen veiligheid letten dan in Azië.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Ik ben in Costa Rica en Nicaragua geweest. Costa Rica is erg leuk en een prachtig land met heel veel natuur. Tegelijkertijd is het ook 'makkelijk' reizen en redelijk toeristisch. De wegen zijn goed, bijna iedereen spreekt Engels (er komen ook veel Amerikanen), alle parken hebben gidsen en rondleidingen. Het is ook niet heel goedkoop, prijzen zijn een beetje Europees niveau. Je moet zelf beslissen of dat past bij jullie reisdoel.



Nicaragua is heel anders. Nog volop in ontwikkeling, mensen zijn niet rijk en de prijzen zijn laag. Tegelijkertijd is het een prachtig land waar mooie natuur en een koloniale geschiedenis goed gecombineerd zijn. Ik zou er nog wel eens terug willen.
Ik wil hier geen tekst (maar een leeg vak kan ik niet opslaan)
Alle reacties Link kopieren
Welk gedeelte van Maleisië gaan jullie bezoeken?

Wij vonden de Perhentian Islands bij Maleisië fantastisch, snorkelen tussen de zeeschildpadden, heerlijke cabins aan witte strandjes ( maar dit is 15 jaar geleden, toen was het vooral een backpackers spot, kan best zijn dat daar nu grote resorts zijn gebouwd etc.. en dat het minder idyllisch is)

Mexico vonden wij de Caribische kant mooier dan de westkant, wel toeristisch, en heeeerlijk eten:)
Wat een ambitieus programma voor een reis van een half jaar. Hoelang wil je overal verblijven?
Alle reacties Link kopieren
Ik geloof dat ik me makkelijk alleen een halfjaar zou kunnen vermaken met alleen Maleisië, Indonesië en Australië



Niet teveel plannen of willen, gewoon zien hoe het komt. En inderdaad, ook je rustmomenten pakken. Anders word ikzelf heel snel 'tempelmoe'.
Landen daar zijn allemaalwel mooi, maar verschillend in de zin dat bijvoorbeeld Mexico (als je dat meetelt) en Guatemala heel kleurrijke bevolking (door de klederdrachten) heeft en Honduras, El Salvador en Nicaragua minder. Al deze landen hebben mooie natuur, zijn goedkoop.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de tips! Genoeg om op te zoeken



Marana_: Misschien inderdaad een ambitieus 'programma' maar er ligt niks vast dus we kunnen gelukkig alle kanten nog op maar altijd leuk om je van tevoren een beetje te verdiepen erin
Alle reacties Link kopieren
quote:patsy--stone schreef op 22 februari 2017 @ 11:23:

Tip voor een lange reis in het algemeen: neem ook af en toe rust! Elke dag alleen maar 'leuke dingen doen' gaat op den duur vervelen. Doe ook eens een of meer dagen lekker helemaal niks van sightseeing. Gewoon even lekker skypen, foto's sorteren, spelletjes doen, hangen.



Of als je echt even reismoe bent, doe dan eens een weekje (of langer) een cursus. Bijvoorbeeld een kookcursus, taalcursus, duiklessen, wat dan ook. Om even wat langer op een plek te 'wonen' en wat vastigheid te hebben, en ook je luie hersenen weer eens aan het werk te zetten.

Daarna kun je wél weer met een frisse blik uitkijken naar de zoveelste tempel of mooie berg of waterval.



En hou een soort dagboekje bij want je vergeet echt veel weer. Ik heb laatst weer alles terug gelezen van 12 maanden reizen in 1997-1998 en was driekwart al lang weer vergeten! En het was onwijs leuk om al die details weer te lezen. Oh ja, die man! Oh ja, dat we daar die beesten zagen! Oh ja, dat het helemaal mis ging met die bus!



Midden-Amerika: ik ben alleen in Nicaragua geweest en vind dat echt een aanrader. Veel vulkanen, leuke kleine koloniale stadjes (sla wel Managua over), hete en koele gebieden, jungle, koffieplantages, mistbossen, canyons, homestays, taalscholen, van een vulkaan af boarden (zittend), kayaken, en veel meer. En het is relatief goedkoop en compact. Wel (nog) beter op je spullen en je eigen veiligheid letten dan in Azië.



Bedankt! Had inderdaad al iets gevonden om online een dagboekje bij te houden, heb ik bij een eerdere reis ook gedaan en erg leuk om terug te lezen. Goede tip ook om een wat langere cursus te doen ergens.



Even uit nieuwsgierigheid, waar heb je gereisd die 12 maanden?
Alle reacties Link kopieren
quote:Griannig schreef op 22 februari 2017 @ 11:33:

Welk gedeelte van Maleisië gaan jullie bezoeken?

Wij vonden de Perhentian Islands bij Maleisië fantastisch, snorkelen tussen de zeeschildpadden, heerlijke cabins aan witte strandjes ( maar dit is 15 jaar geleden, toen was het vooral een backpackers spot, kan best zijn dat daar nu grote resorts zijn gebouwd etc.. en dat het minder idyllisch is)

Mexico vonden wij de Caribische kant mooier dan de westkant, wel toeristisch, en heeeerlijk eten:)



Klinkt goed. En klinkt als een mooie reis toen!

Perhentian Islands lijken me heel mooi! Denk ook wel dat we die kant op gaan, maar nog niets vastgelegd.
Alle reacties Link kopieren
quote:Kokosnoot- schreef op 22 februari 2017 @ 12:48:

[...]





Even uit nieuwsgierigheid, waar heb je gereisd die 12 maanden?



Indonesië, Australië (veel gewerkt), Chili, Bolivia, Peru (ook gewerkt). Plannen voor Ecuador vielen letterlijk in het water, door overstromingen was de weg tussen Peru en Ecuador weggespoeld.



Achteraf gezien had ik Australië moeten bewaren voor als ik ouder en rijker was. Wat een duur land.



In Indonesië ligt een deel van mijn roots maar dat voelde helemaal niet zo. Vond het lastige mensen. Zuid-Amerika vond ik het boeiendst en meest afwisselend.

Later nog veel meer gereisd in Azië, Afrika, Latijns Amerika, Europa.



Ik vraag me wel af hoe jullie dat doen met landen die een uitreisbewijs willen zien voordat je het land in mag.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
quote:patsy--stone schreef op 22 februari 2017 @ 13:48:

[...]





Indonesië, Australië (veel gewerkt), Chili, Bolivia, Peru (ook gewerkt). Plannen voor Ecuador vielen letterlijk in het water, door overstromingen was de weg tussen Peru en Ecuador weggespoeld.



Achteraf gezien had ik Australië moeten bewaren voor als ik ouder en rijker was. Wat een duur land.



In Indonesië ligt een deel van mijn roots maar dat voelde helemaal niet zo. Vond het lastige mensen. Zuid-Amerika vond ik het boeiendst en meest afwisselend.

Later nog veel meer gereisd in Azië, Afrika, Latijns Amerika, Europa.



Ik vraag me wel af hoe jullie dat doen met landen die een uitreisbewijs willen zien voordat je het land in mag.



Wauw, leuk zeg!

Ben ook erg benieuwd of we Australië niet erg vinden tegenvallen qua kosten ja..heb al meer mensen gehoord/gelezen die er zo over dachten.



Qua uitreisbewijs, ik las dat dit in Maleisië vaak niet gevraagd werd en daar beginnen we, en dan zullen we als we een ticket naar Australië boeken inderdaad gelijk maar een terugreis moeten boeken.
Alle reacties Link kopieren
Voor Maleisië heb je inderdaad geen bewijzen nodig, maar Indonesië vraagt wel een ticket het land uit binnen 30 of 60 dagen (afhankelijk van of je met een VOA of visumvrije entree binnen wilt.
Alle reacties Link kopieren
quote:stippensokken schreef op 22 februari 2017 @ 15:35:

Voor Maleisië heb je inderdaad geen bewijzen nodig, maar Indonesië vraagt wel een ticket het land uit binnen 30 of 60 dagen (afhankelijk van of je met een VOA of visumvrije entree binnen wilt.



Dankje!

Veel ervaring met reizen zo aan je posts te zien?
Alle reacties Link kopieren
Nieuw-Zeeland is zeker een aanrader, heb er een jaartje gewoond:)
i want your loving and all your lovers revenge, you and me could write a bad romance
Alle reacties Link kopieren
quote:Kokosnoot- schreef op 22 februari 2017 @ 15:33:

[...]





Wauw, leuk zeg!

Ben ook erg benieuwd of we Australië niet erg vinden tegenvallen qua kosten ja..heb al meer mensen gehoord/gelezen die er zo over dachten.



Tip, geniet in het begin extra van hoe goedkoop de accommodatie is in Maleisië!

Wij gingen destijds in Indonesië ontzettend beknibbelen op eten en accommodatie terwijl we daar maar 2, 3 gulden per dag mee bespaarden... en in Australië kostte een beetje hostelbed in een slaapzaal in een ijskoud, saai hostel al gauw 25 of 30 gulden per nacht (zal nu wel in euro's hetzelfde zijn of meer). Hadden we beter daar de besparingen kunnen zoeken...



Voor het geld waarvoor je in ZO Azië elke dag 3x uit eten kunt, een privékamer met eigen badkamer kunt boeken, leuke dingen kunt doen zoals snorkeltours.... kun je in Australië alleen maar een hostelbed in een slaapzaal betalen en zelf eten koken, verder niks. Leuke dingen doen maakt het nog duurder.



Bovendien vind ik eerlijk gezegd Frankrijk 'spannender' dan Australië. Frankrijk heeft meer geschiedenis, diversere cultuur (muziek, kunst, eten, architectuur), diversere natuur. Australië KLINKT exotisch maar eigenlijk is het gewoon alleen maar ver weg. En bizar groot, maar best monotoon. Vind ik dan he...



Ik zou het tegenwoordig wel weten... lekker luxe leventje leiden in Azië! Veel langer doen met je geld! En leuke cursussen doen. Of door naar Latijns Amerika, maar dan wel de goedkopere landen (het verschilt daar erg sterk.)
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
quote:Marana_ schreef op 22 februari 2017 @ 11:34:

Wat een ambitieus programma voor een reis van een half jaar. Hoelang wil je overal verblijven?



Dat. Ik was in Australie na een half jaar nog niet uitgekeken, ook de nodige weken in Indonesie en Maleisië doorgebracht. Ik zou niet nog eens naar midden/zuid-Amerika gaan als je 'maar' 6 maanden hebt, maar dat voor een andere keer bewaren.



Hou rekening met soms lange reisdagen van A naar B, en wat al is gezegd: blijf ook eens een paar dagen op een plek in plaats van constant onderweg te zijn.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Los van de weinige maanden die jullie hebben: heb je al eens uitgezocht hoeveel het kost om te vliegen van Azië of Australië naar Midden-Amerika of Noord-Amerika?



Dit is toch niet de enige keer in je leven dat je kunt reizen? Ik heb na die lange reis nog heel vaak reizen gemaakt van 4 of 5 weken en een keertje 9 weken. Ook naar allerlei continenten.



En 'slechts' 5 landen zien in 12 maanden destijds, heb ik ook nog steeds geen spijt van. Was juist heerlijk om ook de tijd te hebben om van de gebaande paden af te wijken, eens een week te verblijven bij leuke locals, te werken en zo een heel andere kant van een land mee te maken, etc.



LESS IS MORE
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties, fijn! Ga het zeker onthouden. Het quoten zonder hele stukken verhaal te krijgen gaat me nog niet zo best af dus dan maar even gewoon zo.



Patsy--stone, goede tip over het genieten van de luxere accomodatie. Hebben we 1,5 jaar geleden in Thailand ook gedaan, zeker fijn, haha.



Maar goed, misschien is het inderdaad te ambitieus hoor, er is gewoon zoveel te zien waar ik graag heen zou willen En na deze reis is er inderdaad het plan om nog meerdere 'kortere' reizen te maken. Dus kan me goed voorstellen dat ik onderweg ergens wat langer wil blijven en dat onze reis uiteindelijk heel anders wordt , met minder of misschien zelfs andere landen.



Lees wel al een aantal mensen over Indonesië, daar nog goede tips voor? Bali bijvoorbeeld trekt me niet zo. M'n vriend wil sowieso graag naar Flores, zijn jullie daar ook geweest?
Alle reacties Link kopieren
Bali vond ik een leuke, rustige en mooie afwisseling met de rest van Indonesie, we zijn daar een tijdje geweest en hebben verschillende dagen rustig aan gedaan, vond het/ we hadden een relaxte plek.

Waarom trekt het je niet?



Flores ook geweest. Ingebroken in onze kamer om het guesthouse en verschillende spullen gestolen, dus vieze nasmaak. Maar het was er wel mooi.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Heb er van een paar mensen niet zulke positieve dingen over gehoord, maar misschien dan toevallig alleen de mensen met een negatieve mening gesproken, kan ook natuurlijk. Er waren iig andere eilanden die me meer aanspraken.



Vervelend dat er ingebroken was, dan hou je toch een net wat mindere herinnering over aan een plaats kan ik me voorstellen!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het ook aardig ambitieus voor 6 maanden.

En jullie hebben op het moment een enkeltje geboekt naar Maleisie?

Als jullie nou een round-the-world ticket hadden, dan had ik nog begrepen om Centraal of Noord Amerika er bij te doen.



Hoelang zijn jullie van plan om in Australie door te brengen? En wat is jullie budget?

Zoals gezegd, Australie is prijzig, helaas.

En mega groot.



Maar ik begrijp het allemaal wel, ik word ook altijd te enthousiast als ik een reis aan het plannen ben



Ik ben in alle landen in Centraal Amerika geweest.

Geweldig mooi.

Heel anders dan Azie.

Beetje beter oppassen, maar net zo goed te doen.

Ik vond het ook goed betaalbaar, ik reis altijd erg budget.

Nicaragua en Guatemala zijn favoriet, maar is moeilijk kiezen.



In Indonesie ben ik op Bali en Bintan geweest.

Bali is inderdaad toeristisch, maar ook erg mooi.

Niet in Kuta in een hotel gaan zitten en dan zit je wel goed.

Bintan is niet zo toeristisch, en ik was er voor een paar dagen toen ik in Singapore woonde.

Hoelang wil je in Indonesie blijven? Je krijgt een visum voor 30 dagen als je aankomt.

Ik wil voor mijn volgende reis proberen om een visum voor 60 dagen te krijgen (aan te vragen in Penang, Maleisie).

Misschien is dat voor jullie ook een idee. Dan kun je wel veel gaan zien.



Hoe dan ook, heel veel plezier! Jullie vertrekken over 2 weken al!!!!

Lees je lekker in over alles en het plan trekt zich van zelf wel.

Je ontmoet onderweg veel mensen die je over leuke plekken vertellen waar je dan ook heen wil.

Of je blijft ergens langer of korter dan gepland.

En zo zijn de 6 maanden zo voorbij....... Geniet ervan!
Alle reacties Link kopieren
Oh, inderdaad, je vertrekt over 2 weken al. Wat voor ticket heb je geboekt?

Hou je er rekening mee dat je sommige landen niet in komt als je alleen een inreisticket hebt? Dat is op te lossen door een goedkoop ticket via bijv. Airasia te boeken, het land úit, en dat dan niet te gebruiken omdat je over land ergens heen reist.



Ik vond Borneo ook mooi en bijzonder (uiteraard ook weer niet álles), gaan jullie daar ook heen?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Vivagirl: bedankt voor je uitgebreide reactie! De vliegtickets naar de andere kant van de wereld zijn inderdaad erg prijzig, dus nog even zien of dat lukt. Maar we hebben er lang voor gespaard dus qua budget zou het kunnen.

Bedankt voor de tip over het visum van Indonesië, ga ik zeker onthouden! Heb je plannen om er op korte termijn weer heen te gaan?



Idee voor Australië was ongeveer rond de 2 maanden, en we hadden (op basis van veel googlen, haha) ongeveer op 2000 per maand gerekend, volgens mij wel zonder bijzondere uitstapjes/excursies. Al zullen dat er daar niet zo gek veel worden, gezien de prijzen die ik tegenkwam Jij bent er ook geweest dus?



En verder bedankt, gaat vast goed komen met het genieten!





@Himalaya: We hebben een enkeltje naar Kuala Lumpur! En voor uitreistickets hadden we inderdaad aan AirAsia gedacht, ideaal. Kan het alleen van Australië nog niet goed vinden of dit nodig is, ik lees gemengde reacties.

Borneo staat ook wel op het lijstje ja! Bako national park heb ik veel goede dingen over gelezen.
2000 pp? Of in totaal per maand? Dat is krap.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven