Nederlanders ontwijken op vakantie

05-09-2013 13:55 162 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nu we toch bezig zijn met onderwerpen waarover we ons verwonderen...



Ik verwonder me op vakantie altijd over van die Nederlanders die heel spastisch andere Nederlanders proberen te ontwijken.



Ik heb zelfs meegemaakt dat twee meiden met blonde dreadlocks, afritsbroeken, Pallediumschoenen, Nomad tassen en nog zo wat 'Nederland verraders', opeens in het gebroken Spaans met elkaar gingen praten, alsof ze bang waren dat wij anders precies naast ze zouden gaan zitten in de trein en urenlang niet meer met rust laten ofzo. En alsof ze dan dachten dat wij zouden denken dat ze Bolivianen waren, hahaha.... nou dan moesten ze eerst nog even zwart steil haar laten groeien en 10 rokken over elkaar dragen in plaats van hun afritsbroeken.

Wij hebben heel vrolijk in het Nederlands "hee hallo, goeie reis!" geroepen en zijn doorgelopen naar andere stoelen in de trein.



Ik vind het op reis altijd wel leuk om kort met andere mensen te kletsen als dat zo uitkomt, ik zal me nooit opdringen, maar het maakt mij echt niet uit of het Amerikanen, Duitsers, Fransen of Nederlanders zijn. Of mensen uit het land dat ik bezoek. Ik heb ook vaak genoeg leuke Nederlanders ontmoet. Ook die thuis bij mij in de straat bleken te wonen!



Dus ik snap nooit zo goed waarom anderen daar zo spastisch over doen. Willen ze het gevoel hebben dat zij uniek zijn? Dat zij de enige Nederlanders zijn die het geweldige idee hebben gehad om daarheen te reizen? Nou de eerste plek waar je geen Nederlanders tegenkomt, moet nog ontdekt worden.

Of willen ze überhaupt niet met andere mensen praten, alleen maar met elkaar?



Op een gegeven moment hadden mijn reisgenoot en ik er juist een sport van gemaakt om Nederlanders te herkennen zonder ze te horen praten. Is echt niet zo moeilijk. Lengte, kleding, haarstijl, haarkleur (rood verven doen ze bijna nergens anders), gedrag en motoriek, merken van tassen en schoenen... En ze dan natuurlijk even in het Nederlands aanspreken, zonder eerst te vragen of ze dat wel verstaan, haha... die gezichten dan vind ik altijd zo leuk.



Wat denken jullie, waarom ontwijken sommige Nederlanders andere Nederlanders op zo'n spastische manier? (En is dat eigenlijk geen racisme? )
Wanneer heb je voor het laatst iets voor het eerst gedaan?
Alle reacties Link kopieren
quote:zoembaya schreef op 05 september 2013 @ 14:55:

Ik heb niks tegen Nederlanders zolang ze maar niet naast mij op het terras op het gebruikelijke windkracht tien niveau gaan zitten leuteren over bijvoorbeeld Ajax. dan wens ik ze inwendig wel naar een terras vijfhonderd meter verderop.





.Oh dan zou ik juist een gezellig praatje aanknopen
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:GiuliettaCapuletti schreef op 05 september 2013 @ 14:57:

D'n Ollanders dan toch zeker, Leo?



O ja, is ook zo.

Dat stomme gegeneraliseer op niks af. Soooooo last century.
Alle reacties Link kopieren
quote:zoembaya schreef op 05 september 2013 @ 14:55:

Ik heb niks tegen Nederlanders zolang ze maar niet naast mij op het terras op het gebruikelijke windkracht tien niveau gaan zitten leuteren over bijvoorbeeld Ajax. dan wens ik ze inwendig wel naar een terras vijfhonderd meter verderop.



Het probleem is dat je geklets in je eigen taal bijna niet kan negeren (ik in ieder geval) terwijl achtergrondgeklets in een andere taal veel minder opdringerig is.







Ik zat vorige week in het vliegtuig naast twee NLse meiden die ook niet doorhadden dat ik ze gewoon kon verstaan (ik zie er niet NLs uit en sprak Engels met mijn man en kinderen). Ze zaten uitgebreid hun uitstrijkjes te bespreken, tot in detail. Was ook moeilijk te negeren



Uiteindelijk heb ik mijn NLse tijdschriftje maar tevoorschijn gehaald en op schoot gelegd. Dat hielp.
Ligt eraan wat voor Nederlanders het zijn.



Vorige week kwam er naast ons op een terras een gezin zitten dat ontzettend plat en tja...simpel was. En ook nog luidruchtig. Toen zijn we mooi aan de andere kant van het terras gaan zitten want daar hoef ik echt niet naar te luisteren.



Vond ik wel een grote plus van vorig jaar...alleen maar russen en italianen om ons heen. niet dat dat altijd de leukste mensen zijn...maar daarvan versta ik de onzin iig niet die eruit komt.
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het wel een beetje, maar dan meer van forums dat mensen roepen geen Nederlanders tegen te willen komen, o.i.d. En het maakt mij ook niet uit met wie ik praat.
Een wijs persoon leert meer door het stellen van een domme vraag dan een dom persoon leert van een wijs antwoord.
Als je geen Nederlanders tegen wil komen op vakantie is een tip om naar de maan te gaan.

Daar schijnen ze nog niet vaak te vertoeven.
Alle reacties Link kopieren
quote:turquasi schreef op 05 september 2013 @ 14:10:

Hmm, het is nog maar de vraag of mensen ontwijkend reageren op je vanwege je nederlanderschap...



Kennelijk vind het je het wel grappig om op het randje van irriteren te balanceren en misschien zien ze zoiets ook aan jouw gezicht....Oh ja, daarom heb ik altijd zoveel gesprekjes met mensen! En mensen die op mij af komen. Het zal mijn gezicht zijn.
Wanneer heb je voor het laatst iets voor het eerst gedaan?
Nooit gehad dat mensen ons herkennen als Nederlanders trouwens...nja behalve de wiethandelaren want letterlijk overal waar we komen wordt mijn vriend op straat aangesproken of hij wiet wil kopen
vivagirl!



Ondanks mijn blonde haar en blauwe ogen zie ik er blijkbaar niet nederlands uit.

Van de week vloog ik van barcelona naar nederland met KLM. De stewardessen spraken iedereen in het Nederlands aan, maar aan mij vroegen ze "what do you want to drink".

Beide stewardessen deden dit en keken verbaasd toen ik in het NL antwoordde.

Gelukkig dus maar.
Alle reacties Link kopieren
quote:Eleonora schreef op 05 september 2013 @ 15:23:

Als je geen Nederlanders tegen wil komen op vakantie is een tip om naar de maan te gaan.

Daar schijnen ze nog niet vaak te vertoeven.Potver,je verraad mijn secret hide away! Dadelijk komen de hordes Nederlandse toeristen, en maar achter elkaar schuifelen met hun afritsbroeken en de lonely planet in de arm om vooral niet bij broodje van kootje een frikandel te gaan eten maar om zogenaamd de niet toeristische paadjes te gaan bewandelen
Alle reacties Link kopieren
quote:kris1978 schreef op 05 september 2013 @ 14:31:

Ik probeer ook altijd Nederlanders te ontwijken. Gelukkig hokken ze altijd samen met andere Nederlanders en niet met Belgen Ik probeer ook altijd Belgen te ontwijken. Heb er namelijk helemaal geen behoefte aan om om te gaan met mensen die bij voorbaat al op me neer kijken zonder dat ze me kennen.
Stressed is just desserts spelled backwards
Ik heb ook altijd en overal contact en plezier met mensen. In eigen- en buitenland, met Nederlanders en niet Nederlanders.

Gewoon met medemensen.



Gisteravond zat ik in Amsterdam op een terras te eten en had lol met de Turkse ober, Duitsers op links en Italianen op rechts.

We zaten daar allemaal op een kluitje, bijna bij elkaar aan tafel. Erg gezellig gehad.
Alle reacties Link kopieren
quote:adorabull schreef op 05 september 2013 @ 14:53:

Ontwijken? Nee daar doe ik niet aan. Ik vind het anderzijds weer niet leuk als ze hoe dan ook contact met ons willen. Als we op vakantie gaan zijn we saampjes. Met zijn tweeen. Ik heb echt geen zin om op vakantie sociale contacten op te gaan doen. Twee jaar geleden kwamen wij 'in den vreemde' toevallig een nederlands stel tegen in het hotel. Waar we ook kwamen, kwamen ze naar ons toe. We hebben een paar woorden beleefdheden gewisseld en klaar. Voor ons dan. Maar niet voor hun. Aan de bar een drankje met zijn tweetjes? Ze kwamen erbij staan. Op het strand? Pal naast ons liggen en maar blijven praten tegen ons. Zelfs alleen 'hmmm hmmm' antwoorden, en dus volkomen ongeinteresseerd zijn werkte niet.







+ 1, zo ontzettend mee eens!!



En ook van die irritant lui die in de trein (die sporadische keren dat ik met het OV reis) zo ontzettend graag met je in gesprek willen over bijvoorbeeld het eeeeeeenige weer buiten, terwijl ik dan stoïcijns naar buiten kijk terwijl ik de dopjes van mijn mp3 speler nog wat verder in mijn oren druk....hoe duidelijk kun je zijn?
There's only one difference between tattooed and non-tattooed people: people with tattoos don't give a shit you don't have tattoos!
Alle reacties Link kopieren
quote:matroesjka_ schreef op 05 september 2013 @ 15:27:

Nooit gehad dat mensen ons herkennen als Nederlanders trouwens...nja behalve de wiethandelaren want letterlijk overal waar we komen wordt mijn vriend op straat aangesproken of hij wiet wil kopen

Dat vragen ze ook aan niet-Nederlanders.



Ik zelf ben van mijlenver te herkennen als Hollander al trek ik een sari, burka, dirndl, overal, kimono of skipak aan en trek ik mijn mond niet open of veroer ik geen vin.
Alle reacties Link kopieren
quote:Eleonora schreef op 05 september 2013 @ 15:34:

Ik heb ook altijd en overal contact en plezier met mensen. In eigen- en buitenland, met Nederlanders en niet Nederlanders.

Gewoon met medemensen.



Gisteravond zat ik in Amsterdam op een terras te eten en had lol met de Turkse ober, Duitsers op links en Italianen op rechts.

We zaten daar allemaal op een kluitje, bijna bij elkaar aan tafel. Erg gezellig gehad.Geen Nederlanders! Amsterdam the place to be! ;)
Alle reacties Link kopieren
quote:clandestina schreef op 05 september 2013 @ 14:19:

Wat draag je eigenlijk zelf op vakantie?



Ik ben vast ook direct herkenbaar als Nederlander hoor. Ik doe niet mijn best om zogenaamd tussen de locals op te gaan. Ik moet altijd wel lachen om die pogingen.

Ik draag gewoon wat ik comfortabel vind en wat niet teveel weegt. Rok of broek, slippers, sneakers, shirtje... en in een land waar de norm is dat meisjes superstrakke polyester hempjes om hun vetrollen spannen, loop ik er dus duidelijk als toerist tussen want ik hou niet van strak en polyester.



quote:forumviva1 schreef op 05 september 2013 @ 14:29:

[...]





Er is ook een kans dat zij zagen dat jullie Nederlanders waren en over jullie gingen roddelen in het Spaans, zodat jullie het niet konden verstaan.



Ha ha dat is dan mislukt want wij spraken ook Spaans. En hoorden ook wel duidelijk hun Nederlandse accent. Ik vond het vooral heel kinderachtig en spastisch. Wij waren helemaal niet van plan om naast ze te gaan zitten!



quote:zoembaya schreef op 05 september 2013 @ 14:55:

Ook denk ik dat het ermee te maken heeft dat je Nederlanders vaak in een oogopslag in een 'hokje' kan stoppen (kakker, tokkie, yup, provinciehuisvrouw, grachtengordel, vinex etc) en dan meteen een soort oordeel klaarhebt. Het is dan weer wel heel vermakelijk als alle vooroordelen kloppen en de kinderen inderdaad Fleur en Thomas blijken te heten, precies zoals je had verwacht.



Als je een Spanjaard ziet, zie je iemand uit Spanje maar heb je geen idee van de stereotypes die bij de verschillende categorieën horen. Daardoor kijk je veel neutraler naar zo iemand.





Ja daar heb je gelijk in.



quote:Eleonora schreef op 05 september 2013 @ 15:34:

Ik heb ook altijd en overal contact en plezier met mensen. In eigen- en buitenland, met Nederlanders en niet Nederlanders.

Gewoon met medemensen.



Gisteravond zat ik in Amsterdam op een terras te eten en had lol met de Turkse ober, Duitsers op links en Italianen op rechts.

We zaten daar allemaal op een kluitje, bijna bij elkaar aan tafel. Erg gezellig gehad.Ja precies, leuk toch juist?
Wanneer heb je voor het laatst iets voor het eerst gedaan?
quote:dolfje schreef op 05 september 2013 @ 15:32:

[...]





Potver,je verraad mijn secret hide away! Dadelijk komen de hordes Nederlandse toeristen, en maar achter elkaar schuifelen met hun afritsbroeken en de lonely planet in de arm om vooral niet bij broodje van kootje een frikandel te gaan eten maar om zogenaamd de niet toeristische paadjes te gaan bewandelen Ik ga er een vestiging van Leo van de Beo's broodjesboetiek openen.....
Alle reacties Link kopieren
een tijd geleden maakte ik mee dat er een nederlandse famile

aan het winkelen was in een stad in de buurt, waarbij de vader de zoon apart nam om een standje te geven, mijn vrouw merkte op, he' Nederlanders, ga met ze praten, no no, die hebben net veel moete gedaan om te verbergen dat de kinderen vervelend waren, en dat had ik in een seconde kunnen verknallen, had ik echt geen zin in, , dus mezelf kenbaar maken als nederlander doe ik nooit meer (deed ik voor die tijd ook al niet)
Alle reacties Link kopieren
quote:adorabull schreef op 05 september 2013 @ 14:53:

Ontwijken? Nee daar doe ik niet aan. Ik vind het anderzijds weer niet leuk als ze hoe dan ook contact met ons willen. Als we op vakantie gaan zijn we saampjes. Met zijn tweeen. Ik heb echt geen zin om op vakantie sociale contacten op te gaan doen. Twee jaar geleden kwamen wij 'in den vreemde' toevallig een nederlands stel tegen in het hotel. Waar we ook kwamen, kwamen ze naar ons toe. We hebben een paar woorden beleefdheden gewisseld en klaar. Voor ons dan. Maar niet voor hun. Aan de bar een drankje met zijn tweetjes? Ze kwamen erbij staan. Op het strand? Pal naast ons liggen en maar blijven praten tegen ons. Zelfs alleen 'hmmm hmmm' antwoorden, en dus volkomen ongeinteresseerd zijn werkte niet.



Zelfs zo brutaal dat 'plak en zak' bij ons aan tafel kwamen zitten tijdens het diner. Het enige dat uiteindelijk hielp was echt met de botte bijl hakken. Wij hadden helemaal geen zin om ook maar iets met dat stel te doen. Dat we toevallig net als zij nederlands waren wil niet zeggen dat we met elkaar op hoeven te trekken. Dus zeiden we dat we graag met zijn tweetjes wilden zijn, waarop hun antwoord; "nou, lekker gezellig dan" was. Mijn antwoord was dat wij het met zijn tweeen inderdaad gewoon heel gezellig hadden.....



Nou daar kunnen niet-Nederlanders ook wat van.

Ik zou me nooit opdringen, eerder andersom. Dat de ander(en) vraagt/vragen of ik niet nog een keer wil afspreken of samen eten die avond terwijl ik dat niet had durven voorstellen.
Wanneer heb je voor het laatst iets voor het eerst gedaan?
Jezelf kenbaar maken als Nederlanden klinkt alsof Nederlander zijn iets illegaals is.



Als ik op vakantie in de buurt zit van Nederlanders ga ik niet ineens dag zeggen en me voorstellen of zo.

Ik laat iedereen gewoon lekker en als er contact ontstaat dan gaat dat vanzelf en spontaan.

Zo niet, ook best.



Raar idee dat er mensen zijn die met samengeknepen billen ergens in een buitenland zitten als ze landgenoten horen praten in hun moerstaal. Lastig probleem voor zij die het hebben.
Alle reacties Link kopieren
Tja, ik vind het wel gezellig om een praatje te maken. Of dat nu met Nederlanders is of niet, dat maakt niet uit, maar ik vind het wel gewoon gezellig om ervaringen van de reis uit te wisselen. Een hele tijd plakken en dingen gezamelijk ondernemen, dat hoeft dan weer niet, maar gewoon een praatje vind ik wel gezellig.



Ik woon niet in NL en ik vind het hier wel gezellig om andere Nederlanders tegen te komen die hier ook wonen. Gewoon om ervaringen uit te wisselen. Meestal word ik niet herkend als buitenlandse want hier zijn er wel lange, blond vrouwen, maar als ik ga praten dan val ik wel door de mand want ik heb helaas nog wel een Nederlands accent.
Alle reacties Link kopieren
quote:Eleonora schreef op 05 september 2013 @ 15:52:

Raar idee dat er mensen zijn die met samengeknepen billen ergens in een buitenland zitten als ze landgenoten horen praten in hun moerstaal. Lastig probleem voor zij die het hebben.Hi hi wel handig als ze diarree hebben
Wanneer heb je voor het laatst iets voor het eerst gedaan?
Alle reacties Link kopieren
quote:hallon schreef op 05 september 2013 @ 15:52:

Ik woon niet in NL en ik vind het hier wel gezellig om andere Nederlanders tegen te komen die hier ook wonen. Gewoon om ervaringen uit te wisselen. Meestal word ik niet herkend als buitenlandse want hier zijn er wel lange, blond vrouwen, maar als ik ga praten dan val ik wel door de mand want ik heb helaas nog wel een Nederlands accent.Ik vind het altijd heel raar om ineens Nederlands te horen (woon zelf ook in het buitenland). Sta je in je lunchpauze even snel een boodschap te doen in Lidl of zo endan hoor je ineens mensen in jouw taal praten. Duurt ook altijd een paar seconden voor mijn hersenen snappen wat er precies "raar" is in mijn omgeving. Heb jij dat ook?
quote:Eleonora schreef op 05 september 2013 @ 14:54:

Ik vind er niks aan, aan Belgen.

Vooral dat misplaatst verongelijkte gezanik over 'die Nederlanders' is stomvervelend.Ja erg heh? Zo'n klotevolkje die Belgen!
Alle reacties Link kopieren
quote:Eleonora schreef op 05 september 2013 @ 15:38:

[...]





Ik ga er een vestiging van Leo van de Beo's broodjesboetiek openen.....Ik kan niet wachten!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven