Nederlanders ontwijken op vakantie

05-09-2013 13:55 162 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nu we toch bezig zijn met onderwerpen waarover we ons verwonderen...



Ik verwonder me op vakantie altijd over van die Nederlanders die heel spastisch andere Nederlanders proberen te ontwijken.



Ik heb zelfs meegemaakt dat twee meiden met blonde dreadlocks, afritsbroeken, Pallediumschoenen, Nomad tassen en nog zo wat 'Nederland verraders', opeens in het gebroken Spaans met elkaar gingen praten, alsof ze bang waren dat wij anders precies naast ze zouden gaan zitten in de trein en urenlang niet meer met rust laten ofzo. En alsof ze dan dachten dat wij zouden denken dat ze Bolivianen waren, hahaha.... nou dan moesten ze eerst nog even zwart steil haar laten groeien en 10 rokken over elkaar dragen in plaats van hun afritsbroeken.

Wij hebben heel vrolijk in het Nederlands "hee hallo, goeie reis!" geroepen en zijn doorgelopen naar andere stoelen in de trein.



Ik vind het op reis altijd wel leuk om kort met andere mensen te kletsen als dat zo uitkomt, ik zal me nooit opdringen, maar het maakt mij echt niet uit of het Amerikanen, Duitsers, Fransen of Nederlanders zijn. Of mensen uit het land dat ik bezoek. Ik heb ook vaak genoeg leuke Nederlanders ontmoet. Ook die thuis bij mij in de straat bleken te wonen!



Dus ik snap nooit zo goed waarom anderen daar zo spastisch over doen. Willen ze het gevoel hebben dat zij uniek zijn? Dat zij de enige Nederlanders zijn die het geweldige idee hebben gehad om daarheen te reizen? Nou de eerste plek waar je geen Nederlanders tegenkomt, moet nog ontdekt worden.

Of willen ze überhaupt niet met andere mensen praten, alleen maar met elkaar?



Op een gegeven moment hadden mijn reisgenoot en ik er juist een sport van gemaakt om Nederlanders te herkennen zonder ze te horen praten. Is echt niet zo moeilijk. Lengte, kleding, haarstijl, haarkleur (rood verven doen ze bijna nergens anders), gedrag en motoriek, merken van tassen en schoenen... En ze dan natuurlijk even in het Nederlands aanspreken, zonder eerst te vragen of ze dat wel verstaan, haha... die gezichten dan vind ik altijd zo leuk.



Wat denken jullie, waarom ontwijken sommige Nederlanders andere Nederlanders op zo'n spastische manier? (En is dat eigenlijk geen racisme? )
Wanneer heb je voor het laatst iets voor het eerst gedaan?
Alle reacties Link kopieren
Landgenoten herkennen elkaar makkelijker denk ik.



Als je in het buitenland woont, wordt diegene volgens mij moeilijker herkenbaar als Nederlander. Want je gaat gewoon naar je werk, studeert, hebt lokale vrienden, loopt niet in je toeristen outfit en je spreekt de taal (redelijk).



Ik ontwijk niemand, maar ga ook niet meteen een gesprek met iemand aan omdat diegene Nederlands is. Toen ik in het buitenland woonde, ergens waar geen andere Nederlanders woonde, had ik de wel de neiging wel wat meer toen ik na 6 maanden ergens een Nederlander tegenkwam.
Nederlanders zijn een reislustig volkje. Ik ben op al heel wat plekken geweest, en bijna overal ben ik Nederlanders tegengekomen. Alleen op Antarctica en in Bhutan niet geloof ik, maar dat betekent natuurlijk niet dat er verder geen Nederlanders waren of komen. Ik zoek ze niet speciaal op, maar ik hoef ze ook niet heel krampachtig te ontwijken. Ik zit niet te wachten op klevende landgenoten die gezellig bij mij aan tafel willen komen zitten of de hele tijd met mij/ons willen optrekken, maar dat geldt net zo goed voor andere nationaliteiten. Mijn man en ik reizen graag samen en willen best eens een praatje met deze of gene maken, maar voelen ons niet verplicht om dagenlang met mensen op te trekken omdat ze toevallig uit hetzelfde land komen als wij.
Alle reacties Link kopieren
quote:Eleonora schreef op 05 september 2013 @ 17:11:

[...]





Heh ja, die hadden we nog niet gehad!

Álle Nederlanders hebben een sleurhut!

Állemaal.

En dat is handig. Kun je ze nóg makkelijker vermijden.

Fijn hoor, stukje generaliseren en denigrerend doen over je landgenoten. Stuk voor stuk lawaaiige losers met een sleurhut zijn het.





Nou nou, zo generaliserend bedoel ik het nu ook weer niet hoor. Ik vermijd ze niet bewust, ik kom ze gewoon niet spontaan tegen. En vind het ook een beetje raar om heel erg op zoek te gaan naar landgenoten. Leuk om ze spontaan tegen te komen hoor, en dan vind ik een praatje maken zeker wel gezellig! Als je in Nederland woont en je woont in een andere stad/provincie dan ga je toch ook niet bewust op zoek naar dorpsgenoten???



En verder tja, er zijn veel Nederlanders die met een caravan rijden en ja, die gele nummerplaten die vallen op. En verder zijn er ook een hoop Duitsers die met een camper op vakantie gaan. En er zijn ook een hoop Noren en Zweden die met een een sleurhut rijden. En zo zijn er nog wel meer nationaliteiten die met een sleurhut rijden. En daar mag vind ik best wel een grapje over gemaakt worden.
Alle reacties Link kopieren
Op plaatsen waar juist veel landgenoten zijn, hebben wij meestal het meeste contact met Schotten en Ieren. Gaat vanzelf; zoek die mensen ook niet bewust op.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:Rua-Red schreef op 05 september 2013 @ 17:19:

[...]





Ah dat scheelt inderdaad.

Ik had na 13 jaar, ein-de-lijk een Nederlandse vriendin gevonden hier, woonde nog in de buurt ook, maar eigenlijk bleek na een paar maanden dat we elkaar niet zoveel te vertellen hadden, dus dat is weer doodgebloed. Op zich wel jammer. Ik probeer nu weer wat meer Nederlands met mijn kinderen te spreken, maar dat blijft lastig.

sorry off-topic



Off topic is leuk! Ik vind het altijd wel interesant om te lezen hoe het andere 'emigranten' vergaat.Maar wat jammer dat je dan contact hebt met een landgenoot en dat het dan niet blijkt te klikken.

Dat is dan ook een van de redenen dat ik hier niet zo'n behoefte heb om een club voor Nederlanders op te zoeken, want eigenlijk heb je alleen je nationaliteit gemeen. Overigen doen Italianen dat hier juist wel hoor. Dus op zich kan het wel een goede manier zijn om contacten te leggen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Nouschi schreef op 06 september 2013 @ 11:12:

[...]





Bijna hetzelfde.In het engels klinkt het toch mooier dan in het nederlands!
Alle reacties Link kopieren
quote:Eleonora schreef op 06 september 2013 @ 11:41:

[...]





Dat is waar......

Niet álle mensen natuurlijk maar niet op basis van nationaliteit bij voorbaat al niet leuk.

Neuh.Het zou wel lekker makkelijk zijn om gewoon half Europa te kunnen negeren, omdat ze van een bepaalde nationaliteit zijn. Laten we dat in de politiek ook eens gaan doen!
Alle reacties Link kopieren
Ach ja, die Nederlanders zitten altijd overal. Zit je daar inheems te eten met de lokale Portugese bevolking in een slaapstadje in the middle of fucking nowhere, zitten er Nederlanders naast je.

Ik zoek ze niet op en ik mijd ze ook niet, wel zul je mij niet snel vinden in de Friet van Piet in Chersonissos.
Alle reacties Link kopieren
Die met het perfecte Amerikaanse accent is goed ja, ook wel wat sneu.



Als je geen zin hebt in een praatje zeg je dat toch gewoon?



Ik ga ook op vakantie voor mijn rust en om samen met het gezin te zijn. Mijn man is niet veel thuis, dus we zijn dan juist graag onder elkaar. Sociale contacten heb ik thuis genoeg.
Alle reacties Link kopieren
quote:Kirsty schreef op 06 september 2013 @ 04:02:

Ik woon zelf in Amerika en dit is mijn ervaring wel. Als wij iemand tegenkomen uit onze stad, of ja, zelf onze staat (die groter is dan Nederland) maken we altijd wel even een praatje - ik ben hier dan ook goed ingeburgerd en kan goed loze gesprekjes aan gaan uit beleefdheid. En ik vind dat ook hartstikke gezellig eigenlijk. Als ik dan iemand Nederlands hoor praten kan ik het niet laten om even wat te zeggen - en daar word niet altijd goed op gereageerd. Voorbeeld: na een hike van een paar uur in de middle of nowhere zat er inderdaad een Nederlands stel met Nomad tassen en met bagage labels uit mijn 'home town' in Nederland ergens op een steen - en zij waren not amused toen ik ze aansprak en waren dan ook snel weg. Iedereen uit mijn groep was erg verrast door dit en ik legde ze dan ook uit dat dit erg des nederlands is... Amerikanen gaan dan altijd een gesprek aan, checken of iedereen genoeg water heeft, wat hun plannen zijn etc - want je bent echt in de wilde natuur. En met 'accent' loos Engels spreken van Nederlanders valt altijd reuze mee - "zelfs" ik na 10 jaar hier val soms nog wel eens door de mand met mijn amerikaanse engels, al komt het niet meer vaak voor. Niets om je voor te schamen trouwens, want het is echt bijna onmogelijk, maar veel mensen zeggen dat veels te makelijk.Ha ha en die Nederlanders wilden niet praten omdat ze helemaal op willen gaan in de Amerikaanse cultuur, en ondertussen doen ze dat dus juist precies niet door zich zo te gedragen.



Ja grappig hoeveel Nederlanders altijd denken dat ze perfect en accentloos Engels spreken.
Wanneer heb je voor het laatst iets voor het eerst gedaan?
Alle reacties Link kopieren
quote:Eleonora schreef op 06 september 2013 @ 11:08:

[...]





Ik snap wat je bedoelt, kan een eind met je meegaan. Zelf heb ik het in algemenere zin.

Ik kan me kapot ergeren aan toeristen als ze zich asociaal gedragen. Gewoon in het algemeen.



Half ontbloot een kathedraal in wandelen (zo vaak meegemaakt), of op de grond spugen of roken in een museum (zien gebeuren) of zo. Honds doen tegen horecapersoneel. Dat soort dingen.



Of zoals ik meemaakte op Isle of Skye, op een voor de Schotten heilige plaats dat er dan een buslading toeristen naar buiten rent, die schreeuwen en gillen, rennen, peuken uittrappen op monumentale stenen en simpelweg respectloos gedrag vertonen op een plek waar dat niet gepast is.



Of dat dan Italianen, Fransen, Denen of Hollanders zijn kan me niks schelen. Het gaat mij op dat moment om het gedrag, niet om de nationaliteit.



Ik vind dat specifiek je eigen volk (niet jij maar in het algemeen) een asociale zwarte Piet toedichten zo raar. Alsof alle Nederlanders Barbies en Michaels zijn.



Dat ben ik met je eens hoor, het is zeker niet zo dat 'alleen Nederlanders' soms vreselijk asociaal zijn, en ik vind het dan ook raar zo denigrerend over je eigen volk te doen.

Ik stoor me ook aan asociaal gedrag van andere toeristen dan Nederlanders, maar bij Nederlanders stoor ik me er nog meer aan. Bij 'anderen' kan ik mijn hoofd schudden en denken 'nou nou nou', maar bij Nederlanders heb ik toch last van plaatsvervangende schaamte of zo.
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson
Alle reacties Link kopieren
quote:turquasi schreef op 06 september 2013 @ 08:47:

[...]





Ontweken ze je nou of niet...

Daar ging je topic toch over?Bepaalde Nederlanders ontwijken alle andere Nederlanders. Daar gaat het topic over. En ik wilde weten waarom.



En zoals je leest uit de reacties, zitten er hier op het forum ook zulke ontwijkers, die opeens Engels gaan praten en dan denken dat niemand door heeft dat ze Nederlands zijn. Ik vind het wel grappig om hun redeneringen te lezen.
Wanneer heb je voor het laatst iets voor het eerst gedaan?
Alle reacties Link kopieren
Ik vermijd wel de Hollandsche kroegen en eetcafés op vakantie, thuis hou ik al niet van hollandse meezinghits en cafetaria meuk, dus op vakantie hoef ik me daar ook niet mee te omringen .
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson
Alle reacties Link kopieren
quote:Eleonora schreef op 06 september 2013 @ 10:00:

[...]





Dat staat interessant.

Het is hip en werelds om te roeptoeteren dat jij daar heengaat waar je landgenoten niet heen gaan.

Want landgenoten tegenkomen daar moet je geringschattend over doen om als échte reiziger over te komen, of althans bij anderen de indruk te wekken dát je een echte reiziger bent.



En dat is denk ik in een notendop het antwoord op mijn vraag van dit topic.



Zo stond ik ook een keer achter iemand die woest werd op de receptionist van een hotel die in het boek invulde 'tourist'. "I am not a tourist, I am a traveler!" schreeuwde diegene. Hilarisch.
Wanneer heb je voor het laatst iets voor het eerst gedaan?
Dat verhaal van aan een andere tafel gaan zitten om niet naast die Nederlandse familie te zitten snap ik dan weer best. Het verschil met een Zweedse/Russische/Spaanse tokkiefamilie is dat je hun boertige gekwek in elk geval niet kan verstaan. Naar die Nederlanders zou ik moeten luisteren. Als je in de juiste stemming bent kan dat best eens lachen zijn, maar je kan er ook helemaal geen behoefte aan hebben.



Maar goed, ik ben ook allergisch voor restaurants met muzak - ik kan me moeilijk afsluiten voor hinderlijk achtergondgeluid. Mijn man zit gerust een driegangenmaaltijd uit met de panfluitversie van Nirvana op de achtergrond.
Alle reacties Link kopieren
quote:zoembaya schreef op 06 september 2013 @ 14:34:

Mijn man zit gerust een driegangenmaaltijd uit met de panfluitversie van Nirvana op de achtergrond.
Wanneer heb je voor het laatst iets voor het eerst gedaan?
"Ja grappig hoeveel Nederlanders altijd denken dat ze perfect en accentloos Engels spreken."



Hoe weet jij dat ze dat denken? Misschien weten ze van zichzelf wel dat ze vreselijk steenkolen-Engels spreken, maar doen ze gewoon hun best om met de locale bevolking te communiceren. Die overigens meestal ook niet perfect Engels spreekt. Erger je je daar dan ook aan? Juist van iemand die vaak en ver reist zou ik toch wel wat tolerantie verwachten tegenover mensen die anders zijn dan jij.
Alle reacties Link kopieren
quote:Trotter schreef op 06 september 2013 @ 15:01:

"Ja grappig hoeveel Nederlanders altijd denken dat ze perfect en accentloos Engels spreken."



Hoe weet jij dat ze dat denken? Misschien weten ze van zichzelf wel dat ze vreselijk steenkolen-Engels spreken, maar doen ze gewoon hun best om met de locale bevolking te communiceren. Die overigens meestal ook niet perfect Engels spreekt. Erger je je daar dan ook aan? Juist van iemand die vaak en ver reist zou ik toch wel wat tolerantie verwachten tegenover mensen die anders zijn dan jij.



Nou nou wat een aannames allemaal!

Of ik denk dat iederéén denkt dat ie accentloos Engels spreekt? Nee, hoe kom je daarbij. Dat zeg ik toch helemaal niet? Ik heb het over de mensen die dat van zichzelf zeggen. Zoals bijvoorbeeld diegene die ergens hierboven beweerde accentloos Amerikaans Engels te spreken en dat een keer ging doen toen ze ontdekte dat er Nederlanders in de buurt zaten in het stadion.

En dan denk ik dus: 'en diegene maar denken dat die Nederlanders niet doorhadden dat zij ook een Nederlander was, haha'.



Of ik me daaraan erger? Nee, dat heb ik toch niet gezegd? Ik vind het wel grappig. Waarom maak je al die aannames?



Of ik wel tolerant ben? Ja lijkt me wel als ik met mensen klets waar ze ook vandaan komen.



Tolerantie begint ook bij lezen wat iemand zelf zegt en niet allemaal oordelen in iemands mond leggen.
Wanneer heb je voor het laatst iets voor het eerst gedaan?
quote:zoembaya schreef op 06 september 2013 @ 14:34:

Dat verhaal van aan een andere tafel gaan zitten om niet naast die Nederlandse familie te zitten snap ik dan weer best. Het verschil met een Zweedse/Russische/Spaanse tokkiefamilie is dat je hun boertige gekwek in elk geval niet kan verstaan. Naar die Nederlanders zou ik moeten luisteren. Als je in de juiste stemming bent kan dat best eens lachen zijn, maar je kan er ook helemaal geen behoefte aan hebben.



Maar goed, ik ben ook allergisch voor restaurants met muzak - ik kan me moeilijk afsluiten voor hinderlijk achtergondgeluid. Mijn man zit gerust een driegangenmaaltijd uit met de panfluitversie van Nirvana op de achtergrond.



Ik zou bij any tokkiegroep wegwezen.



En muzak in restaurants daar loop ík dan weer voor weg.

Alleen niet bij Chinese restaurants.

Daar hoort het er gewoon bij.
Alle reacties Link kopieren
die van die tourist die een traveler was, Cecilia! Wel grappig, vanaf nu ben ik nooit meer toerist maar anthropological researcher, haha. In accentloos dunglish of course. (iemand het boekje 'I always get my sin' wel eens gelezen? Hilarisch)
Because it says so in the book!
Dubbel
Alle reacties Link kopieren




Ik draag altijd zulke tshirts als ik op vakantie ben, maar dan natuurlijk met het woord Dutch erop. Want stel je voor dat iemand weet dat ik uit Nederland kom. En om nog meer te benadrukken dat ik niet uit Nederland kom zwaai ik de hele dag met hysterisch met Amerikaanse vlaggetje en roep howdee(met een texaans accent).

I’m doing superhero stuff. I’m staying focused. If anybody comes in here looking for trouble, oh, they’re going to meet my partners. We’re talking about paw and order.
Alle reacties Link kopieren
quote:HermioneGranger schreef op 06 september 2013 @ 16:25:

die van die tourist die een traveler was, Cecilia! Wel grappig, vanaf nu ben ik nooit meer toerist maar anthropological researcher, haha. In accentloos dunglish of course. (iemand het boekje 'I always get my sin' wel eens gelezen? Hilarisch)Ken het boekje wel, maar nooit gelezen. Wat ik me afvraag, zijn het uitspraken die echt door mensen zijn gemaakt of is het voor een deel ook verzonnen.
Een van de leuke dingen aan in het buitenland zijn is dat je ongegeneerd in je moerstaal over andere mensen die voorbij lopen kunt praten. En dan moet je af en toe toch wel even loeren of er geen landgenoten in de buurt zijn..,



Overigens, dat Nederlanders elkaar makkelijk herkennen, daar is inderdaad niets Nederlands aan. Heeft gewoon een evolutionair / biologische oorsprong dat eigen soort nou eenmaal makkelijk eigen soort herkent. Iets met veiligheid ofzo. Ik merk dat ik het soms ook best moeilijk vind uit te leggen waar ik het aan zie, als ik duidelijk in iemand een Nederlander herken. Dat is echt niet altijd door Nederlandse kledingmerken of haardracht. Het heeft vaak met de vorm van het gezicht, de uitdrukkingen, de manier van bewegen en andere genetische / biologische kenmerken te maken.
Alle reacties Link kopieren
[quote]Rasa schreef op 06 september 2013 @ 19:06:

Een van de leuke dingen aan in het buitenland zijn is dat je ongegeneerd in je moerstaal over andere mensen die voorbij lopen kunt praten. En dan moet je af en toe toch wel even loeren of er geen landgenoten in de buurt zijn..,



Nou daar moet je echt heel erg mee uitkijken! Wij zaten laatst te lunchen in een nieuw restaurant hier in de buurt en mijn man vroeg zich - hardop - af of de Chinese serveerster een man of een vrouw was (er zijn hier best veel androgyne mensen), 5 minuten later - we zaten ondertussen over iets anders te kletsen - komt ze heel enthousiast naar ons toe 'Komen jullie uit Nederland?!' Bleek ze 12 jaar in Alkmaar gewoond te hebben, haha. Ik geloof niet dat ze het gehoord heeft trouwens en we eten er nog regelmatig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven