Naar Saoedi Arabie

18-08-2013 21:28 500 berichten
In navolging van het andere topic: binnenkort verhuis ik met man en twee kinderen maar Saoedi Arabië. En alhoewel ik nu midden in de stress van het verhuizen zit, heb ik er toch best zin in. Het is weer wat anders. De nieuwe woonplaats is vlakbij Jeddah.

Ik ben benieuwd hoe fundamenteel anders het leven gaat zijn voor mij en voor de kinderen.
Het woongebied is 35 bij 35 en dan nog die bescherming eromheen. Aan de westkant de Rode Zee met koraal (snorkelen en duiken is immens populair, zowel bij Sadi's als bij westerlingen.

Oh en de provincies Zeeland en Limburg zijn wel wat groter
Alle reacties Link kopieren
Als Utrecht dan, dat is 1380 km2, omgerekend 37x37 :-) Maar goed, toch een groter gebied dan ik in gedachten had bij een campus/compound.
Er is hier ook veel ruimte
Alle reacties Link kopieren
Ja, dat heb ik inderdaad. Maar это было очень давно

Zoals het er nu voorstaat, weet ik niet of ik mijn kind de Russische nationaliteit zou geven. De kans dat hij (als het een hij wordt) over 18 jaar op de Krim moet gaan vechten is miniem, maar - om maar eens iets te noemen - wat als hij/zij homofiel blijkt te zijn? Maar goed, er zal voor beide opties wel iets te zeggen zijn. Ik neem aan dat jullie er goed over nagedacht hebben.
Mijn man heeft afstand gedaan van de Russische nationaliteit. Hij heeft nu een Europees paspoort. Hij komt uit een -stan. Mijn kinderen zijn Nederlands maar bij deze kunnen we nu kiezen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie deze topic nu ook voor het eerst, maar heel leuk liubi! Heel interessant.
Alle reacties Link kopieren
quote:liubi schreef op 18 maart 2014 @ 20:06:

Mijn man heeft afstand gedaan van de Russische nationaliteit. Hij heeft nu een Europees paspoort. Hij komt uit een -stan. Mijn kinderen zijn Nederlands maar bij deze kunnen we nu kiezen.Oh interessant! Voelt hij zich Rus, of Kazach/Kirgiez/Turkmeen/Tadzjiek/Oezbeek/vul-maar-in-Stan? En is zijn moedertaal wel Russisch, of is dat zijn tweede taal? In elk geval is SA voor hem dan alweer wat minder exotisch, neem ik aan.
Alle reacties Link kopieren
Oh ik zie dit topic nu pas! Leuk Liubi, ik ga je volgen! (je bent een beetje mijn voorbeeld he)
Alle reacties Link kopieren
Hoi! Ik ben heel geïnteresseerd hoe je het er hebt! Ik ga zelf misschien ook een topic openen want ik ben heel erg benieuwd naar je ervaringen. Mijn man kan mogelijk tijdelijk naar het buitenland voor zijn werk, maar tijdelijk is wel lange periode.
Alle reacties Link kopieren
Zo. Inmiddels je hele topic gelezen en ik ben ontzettend benieuwd! Zeker omdat het er ongeveer uitziet voor jou als mogelijk voor mij over een halfjaar ong.



Zou ik je blog mogen lezen? Kan ik me daarvoor aanmelden? Of kun je de tekst misschien prive naar me kopiëren (ik kan je mijn mail geven) ik forum nu mobiel maar snap er niet heel veel van hoe dat werkt met persoonlijke berichten enzo
@Nanny, die blog is er nog steeds niet gekomen. Echt helemaal geen tijd meer voor gehad. Vandaar dat ik de updates nu hier plaats. Mijn excuus is dat hier gewoon zoveel te doen is, dat ik helemaal geen tijd heb om veel achter de pc te zitten De meeste updates plaats ik 's avonds of via wifi vanuit de speeltuin.



Spannende stap gaan jullie maken zeg!! Ik heb helemaal geen ervaring met Riyadh. Van wat ik heb gehoord is het allemaal wat extremer dan in Jeddah. Hier zijn de mensen toch vrij los, zowel in omgang met elkaar alsook qua kleding etc. Maar het bevalt mij opperbest en een paar dagen geleden kwamen partner en ik tot de conclusie dat het de beste stap ooit is geweest. Zie je het zitten? Er komt helaas heel veel papierwerk bij kijken en voor ons duurde het vrij lang voordat wij het visum hadden. Mijn man is eerst overgegaan en toen wij. Maar uiteindelijk is alles goed gekomen.
Alle reacties Link kopieren
Hahaha. Heel dit topic gelezen.



Ben wel wat wijzer geworden!!
Alle reacties Link kopieren
Of ik het zie zitten hmm... Ik denk er op het moment Haast elke minuut aan omdat er toch ook een beslissing gemaakt moet worden. Maar omdat ik er zo dubbel in sta of het wel veilig is en of de medische zorg goed is enzo... Verder heb ik een 'het komt wel goed' gevoel, maar die 2 dingen vind ik wel een big thing zegmaar...



Veiligheid van mn gezin staat voorop en met diabetes ben ik toch voorzichtiger
Alle reacties Link kopieren
Hoi Liubi, ik had alweer een tijdje niet meegelezen, maar leuk om nu je updates weer te zien!

Ja, het lijkt er toch echt van te komen, maar vooralsnog niet geheel duidelijk wanneer, we zitten maar te wachten en te wachten, ik hier, mijn man daar in Riyadh...

Goed, het gaat er van komen, dat is wel zeker.

Jammergenoeg geen strand en zee in Riyadh, is jullie compound ook open voor toeristen ;) ?

Riyadh is zeker een stuk strenger, maar aan de andere kant, mijn man zit er alweer bijna een jaar en kan daardoor wel aardig inschatten hoe het is. Natuurlijk is het voor hem anders, maar hij spreekt ook buitenlandse vrouwen die er wonen, dus we hebben wel een aardig beeld.



Nou, ik lees maar weer wat regelmatiger mee en als ik nieuws heb, zal ik het ook laten weten.



Sterkte met je zwangerschap, schiet aardig op nu.
@Annelee, wat vervelend dat het zo lang duurt. Waar moeten jullie op wachten? Op de visa? Het is nu Umrah tijd dus alle procedures gaan zo verschrikkelijk langzaam weer.Ik hoop dat jullie snel kunnen komen! Zijn jullie bezittingen al verstuurd? etc?Ben ook wel benieuwd hoe het leven in Riyadh eruit ziet want Jeddah heeft natuurlijk een beetje een aparte status omdat ze hier librraler zijn dan in de rest van Saudi.

De zwangerschap schiet aardig op idd. Nog maar 7 weekjes ongeveer.
Alle reacties Link kopieren
Ja, inderdaad zitten we nog steeds te wachten op de visa...

Echt gedoe.

We zouden eerst eind februari vertrekken en toen misschien begin mei, maar dat zie ik ook niet gebeuren nu.

Nee, nog niks echt ingepakt, want tja, eerst maar eens afwachten dat het geregeld wordt...



Hoe gaat het daar? Zwangerschap ook nog te doen? Is wel anders bij de derde dan bij de eerst, he.



En hoe doet de oudste het op school? Hij kende al Engels toch? Of niet?



groetjes
@Annelee, wat vervelend dat het met de papiermolen niet opschiet. Eigenlijk is mijn ervaring dat de Saudi's alles snel regelen wat betreft de uitnodiging. Je hoeft dan in principe alleen nog naar de firma T. In Den Haag. Bij ons duurde het vanwege de gecompliceerdheid van het visum ongeveer een maand voor de uitnodiging kwam maar toen zat de Hadj ertussen. Nu heb ik waarschijnlijk wel een verkeerd beeld want wij hebben een kantoor van de Mofa op ons terrein.



Hier gaat alles prima. Ik ben bijna 37 weken dus het bevallen in een Saudisch ziekenhuis komt steeds dichter bij.



Zoon kende eigenlijk nog geen echt Engels voordat hij op school kwam. Maar nu gaat het heel snel.



Ik hoop gauw te kunnen lezen dat jullie het visum hebben. Als je straks in mei/juni komt kom je met de hitte. Succes en tot schrijfs!



@Nanny85, hoe gaat het bij jullie? Al wat meer nieuws?
Alle reacties Link kopieren
Tja, heeft met meerdere factoren te maken dat het niet opschiet... Tenminste het ligt allemaal daar, bij bedrijf van mijn man, bij sponsor, etc. Is wel heel vervelend want ik zit hier met de kinderen e mjn man daar, al bijna een jaar. Elke 5-6 weken een weekje thuis...

Ben er wel klaar mee.



Mijn oudste dochter is al 9, die vindt het echt heel en om naar een engelstalige school te moeten straks. Ik heb ze zelf een kleine basis gegeven en nu komt er iemand om ze nog wat verder de basis te leren. Niet dat ze dan heel goed Engels kunnen al, maar het geeft zeker de oudste iets meer vertrouwen en houvast.



groetjes
Dat is inderdaad heel vervelend

Heeft het nog nut in de komende maanden te komen omdat het nu zo verschrikkelijk warm is al in Riyadh (ik zag al temperaturen van 40 graden). Ik hoop dat het opschiet en dat jullie snel kunnen komen want zo is het ook maar niks.

Ongelooflijk dat het zo lang duurt zeg.
Alle reacties Link kopieren
He Liubi, las ergens anders dat je bevallen bent!

Gefeliciteerd met je dochter en een fijne eerste tijd, maar ook sterkte ;)

Hoop dat alles goed is gegaan en het met jou en de kleine goed gaat.



groetjes
Hee wat leuk, gefeliciteerd met je dochter!
Dank jullie wel!
He he, eindelijk Liubi gevonden



Ik las in een ander topic dat je bent bevallen van een dochtertje, van harte gefeliciteerd!
Alle reacties Link kopieren
Het boek 'Zoeken naar Nouf' speelt zich af in Saoedi Arabie. Vond het wel indrukwekkend, hoe die mensen leven en hoe hun leven wordt bepaald door religie. De imams bepalen zoveel, zelfs de stem van een vrouw kan al als 'uitlokkend' worden beschouwd. Allemaal dat soort ingewikkelde dingen. Het verhaal op zich was vrij standaard, een meisje wordt vermist en een diep religieuze man gaat naar haar op zoek. Lees lekker weg. En de schrijfster heeft nog een boek geschreven, ook deze speelt zich weer af in hetzelfde land.
Vicky, heel erg bedankt voor de tip! Ik ga er eens achteraan als ik in NL ben.



@Diztel, dank je wel!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven