Nederlanders ontwijken op vakantie

05-09-2013 13:55 162 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nu we toch bezig zijn met onderwerpen waarover we ons verwonderen...



Ik verwonder me op vakantie altijd over van die Nederlanders die heel spastisch andere Nederlanders proberen te ontwijken.



Ik heb zelfs meegemaakt dat twee meiden met blonde dreadlocks, afritsbroeken, Pallediumschoenen, Nomad tassen en nog zo wat 'Nederland verraders', opeens in het gebroken Spaans met elkaar gingen praten, alsof ze bang waren dat wij anders precies naast ze zouden gaan zitten in de trein en urenlang niet meer met rust laten ofzo. En alsof ze dan dachten dat wij zouden denken dat ze Bolivianen waren, hahaha.... nou dan moesten ze eerst nog even zwart steil haar laten groeien en 10 rokken over elkaar dragen in plaats van hun afritsbroeken.

Wij hebben heel vrolijk in het Nederlands "hee hallo, goeie reis!" geroepen en zijn doorgelopen naar andere stoelen in de trein.



Ik vind het op reis altijd wel leuk om kort met andere mensen te kletsen als dat zo uitkomt, ik zal me nooit opdringen, maar het maakt mij echt niet uit of het Amerikanen, Duitsers, Fransen of Nederlanders zijn. Of mensen uit het land dat ik bezoek. Ik heb ook vaak genoeg leuke Nederlanders ontmoet. Ook die thuis bij mij in de straat bleken te wonen!



Dus ik snap nooit zo goed waarom anderen daar zo spastisch over doen. Willen ze het gevoel hebben dat zij uniek zijn? Dat zij de enige Nederlanders zijn die het geweldige idee hebben gehad om daarheen te reizen? Nou de eerste plek waar je geen Nederlanders tegenkomt, moet nog ontdekt worden.

Of willen ze überhaupt niet met andere mensen praten, alleen maar met elkaar?



Op een gegeven moment hadden mijn reisgenoot en ik er juist een sport van gemaakt om Nederlanders te herkennen zonder ze te horen praten. Is echt niet zo moeilijk. Lengte, kleding, haarstijl, haarkleur (rood verven doen ze bijna nergens anders), gedrag en motoriek, merken van tassen en schoenen... En ze dan natuurlijk even in het Nederlands aanspreken, zonder eerst te vragen of ze dat wel verstaan, haha... die gezichten dan vind ik altijd zo leuk.



Wat denken jullie, waarom ontwijken sommige Nederlanders andere Nederlanders op zo'n spastische manier? (En is dat eigenlijk geen racisme? )
Wanneer heb je voor het laatst iets voor het eerst gedaan?
Alle reacties Link kopieren
Jee nou ik beken. Het is me namelijk zelf nog niet opgevallen dat de ene Nederlander de andere Nederlander gaat ontwijken. En natuurlijk herken je de Nederlanders als ze in het buitenland zijn. We hebben tenslotte allemaal onze eigen euroshopper cola en bruine boterhammen met kaas bij ons als we een stop hebben.
Ik heb geloof ik nog nooit meegemaakt dat Nederlanders ons spastisch gingen lopen vermijden. Ik vermijd Nederlanders zelf ook niet, maar ik zoek ze ook niet op. Als het ergens niet helemaal vol zit met Nederlanders vind ik dat wel een pluspunt.



Ik heb wel een paar keer meegemaakt dat we ergens waren waar niet zo veel Nederlanders komen, andere mensen duidelijk als Nederlanders herkenden en zij ons ook. Het was wederzijds door de lichaamstaal volkomen duidelijk dat we elkaar hadden gezien en geen behoefte hadden aan contact. Maar dat vind ik iets anders dan krampachtig vermijden.
Alle reacties Link kopieren
Ik woon niet in Nederland en hier wonen maar weinig buitenlanders. Zelf ben ik duidelijk geen local, kwa uiterlijk. Het valt me hier op dat toeristen elkaar en andere buitenlanders over het algemeen mijden, maar dat mensen die hier langer wonen elkaar juist wel opzoeken.
quote:geve schreef op 05 september 2013 @ 16:03:

[...]

Ja erg heh? Zo'n klotevolkje die Belgen!



Allemaal Geve. Á-lle-maal.

Net als dat álle Nederlanders op windkracht tien niveau over AJAX zitten te schetteren met sokken in sandalen en een afritsbroek.

No exeptions. Allemaal hetzelfde. Net als de Belgen. Dat weet jij ook.
Alle reacties Link kopieren
Ach ja overal kom je nederlanders tegen, denk zelfs nog in een afgelegen klooster in Tibet.

Toen in 3 weken in Brazilie was heb ik er ook vele gezien.

Zelf ga ik niet met ze praten als het niet hoeft, maar als ze me wat vragen geef ik wel normaal antwoord.

Was 2 weken terug nog in Madrid in het voetbalstadion en ja hoor ook daar weer Nederlanders achter me.

Ze zaten domme dingen te roepen tegen hun kinderen over de club dus toen heb ik die even recht gezet.

Persoonlijk vind ik het irritant dat je overal Nederlanders tegen komt, zelf doe ik soms wel eens alsof ik een Amerikaan ben zodat ze me met rust laten.

Wat goed werkt aangezien ik een perfect Amerikaans accent heb.
Dat Nederlanders herkenbaar zijn qua uiterlijk is wél waar. Niet allemaal natuurlijk, maar er zijn bepaalde kenmerken die iemand onmiskenbaar van Nederlandse makelij maken. Zo ken ik daar in het zuiden een Franse kaasboer (jaja, die typering is al verdacht) waarvan ik meteen dacht: weggelopen uit de polders. En ja hoor, derde generatie Fransman, maar spreekt ook feilloos Nederlands. Leuke kerel ook.
Alle reacties Link kopieren
Op vakantie praat ik overal mee, Nederlanders, Belgen, Amerikanen, Duitsers (vooral Duitse lesbiënes kom ik altijd tegen), Indonesiers, Chinezen, Japanners, maakt me niks uit. Vind ik gezellig.



Thuis in m'n normale doen, ben ik minder van de klets.

Is een vakantie ding of zo.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga op vakantie voor de sfeer daar. En om het gevoel te hebben ECHT even weg te zijn. Ik vind het heerlijk om 2 weken alleen tegen mijn vriend Nederlands te praten. Ik ben dan met hem op vakantie, en niet met de buren die toevallig Nederlands zijn en dat zoooo leuk vinden dat je elke keer verplicht bent om er een praatje mee te maken.

En jij, to, klinkt gewoon echt irritant en opdringerig.



Afgelopen zomer eerst op camping 1 in Italië. Alleen maar Italianen, fransen, Engelsen en nog een stel uit Denemarken. Vooral Italianen. Was heerlijk .

Na nog geen week op die camping te hebben gestaan, begaf onze tent het in een storm. Ja, een echte storm. De rest van de nacht in een hotel door gebracht, volgende dag nieuwe tent gekocht. Maar de nacht erop stormde het weer, ik was erg bang want dat is en blijft gewoon echt eng. Ook mn vriend wilde de volgende dag weg, en toen zijn we naar een camping 3 uur verderop gegaan. We kwamen aan in de stromende regen, de receptie zat helemaal voorop de camping en alle auto's stonden bij de accommodaties. We hebben het er leuk gehad, de omgeving was geweldig, maar zowel op de camping zelf als uit eten gaan: overal Nederlanders. Op de camping stonden 2 Italiaanse families, de rest was echt alleen maar NL. En dan heb je op de camping echt geen gevoel meer dat je in Italië bent.
Alle reacties Link kopieren
Ik had een poosje geleden een paar Scandinaven te logeren (ik woon ook in het buitenland) en die haalden hun mede Scandinaven ook feilloos uit de menigte, dus die herkennen elkaar inderdaad ook.



Enne Nederlanders hebben niet meer als enige patent op de afritsbroek. Duitsers houden er ook erg van.
Nederlanders vallen ook áltijd andere Nederlanders lastig ja, als ze in een ander land zijn.

Nederlanders denken ook vaak dat ze een perfect Amerikaans accent hebben trouwens, maar het klinkt meestal voor geen meter.

quote:mayou schreef op 05 september 2013 @ 16:24:

Ik had een poosje geleden een paar Scandinaven te logeren (ik woon ook in het buitenland) en die haalden hun mede Scandinaven ook feilloos uit de menigte, dus die herkennen elkaar inderdaad ook.



Enne Nederlanders hebben niet meer als enige patent op de afritsbroek. Duitsers houden er ook erg van.



Onze beste, gezamenlijke, vriend is Deens, die zegt precies hetzelfde. Landgenoten hebben dat met elkaar.

Of ze er ook zo vaak zo verkrampt en kinderachtig over doen weet ik niet.
quote:Eleonora schreef op 05 september 2013 @ 16:26:

Nederlanders vallen ook áltijd andere Nederlanders lastig ja, als ze in een ander land zijn.Beetje uitgebreider: Nederlandstaligen. En dààr zit wel een kern van waarheid in: niet zelden zie je in Nederlandse reisbrochures staan of op een bepaalde reisbestemming (hotel, camping, b&b) Nederlands wordt gesproken en dàt wordt dan blijkbaar in Nederland vaker dan ergens anders als een belangrijk criterium gezien om daar heen te gaan. Dus op die manier creëer je concentraties die dan voor anderen, die de lokale taal wèl spreken, niet wenselijk zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:Rua-Red schreef op 05 september 2013 @ 15:58:

[...]





Ik vind het altijd heel raar om ineens Nederlands te horen (woon zelf ook in het buitenland). Sta je in je lunchpauze even snel een boodschap te doen in Lidl of zo endan hoor je ineens mensen in jouw taal praten. Duurt ook altijd een paar seconden voor mijn hersenen snappen wat er precies "raar" is in mijn omgeving. Heb jij dat ook?



Niet zo heel erg eigenlijk, miijn vriend is ook Nederlandstalig, dus thuis praten we Nederlands. En met vrienden praten we Engels en op mijn werk spreek ik de lokale taal. Dus ik ben het switchen van talen wel gewend eigenlijk.



Verder kom ik in de stad niet echt veel Nederlands tegen en ik zoek ze ook bewust niet op. Nederlanders op vakantie doen deze stad denk ik niet zo vaak aan, want die zien we alleen op de weg inclusief sleurhut...
Alle reacties Link kopieren
quote:Eleonora schreef op 05 september 2013 @ 16:30:

[...]





Onze beste, gezamenlijke, vriend is Deens, die zegt precies hetzelfde. Landgenoten hebben dat met elkaar.

Of ze er ook zo vaak zo verkrampt en kinderachtig over doen weet ik niet.Mijn Zweden niet hoor, die vonden het juist gezellig.
Maar zijn er hier nu eigenlijk ook Nederlanders die spastisch andere Nederlanders proberen te vermijden? Of Nederlanders die spastisch zijn vermeden door andere Nederlanders?



Of hebben we hier te maken met zo'n heerlijke Hollandse specialiteit: het non-issue?
Ik was een paar jaar geleden op reis in Azië en had al vier weken (!!) geen Nederlander gezien of gehoord, zelfs geen groep. Vrij uitzonderlijk, maar ik vond het helemaal niet erg.

Op de één na laatste middag liep ik langs het strand, raakte in gesprek met een lokale visser die vroeg waar ik vandaan kwam. Nou, hij werd helemaal enthousiast bij het horen van 'the Netherlands' want bij de bookshop zou een andere Nederlander zitten en hij stond erop dat hij me aan die man ging voorstellen. En wel NU! Hup, ik mee naar de bookshop en we hebben daar een hele gezellige middag gehad

Normaal zoek ik het contact niet op en ga ik het ook niet uit de weg. Het komt zoals het komt.
Alle reacties Link kopieren
quote:zoembaya schreef op 05 september 2013 @ 16:38:

Maar zijn er hier nu eigenlijk ook Nederlanders die spastisch andere Nederlanders proberen te vermijden? Of Nederlanders die spastisch zijn vermeden door andere Nederlanders?



Of hebben we hier te maken met zo'n heerlijke Hollandse specialiteit: het non-issue? Ik vermijd aleen luidruchtige mensen, ongeacht welke taal ze spreken. Of ik zelf ooit vermeden ben door Nederlandsers weet ik eigenlijk niet.
Alle reacties Link kopieren
Het aantal vrouwen op het Viva-forum dat door 'de pil heen' zwanger raakt is geen afspiegeling van de samenleving....
Alle reacties Link kopieren
quote:geve schreef op 05 september 2013 @ 16:33:

[...]



Beetje uitgebreider: Nederlandstaligen. En dààr zit wel een kern van waarheid in: niet zelden zie je in Nederlandse reisbrochures staan of op een bepaalde reisbestemming (hotel, camping, b&b) Nederlands wordt gesproken en dàt wordt dan blijkbaar in Nederland vaker dan ergens anders als een belangrijk criterium gezien om daar heen te gaan. Dus op die manier creëer je concentraties die dan voor anderen, die de lokale taal wèl spreken, niet wenselijk zijn.Ja, duh! ;)
Alle reacties Link kopieren
Als we in een vakantieland veel andere Nederlanders tegenkomen, dan zijn we niet zo exclusief, uitzonderlijk als we van ons zelf dachten.
quote:martinaa schreef op 05 september 2013 @ 16:45:

Het aantal vrouwen op het Viva-forum dat door 'de pil heen' zwanger raakt is geen afspiegeling van de samenleving....Nog altijd foutjes in de forumsoftware blijkbaar... of gaat dit enkel op voor Nederlandse vrouwen op vakantie?
quote:geve schreef op 05 september 2013 @ 16:33:

[...]



Beetje uitgebreider: Nederlandstaligen. En dààr zit wel een kern van waarheid in: niet zelden zie je in Nederlandse reisbrochures staan of op een bepaalde reisbestemming (hotel, camping, b&b) Nederlands wordt gesproken en dàt wordt dan blijkbaar in Nederland vaker dan ergens anders als een belangrijk criterium gezien om daar heen te gaan. Dus op die manier creëer je concentraties die dan voor anderen, die de lokale taal wèl spreken, niet wenselijk zijn.



Dat doen andere nationaliteiten ook. Dat is niet voorbehouden aan Nederlanders of Nederlandstaligen.

Hele resorts in bijvoorbeeld Spanje, Griekenland of Turkije zijn georiënteerd op Duitsers, Russen of Engelsen. Dat is ooit ontstaan en daar richt men zich dan op.

Zo zijn er ook hotels, resorts, bungalowparken, B&B's die zich op Nederlanders richten.

Zo gaat dat in toerismeland.
quote:martinaa schreef op 05 september 2013 @ 16:45:

Het aantal vrouwen op het Viva-forum dat door 'de pil heen' zwanger raakt is geen afspiegeling van de samenleving....Ach, als ze maar geen afritsbroek aan hebben of over AJAX schetteren moet je maar denken....
quote:duploo schreef op 05 september 2013 @ 16:45:

Ja, duh! ;)Laat ik het dan een tikkeltje minder subtiel omschrijven: Nederlanders die enkel Nederlands kennen hebben misschien niet zo héél lang school gelopen. Idem voor Belgen want in beide landen worden vreemde talen uitgebreid onderwezen. In bijvoorbeeld Engeland, Duitsland, Spanje en Frankrijk komen vreemde talen minder uitgebreid aan bod en gaat dat eentalig versus meertalig vermoeden niet of minder op.
quote:hallon schreef op 05 september 2013 @ 16:34:

[...]





Niet zo heel erg eigenlijk, miijn vriend is ook Nederlandstalig, dus thuis praten we Nederlands. En met vrienden praten we Engels en op mijn werk spreek ik de lokale taal. Dus ik ben het switchen van talen wel gewend eigenlijk.



Verder kom ik in de stad niet echt veel Nederlands tegen en ik zoek ze ook bewust niet op. Nederlanders op vakantie doen deze stad denk ik niet zo vaak aan, want die zien we alleen op de weg inclusief sleurhut...



Heh ja, die hadden we nog niet gehad!

Álle Nederlanders hebben een sleurhut!

Állemaal.

En dat is handig. Kun je ze nóg makkelijker vermijden.

Fijn hoor, stukje generaliseren en denigrerend doen over je landgenoten. Stuk voor stuk lawaaiige losers met een sleurhut zijn het.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven