Nederlanders ontwijken op vakantie

05-09-2013 13:55 162 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nu we toch bezig zijn met onderwerpen waarover we ons verwonderen...



Ik verwonder me op vakantie altijd over van die Nederlanders die heel spastisch andere Nederlanders proberen te ontwijken.



Ik heb zelfs meegemaakt dat twee meiden met blonde dreadlocks, afritsbroeken, Pallediumschoenen, Nomad tassen en nog zo wat 'Nederland verraders', opeens in het gebroken Spaans met elkaar gingen praten, alsof ze bang waren dat wij anders precies naast ze zouden gaan zitten in de trein en urenlang niet meer met rust laten ofzo. En alsof ze dan dachten dat wij zouden denken dat ze Bolivianen waren, hahaha.... nou dan moesten ze eerst nog even zwart steil haar laten groeien en 10 rokken over elkaar dragen in plaats van hun afritsbroeken.

Wij hebben heel vrolijk in het Nederlands "hee hallo, goeie reis!" geroepen en zijn doorgelopen naar andere stoelen in de trein.



Ik vind het op reis altijd wel leuk om kort met andere mensen te kletsen als dat zo uitkomt, ik zal me nooit opdringen, maar het maakt mij echt niet uit of het Amerikanen, Duitsers, Fransen of Nederlanders zijn. Of mensen uit het land dat ik bezoek. Ik heb ook vaak genoeg leuke Nederlanders ontmoet. Ook die thuis bij mij in de straat bleken te wonen!



Dus ik snap nooit zo goed waarom anderen daar zo spastisch over doen. Willen ze het gevoel hebben dat zij uniek zijn? Dat zij de enige Nederlanders zijn die het geweldige idee hebben gehad om daarheen te reizen? Nou de eerste plek waar je geen Nederlanders tegenkomt, moet nog ontdekt worden.

Of willen ze überhaupt niet met andere mensen praten, alleen maar met elkaar?



Op een gegeven moment hadden mijn reisgenoot en ik er juist een sport van gemaakt om Nederlanders te herkennen zonder ze te horen praten. Is echt niet zo moeilijk. Lengte, kleding, haarstijl, haarkleur (rood verven doen ze bijna nergens anders), gedrag en motoriek, merken van tassen en schoenen... En ze dan natuurlijk even in het Nederlands aanspreken, zonder eerst te vragen of ze dat wel verstaan, haha... die gezichten dan vind ik altijd zo leuk.



Wat denken jullie, waarom ontwijken sommige Nederlanders andere Nederlanders op zo'n spastische manier? (En is dat eigenlijk geen racisme? )
Wanneer heb je voor het laatst iets voor het eerst gedaan?
Alle reacties Link kopieren
Ontwijken doe ik niet, maar ik ga niet naar plekken waar Nederlanders specifiek samen komen zoals Nederlandse kroegen of zelfs complete Nederlandse vakantieparken.



De plekken die ik bezoek zijn zo niet-toeristisch dat ik vrijwel nooit Nederlanders tegen kom.
Alle reacties Link kopieren
quote:erik32 schreef op 05 september 2013 @ 17:13:

Ontwijken doe ik niet, maar ik ga niet naar plekken waar Nederlanders specifiek samen komen zoals Nederlandse kroegen of zelfs complete Nederlandse vakantieparken.



De plekken die ik bezoek zijn zo niet-toeristisch dat ik vrijwel nooit Nederlanders tegen kom.Ja, ga je naar Peru vooral niet naar de Machu Pichu, in India niet naar de Taj Mahal, in Cambodja niet Ankow Wat en in Parijs niet naar de IJfeltoren.
You lost me, Geve. (even demonstreren dat ik echt vloeiend Amerikaans spreek)



Wil je nu zeggen dat Nederlandse toeristen die op zoek zijn naar 'Nederlandstalige' accomodatie laag opgeleid zijn omdat de hoger opgeleiden de taal van het vakantieland spreken en dus niet op zoek hoeven naar iets waar ze met Nederlands terecht kunnen?



Terwijl Engelsen, Fransen etc per definitie en ongeacht hun opleidingsniveau hun talen niet spreken? En klitten die dan dus ook per definitie bij elkaar in accomodaties waar ze hun eigen taal kunnen spreken?



De toeristische Denen, Kroaten, Finnen en Portugezen zijn vermoedelijk met te weinig om er speciale enclave-accomodatie voor uit te baten. Zielig eigenlijk.
Alle reacties Link kopieren
quote:hallon schreef op 05 september 2013 @ 16:34:

[...]





Niet zo heel erg eigenlijk, miijn vriend is ook Nederlandstalig, dus thuis praten we Nederlands. En met vrienden praten we Engels en op mijn werk spreek ik de lokale taal. Dus ik ben het switchen van talen wel gewend eigenlijk.





Ah dat scheelt inderdaad.

Ik had na 13 jaar, ein-de-lijk een Nederlandse vriendin gevonden hier, woonde nog in de buurt ook, maar eigenlijk bleek na een paar maanden dat we elkaar niet zoveel te vertellen hadden, dus dat is weer doodgebloed. Op zich wel jammer. Ik probeer nu weer wat meer Nederlands met mijn kinderen te spreken, maar dat blijft lastig.

sorry off-topic
quote:duploo schreef op 05 september 2013 @ 17:17:

[...]



Ja, ga je naar Peru vooral niet naar de Machu Pichu, in India niet naar de Taj Mahal, in Cambodja niet Ankow Wat en in Parijs niet naar de IJfeltoren.Het Almere Buiten van Peru is echt zóveel interessanter dan Machu Pichu! Zoveel authentieker ook, zo helemaal zonder Nederlandse toeristen.
quote:zoembaya schreef op 05 september 2013 @ 17:17:Wil je nu zeggen dat Nederlandse toeristen die op zoek zijn naar 'Nederlandstalige' accomodatie laag opgeleid zijn omdat de hoger opgeleiden de taal van het vakantieland spreken en dus niet op zoek hoeven naar iets waar ze met Nederlands terecht kunnen?Ik waag het niet te veralgemenen (want Leo leest mee! ), maar dat zou kunnen, toch? Niet dat IK dat denk maar dat zoiets meespeelt in de keuze van de reisbestemming.
quote:erik32 schreef op 05 september 2013 @ 17:13:

Ontwijken doe ik niet, maar ik ga niet naar plekken waar Nederlanders specifiek samen komen zoals Nederlandse kroegen of zelfs complete Nederlandse vakantieparken.



De plekken die ik bezoek zijn zo niet-toeristisch dat ik vrijwel nooit Nederlanders tegen kom.



Maar wel andere toeristen?

Of gewoon geen of nauwelijks toeristen?



Ik ga ook nooit naar specifiek op Nederlands georiënteerde plaatsen maar als ze zijn waar ik ben dan zitten ze me niet in de weg. Ik ga nooit naar van die kermisachtige vakantiebestemmingen met hele kermissen en disco's, of alles speciaal voor kinderen of zo. Waar ik heen ga is het rustig, want daar selecteer ik op en dat trekt ook rustige toeristen aan doorgaans.
quote:geve schreef op 05 september 2013 @ 17:23:

[...]

Ik, wil niet veralgemenen (want Leo leest mee! ), maar dat zou kunnen, toch? Niet dat IK dat denk maar dat zoiets meespeelt in de keuze van de reisbestemming.



Nou, voor Frankrijk of Duitsland zou het kunnen. Maar ik vermoed dat teleurstellend weinig hoogopgeleide Nederlanders Italiaans of Fins spreken, om van Cambodjaans nog te zwijgen.



Maar goed, ik moet ook voorzichtig zijn - de op windkracht 10 over AJAX-toeteraars kwamen van mij. (de afritsbroeken dan weer niet, fjoe)
Alle reacties Link kopieren
quote:girlpower29 schreef op 05 september 2013 @ 16:24:

Ik ga op vakantie voor de sfeer daar. En om het gevoel te hebben ECHT even weg te zijn. Ik vind het heerlijk om 2 weken alleen tegen mijn vriend Nederlands te praten. Ik ben dan met hem op vakantie, en niet met de buren die toevallig Nederlands zijn en dat zoooo leuk vinden dat je elke keer verplicht bent om er een praatje mee te maken.

En jij, to, klinkt gewoon echt irritant en opdringerig.





Huh, waar baseer je dat nou weer op? Het laatste wat ik zou doen is me opdringen.

Mensen komen juist vaak op mij af of beginnen tegen me aan te kletsen. Gezellig. Dat zal mijn irritante en opdringerige uitstraling wel zijn. :-)
Wanneer heb je voor het laatst iets voor het eerst gedaan?
quote:geve schreef op 05 september 2013 @ 17:23:

[...]

Ik waag het niet te veralgemenen (want Leo leest mee! ), maar dat zou kunnen, toch? Niet dat IK dat denk maar dat zoiets meespeelt in de keuze van de reisbestemming.







Ik vermoed zomaar dat Engelsen daar ook nogal eens op selecteren.

Dat als ze (kom, we generaliseren nog even lekker door) straalbezopen met hun kale hoofd vol tattoos van een bar kletteren in Griekenland, er een Engelssprekende arts in de buurt is.....
Ik heb een verbazingwekkende voorkeur voor bejaardenbestemmingen. Zelfs in het hoogseizoen zitten we op de een of andere manier omringd door 65-plussers. Ik begin me zo langzamerhand serieus af te vragen waar andere jonge gezinnen hun vakantie doorbrengen. Het is nooit waar wij zitten.
Alle reacties Link kopieren
quote:zoembaya schreef op 05 september 2013 @ 16:38:

Maar zijn er hier nu eigenlijk ook Nederlanders die spastisch andere Nederlanders proberen te vermijden? Ja hoor, lees maar de reacties hierboven van mensen die gauw Amerikaans gaan praten of van tafel wisselen.
Wanneer heb je voor het laatst iets voor het eerst gedaan?
quote:zoembaya schreef op 05 september 2013 @ 17:26:

[...]





Nou, voor Frankrijk of Duitsland zou het kunnen. Maar ik vermoed dat teleurstellend weinig hoogopgeleide Nederlanders Italiaans of Fins spreken, om van Cambodjaans nog te zwijgen.



Maar goed, ik moet ook voorzichtig zijn - de op windkracht 10 over AJAX-toeteraars kwamen van mij. (de afritsbroeken dan weer niet, fjoe)



Zoem, heb jij nog Cilit Bang?

Ik moet mijn sleurhut soppen.
Le, ik moet eerst 18 kilo rottende en spruitende aardappels losbikken uit de dakkoffer. We hadden weer de enige plek in Europa gevonden waar het onafgebroken regende in augustus. Kunnen jullie iets met gistende aardappelpulp bij de Beo?
Alle reacties Link kopieren
quote:zoembaya schreef op 05 september 2013 @ 17:34:

. Kunnen jullie iets met gistende aardappelpulp bij de Beo?Op de maan is dat allemaal veel lichter verteerbaar. Dus vast wel.
Wanneer heb je voor het laatst iets voor het eerst gedaan?
quote:zoembaya schreef op 05 september 2013 @ 17:34:

Le, ik moet eerst 18 kilo rottende en spruitende aardappels losbikken uit de dakkoffer. We hadden weer de enige plek in Europa gevonden waar het onafgebroken regende in augustus. Kunnen jullie iets met gistende aardappelpulp bij de Beo?



Graag.

Maken we wijn van!

Voor de toeristen. Die snappen het etiket toch niet. Spreken geen Nederlands he....
Alle reacties Link kopieren
Mijn man komt over de hele wereld collega's tegen. Vinden we geinig. Da's wellicht voor sommigen hier nóg erger dan zomaar een andere Nederlander.



Jonge Nederlandse backpackers zijn meestal erg blij even " makkelijk " te kunnen kletsen.

We zijn een reislustig volk; je komt altijd wel ergens landgenoten tegen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:Rua-Red schreef op 05 september 2013 @ 15:58:

[...]





Ik vind het altijd heel raar om ineens Nederlands te horen (woon zelf ook in het buitenland). Sta je in je lunchpauze even snel een boodschap te doen in Lidl of zo endan hoor je ineens mensen in jouw taal praten. Duurt ook altijd een paar seconden voor mijn hersenen snappen wat er precies "raar" is in mijn omgeving. Heb jij dat ook?vroeger wel, maar nu heb ik NLse collegas en ben ik er meer aan gewend. Hoewel we zodra er iemand anders bij is wel Duits praten, voor het sociale.
Alle reacties Link kopieren
Trouwens toen ik met mijn vriend in de trein zat en wij Duits praatten, dat doen we namelijk altijd. Zaten er een paar mensen te klagen over al die rot-Duitsers. Toen was het wel heel leuk om; Heeft u ergens een probleem mee? te vragen. Schaamrood op de kaken.
Alle reacties Link kopieren
De reden waarom ik Nederlanders probeer te vermijden in het buitenland en dus ook in het land waar ik woon is niet omdat ze in eerste instantie contact zoeken maar in tweede instantie geregeld vreselijk onbeschaamd nieuwsgierig zijn en mij compleet uit willen horen. Hoe ik hier ben beland, hoe ik aan mijn man gekomen ben, wat voor werk ik doe etc etc. Vervolgens komen er vaak een serie (voor)oordelen over het land waar ik woon, de nationaliteit van mijn man etc. Dan moet ik me een soort van zitten verdedigen ofzo, heel raar.

Word overigens ondanks dat ik een rits andere talen uit de kast kan trekken en dat ook doe (incl. locaal slang van man) toch vaak herkend als Nederlandse. En ik heb niet eens een afritsbroek
Alle reacties Link kopieren
quote:nottonightjosephine schreef op 05 september 2013 @ 19:04:

De reden waarom ik Nederlanders probeer te vermijden in het buitenland en dus ook in het land waar ik woon is niet omdat ze in eerste instantie contact zoeken maar in tweede instantie geregeld vreselijk onbeschaamd nieuwsgierig zijn en mij compleet uit willen horen. Hoe ik hier ben beland, hoe ik aan mijn man gekomen ben, wat voor werk ik doe etc etc.



Grappig, in mijn land doen juist de lokalen dat. En het eindigt steevast met de vraag of we kinderen hebben. Dan zeggen wij altijd 'not yet', want kinderloos snappen ze hier niet zo goed. (wij zijn trouwens beide rond de 50!).



En nee ik vermijd de Nederlanders niet. Sterker nog ik vind het vaak gezellig, want zo vaak zie ik ze niet hier. (Ik klets zelfs met mensen in afritsbroeken en van die legergroene bodywarmers met veeeel zakken en een kaki hoedje op, al dan niet met AH tas onder de arm ). Laatst in een cafeetje hier nog zitten kletsen met een Engelsman en 2 Nederlanders die ook nog bij mij uit de buurt kwamen. Toen moest ik wel ff slikken, want kreeg ineens zo'n zin om lekker in Amsterdam op een terrasje te zitten.
Alle reacties Link kopieren
quote:mayou schreef op 06 september 2013 @ 01:57:

[...]





Grappig, in mijn land doen juist de lokalen dat. En het eindigt steevast met de vraag of we kinderen hebben. Dan zeggen wij altijd 'not yet', want kinderloos snappen ze hier niet zo goed. (wij zijn trouwens beide rond de 50!).



Haha "not yet" ken ik, zeggen we altijd in het geboorteland van mijn man. Daar willen ze ons altijd naar obscure kruidenvrouwtjes sturen want er moet wel iets gigantisch mis zijn met ons en dan vooral met man, die is zeker impotent

Lokalen zijn hier niet zo nieuwsgierig maar hier is ook redelijke mengelmoes van nationaliteiten.

Heb jij geen last van de vooroordelen over je land door Nederlanders? Daar word ik het meest kriegel van. Voorbeeldje wat vaak voorkomt is dat ze over discrimminatie beginnen, dat dat zeker wel erg aanwezig is hier om vervolgens impertinente dingen over echtgenoot te gaan vragen (hij is zwart) en over "cultuurverschillen" tussen ons
Alle reacties Link kopieren
Ik woon zelf in Amerika en dit is mijn ervaring wel. Als wij iemand tegenkomen uit onze stad, of ja, zelf onze staat (die groter is dan Nederland) maken we altijd wel even een praatje - ik ben hier dan ook goed ingeburgerd en kan goed loze gesprekjes aan gaan uit beleefdheid. En ik vind dat ook hartstikke gezellig eigenlijk. Als ik dan iemand Nederlands hoor praten kan ik het niet laten om even wat te zeggen - en daar word niet altijd goed op gereageerd. Voorbeeld: na een hike van een paar uur in de middle of nowhere zat er inderdaad een Nederlands stel met Nomad tassen en met bagage labels uit mijn 'home town' in Nederland ergens op een steen - en zij waren not amused toen ik ze aansprak en waren dan ook snel weg. Iedereen uit mijn groep was erg verrast door dit en ik legde ze dan ook uit dat dit erg des nederlands is... Amerikanen gaan dan altijd een gesprek aan, checken of iedereen genoeg water heeft, wat hun plannen zijn etc - want je bent echt in de wilde natuur. En met 'accent' loos Engels spreken van Nederlanders valt altijd reuze mee - "zelfs" ik na 10 jaar hier val soms nog wel eens door de mand met mijn amerikaanse engels, al komt het niet meer vaak voor. Niets om je voor te schamen trouwens, want het is echt bijna onmogelijk, maar veel mensen zeggen dat veels te makelijk.
Alle reacties Link kopieren
Ontwijken doe ik niet, het speciaal opzoeken ook niet. Maar mijn ervaring met Nederlanders op vakantie tegen komen is eigenlijk wel positief. Wij kamperen in Europa vaak met een tent en als het bijvoorbeeld gaat regenen en/of stormen zijn het vaak de Nederlanders die je komen helpen de tent te verstevigen of een aanbieden een kopje koffie te komen drinken in hun (jawel) caravan. Ook wel eens mee gemaakt dat een stel wat claimerig werd, maar dat gewoon subtiel afgehouden.



Ook op bestemmingen buiten Europa vaak Nederlanders tegen gekomen en vaak raak ik daar dan wel mee aan de praat en soms komt het er dan ook van dat we samen een hapje gaan eten of een excursie gaan doen.



Wat ik dan wel weer irritant vind, is van die mensen die doen alsof een camping van hen is omdat zij er al 25 jaar komen en als dingen dan even anders gaan dan zij gewend zijn meteen van slag raken en gaan klagen. En ja, dat zijn wel vaak Nederlanders is mijn ervaring.
Alle reacties Link kopieren
quote:cecilia74 schreef op 05 september 2013 @ 15:26:

[...]





Oh ja, daarom heb ik altijd zoveel gesprekjes met mensen! En mensen die op mij af komen. Het zal mijn gezicht zijn.



Ontweken ze je nou of niet...

Daar ging je topic toch over?
Lorem Ipsum

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven