laos of vietnam?

16-01-2017 11:22 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hola allemaal!

Zie de titel, vertrek over een week. Ik heb ruim 3 weken de tijd. Wat zouden jullie aanbevelen?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben alleen in Vietnam geweest. Dus ik kan niks zeggen over Laos.

Ik vond Vietnam een heerlijk land. Heel afwisselend. Grotten, natuur, steden, strand.

Ben je eerder in Azie geweest?
Alle reacties Link kopieren
Nee wordt dw eerste keer . Hou vooral veel van natuur, leuke steden en socializen (ga alleen) maar geen zuipbestemmingen zegmaar.

Je omschrijving klinkt erg goed! Hoe lang ben je zelf geweest?
Alle reacties Link kopieren
Vietnam en Cambodja!
Alle reacties Link kopieren
Goed dat je alleen gaat! Knap hoor. Je komt vast gezellige mensen tegen.

Ik ben er samen met vriend geweest. 3,5 week.



Mijn aanrader om te bezoeken is: de paradise Cave en de omgeving daar. (zie google) Echt een enorm mooie en grote grot!

Omgeving daar is ook heel mooi dus je kunt er van alles doen en beleven. Wij zijn ook nog in andere grotten geweest.



CAt ba is een eiland in vietnam. Je kunt daar zonnen, met de scooter rond rijden en vanaf daar met een boottocht de ha long bay bezoeken.
Alle reacties Link kopieren
quote:guppekop schreef op 16 januari 2017 @ 11:29:

Vietnam en Cambodja!Kan ik mij ook zeker in vinden. Maar voor 3 weken moet je denk ik wel een keuze maken.
Alle reacties Link kopieren
quote:kaartje1 schreef op 16 januari 2017 @ 11:35:

[...]





Kan ik mij ook zeker in vinden. Maar voor 3 weken moet je denk ik wel een keuze maken.ik zou Hanoi, Halong Bay en Siem reap doen, dat nog aanvullen met wat anders en dat kan prima in drie weken. Wel ben ik een luxe reispoppetje haha, ik neem gewoon goedkope vluchten.
Alle reacties Link kopieren
@guppekop ja jou reisschema klinkt wel heel leuk! Ankor Wat in Siem Reap is natuurlijk wel heel gaaf!
Alle reacties Link kopieren
inderdaad, ik vond Siem reap zelf ook leuk om `s avonds wat te drinken. Ook Hanoi is wat dat betreft top!
Ik vond Laos veel leuker dan Vietnam, vooral omwille van de mensen. In Laos waren ze veel relaxter en vriendelijker dan in Vietnam. Maar dat is wel al zo'n 6 jaar geleden en ik hoorde dat Laos intussen veeeeeel toeristischer is geworden..
Alle reacties Link kopieren
Goeie tips allemaal! Maakt het niet veel makkelijker haha
Alle reacties Link kopieren
Ik ben in beide geweest, vond Vietnam veeel afwisselender. Laos is mooi maar het is veelal natuur en tempels. Verder is het land vrij "beperkt". Vietnam heeft ook leuke steden en dorpen, beter eten, wat meer afwisselende cultuur en betere stranden.. En ik vond de mensen ook wat makkelijker.. Maar dan moet je wel een rondreisje doen natuurlijk...
Alle reacties Link kopieren
Cambodja am Laos.. Vietnam was niet zo mijn land
Heb je al een ticket? Waar vlieg je heen?



Ik ben in allebei geweest en zou je voor een eerste reis Vietnam aanraden. Heel makkelijk land om te reizen, je gaat van Noord naar Zuid, of andersom. En ik vind het eten in Vietnam ook lekkerder dan in Laos. Als je drie weken hebt kun je bijvoorbeeld deze route doen:



Hanoi - hoofdstad met mausoleum van Ho Chi Minh, water puppets en gewoon rondlopen (is best een leuke stad)

Sapa - trek door de natuur

Halong Bay - boottocht

Hue - fietsen in de omgeving, oude keizerstad

Hoi An - heerlijk relaxt stadje met historische gebouwen, bijna een openluchtmuseum. Je kunt vanaf hier ook gemakkelijk My Son bezoeken als dagtrip.

HCMC

Mekong Delta - boottocht



Evt kun je een paar dagen naar het strand bijvoorbeeld Phu Quoc. Vervoer kan per bus en/of per trein. Ik vond de nachttrein prima te doen en efficient (je krijgt zelfs best schone lakens uitgereikt voor je couchette) - wel zorgen dat je niet 's ochtends nog naar de wc moet in de trein want die is tegen die tijd wel smerig, maar dat is de wc in een vliegtuig ook na een lange vlucht. Er is ook een bus die de standaard 'tourist trail' aflegt met een soort 'hop-on-hop-off' systeem, maar die heb ik niet geprobeerd.



Wil je er Angkor bij doen dan kan dat, maar zou ik persoonlijk zonde vinden omdat je dan dingen in Vietnam moet skippen en ook van Cambodja nauwelijks wat meekrijgt. En om de grootsheid van Angkor Wat en de omliggende tempels goed te zien heb je er minimaal drie (liefst niet allemaal aaneengesloten) dagen nodig.



Fijne reis alvast!
Alle reacties Link kopieren
Wauw mooi schema!



Ik heb nog niks geboekt, wil vandaag de knoop doorhakken en alles gaan regelen. vietnam klinkt nu als de beste optie. Ik wil sws geen extra land erbij doen in deze relatief korte periode.



Heeft iemand ideeën/ervaringen met oplichten/kleine criminaliteit in Vietnam? En met verkopers/afdingen? Dat isnhet enige wat me er een beetje van tegen staat
Daar ben je zelf bij. Onderhandelen met een glimlach, niet persoonlijk opvatten en vallen voor zielige verhaaltjes. In Vietnam hebben ze geen vangnet dus ze proberen geld te verdienen aan je, logisch. En ze hebben niet hetzelfde idee van 'personal space' als wij. Na een paar dagen ben je het constante 'you buy from me' wel beu ja. Maar dan ga je er gewoon niet meer op in, negeren en vriendelijk lachend doorlopen. Vooral niet in discussie gaan en zeker niet vergeten af te dingen: het hoort erbij.
En dat schema is standaard, gezien de vorm van het land is er weinig variatie in reisroute. Hoogstens kies je wat meer of minder plekken uit om te stoppen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vond Laos in 2009 heerlijk. Superlekker eten, lieve mensen, overweldigend mooie natuur, veel sporten te doen (bv kayaken, rotsklimmen, fietsen), leuke markten, fijne compacte stadjes, niet superveel toeristen, grotten, tempels, rivieren, terrasjes, goede koffie en croissants...



Wel rekening houden met slechte bussen en mogelijke pech/vertraging. En dat je een visum moet kopen.

Vanuit Bangkok kun je er met de trein heen, zie www.seat61.com



Vietnam overweeg ik voor 2017 of 2018... in sommige steden wel stervensdruk met brommertjes, heb ik gehoord. En sommige vrienden vonden de mensen niet zo aardig. Geen idee hoe ik het zelf zou vinden.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Laos, Laos, Laos,..... Vietnam is veel toeristischer. Laos is heerlijk!
Alle reacties Link kopieren
quote:mayou schreef op 16 januari 2017 @ 15:08:

Laos, Laos, Laos,..... Vietnam is veel toeristischer. Laos is heerlijk!



O jee, is het echt zo erg? Ik vond Laos heerlijk, maar heb dus plannen voor Vietnam. En hou niet van supertoeristische, overontwikkelde plekken. (Ik vond het dorp Vang Vieng zelf ook vreselijk, maar in 2009 was dat ook nog een party-oord met drugs en drank en veel zich misdragende westerse twintigers... ik geloof dat dat inmiddels is ingeperkt en er minder 'mag' qua drugs enzo.)

Is het in Vietnam niet makkelijk om een beetje van de gebaande paden af te wijken zo nu en dan?
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Vang Vieng is heerlijk nu, een oord voor ouderen, gebeurt helemaal niets meer! Tuurlijk heb je in Vietnam nog genoeg ongebaande paden. Wanneer je een scooter huurt/koopt valt er genoeg ongebaands te beleven
Alle reacties Link kopieren
Dank je Mayou!
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Ik ben bijna 15 jaar geleden (help, ik word oud ) in Laos, Vietnam en Cambodja geweest. Vond Vietnam de minste van de 3, wel mooi, veel te zien en te doen, maar de mensen waren (ook toen al) veel gehaaider tov toeristen. Minder aardig, om het maar even generaliserend te zeggen. Cambodja: absoluut Angkor Wat bezoeken, maar daarnaast is er nog zoveel meer te zien. En Loas vond ik vooral heel bijzonder, het had iets veel mysterieuzer, schitterende dorpjes, natuur, het boeddhisme dat overal in is doorgedrongen, etc. Kortom, ik zou naar Bangkok vliegen en van daaruit zowel Cambodja en Laos bezoeken. Succes met een keuze maken en veel plezier met de voorbereidingen!!
Alle reacties Link kopieren
quote:Janis_Ian schreef op 16 januari 2017 @ 17:36:

Ik ben bijna 15 jaar geleden (help, ik word oud ) in Laos, Vietnam en Cambodja geweest. Vond Vietnam de minste van de 3, wel mooi, veel te zien en te doen, maar de mensen waren (ook toen al) veel gehaaider tov toeristen. Minder aardig, om het maar even generaliserend te zeggen. Cambodja: absoluut Angkor Wat bezoeken, maar daarnaast is er nog zoveel meer te zien. En Loas vond ik vooral heel bijzonder, het had iets veel mysterieuzer, schitterende dorpjes, natuur, het boeddhisme dat overal in is doorgedrongen, etc. Kortom, ik zou naar Bangkok vliegen en van daaruit zowel Cambodja en Laos bezoeken. Succes met een keuze maken en veel plezier met de voorbereidingen!!Precies dit.
Alle reacties Link kopieren
Dito!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven