Negatieve reactie op reisplannen

06-05-2015 19:59 117 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit met een "schuldgevoel" dilemma en vraag me af hoe jullie hierover denken:

Eind juni heb ik een master in mn zak, geen relatie of woning om me druk over te maken en nog geen vaste baan (hoewel ik bij mijn bijbaan zou kunnen blijven). Vanaf augustus wil ik daarom 6-12 maanden op reis gaan en was best zeker van mijn zaak tot.. Mijn ouders het absoluut niet eens zijn met mijn keuze.



Hun argumenten

- ik heb al veel van de wereld gezien, dus waarom wil ik weer weg

- moet nu aan mijn carriere gaan beginnen of ik ben te oud (ben 25)

- 'zonde' om zoveel geld in 1x uit te geven aan een reis terwijl ik er tot een maand of 3 geleden een huis mee wilde kopen

- ze vinden het vluchtgedrag (sinds 3 maanden is mijn relatie voorbij)

- heb nog tijd genoeg om te reizen

- onzekerheid bij terugkomst van baan/woning/geld (heb een buffer)



Dus mijn vraag: zijn ze gewoon bezorgd of krijg ik straks écht moeite een baan te vinden doordat ik te "oud" ben en geen echte werkervaring heb?
Jouw geld, jouw beslissing, jouw tijd (als je straks met man en kinderen zit ga je echt niet meer een jaar de wereld over). En het is niet aan hun om te beoordelen dat je wel genoeg van de wereld hebt gezien. Volgens mij zijn ze gewoon stikjaloers. Trek je eigen plan, nu kan het nog!
Alle reacties Link kopieren
Ze zullen vast bezorgd zijn, maar dat zijn ouders ook als je een weekendje naar de Ardennen gaat.

Dat hoort bij het ouderschap.

Waar je wijs aan doet qua baan? Geen idee.

Woon je nog thuis en vinden je ouders niet gewoon eens tijd worden dat je uitvliegt? Dat gaat namelijk ook lastig, als je geen spaargeld hebt.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Volg je hart en ga lekker op reis! Je hebt nu geen vaste baan dus zit niet vast aan vakantiedagen. Daarnaast maakt reizen je rijker: alle ervaringen neem je de rest van je leven mee! Volgens mij ben je pas te oud met vijftig ofzo dus ik zou me niet te druk maken ;)
Als jij klaar bent met de studie dan lijkt het me dat je volwassen bent. Oftewel, je ouders kunnen er een andere mening over hebben, jij bepaalt.

Juist omdat je geen koophuis en baan hebt, heb je de vrijheid om voor langere tijd weg te gaan. Doen dus.



En ja, ze zijn bezorgd. Daar zijn het ouders voor.
Alle reacties Link kopieren
quote:SilverShadow schreef op 06 mei 2015 @ 20:02:

Jouw geld, jouw beslissing, jouw tijd (als je straks met man en kinderen zit ga je echt niet meer een jaar de wereld over). En het is niet aan hun om te beoordelen dat je wel genoeg van de wereld hebt gezien. Volgens mij zijn ze gewoon stikjaloers. Trek je eigen plan, nu kan het nog!





Stikjaloers? Op je eigen kinderen?

Welnee. Die gun je het allerbeste, leukste, mooiste, gemakkelijkste, etc.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Jouw leven, jouw beslissing.

Als je dit echt wil, dan doen!

Er zijn geen garanties in het leven, en een vast contract delen ze ook niet uit tegenwoordig.

Ga!
Ik kan me wel voorstellen dat ze er een keer klaar mee zijn om je op te vangen. Want als je van je reis terugkomt, ga je natuurlijk weer gewoon bij je ouders inwonen, totdat je een inkomen en huis hebt gevonden. Vanuit hun positie kan ik me indenken dat ze van je verwacht hadden dat je je leven nu ging regelen en baan en huis gaat zoeken. Denk daar dus ook aan.
Als je nog een buffer overhoudt na het reizen zou ik gaan als ik jou was.

Want als je eenmaal een baan hebt en een eigen huis en misschien een vastere relatie dan wordt het een stuk lastiger om te zeggen "ik ben 6 maanden weg".

Nu ben je nog ongebonden.
Alle reacties Link kopieren
Je ouders zijn bang gezien de laatste vermissingen/sterfgevallen van vrij jonge Nederlandse backpackers. Begrijpelijk. Maar... als jij echt lang op reis wil, dan is nu natuurlijk je kans, want je hebt nog geen verantwoordelijkheden zoals vaste lasten.
Shoot first, ask questions later!
Het maakt natuurlijk niets uit of je 25 of 27 bent als je begint aan je eerste baan. Ik vind het wel 'oud', maar je mag nog 40 jaar werken dus het valt eigenlijk ook reuze mee. Liever nu dan als je een baan en hypotheek hebt, lijkt me.

Edit: Ik zie nu dat je nog bij je ouders woont (?). Dan is het na je reis wel tijd om uit te vliegen. Die mensen zijn er zo onderhand ook aan toe om weer het huis voor zichzelf te hebben.
Alle reacties Link kopieren
quote:longwayhome schreef op 06 mei 2015 @ 20:03:

Volgens mij ben je pas te oud met vijftig ofzo dus ik zou me niet te druk maken ;)
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Je moet het zelf weten.

Maar aan de andere kant, je bent best laat met afstuderen.

Waarom wil je hier nog een jaar aan vast plakken?

Reizen is leuk, maar een jaar?

Ik zou zeggen, neem drie maanden voor jezelf en ga dan aan de slag.
Alle reacties Link kopieren
Als je ouders geen miljonair zijn kun je op je 25e nog lang niet genoeg van de wereld hebben gezien trouwens. Er blijven altijd wensbestemmingen over of bestemmingen die absoluut nog 'ns op herhaling mogen.
Shoot first, ask questions later!
Alle reacties Link kopieren
Bedenk wel dat als je eenmaal werkt, je ook gewoon nog elk jaar kunt reizen en dan wellicht veel comfortabeler omdat je maar 4 weken per keer gaat en 'n inkomen hebt.
Shoot first, ask questions later!
Ik snap jou, maar snap in dit geval je ouders ook. Want waarom wil je nu geen huis meer kopen? Of wacht je gewoon weer totdat er weer een man voorbij komt met wie je dat samen wil doen?

Dus met sommige argumenten hebben ze wel een punt. Heb het idee dat ze je niet uit overbezorgdheid willen 'tegenhouden' maar dat ze je meer een spiegel willen voorhouden. Want eens zul je toch op eigen benen moeten staan en dat ze je daar bewust van willen maken.
Alle reacties Link kopieren
Hebben je ouders een punt wbt mogelijk vluchtgedrag? Aangezien je tot een maand of 3 geleden kennelijk je geld wilde gebruiken om een huis te kopen, maar er nu mee op reis wilt.
Alle reacties Link kopieren
Weet je zeker dat je 'n jaar wel trekt? Er zijn mensen die 'reismoe' worden en na 'n paar maanden niet meer optimaal kunnen genieten zoals je wél geniet als je maar 'n maand per keer hebt. Zeker als je budget alleen sjofele hostels toestaat ipv accommodaties waar je door sfeer en comfort omringt wordt.
Shoot first, ask questions later!
Waar ga je heen als je terugkomt van je wereldreis? Mag je dan nog terug naar je ouders?

Zo nee, dan zou ik me in elk geval inschrijven (als je dit nog niet hebt gedaan) bij een woningbouwvereniging en zorgen dat wanneer je terug komt, je ook echt uitvliegt en een plek voor jezelf vind.



Overigens, ik heb een vriendin die nog altijd alle delen van de wereld bekijkt. Ik vind haar een Floortje Dessing wat dat aangaat. Doet ze gewoon terwijl ze werkt en een koopwoning heeft. Leeft heel zuinig en sober, zodat ze al het geld opzij kan zetten voor een volgende reis naar een verre bestemming. Edit: zij is begin 30 en heeft ook een stabiele relatie. Die zwaait haar telkens uit vanaf Schiphol, of gaat zo af en toe met haar mee.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk niet dat je geen baan meer gaat vinden omdat je te oud zou zijn na je reis.



Het kan wel zijn dat je ouders gelijk hebben mbt dat vluchtgedrag. Je zou je kunnen afvragen waar hun zorg ligt. Zijn ze bang dat je na je reis weer thuis komt wonen, en de eerste jaren niet meer weg gaat? Of zijn ze bang dat je spijt krijg van je beslissing om al dat geld in een reis te steken?



In het laatste geval is het jouw verantwoordelijkheid. In het eerste geval zou je afspraken kunnen maken over hoe lang je maximaal thuis blijft als je weer terug bent.
Opinions are like assholes. Everybody has one.
Alle reacties Link kopieren
Je houdt van reizen want je zegt dat je al veel van de wereld gezien hebt... Als je eenmaal een woning hebt gekocht is het veel lastiger om voor lange tijd weg te gaan en drie weken is toch echt iets heeeeel anders dan 6 maanden of een jaar reizen!

Ik zou het wel weten. Een baan zeg je niet zomaar op - een huis heb je niet zomaar verhuurd voor langere tijd: dus nu heb je mooi de kans om te gaan.

Doen!
Ik zou geen 6 maanden maar 1-2 maanden gaan. Dan kun je de rest in een huis stoppen. Dat zou ik het verstandigste vinden .
Ik zou denk ik een tussenweg nemen. 3 maanden reizen en bij terugkomst gelijk op zoek naar een baan en een woning. En dit ook zo met ze bespreken.
quote:fiool schreef op 06 mei 2015 @ 20:14:

Hebben je ouders een punt wbt mogelijk vluchtgedrag? Aangezien je tot een maand of 3 geleden kennelijk je geld wilde gebruiken om een huis te kopen, maar er nu mee op reis wilt.Misschien was het plan om samen een huis te kopen. Haar toekomst beeld verandert natuurlijk wel nu.
Alle reacties Link kopieren
quote:maylo schreef op 06 mei 2015 @ 20:27:

Ik zou denk ik een tussenweg nemen. 3 maanden reizen en bij terugkomst gelijk op zoek naar een baan en een woning. En dit ook zo met ze bespreken.Zou ik zelf ook voor kiezen.
Shoot first, ask questions later!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven