Nederlanders ontwijken op vakantie

05-09-2013 13:55 162 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nu we toch bezig zijn met onderwerpen waarover we ons verwonderen...



Ik verwonder me op vakantie altijd over van die Nederlanders die heel spastisch andere Nederlanders proberen te ontwijken.



Ik heb zelfs meegemaakt dat twee meiden met blonde dreadlocks, afritsbroeken, Pallediumschoenen, Nomad tassen en nog zo wat 'Nederland verraders', opeens in het gebroken Spaans met elkaar gingen praten, alsof ze bang waren dat wij anders precies naast ze zouden gaan zitten in de trein en urenlang niet meer met rust laten ofzo. En alsof ze dan dachten dat wij zouden denken dat ze Bolivianen waren, hahaha.... nou dan moesten ze eerst nog even zwart steil haar laten groeien en 10 rokken over elkaar dragen in plaats van hun afritsbroeken.

Wij hebben heel vrolijk in het Nederlands "hee hallo, goeie reis!" geroepen en zijn doorgelopen naar andere stoelen in de trein.



Ik vind het op reis altijd wel leuk om kort met andere mensen te kletsen als dat zo uitkomt, ik zal me nooit opdringen, maar het maakt mij echt niet uit of het Amerikanen, Duitsers, Fransen of Nederlanders zijn. Of mensen uit het land dat ik bezoek. Ik heb ook vaak genoeg leuke Nederlanders ontmoet. Ook die thuis bij mij in de straat bleken te wonen!



Dus ik snap nooit zo goed waarom anderen daar zo spastisch over doen. Willen ze het gevoel hebben dat zij uniek zijn? Dat zij de enige Nederlanders zijn die het geweldige idee hebben gehad om daarheen te reizen? Nou de eerste plek waar je geen Nederlanders tegenkomt, moet nog ontdekt worden.

Of willen ze überhaupt niet met andere mensen praten, alleen maar met elkaar?



Op een gegeven moment hadden mijn reisgenoot en ik er juist een sport van gemaakt om Nederlanders te herkennen zonder ze te horen praten. Is echt niet zo moeilijk. Lengte, kleding, haarstijl, haarkleur (rood verven doen ze bijna nergens anders), gedrag en motoriek, merken van tassen en schoenen... En ze dan natuurlijk even in het Nederlands aanspreken, zonder eerst te vragen of ze dat wel verstaan, haha... die gezichten dan vind ik altijd zo leuk.



Wat denken jullie, waarom ontwijken sommige Nederlanders andere Nederlanders op zo'n spastische manier? (En is dat eigenlijk geen racisme? )
Wanneer heb je voor het laatst iets voor het eerst gedaan?
Alle reacties Link kopieren
quote:Nouschi schreef op 05 september 2013 @ 14:08:

Als je ergens achteraf op een terrasje zit met allemaal Spanjaarden en ineens blijkt dat aan het tafeltje naast je ook Nederlanders zitten dan doet dat toch vaak wel iets af aan het speciale gevoel.Echt?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
quote:reizenenzo schreef op 05 september 2013 @ 15:09:

Ik herken het wel een beetje, maar dan meer van forums dat mensen roepen geen Nederlanders tegen te willen komen, o.i.d. En het maakt mij ook niet uit met wie ik praat.





Wat grappig! Waarom zou je dat roepen?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
quote:Eleonora schreef op 05 september 2013 @ 15:52:

Raar idee dat er mensen zijn die met samengeknepen billen ergens in een buitenland zitten als ze landgenoten horen praten in hun moerstaal. Lastig probleem voor zij die het hebben.

Hahaha! Ja! Wel een grappig idee. En dan zijn er schijnbaar ook nog mensen die dan net gaan doen alsof ze inwoners van het vakantieland zijn.



Heb 'koefnoen-achtige' beelden voor me nu.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
quote:rogue_1987 schreef op 05 september 2013 @ 16:16:



Persoonlijk vind ik het irritant dat je overal Nederlanders tegen komt, zelf doe ik soms wel eens alsof ik een Amerikaan ben zodat ze me met rust laten.

Wat goed werkt aangezien ik een perfect Amerikaans accent heb.







Wat maakt het uit? Waarom maak je je druk?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Leuk topic.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Wat een leuk topic!

Het ontwijken / willen ontwijken herken ik totaal niet; ben oom van de 'overal een praatje'-bende. Wat ik wel leuk vind is dat mijn afkomst blijkbaar moeilijk is vast te stellen. Zo word ik aangezien voor Zweedse, Italiaanse, Duitse, en als het gesprek in het Engels gaat weten ze het al helemaal niet meer want mijn Engels is redelijk accentloos maar wél zodat je hoort dat het niet mijn moedertaal is.

Me afzijdig houden van mensen die vreemd doen of luidruchtig doe ik zowel thuis als in het buitenland trouwens.
Because it says so in the book!
Alle reacties Link kopieren
Ik probeer Nederlanders wel te ontwijken op vakantie, maar ik ben dan ook Vlaming, en wij ergeren ons al vaak sneller aan 'Hollanders' dan Nederlanders zelf.



Alle reacties Link kopieren
Wat gek, ik heb altijd Belgische vrienden op vakantie. Gelukkig zijn niet álle Vlamingen zo bevooroordeeld als jij nephtys.

En gelukkig vind jij ook niet álle Hollanders stom want je zit wel op dit forum. of zit je hier uit masochistische overwegingen
Because it says so in the book!
Alle reacties Link kopieren
quote:nottonightjosephine schreef op 06 september 2013 @ 03:18:

[...]





Haha "not yet" ken ik, zeggen we altijd in het geboorteland van mijn man. Daar willen ze ons altijd naar obscure kruidenvrouwtjes sturen want er moet wel iets gigantisch mis zijn met ons en dan vooral met man, die is zeker impotent

Lokalen zijn hier niet zo nieuwsgierig maar hier is ook redelijke mengelmoes van nationaliteiten.

Heb jij geen last van de vooroordelen over je land door Nederlanders? Daar word ik het meest kriegel van. Voorbeeldje wat vaak voorkomt is dat ze over discrimminatie beginnen, dat dat zeker wel erg aanwezig is hier om vervolgens impertinente dingen over echtgenoot te gaan vragen (hij is zwart) en over "cultuurverschillen" tussen ons



Nee, kan niet echt zeggen dat Nederlanders vooroordelen hebben tov mijn land (Maleisië trouwens). Het enige waar over geklaagd wordt is de hitte, maar dat doet iedereen hier, ook de lokalen. De meeste Nederlanders die ik spreek vinden het hier geweldig, behalve dan het verkeer, maar dat is ook echt vreselijk.

Ze vragen ook wel dingen aan ons hoor (waar kom je vandaan, wat doe je hier, wat heb je vroeger gedaan?...), maar de meer impertinente vragen komen hier echt van de lokalen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ontwijk niemand op vakantie/in het buitenland. Soms kom je aardige mensen tegen en daar maak je een praatje mee, of je drinkt een keer samen wat aan de bar. Nationaliteit maakt me daarbij niet zo erg uit. Ik ben ook wel eens héél vervelende niet-Nederlanders tegengekomen. Tja, aardige en niet-aardige mensen heb je nu eenmaal overal.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:HermioneGranger schreef op 06 september 2013 @ 09:43:

Wat gek, ik heb altijd Belgische vrienden op vakantie. Gelukkig zijn niet álle Vlamingen zo bevooroordeeld als jij nephtys.

En gelukkig vind jij ook niet álle Hollanders stom want je zit wel op dit forum. of zit je hier uit masochistische overwegingen



Natuurlijk ben ik niet tegen Nederlanders an sich, ik heb ook wel wat Nederlandse vrienden.



Maar, eerlijk is eerlijk, op vakantie stoor ik me vaker aan groepjes Nederlandse toeristen dan aan andere nationaliteiten (Russen uitgezonderd). Dus ik ga niet speciaal de Nederlands uit de weg, maar als ik op vakantie mensen uit de weg ga, blijken dat toch vaak Nederlanders te zijn.



Meestal zijn dat dan geen singles of koppeltjes, maar groepjes. En zoveel Nederlanders kan ik blijkbaar niet aan.
quote:Enn schreef op 06 september 2013 @ 08:52:

[...]







Wat grappig! Waarom zou je dat roepen?



Dat staat interessant.

Het is hip en werelds om te roeptoeteren dat jij daar heengaat waar je landgenoten niet heen gaan.

Want landgenoten tegenkomen daar moet je geringschattend over doen om als échte reiziger over te komen, of althans bij anderen de indruk te wekken dát je een echte reiziger bent.
quote:Enn schreef op 06 september 2013 @ 08:54:

[...]



Hahaha! Ja! Wel een grappig idee. En dan zijn er schijnbaar ook nog mensen die dan net gaan doen alsof ze inwoners van het vakantieland zijn.



Heb 'koefnoen-achtige' beelden voor me nu.



Ik ook.

Ik vind het ook oprecht grappig, dat geërger.

En dan die met dat perfecte Amerikaanse accent wat ingezet wordt om niet als Nederlander gezien te worden. Hilarisch.

Dan hoor ik meteen Ruud Lubbers Engels praten.....



quote:nephthys schreef op 06 september 2013 @ 09:22:

Ik probeer Nederlanders wel te ontwijken op vakantie, maar ik ben dan ook Vlaming, en wij ergeren ons al vaak sneller aan 'Hollanders' dan Nederlanders zelf.







Is ook zo hoor.

Heel logisch allemaal.

Ik heb precies hetzelfde met groepjes. Uit welk land dan ook. Als het vervelende groepjes zijn dus.
Alle reacties Link kopieren
Nederlanders vermijden doe ik niet, maar ik zoek ze ook niet echt op of zo. Ik word meestal niet als Nederlandse herkend (tot ze me Nederlands horen praten natuurlijk).

Op zich vind ik het prima Nederlanders tegen te komen maar soms merk ik wel dat men er dan vanuit gaat dat je heel veel tijd met elkaar door gaat brengen - en daar heb ik meestal gewoon geen zin in. Wat dat betreft vind ik Amerikanen en Canadezen echt leuk, die maken makkelijk praatjes met je en verwachten niet dat je direct mee gaat dineren en voor de volgende dag een minibusje samen bestelt. Hartstikke gezellig vind ik dat, die praatjes onder teveel verwachtingen.
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson
Alle reacties Link kopieren
Oh en soms schaam ik me kapot voor sommige Nederlanders. Niet omdat Nederlanders het enige volk is dat zich soms asociaal gedraagt op vakantie, maar juist omdat het mede-Nederlanders zijn en ik me dus op één of andere manier toch meer geraakt voel door hun asociale gedrag dan door het asociale gedrag van een niet-Nederlander.
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson
Alle reacties Link kopieren
quote:Enn schreef op 06 september 2013 @ 08:49:

[...]



Echt?Ja echt. Als je in donker Afrika op een prachtig plekje zit weg te dromen en je hoort opeens naast je "zullen we bier of wijn doen" dan vind ik dat afbreuk aan het moment doen.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb niets toe te voegen aan Eleonora. Woord voor woord eens met alle reacties. Vooral dat denigrerend doen over andere Nederlanders, ik vind dat zoiets raars.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
En nouschi wat als een Amerikaan of Fransman dat nu doet? Zelfde effect of toch anders?
quote:Gamayun schreef op 06 september 2013 @ 10:25:

Oh en soms schaam ik me kapot voor sommige Nederlanders. Niet omdat Nederlanders het enige volk is dat zich soms asociaal gedraagt op vakantie, maar juist omdat het mede-Nederlanders zijn en ik me dus op één of andere manier toch meer geraakt voel door hun asociale gedrag dan door het asociale gedrag van een niet-Nederlander.



Ik snap wat je bedoelt, kan een eind met je meegaan. Zelf heb ik het in algemenere zin.

Ik kan me kapot ergeren aan toeristen als ze zich asociaal gedragen. Gewoon in het algemeen.



Half ontbloot een kathedraal in wandelen (zo vaak meegemaakt), of op de grond spugen of roken in een museum (zien gebeuren) of zo. Honds doen tegen horecapersoneel. Dat soort dingen.



Of zoals ik meemaakte op Isle of Skye, op een voor de Schotten heilige plaats dat er dan een buslading toeristen naar buiten rent, die schreeuwen en gillen, rennen, peuken uittrappen op monumentale stenen en simpelweg respectloos gedrag vertonen op een plek waar dat niet gepast is.



Of dat dan Italianen, Fransen, Denen of Hollanders zijn kan me niks schelen. Het gaat mij op dat moment om het gedrag, niet om de nationaliteit.



Ik vind dat specifiek je eigen volk (niet jij maar in het algemeen) een asociale zwarte Piet toedichten zo raar. Alsof alle Nederlanders Barbies en Michaels zijn.
quote:Susan schreef op 06 september 2013 @ 10:36:

Ik heb niets toe te voegen aan Eleonora. Woord voor woord eens met alle reacties. Vooral dat denigrerend doen over andere Nederlanders, ik vind dat zoiets raars.



Ik ook.

Snap er niks van.

Ik heb de halve wereld over gereisd, al vanaf dat ik een baby was en ik heb overal leuke mensen ontmoet, inclusief leuke Nederlanders.



Gewoon. Mensen.
Alle reacties Link kopieren
quote:spectral schreef op 06 september 2013 @ 10:48:

En nouschi wat als een Amerikaan of Fransman dat nu doet? Zelfde effect of toch anders?Bijna hetzelfde.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
quote:Eleonora schreef op 06 september 2013 @ 11:10:

[...]





Ik ook.

Snap er niks van.

Ik heb de halve wereld over gereisd, al vanaf dat ik een baby was en ik heb overal leuke mensen ontmoet, inclusief leuke Nederlanders.



Gewoon. Mensen.Ja maar jij bent ook echt een mensenmens
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:Nouschi schreef op 06 september 2013 @ 11:12:

[...]





Ja maar jij bent ook echt een mensenmens



Dat is waar......

Niet álle mensen natuurlijk maar niet op basis van nationaliteit bij voorbaat al niet leuk.

Neuh.
Alle reacties Link kopieren
Nederlanders ontwijken op vakantie wat een gedoe.

Ja, ik ontwijk ook schreeuwende en irritante Nederlanders.....en Belgen en Duitsers en Russen en overig schreeuwend volk.



Dat je zelfs op een terras een andere plek gaat zoeken omdat er Nederlanders naast je gaan zitten.

Dan hoop je toch gewoon dat er een Zweedse tokkiefamilie naast jullie gaat zitten.



Maarja mijn accent is ook niet Amerikaans, ben blond met blauwe ogen en mijn lengte en maant zijn ook behoorlijk Nederlands.

Oh, en de gruwel, wij hebben een sleurhut gekocht.

Kan mijn vriend lekker in zijn blote buik voor gaan zitten en over voetbal brallen. Niet over Ajax, dat dan weer niet.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven