Myanmar

04-09-2015 22:43 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het is nog even wat nachtjes slapen tot eind december, maar mijn 7 maanden durende reis komt langzaam dichterbij. De eerste 3 weken staat Myanmar op de planning en ik ben benieuwd naar (recente) ervaringen en vooral wat praktische zaken.



- Wel of geen malariatabletten?

- Welke pinpas/creditcard gebruikte je? Ik heb nu ING, maar lees regelmatig dat deze het niet doet.

- Zijn kreukvrije dollars echt nog nodig of kun je ook goed af met (nieuwe?) Eurobiljetten of zelfs alleen gepinde kyats?

- Wat zijn absolute must-sees buiten Yangon, Inle Lake, Bagan en de geijkte spots?



En verder vooral alle leuke (en minder leuke) verhalen hoor ik heel graag
Alle reacties Link kopieren
Ik ben recent geweest. Malariatabletten heb je wel nodig.



Pinnen kan, maar inderdaad de ING pas kan tot problemen leiden. Ik had vooral euro's bij mij, di eik ter plekke wisselde. Dit ging erg goed. Dollars had ik ook, maar niet gebruikt.



Qua must sees, heelveel staat in de Lonely Planet. Mandalay mag je zeker niet overslaan, huur een tuktuk voor een of twee dagen en laat je langs alle bezienswaardigheden rijden. Vanuit Mandalay kun je ook mooie fietstochten maken,



Maak ook een meerdaagse trektocht olv een gids. Je overnacht dan bij de lokale bevolking.



Breng een bezoek aan de tuinen van Pyin oo lwin, een heerlijke plek om tot rust te komen. Neem ook eens de trein over het gohteikviaduct. Zo zijn er nog veel meer dingen te zien en te doen.



Je kunt veel zien en doen in Myanmar, de Lonely Planet helpt je hier prima bij.
Tvp
Malariatabletten heb je niet nodig.
Alle reacties Link kopieren
Ik vlieg aan op Yangon en terug vanaf Mandalay, beide plaatsen staan sowieso op de planning dus wat een fijne tips al, hier kan ik wat mee! Ik ga nog even achter een LP aan, deze is dus wel aardig up-to-date?
Ik vond Moulmein (ik waag me zo uit mijn blote hoofd niet aan de eigenlijke naam...) wel leuk. Niets speciaals, maar minder toeristisch. Heen met de bus, terug met de trein, met name dat

laatste was een heel gezellige rit.

Inle Lake trekt wel veel toeristen, maar je kunt zelf met jouw bootmannetje afspreken hoe ver je het meer opgaat en we hebben hele stukken 'alleen' gevaren. Dat leven op en rond het water blijft mooi om te zien.

Oja, wel iets wat daar erg tegenviel: de nachttrein: stoelen die niet verzet konden worden, raam dat niet dicht kon (kououououddd!), maar ach, dat was 1 nachtje
Alle reacties Link kopieren
Oh wat een verschil met de Thaise nachttreinen dan als ik dat zo hoor! Ach, ik weet het nu, kan niet meer zeggen dat niemand me gewaarschuwd heeft



Om even terug te komen op malaria: ook hier zegt de éen 'wel' en de ander 'niet'. Welke maatregelen waren afdoende om geen pillen te slikken? Is overal een geïmpregneerde klamboe te vinden of is het verstandiger deze zelf mee te nemen?
Geen klamboe gezien daar. Maar kan me zo ook weinig muggen herinneren. Daar heb ik in Myanmar echt nauwelijks last van gehad (en muggen willen altijd MIJN bloed). Hoef je je niet druk om te maken, insmeren met product met deet is afdoende.
Alle reacties Link kopieren
Niet recent (2006) maar vond het 'n pracht land met 'n ontzettend vriendelijke bevolking.

Eén van de mooiste bezienswaardigheden vond ik Indein (te bereiken met 'n boot vanaf het Inlelake) maar...ze waren de 'temple of doom' ruinetjes van tempeltjes al wel aan 't restaureren wat het er niet mooier op maakt, dus hopelijk was het maar 'n klein deel wat ze vernield hebben en is er nog steeds dat tot de verbeeldingsprekende begroeide tempeltjes oerwoud.



Bagan is natuurlijk de topplek van het land waar je de meest prachtige zonsop/ondergangen kunt zien.



In 2006 deden mobiele telefoons het er niet en was je afhankelijk van gebrekkige internetcafé's, hopelijk is het op dat front inmiddels wat gemoderniseerd.
Shoot first, ask questions later!
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden op onze georganiseerde rondreis ergens 'n etappe die per nachtbus of per vliegtuig kon worden afgelegd. Oh boy, wat ben ik blij dat ik voor nog geen 100 euro extra die vliegreis had geboekt! De mensen die die nachtbus hadden hadden enorm krap moeten zitten en dus 'n hele nacht slaap gemist. Vlieg dus als je lange afstanden moet, maar vermijd de staatsmaatschappij wegens onveiligheid.
Shoot first, ask questions later!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelfstandig door Myanmar gereisd en begonnen in Yangon. Je zult snel merken dat de stad op je af komt.

Dollarbiljetten hebben de voorkeur.



Niet overslaan: Bagan! Huur een fietsje en fiets naar alle prachtige pagode's en ruïnes.



Minder leuk: de bevolking heeft door dat toerisme veel oplevert. Ze proberen dan ook van alles aan je te verkopen. Bedenk dat er een enorm cultuurverschil is en dat alleen 'no' of 'no thank you' zeggen vaak geen zin heeft. Boos worden omdat je ze al duidelijk hebt gemaakt dat je het niet wil, heeft helemaal geen zin.

Leer een Birmees zinnetje uit je hoofd, bijvoorbeeld 'nee bedankt', of 'ik wil niets kopen' en blijf altijd lachen. Zij blij, jij blij
Alle reacties Link kopieren
Alleen bij Bagan wat te opdringerige verkopertjes en schooiertjes om money/pen/candy gezien, verder viel het toen nog wel mee. Negeren werkte echter beter dan de discussie aan gaan als je niet geinteresseerd was in het gebodene/gevraagde.
Shoot first, ask questions later!
Alle reacties Link kopieren
Inmiddels is alles geboekt, ben ik normaal niet zo van, maar i.v.m. hoogseizoen en wel graag een slaapplek willen toch maar gedaan



Dag 1 t/m 3: Yangon

Dag 4 + 5: Inle Lake

Dag 6: Kalaw

Dag 7 t/m 9 : Bagan

Dag 10: Bagan naar Mandalay met de boot

Dag 11 t/m 15: Hsipaw

Dag 16 + 17: Pyin Oo Lwin

Dag 18 + 19: Mandalay



Een vrij druk, maar gevarieerd schema met overigens ook wel genoeg rust in de vorm van langzaam vervoer: de slowboat van Bagan naar Mandalay, treinreis van Hsipaw naar Pyin Oo Lwin. Heb er enorm veel zin in!
Alle reacties Link kopieren
Wat is Hsipaw? Nooit van gehoord. Is dat zo bijzonder dat je daar meer dagen wil doorbrengen dan in Bagan? In Bagan raak je niet uitgekeken!
Shoot first, ask questions later!
Alle reacties Link kopieren
Je gaat wel veel doen zeg in korte tijd. Ik had afgesloten op het Inle Lake. Ik vond dat heel relaxed en eigenlijk ook een hoogtepunt.



Vanuit Hsipaw (spreek uit als Sibo) kun je meerdaagse trektochten maken. Als je dat gaat doen is een verblijf van 5 dagen wel oke. Of kom je aan op de 11e en vertrek je de 15e en heb je dus 3 dagen. Sibo vond ik leuk, is echt een backpackers plaats. Als je geen (meerdaagse) trektochten gaat maken is het wel lang en zou ik liever een dag langer in Bagan blijven.



Ik vind je verblijf in Bagan kort. Er valt zoveel te zien, te beleven. In 2 dagen kan alles zien, maar dan ga je wel in sneltrein vaart overal heen en bezoek je alleen die bouwwerken waar iedereen heengaat. Leuker is om heerlijk te dwalen op de elektrische fiets. Lekker dwalen tussen de Pagodes en andere bouwwerken. Vertrek vooral vroeg, dan is het licht mooi en de temperatuur aangenamer. Ook is het nog iets rustiger.



Je hebt echt een druk programma. Mandalay in 2 dagen vind ik bijvoorbeeld ook erg kort. Maar 19 dagen is ook gewoon kort. Hoelang verblijf je precies in Pyin OO Lwin? Als het kan zou ik de 17e 's middags vertrekken naar Mandalay. Ikzelf vond in Pyin OO Lwin alleen de botanische tuin de moeite waard. Vlieg je de 19e naar huis?
Alle reacties Link kopieren
Ik kom om 05:00 in Bagan aan en heb dan bijna 3 dagen (2 nachten). Ik verwacht dat dat voldoende is, helaas moet je in zo'n tijdsbestek nu eenmaal keuzes maken In Hsipaw wil ik inderdaad een meerdaagse trekking doen, ik kom daar ´s avonds pas aan de 11e (reisdag vanaf Mandalay). Op dag 16 pak ik de trein naar Pyin Oo Lwin en kom ook daar pas tegen het eind vd dag aan. Op de 17e vertrek ik 's ochtends naar Mandalay wat maakt dat ik daar ruim 1,5 dag heb, ik vlieg de 19e laat in de middag terug.



Het is een enorm vol schema en achteraf gezien had ik liever mijn volle visum van 28 dagen willen benutten, ik ben nl. absoluut voorstander van wat meer 'slow traveling'. Ik heb echter eind januari een afspraak in Nieuw Zeeland, vandaar het kortere tijdsbestek in Myanmar. Keuzes keuzes
Alle reacties Link kopieren
Hoe was Myanmar?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook benieuwd! Ga over een paar weken!



Bangkok-Mandalay-Bagan-Inle-Yangon-Bangkok (19 dagen)
Alle reacties Link kopieren
Prachtig!

De mensen zijn zó oprecht geïnteresseerd, behulpzaam en lief, het land is schitterend en gelukkig (nog) niet platgetreden door alle toeristen. Natuurlijk zie je die ontwikkelingen wel op gang komen bij bijv. Inle Lake, maar ik vond het overall een ontzettend authentiek en puur land.



Bagan was een sprookje, daar had ik echt nog dagen rond kunnen rijden, onvoorstelbaar hoe groot en mooi het is! Zorg dat je iedere ochtend gewoon voor zonsopgang wakker bent en op een mooie tempel staat, de zonsopgang is magisch. Overdag was het soms zo heet dat ik tussen 13:00 en 16:00 gewoon even bijsliep en daarna weer op pad ging. Lekker een elektrische fiets huren en gáán!



Ik heb een driedaagse trekking bij Hsipaw gedaan en dat vond ik ook prachtig. Je merkt dat de homestays echt al wel aan toeristen gewend zijn en die ervaring vond ik niet heel bijzonder; ze geven je eten en zijn vriendelijk, maar in mijn geval waren ze ook vrij op zichzelf, vooral ook omdat ze geen Engels spraken. Maar de hikes zijn schitterend, ook een aanrader!



Yangon vond ik mooi, Mandalay minder. Ik heb daar wel een heerlijke dag gehad doordat een jonge knul met een motor mij overal naartoe heeft gereden en ontzettend veel heeft verteld over het land/de stad. U bein bridge met zonsondergang is prachtig. En ga dan niet óp de brug staan, maar op het strandje, dan zie je zo de zon achter de brug ondergaan.



Inle Lake is leuk; huur een fiets en ga zelf lekker op pad. Steek met een boot het meer over en fiets aan de overkant verder, er zit ook ergens een wijnproeverij op een heuvel. Ook een boottocht is leuk, maar geef duidelijk aan wat je wilt. Ik heb me toen stroomopwaarts de rivier laten varen en ben daar uitgestapt, heb je ook mooi tempelcomplex wat ze ook wel 'Little Bagan' noemen. Als je aan het eind van het meer afgezet wordt bij de markt is het eerst stuk echt op toeristen gericht met allerlei souvenirs en troepjes, maar daarachter zit de échte markt, heerlijk om die sfeer op te snuiven.



Ik ben in Kalaw maar één dag geweest, niet zo bijzonder als je er verder geen trekking gaat doen. Je kunt van Kalaw naar Inle Lake hiken in drie dagen (of andersom), maar als je de tijd hebt, zou ik voor Hsipaw kiezen.



Al met al een prachtige reis, voor wie interesse heeft wil ik best de link van mijn reisblog sturen, daar staan twee posts over Myanmar met foto's op
Alle reacties Link kopieren
Hoe heb jij gereisd? En heb je namen van accomodaties? Zoek namelijk niet hele dure plekken en het moet wel te doen zijn met een kindje.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven