Naar Saoedi Arabie

18-08-2013 21:28 500 berichten
In navolging van het andere topic: binnenkort verhuis ik met man en twee kinderen maar Saoedi Arabië. En alhoewel ik nu midden in de stress van het verhuizen zit, heb ik er toch best zin in. Het is weer wat anders. De nieuwe woonplaats is vlakbij Jeddah.

Ik ben benieuwd hoe fundamenteel anders het leven gaat zijn voor mij en voor de kinderen.
Liubi, heel veel succes en plezier! Het lijkt me fascinerend, verwarrend, misschien soms beangstigend maar zooo interessant! Werk je daar zelf ook (free lance)?
@Sri, bedankt. Ik ben ook wel een klein beetje bang voor het "onbekende".

Ik blijf werken vanuit huis voor een Europese firma.
Echt onbegrijpelijk dat je daar met kinderen naar toe kunt gaan...
Snap niet dat je in zo'n ghetto wil wonen. De nicht van mijn moeder is er ook met haar man geweest voor Shell en zij hadden ook jonge kinderen, maar zij is met de kids terug naar Nederland gegaan, ze wou ze niet in zo'n land op laten groeien. Je woont daar gewoon in 'n gevangenis he, je mag niet zomaar vrij over straat zonder je in je gevangeniskleding te verhullen. Volgens mij mag je niet eens zelf autorijden als vrouw of is dat inmiddels veranderd?
Alle reacties Link kopieren
Wauw dat is nogal een overstap.



Volgens mij is er een topic hierover, die je kan opsnorren.



Ga je naar een compound? Of in de stad wonen?

En je kinderen, kunnen die daar naar een internationale school?
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt mij wel een interessant avontuur. Voor even.....

Is het permanent, of voor een paar jaar?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb uit nieuwsgierigheid weleens blogs gelezen van expatvrouwen. Daar zijn er behoorlijk wat van, amerikaans vooral .

Heb je daar al eens naar gegoogled?
Het is voor maximaal 4 jaar. Op het terrein waar wij gaan wonen zit een internationale school.

Ben al door meer mensen voor gek verklaard maar de Saudi's zullen me heus niet levend opeten. We gaan niet in de stad wonen. We migen wel een kunstkerstboom meenemen.



Ben al maanden blogs aan het lezen. Ga er zelf ook eentje openen.
Maar vind je het dan niet erg om 4 jaar van de normale buitenwereld afgezonderd te moeten leven in zo'n ghetto? Okee, je zult daar met meer westerse huisvrouwtjes samen in het zelfde schuitje zitten, maar je wil toch ook wel 'ns naar buiten? En dan bedoel ik buiten dat westerse compound waar je gaat wonen en waar je ongetwijfeld allerlei westers vermaak hebt. Ik had mijn man mooi alleen gestuurd. Als expat verdient ie vast bergen met geld zodat ik regelmatig 'n weekje over kan komen op vakantie.
Alle reacties Link kopieren
En toch zijn er vrouwen die het daar prima naar hun zin hebben EN.



Lijkt me leuk om je blog dadelijk te volgen. Succes!
quote:Nina28 schreef op 18 augustus 2013 @ 21:38:

Echt onbegrijpelijk dat je daar met kinderen naar toe kunt gaan...Ben wel benieuwd waarom? Want er zijn daar geen kinderen? Vind je het te warm? Of vind je het er gevaarlijk? Waarom dan? Er is geen oorlog, relatief weinig armoede, er zijn geen bomaanslagen...
quote:liubi schreef op 18 augustus 2013 @ 22:12:

Het is voor maximaal 4 jaar. Op het terrein waar wij gaan wonen zit een internationale school.

Ben al door meer mensen voor gek verklaard maar de Saudi's zullen me heus niet levend opeten.Ach Liubi, je moet maar denken: het zijn net mensen . Volgens mij zijn de meeste Saudi's net zo hartelijk en gastvrij als mijn Saudische vriendin. En net zo gesteld op vriendschap en leuke betrekkingen. Voor de rest: kijk op je gemak om je heen. Jij hebt die mogelijkheid als geen ander, profiteer ervan! Volgens mij ga je een geweldige tijd krijgen.
quote:elninjoo schreef op 18 augustus 2013 @ 22:14:

Maar vind je het dan niet erg om 4 jaar van de normale buitenwereld afgezonderd te moeten leven in zo'n ghetto? Okee, je zult daar met meer westerse huisvrouwtjes samen in het zelfde schuitje zitten, maar je wil toch ook wel 'ns naar buiten? En dan bedoel ik buiten dat westerse compound waar je gaat wonen en waar je ongetwijfeld allerlei westers vermaak hebt. Ik had mijn man mooi alleen gestuurd. Als expat verdient ie vast bergen met geld zodat ik regelmatig 'n weekje over kan komen op vakantie.Ik kan toch gewoon eraf? Er is een goede busverbinding naar de stad
Mijn nicht is voor het werk van haar man naar Saudi Arabië verhuisd, ze had het er blijkbaar erg naar haar zin want zowel haar man als zij zijn tot de islam bekeerd. Ik zie regelmatig foto's van haar in zwarte gewaden op Facebook en haar man heeft een lange baard laten groeien.
Spannend Liubi. Ik ben ook wel benieuwd naar je toekomstige blog. Lijkt me wel een tikkeltje warm daar, in de zomer kan het daar toch 43 graden worden? Of ga je dan gewoon op vakantie?
Alle reacties Link kopieren
Een kunstkerstboom? Zover ik weet mag je in Saoedi Arabië maar 1 religie aanhangen, en dat is zeker niet het christendom.



En met de bus naar de stad? Je mag er als vrouw zijnde alleen naar buiten onder begeleiding van een man.



Vrouwen mogen er nog steeds geen auto rijden, elninjoo.

En waarom schilder je het land meteen als getto af?

Omdat vrouwen gesluierd moeten?

Het is zover ik weet geen eens een gevaarlijk land.

Er gebeurt verder geen hol daar.

Geen oorlog, behoorlijk rijk en onwijs luxe voorzieningen.



Fijn dat de kinderen naar een internationale school kunnen!



TO, super veel succes! Echt een ongelooflijk spannende ervaring moet dit voor je zijn. 4 jaar lijkt me in zo'n soort land behoorlijk pittig. Kom je soms even terug met een update?



Heb je deze uitzending van 3 op reis al gezien?

http://3opreis.bnn.nl/bestemming/137/riyadh
Dan gaan we overzomeren in Europa
quote:liubi schreef op 18 augustus 2013 @ 22:23:

Dan gaan we overzomeren in Europa Ineens is zo'n vakantiehuisje op bungalowpark heel verkoelend dan he
quote:liubi schreef op 18 augustus 2013 @ 22:17:

[...]



Ben wel benieuwd waarom? Want er zijn daar geen kinderen? Vind je het te warm? Of vind je het er gevaarlijk? Waarom dan? Er is geen oorlog, relatief weinig armoede, er zijn geen bomaanslagen...Ze krijgen toch geen normale opvoeding in zo'n zo'n compound? Okee, ze zitten daar met andere westerse expatkindertjes, maar het is en blijft wel 'n gevangenis. In de buitenwereld kun jij als vrouw niet normaal over straat.
quote:pyramids schreef op 18 augustus 2013 @ 22:23:

Een kunstkerstboom? Zover ik weet mag je in Saoedi Arabië maar 1 religie aanhangen, en dat is zeker niet het christendom.



En met de bus naar de stad? Je mag er als vrouw zijnde alleen naar buiten onder begeleiding van een man.



Vrouwen mogen er nog steeds geen auto rijden, elninjoo.

En waarom schilder je het land meteen als getto af?

Omdat vrouwen gesluierd moeten?

Het is zover ik weet geen eens een gevaarlijk land.

Er gebeurt verder geen hol daar.

Geen oorlog, behoorlijk rijk en onwijs luxe voorzieningen.



Fijn dat de kinderen naar een internationale school kunnen!



TO, super veel succes! Echt een ongelooflijk spannende ervaring moet dit voor je zijn. 4 jaar lijkt me in zo'n soort land behoorlijk pittig. Kom je soms even terug met een update?



Heb je deze uitzending van 3 op reis al gezien?

http://3opreis.bnn.nl/bestemming/137/riyadhDe kerstboom mag mee 'voor eigen gebruik'. Bij de Ikea in Jeddah kun je ook kerstbomen kopen trouwens. En je mag als vrouw wek alleen op straat. Ik mag ook alleen naar de stad. Of ik dat ook wil is een andere vraag want het is nog wel rond de 70km naar het centrum. En ik miet wel een zwart gewaad aan maar ik hoef mijn haar niet te bedekken.
quote:mayhem schreef op 18 augustus 2013 @ 22:25:

[...]





Ineens is zo'n vakantiehuisje op bungalowpark heel verkoelend dan he LOL
quote:En waarom schilder je het land meteen als getto af?

Omdat vrouwen gesluierd moeten?

Ze wonen daar toch in 'n ghetto (okee, compound)?

En buiten dat westerse compound mogen vrouwen niets. Ze moeten zo'n burkha aan en worden niet gehoord of gezien omdat ze niets betekenen. En dus ook niet zelf autorijden. Volgens mij mogen ze niet eens voorin de auto zitten maar moeten ze achterin.
Wel grappig dat TO hier nu een topic over opent, want tot nu toe werd er heel geheimzinnig gedaan over naar welk land je zou gaan (terwijl iedereen die weet dat 1+1=2 is dat al lang wist).



Maar mijn land zou het ook niet zijn, ik zou het te beperkend voor mezelf vinden.
quote:liubi schreef op 18 augustus 2013 @ 22:28:

[...]



LOL





Het ga je goed daar Liubi En je gezin natuurlijk ook!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven